جاباما
۹۳۸۷۳۶
۱۲ نظر
۵۰۱۳
۱۲ نظر
۵۰۱۳
پ

نرخ جدید ارز در راه است؟

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: رئیس بانک مرکزی اصرار دارد که هیچ دخالتی در سامانه نیما صورت نمی‌گیرد و قیمت‌ها کاملا بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند اما وقتی در بودجه دلار ۸۵۰۰ تومانی تعیین شد این شک را ایجاد کرده که نرخ دستوری است.

ایلنا نوشت: رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: رئیس بانک مرکزی اصرار دارد که هیچ دخالتی در سامانه نیما صورت نمی‌گیرد و قیمت‌ها کاملا بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند اما وقتی در بودجه دلار ۸۵۰۰ تومانی تعیین شد این شک را ایجاد کرده که نرخ دستوری است.

محمد لاهوتی در خصوص بودجه سال ۹۹ گفت: امسال با پدیده‌ای در بودجه مواجه هستیم که سال‌های قبل آن را نداشتیم.

وی ادامه داد: معمولا دولت‌ها بر اساس پیش بینی‌های خود یک عدد را به عنوان نرخ واحد ارز در بودجه تعیین می‌کنند تا بر اساس آن درآمدها را محاسبه کنند. در سال‌های قبل که ارز تک‌نرخی یا دو نرخی بود و بازار ثبات داشت این عدد نزدیک به واقعیت بود اما از سال ۹۷ که دلار ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد و سپس شاهد جهش قیمت ارز بودیم، نرخ آن همان ۴۲۰۰ تومان باقی ماند و اکنون شاهد این هستیم که این عدد غیرکاربردی است و نمی‌توان بر مبنای آن محاسبات انجام داد.

رئیس کنفدراسیون صادرات با ابراز تعجب از اصرار دولت برای مبنا قرار دادن دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت: حتی در سامانه نیما میانگین نرخ ارز کمتر از ۱۰ هزار تومان بوده اما معلوم نیست چرا دولت بر روی این عدد اصرار دارد. این در شرایطی است که بیشتر کارشناسان اعلام کرده‌اند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی‌رسد و بهتر است دولت نرخ ارز را واقعی کند و به روش‌های دیگر به اقشار آسیب‌پذیر کمک کنند.

وی افزود: هر چند اعلام شده که در لایحه بودجه سال ۹۹، ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ارز ۴۲۰۰ در نظر گرفته شده و بقیه باید از منابع دیگر که می‌توان گفت فقط ارز صادراتی است، تامین شود. این ارز یا از طریق توافق بین صادرکننده و واردکننده حاصل می‌شود یا از طریق عرضه در سامانه نیما.

لاهوتی ادامه داد: از سوی دیگر رئیس بانک مرکزی اصرار دارد که هیچ دخالتی در سامانه نیما صورت نمی‌گیرد و قیمت‌ها کاملا بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند اما وقتی در بودجه عدد ۸۵۰۰ تومان تعیین شد این شک را ایجاد کرده که نرخ دستوری است. اگر این فرضیه درست باشد باید منتظر نرخ سوم و چهارم هم باشیم. اما اگر از طریق عرضه و تقاضا باشد پس دلار ۸۵۰۰ تومانی دور از ذهن است.

این کارشناس اقتصادی افزود: پس تنها فرض این است که هر عددی بالاتر از ۸۵۰۰ تومان مطرح شود دولت خودش سوبسید آن را پرداخت می‌کند که البته هنوز چنین چیزی اعلام نشده است. اما در نهایت اگر فرضیه اول درست باشد صادرات با مشکل مواجه خواهد شد و عرضه ارز در نیما به حداقل خواهد رسید و باید منتظر نرخ سوم و چهارم در سال آینده باشیم. فرضیه سوبسید هم که تاکنون از سوی دولت تایید نشده است. بنابراین بهتر است دولت به سمت شفافیت و تک‌نرخی کردن ارز حرکت کنند تا رانت و فساد را از بین ببرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قیمتهای ارز در حال ریزشه ، ۸۵۰۰ هم برای دلار زیاده ، این جناب کارشناس هم منفعتش در بالارفتن قیمت ارزه که اینجوری آتش گرفته ، طی روزهای آینده ریزش قیمتها ادامه داره

    • بدون نام

      برادر من ارز ۴۲۰۰تومنی به دست مردم نباید برسد سال ۹۷مگه ندیدید بین خودشون تقسیم کردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خواهیم دید ریزش خخخخخخخخ

    • بدون نام

      رانتخوارن شرکتهای دولتی بیشترین سود را از ارز 4200 تومانی می برند.

    • بدون نام

      نرخ ارز و قیمتها ی مسکن و خوراک و پوشاک و همه چیز هیچ تناسبی با نظام حقوق و دستمزد نداره و باید همه با هم بیاد پایین ولاغیر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چشم قربااااان

    • بدون نام

      بزودی قیمت دلار از سی هزار تومن هم رد خواهد شد گزارش های ساختگی و کارشناسان سهمیه ای مثلا اقتصاد دان هم باید بداند که مردم همه چیز را میدانند و فریب این گزارش ها را نمی خورند ، سال جدید تنها منبع درآمد دولت بالا پایین کردن دلار و سرقت اموال مردم هست ؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به زودی همگی با هم زانو خواهید زد و دلارهاتان را 3 هزار هم نخواهند خرید.

      • ایرانی اصل

        انتهای سال 99 قیمت دلار 25 هزار

    • بدون نام

      ایناهمه منبع درامدبعضی هاست نباشه بعضی ها متضرزرمیشن نگو؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      ایناهمه منبع درامدبعضی هاست نباشه بعضی ها متضرزرمیشن نگو؟؟؟؟؟؟

    • z

      زمانی که ارز۴۲۰۰ بود کولر ایستاده ۵میلیون بود پس در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ دست کی میسپارین که همون کولر برا مردم ۱۵ میلیون در میاد.
      قبول داریم ارز۴۲۰۰ میدین ولی صرف آدمای خاص خودتونه و کارای دیگشونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج