۹۳۴۰۲۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

ترامپ، راکی می‌شود!

رییس جمهوری آمریکا سر خود را بر روی هیکل راکی ( سیلوستر استالونه) گذاشته تا شاید بگوید آماده مبارزه (برای استیضاح) است. برای رمزگشایی اما می توان سراغ کتاب مشهور الوین تافلر رفت...

عصر ایران: عکسی که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در حساب توییتر خود گذاشته اسباب شگفتی شده است.

او هیچ توضیحی دربارۀ این عکس نگذاشته اما چنان که می بینید ترامپ را در قامت یک بوکسور نشان می دهد. با این حال قابل حدس است که مراد او این است که آمادۀ مبارزه است و این یعنی قرار نیست به خاطر استیضاح، کوتاه بیاید.

این تصویر در واقع متعلق به سیلوستر استالون (در تلفظ ایرانیان، استالونه) در فیلم «راکی» است. غرض از این یادداشت البته این توضیحات نیست زیرا هم مشخص است که راکی است و نیزپیام آن پیداست که آمادگی برای مبارزه است و روحیه جنگندگی و این هم البته با شخصیت ترامپ سازگار است.

ترامپ، راکی می‌شود!

غرض اما نکته ای دیگر است:

« جا به جایی در قدرت» عنوان کتابی مشهور از «الوین تافلر» است که در سال 1370 در ایران با ترجمۀ درخشان خانم دکتر شهین دخت خوارزمی منتشر شد و به چاپ های متعدد رسیده است.

موضوع این کتاب این است که منبع قدرت در یک دوره زور و خشونت بوده و بعد ثروت و دارایی شده و در قرن بیست و یکم دانایی خواهد بود و از این تمثیل استفاده می کند: عضله، پول و مغز. نماد زور، عضله است و نماد ثروت، پول و نماد دانایی مغز.

الوین تافلر با این کتاب می خواهد دریچه های دنیای جدید یا عصر دیجیتال را به روی ما بگشاید.

قصد ندارم این کتاب را توضیح دهم که مشهورتر از نیاز به شرح دوباره و چند باره است و عالب مخاطبان با آن آشنا هستند.

نکتۀ جالب اما که چندی پیش و در مطالعه دوباره پس از 27 سال با آن روبه رو شدم این بود که در فصل سوم (فراسوی عصر زرق و برق) نام دونالد ترامپ را می آورد. بله، همین ترامپ را! - (صفحه 48 چاپ دوم)


جالب تر این که دونالد ترامپ را « سرمایه دار متنفذ املاک» معرفی می کند که کتاب های پرفروشی نوسته و در محاصره تبلیغات چیانی قرار دارد که می خواهند او را «کاندیدای بالقوۀ ریاست جمهوری» معرفی کنند.

الوین تافلر اما در صفحات بعد می کوشد این نکته را ثابت کند که بشر از دوره عضله (زور) و پول (ثروت) عبور کرده و وارد عصر دانایی شده حال آن که ترامپ به دوره ماقبل ( ثروت) تعلق دارد و می خواهد بگوید او متعلق به جهان جدید نیست و بر این اساس پیش بینی می کند آرزوی او برآورده نخواهد شد و البته این پیش بینی درست از کار درنیامد.

حالا به صدر این گفتار برمی گردم. تصویری که دونالد ترامپ از عکس با عضله گذاشته است. تا دیروز تصور می کردیم ترامپ ما را از عصر دانایی به عصر ثروت برگردانده یا برآن است که چنین کند اما با این تصویر جدید انگار بر آن است که به قبل تر بازگرداند: عصر زور با نماد عضله!

الوین تافلر در سال ۱۳۹۵ و ۴ ماه قبل از انتخاب دونالد ترامپ درگذشت و نبود تا ببیند ترامپ نه تنها برآن است که جهان را به عصر ثروت و حاکمیت پول بازگرداند که چه بسا در سودای بازگشت به عصر عضله و زور هم باشد.

مهرداد خدیر

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج