۹۳۵۹۳۸
۲۶۴۲۴۸
۲۶۴۲۴۸
پ

محتوای حمایت‌شده

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

درمان پای پرانتزی بدون جراحی، با ارتزهای سه نقطه فشار یکی از روش‌های پرطرفدار برای تمام سنین است. چرا که در این روش بصورت غیر تهاجمی وغیرجراحی درمان انحراف زانوی پرانتزی بیمار انجام میپذیرد و بدون نیاز به بستری یا دوران نقاهت میباشد.

آنچه این روزها درباره مشکلات استخوانی کودکان و نوجوانان می‌شنویم، با گذشته فرق می‌کند، اگر در گذشته تنها مشکل کودکان صافی کف پا بود؛ امروزه به دلیل کم‌تحرکی ، استفاده از کیف و کوله‌پشتی نامناسب و نشستن غیرمتعارف پشت میز اداری و نیمکت‌های مدارس مشکلات دیگری نیز به گروه اختلال‌های ساختار استخوانی کودکان و حتی بزرگسالان اضافه شده است، از جمله بیماری های پای پرانتزی؛ زانوی ایکسی،اسکولیوز و ... که در صورت تشخیص دیرهنگام می‌تواند آسیب جسمی ، روحی و هزینه مالی زیادی را برای بهبود بدنبال داشته باشد.

اما از طرفی پیشرفت علم پزشکی خوشبختانه در بسیاری ازین موارد امکان درمان این بیماری های استخوانی را تنها با مراجعه بهنگام به کلینیک های ارتوپدی فنی حتی بدون نیاز عمل جراحی مقدور ساخته است.

در این مطلب میخاهیم شما را بصورت کلی با درمان بدون جراحی یکی از شایع ترین این بیماری ها، انحراف زانوی پرانتزی (پای پرانتزی)آشنا کنیم.

برای این منظور به سراغ دکتر هادی خدایی ارتوتیست و پروتوتیست کلینیک ارتوپدی فنی آتل یکی از بهترین و پیشرفته ترین کلینیک های ایران در درمان غیر جراحی انحرافات اندام های حرکتی و ستون مهره ها رفتیم که به ما در اینباره پاسخ میدهند .

کلینیک ارتوپدی فنی آتل،پلی بسوی سلامتی در عیوب حرکتی بدون جراحی

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

جهت تعیین وقت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۸۶۷۵۱۸
۰۲۱-۲۲۸۶۱۵۹۵

کلینیک ارتوپدی فنی آتل، پلی به سوی سلامتی در عیوب حرکتی بدون جراحی

مشاهده دیگر ویدیوهای مراجعین

درباره پای پرانتزی

آقای دکتر ضمن عرض سلام و روز بخیر؛

اگر ممکنه در ابتدا برای خوانندگان ما کمی در مورد زانوی پرانتزی و چگونگی بوجود آمدن پای پرانتزی توضیح بدید؟

دکتر خدایی : 

سلام خدمت شما و مخاطبین سایت برترینها؛برای درک بهتره بیماری پای پرانتزی یا زانوی پرانتزی بهتره اول روند رشد اندام پا رو از دوران جنینی و نوزادی توضیح بدیم؛

به طور طبیعی هر کودک به دلیل طرز قرارگیری در رحم مادر با پای پرانتزی به دنیا میآیند و تا یک سالگی کمی حالت پرانتزی به میزان حداکثر ١٥درجه را دارند، این زاویه در حدود یک سالگی پنج درجه کاهش یافته و به ده درجه میرسد؛ و بعد از آن کم کم به حالت نرمال تغییر شکل میدهد، اما این تغییر ادامه یافته و پای کودک به حالت ضربدری درمی‌آید. تا در حدود بیست تا سی ماهگی عمر کودک پا‌های او به صورت نرمال رسیده، به طوری که در حدود ۳ سالگی کودک می‌بایست حالت طبیعی پا شکل گیرد.

(اینجا اقای دکتر از نگاه من متوجه شدن که کمی گیج شدم و مجددا ساده تر بیان کردن)

بصورت خلاصه مسیر تکامل پا از زمان تولد رو میتونیم اینطور بشمریم:

اول پای پرانتزی (با انحنای حداکثر ۱۵ درجه ای) بعد کم شدن انحنا تا رسیدن به حالت نرمال ، بعد ضربدری و پس از آن مجددا بازگشت به حالت نرمال صورت میگیرد.

کل این پروسه تا سن دو و نیم الی سه سالگی باید طی شود. در غیر این صورت اگر هر کدام از این بیماری‌ها یعنی زانوی پرانتزی و یا زانوی ضربدری بعد از این سن ماندگار بماند حتما باید سیر درمانی ابتدا به صورت غیرجراحی و در موارد خاص حتی درمان جراحی باید انجام شود

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

علل بوجود آمدن پای پرانتزی

عوامل ایجاد زانوی پرانتزی یا ضربدری گستردگی زیادی داره، و حتی گاهی دلیل این بیماری دریک شخص ممکنه تشخیص داده نشه؛ اما بطور کلی عوامل اصلی رو میتونیم در موارد خلاصه کنیم:

  • جوینت لکسیتی یا کمبود ویتامین دی
  • ژنتیک یا وراثت
  • چاقی زیاد و اضافه وزن
  • راه رفتن زود هنگام
  • استفاده از پوشک بزرگ‌تر از سایز کودک
  • آسیب‌ها (شکستگی استخوانی در بالا و پایین یا خود مفصل زانو یا پارگی رباط‌های طرفی زانو و یا کوتاهی عضلات همسترینگ داخلی) 
  • بیماری‌های خاص مانند سی پی و یا بیماری‌هایی که بالانس عضلانی را برهم می‌زنند و ...

طبق سوالات مخاطبین سایت برترینها ظاهرا این بیماری شیوع نسبتا بالایی رو درجامعه داره، و گاها بیمارانی رو داریم که سالهاست با این عارضه زندگی میکردن،اما بفکر درمانش نبودن تااینکه با عوارض جانبی بیماری مواجه شدن یا درمورد راهکارهای درمانی مطلبی رو خوندن،

قبل ازینکه بخایم به سراغ مسیر درمانی بیماری بریم،

میخاستم ازتون در مورد عوارض بیماری زانوی پرانتزی و یا زانوی ایکسی بپرسم،

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

درمان غیر جراحی زانوی پرانتزی بیمار۳۳ساله

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

جهت مشاهده نمونه های بیشتر به صفحه اینستاگرام مراجعه نمایید.

@atelclinic

پیامدهای داشتن پای پرانتزی

عوارض و یا پیامدهایی که این بیماری ها میتونه برای شخص بدنبال داشته باشه رو توضیح میدید؟

بله متاسفانه عدم شناخت مناسب از بیماری و راهکارهای درمانی درهمه سنین و اقشار وجود داره،

اما طبیعتا هرچه آگاهی عمومی نسبت به این بیماری و پیامدهاش بیشتر بشه و بیماران سریعتر جهت درمان اقدام کنن مسلما با عوارض کمتری روبرو میشن و چه بسا بتونن بطورکلی بیماری شون رو درمان کنن،

بطورکلی عوارض ناشی از انحراف زانو، حالا چه پرانتزی بودن باشه،چه زانوی ایکسی رو میتونیم بصورت زیر طبقه بندی کنیم: 

  • تخریب مفصل و ساییدگی
  • آرتروز زودرس
  • کاهش ارتفاع اندام تحتانی و کوتاهی قد
  • اختلال در هنگام راه‌رفتن
  • چرخش مچ
  • عدم توزیع وزن نرمال روی کف پا (معمولا ساییدگی لبه خارجی کف کفش)
  • از بین رفتن و تخریب کندیل داخلی زانو
  • آسیب منیسک‌ها و رباط‌ها
  • آسیب‌های روحی و روانی ناشی از عوارض فوق را نیز نباید فراموش نمود، به خصوص اینکه عوارض ظاهری این بیماری گاه بسیار شدید بوده، و باعث عدم اعتماد بنفس در آینده زندگی وی می‌شود
  • والبته درد خوده پا که ممکنه در هرسنی باشدت و ضعف به سراغ بیمار بیاد

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

نحوه ی تشخیص زانو پرانتزی

بیماران مبتلا زانوی پرانتزی یا ایکسی در چه محدوده سنی میتونن برای درمان مراجعه کنن؟اثربخشی درمان براشون به چه صورت هست؟

برای کودکان در موارد خاص در صورتی که زاویه بیش از حد ۱۵ درجه باشد و تشخیص وجود بیماری زانوی پرانتزی و یا زانوی ضربدری داده شود، می‌توان اقدامات درمانی را حتی در زیر سن سه سالگی انجام داد. 

اما درسنین بالاتر هرچه زمان مراجعه سریعتر باشد درصد میزان موفقیت درمان، و بهبود صددرصدی عارضه شخص بیشتر میشود.

در کشور‌های پیشرفته امروزه ابتدا روش‌های کم خطر و کم عارضه در نظر گرفته می‌شود و در صورت عدم موفقیت این روش‌های درمانی درنهایت به سراغ درمان‌های تهاجمی و جراحی می‌روند

مانیز برهمین اساس برای تمام بیماران ابتدا به سراغ روشهای غیرجراحی میرویم، و اگر عارضه بیماری امکان درمان بصورت غیر جراحی را نداشت به همکاران جراح ارتوپدی ارجاع میدیم.

اما خوشبختانه اکثر بیماران درگیر با انحرافات زانو، بدون جراحی قابلیت بهبود کامل یا حداقل رفع درد و کاهش قابل توجهی از انحراف را دارا میباشند.

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

 
روش های درمان پای پرانتزی

آقای دکتر لطفا درمورد نحوه این روش درمان غیر جراحی برامون توضیح بدین؟

 هنگام مراجعه بیمار درابتدا بوسیله های اسکنر های مدرن و پیشرفته حاضر در کلینیک ، اسکن کاملی از پای بیمار گرفته میشود که در آن میزان انحراف بصورت دقیق مشخص میگردد و پس از انجام اسکن نقشه پا بیمار بصورت دقیق طراحی شده که براساس آن نقشه و میزان انحراف ارتز اصلاحی برای هر بیمار مختص همان بیمار طراحی می‌شود .

این ارتزهای اصلاحی که به صورت سه نقطه فشار میباشند،بصورت شبانه یا اوقات استراحت بیمار در منزل میبایست مورد استفاده قرار گرفته تا زاویه انحراف زانو را درعرض شش ماه الی یکسال اصلاح کرده و درد بیمار را مرتفع میسازد.

این روش درمانی در سنین پایین با صاف شدن کامل انحراف همراه است، اما در سنین بالاتر  در اکثر موارد کاهش قابل توجه میزان انحراف و رفع درد را برای بیمار بدنبال داشته وحتی گاها در افراد بزرگسال هم امکان اصلاح انحراف بصورت کامل وجود دارد و اتفاق میفتد.

اقای دکتر  اصلاح و کاهش درد قبل از ۶ماه یا یکسال صورت نمیپذیره ؟ و بیمار اولین نشانه های خوب شدن رو بعد ازون مدت مشاهده میکنه؟!

خیر اشتباه متوجه شدید، بیمار بعد از چند هفته ی اول استفاده از ارتز های اصلاحی کاملا کاهش انحراف زانو رو میبینه و رفع درد یاکاهش بسیار زیاد درد براش محسوس خواهد بود، اون مدت زمان شش ماه الی یکسال زمان مورد نیاز برای اصلاح دائمی انحراف هست که ما بع بیماران توصیه میکنیم برااینکه خدای نکرده انحراف زانو بازگشتی نداشته باشه، و درمان همیشگی بعد از رفع درد و انحراف بازهم در مدتی که پزشک لازم میدونه  ارتز رو استفاده کنند تا مشکل زانوی پرانتزی یا ایکسی شون برای همیشه مرتفع بشه. درواقع چیزی شبیه به همون طول دوره مصرف قرص و شربت در بیماری های عادی که گاها مردم پس از چندروز با احساس بهبود بیماری شون مصرف دارو رو قطع میکنن، اما پزشکان توصیه میکنند که اصولا دوره دارو بصورت کامل مصرف شه.

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

جهت تعیین وقت با ما تماس بگیرید.

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتلدرمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

آقای دکتر سوال اخراینکه در طی دوره درمان 6ماه الی یکسال که توضیح دادین مراجعات دوره یی به پزشک صورت میگیره؟

بطور معمول یک بیمار زانوی پرانتزی به چندجلسه درمانی نیاز داره؟

سوال خوبی پرسیدین، گاها بیماران تصور میکنن که باید در طول دوره درمان بصورت ماهیانه مراجعه داشته باشند، یا مرتبا ارتز شون باید تعویض شه،

درحالی که عموم بیماران تنها دوجلسه مراجعه به کلینیک دارن ،یکبار جلسه معاینه،اسکن و طراحی نقشه پا هست که بعد ازون همکاران ما براشون ارتز اصلاحی بیمار رو طراحی میکنن، و جلسه بعدی مراجعه شون جهت پرو و آموزش نحوه استفاده از ارتزشون میباشد،.

این سیر طبیعی درمان برای عموم بیماران هست،شاید بیمارانی هم باشن که نیاز به مراجعه دیگه یی هم داشته باشن،

در این دسته ازبیماران 4ماه یکبار جهت بررسی میزان اصلاح انحراف و طراحی و ساخت ارتز جدید با نقطه فشار بیشتر دلیل مراجعه بیمار هست.

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

آقای دکتر خدایی ممنون از توضیحات کاملتون، اگر نکته پایانی هست بفرمایید؟

ضمن تشکر از شما و همکارانتون در سایت برترینها برای اطلاع رسانی خوبتون در حوزه پزشکی،  تنها نکته یی که لازم میبینم در پایان بهش تاکید کنم مسله یی هست که در تمام درمان های پزشکی مورد تاکیده اما دراین حوزه بسیار ویژه تر هست، مراجعه سریعتر و زودتر بیماران هنگام مشاهده کمترین میزان انحراف چه در پای خودشون و چه در پای کودکان، در کودکان که عرض کردم از 3 سالگی و حتی گاها درموارد خاص و انحراف زیاد،قبل ازون میتونیم نسبت به درمان اقدام کنیم، و دربزرگسالان باتوجه به اینکه ممکنه بیماری از کودکی و بصورت مادرزاد درشخص نبوده و درسنین بالا به دلیل رفتارهای غلط حرکتی یا مواردی که دربالا بهشون اشاره شد به انحراف زانو (زانوی پرانتزی یا ایکسی ) دچار شده باشن، اینکه هرچه سریعتر به پزشک و کلینیک ارتوپدی فنی مراجعه داشته باشند، درمانشون ساده تر، زودتر و با درصد بهبود بیشتری همراه خواهد بود.

درپایان بیماران میتونن با بازدید از صفحه اینستا یا کانال تلگرام و سایت کلینیک ارتوپدی فنی آتل ضمن آشنایی کاملتر باخدمات مجموعه و مشاهده مصاحبه بیمارانی که درمان شده اند بااطمینان خاطر نسبت به درمانشون اقدام کنن.

ممنون آقای دکتر از وقتی که دادین برای این گفتگو،ما آدرس و راه های ارتباطی کلینیک ارتوپدی فنی آتل رو در انتهای مطلب میذاریم که عزیزانی که نیاز داشتن بتونن باشما ارتباط برقرار کنن.

مدیر سایت و تولید محتوای کلینیک ارتوپدی فنی آتل : بهمن پناهی نیکو

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

 
درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

جهت تعیین وقت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۸۶۷۵۱۸

۰۲۱-۲۲۸۶۱۵۹۵

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

جهت مشاهده نمونه های بیشتر به صفحه اینستاگرام مراجعه نمایید.

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

جهت کسب اطلاعات روی آدرس زیر کلیک کنید.

attel.ir

درمان پای پرانتزی بدون جراحی در کلینیک فنی آتل

تهران، خیابان شریعتی، سید خندان، ضلع شمال شرقی پل، نبش کوچه خیرمندی، ساختمان پزشکان لاله، پلاک ۳۴، طبقه چهارم، واحد شرقی 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج