۹۳۲۵۹۰
۱۷ نظر
۵۰۰۲
۱۷ نظر
۵۰۰۲
پ

روزنامه همدلی: شکاف‌ها با قطع اینترنت پر نمی‌شود

عباس‌علی توتونچی؛ در یادداشتی در روزنامه همدلی درباره دلایل شکاف بین دولت و مردم نوشت: حوادث اخیر را چه اعتراض و چه اغتشاش بدانیم، باید ریشه‌یابی شوند تا چالش‌های امنیتی حاکمیت که پیش از این در فواصل زمانی ده ساله( ۷۸-۸۸-۹۸) بروز می‌کرد، اکنون به فاصله کمتر از دو سال( دی ماه ۹۶- آبان۹۸) رسیده است.

عباس‌علی توتونچی؛ در یادداشتی در روزنامه همدلی درباره دلایل شکاف بین دولت و مردم نوشت: حوادث اخیر را چه اعتراض و چه اغتشاش بدانیم، باید ریشه‌یابی شوند تا چالش‌های امنیتی حاکمیت که پیش از این در فواصل زمانی ده ساله( ۷۸-۸۸-۹۸) بروز می‌کرد، اکنون به فاصله کمتر از دو سال( دی ماه ۹۶- آبان۹۸) رسیده است.

ساده‌انگاری است اگر حوادث اخیر را فقط به افزایش قیمت بنزین یا حتی سایر گرانی‌ها تقلیل داد، اما دیگر فاکتورهای نارضایتی را نادیده گرفت. علاوه بر دشمن یا دشمنان که پای ثابت تمام چالش‌های امنیتی به شمار می‌روند، چه عواملی باعث شد که جمعی از مردم نیز نقش‌آفرینی کنند تا چنین فضای التهاب و تنشی در جامعه ایجاد شود؟

البته که عوامل متعدد هستند، اما همه این عوامل در پدیده‌ای به نام افزایش شکاف میان مردم و حاکمیت بروز و ظهور یافته است که مختص به این دوره از تاریخ نیست و ریشه در فرهنگ و تاریخ ایران زمین در دو سه قرن اخیر دارد.

در تاریخ آمده است امیرکبیر برای اصلاحات اساسی در جامعه تلاش‌های زیادی کرد. او در ابتدای امر به اهمیت مطبوعات پی برده بود و از این‌رو جریده وقایع اتفاقیه یا « اخبار دارالخلافه تهران» را برای افزایش آگاهی و تعدیل شکاف میان مردم و حاکمیت منتشر کرد، اما واکنش مردم در آن زمان به اقدام دلسوزانه امیرکبیر در نوع خود جالب بود: (هرچیزی که از طرف دولت بیاید، کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه‌اش است، مثل این روزنامه!-

روش و قصه جدیدی است برای گرفتن پول و چاپیدن ملت!- این کاغذ که برای ما نیست برای دیوان‌چی‌هاست!) حال آنکه به فاصله کوتاهی و بعد از بروز اقدامات مثبت امیرکبیر در جریان اداری و مالی کشور کار به جایی رسید که وقتی مردم از زبان یک نفر در قم شنیدند امیرکبیر در محفلی گفته قلیان سفالی چقدر خوب است، همان شایعه کافی بود تا مردم قید قلیان‌های انگلیسی را بزنند و از قلیان‌های سفالی وطنی استفاده کنند تا جایی که تجار انگلیسی و فرنگی هم صدایشان از این تاثیرگذاری امیر در حذف کالای خارجی درآمد، اما اقدامات سازنده امیر در یک دوره کوتاه چنان شکاف میان مردم و حاکمیت را کم کرده بود که مردم خود را ملزم به اطاعت و دنباله‌روی از اقدامات امیرکبیر می‌دانستند.

امروز هم اگر تبلیغات پرسروصدای رسانه ملی و مثبت‌انگاری تصمیم افزایش سوخت از سوی کارشناسان سفارشی در ذهن مردم فرو نمی‌رود نه ربطی به القائات دشمن دارد، نه برخاسته از عملکرد این دولت و آن دولت یا این جناح و آن جناح است! واقعیت آن است که شکاف میان مردم و حاکمیت و نادیده‌گرفتن بخش‌هایی از مردم حتی بر فرض اقلیت بودن آنها، چنان مشهود است که اگر امروز صدها مصوبه در راستای حمایت از مردم نیز اخذ شود، به باور مردم نمی‌نشیند! سال‌هاست هشدار کارشناسان نسبت به افزایش این شکاف و تبعات ناخوشایند اجتماعی و سیاسی آن شنیده نمی‌شود و صدا و سیما و تریبون‌های رسمی آن چنان یک طرفه به قاضی می‌روند که گویی هیچ قوه عاقله و شعوری در این بر فرض اقلیت وجود ندارد و نتیجه این رفتار چیزی جز افزایش بیشتر این شکاف نیست که نیست!

خوشبختانه طبقه متوسط جامعه ایران به درجه‌ای از آگاهی و عقلانیت رسیده است که توسعه و پیشرفت را نه در براندازی و اغتشاش بلکه در اصلاح تدریجی امور (و نه مشخصا اصلاحات به معنای جناح سیاسی) می‌داند؛ عقلای مملکت اگر دلسوز این آب و خاک هستند و نمی‌خواهند فاصله این چالش‌های امنیتی از کمتر از دو سال به کمتر از چند ماه برسد، از این فرصت آرامش نسبی فعلی استفاده کنند و شکاف میان جامعه و حاکمیت را تعدیل و تلطیف کنند.

این شکاف نه با قطع اینترنت و ربط دادن اعتراضات به خارج و تشدید تدابیر امنیتی بلکه با شنیدن صدای مخالف، مبارزه جدی و فراجناحی و غیرتبلیغاتی با فساد، حذف رانت‌های اطلاعاتی، اقتصادی و سیاسی، پرهیز از تک‌صدایی و استفاده از همه ظرفیت‌های فکری کشور به معنای واقعی و نه شعارهای نمایشی، احترام به حقوق ملت و حاکم کردن روح دموکراسی و مردم‌سالاری در کشور و البته رفع محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی در کشور قابل ترمیم است، در غیر این صورت چه دوست داشته باشیم و چه بخواهیم از واقعیت فرار کنیم، روز به روز این فاصله زمانی کاهش خواهد یافت که در آن صورت گریز از آن شاید به راحتی کاهش اعتراضات اخیر نباشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Farshad

      علاوه بر این که جلوی کل دنیا خراب شدیم و کشور های دیگه نشانه ضعف ایران میدونن و هر روز هم این نشانه پر رنگ تر و شهره خاص و عام تر میشیم .

    • نسرین

      احسنت نویسنده. مطلبت خیلی خوب وبجابودالبته اگرگوش شنوایی باشد

    • علی محمدی

      تا امروز اینترنت همراه وصل نشده ومسئولیت ضرر اقتصادی توی این بازار خراب چه کسی ميتونه جبران کنه؟

    • بدون نام

      این گزارش رو فقط مردم می خونند و متاسفانه به سمع و نظر مسئولین نخواهد رسید

    • بدون نام

      حرف حق جواب نداره

    • بدون نام

      لایک.

    • بدون نام

      این مسولین ودولت پشت امریکاانگلیس اسراییل قایم شدن

    • روزبه

      خوشحالم برای اولین بار مسئولین کاری که کردن رو گردن گرفتن.( نگفتن امریکا اینترنت ایران رو قطع کرده)

    • بدون نام

      مردمو بیچاره کردین
      با فامیل بازی و خانوادگی نمیشه مملکت‌داری کرد عزیزان، هرچقد مسئولین و هرچقدم بچه‌هارو با بچه‌های مسئولین وصلت بدین و عروس و داماد کنین بلاخره روزی مردم شمارو از بالا میکشن پایین

    • fati

      هه/:

    • بدون نام

      ای ول

    • Mohammad

      واقعا حرفا ت دقیق وکامل وبجا من از اینترنت خرج خانواده رو میدم اینترنت داخلی به چه دردی میخوره وقتی ما یک جستجو گر ساده نداریم

    • ماکان

      اتفاقا با قطع اینترنت شکاف بین مردم و مسولین بیشتر شده و اعتماد از بین رفته

    • بدون نام

      خیلی زیبا و متین فرمودند لایک

    • بدون نام

      اینترنت ایرانسل رو وصل کنید دومن نمی تونیم بریم به سایت گوگل سومن اونایی که بازی انلاین دارن تمام زحمتشون هدر رفت چهارمن اینترنت جهانی بشه نه ملی پنجمن دوهفتس اینترنت قطع شده کی وصل می کنین

    • بدون نام

      دمت گرم ،عالی گفتی ،مسئولین مرفه و بی درد تنها کاری که تونستن بکنن اختلاس و دروغ و دزدی بوده ،دم ملت گرم که تا حالا تحمل کردن شما رو ،ولی غافل از اینکه ی روزی این صبر سر میاد و.......

    • بدون نام

      انگار مردم وجود ندارن واقعا....صدای مخالف رو نمیشنون....ایا اغتشاش عده ای باید صدای مردم رو گم کنه و مخالفین اصلا دیده نشوند...مخالفین شما هم ایرانی هستند و حق دارند...ا.گر حتی یه نفر یه پلاکارد دست بگیره و روش به گراتی بنزین اعتراض کرده باشه نمی گیرنش؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج