جاباما
۹۳۹۳۳۲
۲۷ نظر
۵۱۷۳
۲۷ نظر
۵۱۷۳
پ

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

شب یلدا نقطه عطفی در میان عید مهم یهودیان یعنی روش هشه نه و عید بزرگ کریسمس است. بعضی از خوراکی‌های این سه جشن مشابه هستند مثل استفاده از انار که در هر سه فرهنگ وجود دارد. خوراکی‌های شب یلدا تلفیقی از خوراکی‌های شیرین، تنقلات و انواع میوه‌ها است. این یک جشن بزرگ بخصوص برای ستایش نعمت‌های آسمانی و زمینی با انواع میوه و سبزیجات این دوره از سال است.

برترین‌ها: شب یلدا نقطه عطفی در میان عید مهم یهودیان یعنی روش هشه نه و عید بزرگ کریسمس است. بعضی از خوراکی‌های این سه جشن مشابه هستند مثل استفاده از انار که در هر سه فرهنگ وجود دارد. خوراکی‌های شب یلدا تلفیقی از خوراکی‌های شیرین، تنقلات و انواع میوه‌ها است. این یک جشن بزرگ بخصوص برای ستایش نعمت‌های آسمانی و زمینی با انواع میوه و سبزیجات این دوره از سال است.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

شب یلدا آخرین شب فصل زیبای پاییز است. در هنگامه وداغ با پاییز رنگارنگ و خوشامدگویی به ننه سرمای دوست داشتنی. در گذشته‌های دور همانند امروز ماه‌های ۳۰ روزه نداشتیم بلکه تقسیم بندی به صورت ۴۰ روزه بوده و چله سرما یعنی اوقاتی از سال که بسیار سرد بود. جالب است بدانید، چله بزرگ شامل ۴۰ روز، اما چله کوچک در مجموع ۴۰ روز و شب روی هم است. وقتی بچه بودم هر وقت می‌گفتیم هوا سرد است، مادرم بلافاصله می‌گفت هنوز که چله بزرگ نیامده سردتان شده و تازه چله کوچیک هم دست کمی از چله بزرگه نداره. من همیشه برایم جالب بود که آن‌ها چطور همه چیز را با چله سال می‌سنجند و شاید تقویم آن‌ها از لحاظ آب و هوایی درست‌تر بود و شب یلدا همان شبی است که دقیقا فردایش آغاز چله بزرگ است.

از آنجایی که شب یلدا تاریک‌ترین و طولانی‌ترین شب سال است برای داشتن یک زمستان پرباران و برف و آرزوی بهاری خوب، همگی باید در کنار هم باشند و اصلا فلسفه یلدا بر این پایه است که در طولانی‌ترین شب سال در کنار هم به شب نشینی باشیم. سنت‌های خوب نیاکان ما بر پایه دوستی، مهرورزی، گرد هم بودن و احترام به بزرگتر‌ها بود و از این جهت همیشه بچه‌ها می‌نشستند و بزرگتر‌ها داستان‌های شنیدنی و خاطرات جالب‌شان را برای کوچکتر‌های اهل خانه می‌گفتند و حافظ خوانی و شاهنامه خوانی هم بخشی از کار‌های این شب است که بیشتر توسط مسن‌ها انجام می‌شود.

دور هم نشینی همیشه همراه با صرف خوراکی و تنقلات است؛ و این خوراکی‌ها که عموما ریشه در فرهنگ ما دارند، از عناصر همان فصل هستند و البته در طول زمان هم قدری از آن‌ها کم یا زیاد شده است.

خوراکی‌های شب یلدا چه هستند؟

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

شما نمی‌توانید غذای خاصی را نام ببرید و بگویید این حتما متعلق به شب یلداست، چون در هر جای کشور ما ممکن است با دیگری متفاوت باشند، اما چند مورد هستند که از هم شاخص‌تر هستند که در زیر به شما می‌گوییم:

انار: این میوه زمستانی خوشمزه و پر خاصیت که حتی به آن میوه بهشتی نیز می‌گویند. این میوه پر خاصیت در داستان‌ها و افسانه‌ها نیز نقش مهمی دارد. انار سرشار از ویتامین ث بوده و حاوی آنتی اکسیدان‌هایی همچون پروآنتوسیانیدین و فلاونوئید است. یک ماده به نام اورولیتین آ، در این میوه وجود دارد که توسط میکروب‌های موجود در معده تغییر شکل داده تا به محافظت از سلول‌های عضلات در برابر عوامل پیری کمک کند. این ماده باعث به تاخیر انداختن پیری می‌شود. پس اگر می‌خواهید جوان بمانید، انار بخورید. سلولز فراوان موجود در دانه این ماده هم به پاکسازی روده کمک می‌کند؛ و جالب است بدانید یکی از چیز‌هایی که شرکت اوریفلیم در شامپوی لایه بردار خود استفاده می‌کرد، دانه خرد شده انار بود که به صورت اجزای ریزی درآمده و سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کردند.

کدو: شاید به نظرتان جالب نیاید، اما در گذشته کدو پای ثابت شب یلدا بود، چون این میوه هم زمستانی و گرم است و استفاده از خوراکی‌های درست شده با این ماده در گذشته مرسوم بوده است. آش کدو و انواع خورش کدو خوراکی‌های شب یلدا بودند که در نقاط مختلف کشورمان با دستورالعمل‌های گوناگونی درست می‌شدند. در جنوب کدو را به همراه پیاز داغ سرخ می‌کنند و مقداری دانه انار آب اگرفته روی آن می‌ریزند و این خوراکی ترش و شیرین را به عنوان یک وعده غذایی صرف می‌کنند. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان و زرد رنگ به نظرم باید سر سفره‌های شب یلدای ما باشد، چون هم خواص فراوانی دارد و هم با آن می‌توان غذا‌هایی بسیاری درست کرد. من قصد دارم یک روز کامل در مورد شیرینی‌های درست شده با کدو برای شما به طور مفصل بحث کنم بنابراین کدو را فراموش نکنید.

آجیل: آجیل ایرانی شامل گردو، پسته، نخودچی، انجیر، نقل و گاهی هم باسلوق بود. تخمه کدو و تخمه آفتابگردان هم برای دور هم نشینی‌ها عالی هستند. شما می‌توانید با تخمه کدو و تخم آفتابگردان بخاطر تناقض رنگی، ترکیب‌های جالبی ایجاد کنید. انجیر خشک هم یکی از قدیمی‌ترین آجیل‌های ایرانی است که در سراسر دنیا به نام کشور ما مشهور شده است. تخمه کدو هم همانند خود کدو طبعی گرم دارد و برای روز‌های سرد سال خوب است.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

هندوانه: من هرگز دلیل حضور هندوانه بر روی سفره شب یلدا را نفهمیدم. این میوه متعلق به اوقات سرد سال است و بخاطر طبع سردش بهتر است که در همان زمان هم صرف شود. بعضی می‌گویند از این جهت هندوانه استفاده می‌شد تا بگویند که این میوه را می‌توان به مدت طولانی حتی تا زمستان هم نگه داشت. به گمانم هندوانه از زمانی به بعد جایگزین کدو شد که شاید بخاطر همه پسند بودن و آبدار بودن و همچنین داشتن طعمی شیرین، باشد. من در زیر یک نمونه فینگرفود را که با هندوانه و پنیر درست می‌شود برای شما ارائه دادم. تزئینات هندوانه هم که همه شما بلد هستید.

در زیر چندین نوع خوراکی مخصوص شب یلدا برای شما آورده شده که ابتدا سالاد و فینگر فود، پس دسر و بعد هم تنقلات هستند. در پایان هم غذا‌هایی که می‌توان در این شب سرو کرد، آمده است. این خوراکی‌ها تنها چند نمونه کوچک از غذا‌های شب یلدا هستند که خدمت شما ارائه کردیم. یلدای زیبایی برای شما آرزو می‌کنم.

لقمه پنیر و هندوانه (فینگرفود)

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

پنیر و هندوانه یکی از ساده‌ترین و در عین حال دوست داشتنی‌ترین فینگرفود‌های مخصوص مهمانی‌هاست. این فینگرفود بخصوص برای شب یلدا که هندوانه یکی از اجزای تشکیل دهنده آن است، بسیار جالب خواهد بود. برای درست کردن آن باید هندوانه را به شکل مکعبی و پنیر را به شکل مستطیل با ارتفاع کم برش بزنید. یک برگ نعناع هم سه رنگ زیبا را در کنار هم تکمیل می‌کند. برای سرو کردن این فینگرفود از یک مخلوط آجیلی هم به عنوان دیپ استفاده می‌شود که شما می‌توانید آن را استفاده کنید یا نکنید و در این مورد کاملا اختیار با شماست.

مواد لازم:

  • مغز پسته: ۱/۲ پیمانه
  • پوست لیمو: ۱/۲ قاشق چای‌خوری ریز رنده شده
  • فلفل سیاه شکسته: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • نمک دریا: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • پنیر فتا: ۱۲۰ گرم
  • هندوانه: ۱ کیلوگرم، تبدیل به ۳۶ مکعب کنید
  • برگ نعناع کوچک: ۱/۴ پیمانه

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

طرز تهیه:

۱. یک ماهیتابه کم عمق را روی حرارت متوسط بگذارید. پسته را اضافه کنید. آن را گرم کنید، مرتب بهم بزنید. ۵ دقیقه یا بیشتر آن‌ها را برشته کنید تا قهوه‌ای روشن شوند. آن‌ها را داخل کاسه بگذارید. آن‌ها را به مدت ۵ دقیقه گرم کنید.

۲. پسته، رنده پوست لیمو، فلفل و نمک را داخل غذاساز بریزید. آن‌ها را خرد کنید تا زمانی که ریز شوند. آن‌ها را داخل یک کاسه کم عمق بریزید.

۳. پنیر فتا را به صورت برش‌هایی با پهنای ۲ سانتی‌متر ببرید. از لبه انتهایی شروع کنید، هر برش را به صورت ورقه‌هایی با نیم سانت برش بزنید. ۱ مکعب را روی بشقاب بگذارید. روی آن ۱ برگ نعناع بگذاری و در ادامه تکه پنیر فتا. یک خلال دندان را داخل این ترکیب فرو کنید. آن‌ها را روی بشقاب گذاشته و با باقیمانده هندوانه، برگ نعناع و پنیر همین ترکیب پنیر و هندوانه را درست کنید. آن را با مخلوط پسته سرو کنید.

سالاد انار زمستانی با سس عسلی

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

سالاد میوه یکی از آن میان وعده‌های خوشمزه‌ای ست که هر کسی را وسوسه می‌کند. این سالاد رنگارنگ و خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان و انواع ویتامین است. سالاد میوه انواع مختلفی دارد و با میوه‌های فصلی درست می‌شود. هیچکس از میوه یخ‌زده خوشش نمی‌آید؛ بنابراین شما هیچ سالادی با میوه خارج از فصل و فریز شده نخواهید دید.

یکی از میوه‌هایی که حتما در سالاد میوه فصل پاییز و زمستان استفاده می‌شود، انار است. این میوه به دلیل اندازه کوچک و رنگ درخشان همانند دانه‌های یاقوت در سالاد ریخته شده و آن را تزئین می‌کنند. دانه‌های انار فضای خالی سالاد را پر می‌کنند و جلای فوق‌العاده‌ای به آن می‌دهند. برای سس این سالاد معمولا از عسل و آبلیمو استفاده می‌شود که هم سبک است و هم طعمی دوگانه دارد. میوه‌ها را به قطعات مناسب خرد کرده و در کاسه سالاد بریزید سپس با ریختن چاشنی سالاد، آن را خوش طمم کنید.

مواد لازم

  • دانه‌های انار: ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • گلابی: ۲ عدد
  • خرمالو: ۳ عدد
  • پرتقال: ۴ عدد
  • سیب سرخ: ۱ عدد بزرگ
  • عسل مایع: ۱ قاشق غذاخوری به اضافه مقداری بیشتر
  • آب لیمو: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری تازه

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

طرز تهیه:

۱. ابتدا میوه‌ها را شسته و هسته بگیرید. آن‌ها را به قطعات مناسب خرد کنید. سپس داخل کاسه سالاد بریزید. میوه‌ها را با هم ترکیب کنید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

۲. در کاسه‌ای کوچک، آبلیموی تازه و عسل را با هم مخلوط کنید تا با هم ترکیب شوند. این ترکیب را روی سالاد بریزید و بهم بزنید تا کل میوه‌ها آغشته به این سس شوند. می‌توانید از هر میوه‌ای که در خانه دارید استفاده کنید؛ مثل موز یا توت فرنگی و یا حتی انگور.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

۳. بهتر است که این سالاد را همان روز سرو کنید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

کیک انار چند لایه

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

کیک انار یکی از کیک‌های خوشمزه و زیبای زمستانی است که علاوه بر جشن کریسمس برای شب یلدا هم استفاده می‌شود. این کیک بصورت چند لایه کیک زرد رنگ است که کرم انار در لایه‌های میانی آن قرار می‌گیرد. لایه رویی یا تاپینگ هم از موس انار استفاده می‌شود.

مواد لازم

کیک زرد

  • آرد کیک: ۱ و ۱/۴ پیمانه
  • بیکینگ پودر: ۱ و ۳/۴ پیمانه
  • نمک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • کره: ۳/۴ پیمانه + ۳ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۳/۴ پیمانه + ۳ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • شیر کامل: ۲/۳ پیمانه
  • وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • کرم تارتار: کمی بین دو انگشت

کرم انار

  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • زرده تخم مرغ: ۲ عدد
  • کره: ۴ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱/۲ پیمانه
  • رنده پوست لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
  • آب لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
  • آب انار پخته غلیظ: ۳/۴ پیمانه (آب اناری که پخته شده و به ۱/۳ اندازه اولیه خود برسد)

موس انار

  • پودر ژلاتین بدون طعم: ۴ و ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • آب: ۱/۴ پیمانه
  • کرم انار: ۳ پیمانه
  • خامه سنگین زده شده: ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • مواد تزئین انار (تاپینگ انار)
  • آب انار: ۱۷۰ میلی لیتر
  • پودر ژلاتین: ۲ قاشق چای‌خوری
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • دانه انار: دانه‌های ۱ عدد انار

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

طرز تهیه:

کیک زرد

۱. فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سلسیوس گرم کنید. دو قالب کیک ۲۲ سانتی را با کره چرب کرده و آرد پاشی کنید.

۲. کره را با ۳/۴ پیمانه شکر با قطعه خمیرزن مخلوط کرده تا کرم شود سپس بعد از اینکه کره نرم شد، قطعه میکسر را وصل کنید و حدود ۵ دقیقه میکس کنید.

۳. زرده‌های تخم مرغ را یکی یکی با مخلوط میکس کنید تا صاف و یکدست شوند.

۴. شیر و وانیل را اضافه کنید سپس آرد را هم به صورت ۱/۲ پیمانه در هر بار به این مخلوط اضافه کنید. پس از ریختن آرد، زیاد مخلوط نکید. مواد را به کاسه‌ای بزرگتر انتقال دهید.

۵. سفیده‌های تخم مرغ را همراه با کرم تارتار با میکسر به مدت ۳ دقیقه میکس کنید یا تا زمانی که مقداری پف کند سپس شکر باقیمانده را اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه دیگر میکس کنید تا پف کند.

۶. مخلوط سفیده تخم مرغ را به صورت ۱/۴ در هر بار به مخلوط کره‌ای اضافه کنید. با قاشق پلاستیکی سرپهن مواد را به آرامی بهم بزنید تا با هم مخلوط شوند. هر بار برای ۱/۴ مواد سفیده تخم مرغ کاملا مخلوط کنید.

۷. مخلوط را داخل دو قالب ریخته و مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در فر فن‌دار بپزید یا تا زمانی که کیک موقع فشار دادن به جای اول خود برگردد یا وقتی که خلال دندان را در وسط آن فرو می‌کنید، تمیز بیرون بیاید.

۸. به مدت ۵ دقیقه بپذارید داخل قالب خنک شوند، سپس روی توری خنک کننده بگذارید تا خنک شوند.

کرم انار

۱. تخم مرغ‌ها، زرده‌های تخم مرغ و سس انار (آب انار پخته غلیظ) و رنده پوست لیمو را داخل کاسه‌ای بریزید که بتوان روی قابلمه قرار داد و این مواد را مخلوط کنید تا با هم آمیخته شوند.

۲. این کاسه را روی یک قابلمه با مقداری آب در حال قل خوردن بگذارید بطوری که مخلوط شروع به گرم شدن کند سپس کره را اضافه کنید و ملخوط را بهم بزنید تا غلیظ شود یعنی حدود ۵ تا ۷ دقیقه. مخلوط نباید بجوشد.

۳. بگذارید مخلوط تا حد نیاز خنک شود.

موس انار

۱. ژلاتین و آب را داخل کاسه‌ای کوچک بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه بماند یا تا زمانی که همه آب جذب شده باشد.

۲. ژلاتین نرم شده را با یک چنگال بهم بزنید تا هر گونه بخش گلوله شده آن از بین برود. سپس کاسه را روی قابلمه حاوی آب داغ بگذارید تا ژلاتین به طور کامل حل شود.

۳. اگر کرم انار خیلی سرد شده باشد ممکن است مجبور باشید آن را دوباره گرم کنید، بنابراین باید گرم باشد تا به مخلوط ژلاتین اضافه شود. وقتی که کرم را گرم کردید، آن را به مخلوط ژلاتین اضافه کنید و بهم بزنید تا خوب مخلوط شوند. این مخلوط را کنار بگذارید تا خنک شده و به دمای اتاق برسد.

۴. خامه را با میکسر آنقدر بزنید تا به حد متوسطی پف کند، شکر را اضافه کنید تا شروع به غلیظ شدن کند.

۵. خامه زده شده را داخل مخلوط کرم انار بریزید، فقط تا حدی که مخلوط شوند. زیاد مخلوط نکنید یا با همزن نزنید، چون از هم پاشیده خواهد شد. بگذارید این مخلوط کمی سرد شود، در همین حین هم کیک را آماده کنید.

سرهم کردن کیک

۱. کیک خنک شده را برداشته و با چاقو به دو برش مساوی تقسیم کنید. به طوری که تبدیل به ۴ لایه مساوی شوند.

۲. ابتدا لایه اول را داخل بشقاب سرو بگذارید و از باقیمانده مخلوط شربت انار استفاده و روی لایه کیک برس بکشید.

۳. بعد از اینکه شربت انار را روی لایه اول کیک برس کشیدید، یک لایه موس انار را روی کیک را با استفاده از اسپاتول یا چاقو بکشید و پهن کنید تا سطح آن را تا حد لبه‌ها بپوشاند.

۴. لایه بعدی را اضافه کنید و این فرایند را برای لایه بعدی تکرار کنید. بین هر سه لایه موس انار دارید.

۵. لایه آخر را هم بگذارید، حالا کیک را داخل یخچال بگذارید تا کیک خودش را بگیرد و برای گذاشتن تزئین آماده باشد.

مواد رویه کیک

۱. آب انار را داخل کاسه‌ای کوچک بریزید، ژلاتین را روی آب انار بپاشید و ۱ دقیقه بگذارید بماند تا ژلاتین نرم شود.

۲. مخلوط ژلاتین را داخل یک قابلمه کوچک بریزید. شکر را افزوده و روی حرارت ملایم گرم کنید و مرتب بهم بزنید تا شکر حل شود. حرارت باید ملایم باشد.

۳. مخلوط را داخل کاسه ریخته و این کاسه را داخل ظرف مخلوط آب و یخ بگذارید و مخلوط را به آرامی مرتب بهم بزنید تا زمانی که سرد شود و کمی غلیظ شود، اما سفت نشود.

۴. دانه‌های انار را داخل آن بریزید و با قاشق روی کیک خنک شده بریزید.

۵. کیک را حدود ۱ ساعت تا زمانی که مواد رویه آن سفت شود، سرد کنید.

۶. به جای کیک زرد می‌توانید از کیک وانیلی استفاده کنید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

دسر ژله انار و پاناکوتا

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

دسر پاناکوتا یکی از دسر‌های خوشمزه ایتالیایی است که نیمی از آن را بخش خامه‌ای و نیم دیگر را ژله تشکیل می‌دهد. این دسر دو رنگ و دوست داشتنی را می‌توان برای مهمانی، جشن‌های تولد و دورهمی‌های خانوادگی درست کرد. برای ژله از رنگ‌های قرمز استفاده می‌شود مثل ژله توت فرنگی، ژله گیلاس یا انار. به هنگام فصل پاییز و زمستان و شب یلدا دسر پاناکوتا با ژله و دانه انار ظاهر زیبایی به سفره مهمانی شما خواهد داد.

مواد لازم:

ژله انار

  • پودر ژلاتین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • آب: ۲ قاشق چای‌خوری (۱۰ میلی لیتر)
  • آب انار: ۱/۴ پیمانه (۶۰ میلی لیتر)
  • دانه انار: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر شکر: ۲ قاشق غذاخوری

پاناکوتا

  • ژلاتین: ۲ ورق
  • خامه زده شده: ۲ پیمانه (۵۰۰ میلی لیتر)
  • وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر شکر: ۱/۴ پیمانه

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

طرز تهیه:

۱. ژلاتین را داخل آب سرد بخیسانید تا نرم شود.

۲. داخل ماهیتابه خامه و شکر پودر شده و وانیل را ریخته و بهم بزنید تا کل خامه طعم وانیل بگیرد. ورقه‌های وانیل را از آب درآورده و مایع اضافی را بریزید و داخل خامه بیندازید، بهم بزنید تا حل شود.

۳. خامه را با دقت در قالب یا لیوان بریزید. در صورتی که در قالب می‌ریزید با پشت قاشق آن را صاف کنید. اگر می‌خواهید به صورت کج در لیوان شکل بگیرد. یک شانه تخم مرغ را داخل یک سینی بگذارید و لیوان‌ها را به صورت کج روی شانه تخم مرغ بگذارید تا کج قرار بگیرند. حالا این مخلوط پاناکوتا را با دقت داخل لیوان بریزید. مواظب باشید زیاد نریزید که بیرون بریزد. حالا به آرامی سینی حاوی لیوان و شانه تخم مرغ را داخل یخچال بگذارید. حداقل ۴ ساعت یا یک شب تا صبح بگذارید بماند و سفت شود.

۴. برای ژله انار آب جوش را داخل کاسه‌ای کوچک ریخته و ژلاتین را به آن افزوده و بهم بزنید تا حل شود.

۵. داخل کاسه‌ای دیگر، آب انار و شکر را بریزید و هم بزنید تا ترکیب شود. ژلاتین را به آب انار اضافه کنید، بهم بزنید تا ترکیب شود.

۶. میگذاریم مایع ژله انار خنک شده و به دمای محیط برسد سپس این مایع را روی پاناکوتای سفت شده می‌ریزیم. موقع ریختن این کار را به آرامی و با دقت انجام دهید. ظرف را در یخچال قرار دهید تا ژله خودش را کاملا بگیرد. بعد از سفت شدن ژله، دانه‌های انار را به آرامی وسط ژله قرار می‌دهیم.

نکات مهم

  • می‌توانید پاناکوتا و ژله را به صورت چند لایه درست کنید. برای هر لایه حداقل ۱ تا ۲ ساعت بگذارید داخل یخچال بماند.
  • ظرف‌های مورد استفاده برای این دسر، لیوان نوشیدنی ساده و صاف، لیوان‌های کشیده، جام، ظرف رامکین، ظرف بستنی خوری و قالب ژله برای سرو دسر در بشقاب است.
  • برای درست کردن پاناکوتای کم چرب می‌توان به جای شیر معمولی از شیر نارگیل و به جای خامه از ماست چکیده استفاده کرد. در این روش شیر نارگیل کمی گرم می‌شود، اما نباید بجوشد، حرارت را کاهش داده و پودر ژله در آن ریخته می‌شود سپس خوب هم زده ماست چکیده به آن اضافه می‌شود.
  • می‌توانید برای تزئین روی ژله خامه ریخته و روی خامه چند دانه بریزید و در صورت دلخواه با برگ‌های ظریف نعناع تزئین کنید.
  • اگر بخواهید انار را داخل ژله بریزید باید بگذارید توی یخچال بماند تا کمی خودش را بگیرد سپس به آرامی دانه‌های انار را داخل آن بریزید تا نزدیک به لایه بالایی ژله باشد. ریختن میوه در اوایل آماده شدن ژله باعث می‌شود ژله خوب نبندد.

پاپ کورن و سس کارامل نمکی

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

پاپ کورن یکی از تنقلاتی ست که در اغلب جشن‌های خانوادگی و دورهمی‌های دوستانه پای ثابت میز خوراکی‌ها ست. پاپ کورن کارامل نمکی از نوع پاپ کورن‌های عادی نیست که آن را با دست بردارید و در دهان بیندازید این پاپ کورن قدری چسبناک است و باید با چنگال سرو شود ضمن اینکه به خاطر داشتن سس کارامل نمکی مزه متفاوتی دارد. این پاپ کورن کاراملی همانند نوع کرانچی حاوی نمک دریاست که به آن طعم می‌دهد و بخاطر استفاده ظاهر زیبا و دوست داشتنی دارد. درست کردن سس کارامل نمکی یکی از ساده‌ترین کار‌ها در شیرینی پزی و آشپزی است، چون تنها از چند ماده محدود تشکیل می‌شود، اما نتیجه کار فوق العاده است.

این پاپ کورن را می‌توان به صورت توپ‌های پاپ کورن هم درآورد و هر کدام را در پلاستیک پیچاند و انتهای پلاستیک را گره زده و روبان بزنید تا هر کس سهم خودش را بردارد. می‌توانید هر کدام را در قالب مافین گذاشت و داخل ظرف سرو شیرنی چند طبقه بچینید. برای درست کردن پاپ کورن و سس کارامل نمکی به مقداری پاپ کورن آماده، شکر قهوه‌ای روشن، کره، شربت ذرت، نمک دریای ریز، شیر عسلی و وانیل نیاز دارید. دستور تهیه پاپ کورن در مایکروفر را هم همراه دستورالعمل این خوراکی می‌بینید.

مواد لازم:

  • ذرت: ۱ و ۱/۴ پیمانه
  • شکر قهوه‌ای روشن: ۲ و ۱/۴ پیمانه
  • کره: ۱ پیمانه
  • شربت ذرت روشن: ۱ پیمانه
  • نمک دریای ریز: ۲ قاشق چای‌خوری
  • شیر عسلی: ۱ قوطی
  • اسانس وانیل: ۱ و ۱/۲ قاشق چای‌خوری

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

طرز تهیه:

۱. پاپ کورن را داخل دو کاسه بزرگ یا یک کاسه خیلی بزرگ بریزید. داخل ماهیتابه‌ای گود یا قابلمه، شکر قهوه‌ای، کره، شربت ذرت و ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک را با هم مخلوط کنید.

۲. مخلوط را روی گاز با شعله بالاتر از متوسط به جوش برسانید، مرتب بهم بزنید. وقتی که به جوش رسید، شیر عسلی را اضافه کنید سپس بگذارید بجوشد و مخلوط بپزد، مرتب آن را بهم بزنید تا موقعی که دمای آن روی دماسنج آشپزی ۱۴۳ درجه سلسیوس باشد.

۳. مخلوط را از روی گاز برداشته و وانیل را به آن اضافه کنید سپس ۱ قاشق چای‌خوری نمک دریای ریز را داخل آن بریزید (می‌توانید ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک دریای باقیمانده را داخل مخلوط بریزید یا برای ریختن روی ذرت‌های بوداده کنار بگذارید).

۴. نیمی از کارامل را روی پاپ کورن بریزید و مخلوط کنید و بقیه را هم روی آن به صورت نواری بپاشید، بقیه نمک دریا هم حین بهم زدن سس با ذرت بپاشید بطوری که کل ذرت‌ها به سس کارامل نمکی آغشته شود.

۵. بگذارید سس خنک شود، سس داخل ظرفی دردار نگهداری کنید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

طرز تهیه ذرت بوداده در مایکروفر

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

مواد لازم:

  • دانه ذرت: ۱ و ۱/۴ پیمانه

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

طرز تهیه:

۱. دانه‌های ذرت را داخل پاکت قهوه‌ای بریزید. بالای پاکت را دو بار تا کنید. تای پاکت به اندازه ۲ سانت باشد. توجه کنید که به آن چسب نواری نزنید و فقط آن را تا کنید.

۲. پاکت را داخل مایکروفر گذاشته و روی قدرت بالا گرم کنید تا زمانی که به آرامی شروع به پف کردن ذرت‌ها کنید (حدود ۲ ثانیه فاصله بین هر بار ترکیدن ذرت)، بسته به اندازه مایکروفر به مدت ۲ تا ۲ و ۱/۲ دقیقه طول می‌کشد.

۳. آن را از مایکروفر درآورده و با ادویه دلخواه مزه‌دار کنید.

چیپس کدو حلوایی

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

چیپس کدو حلوایی ترد و برشته بسیار سالمتر از چیپس‌های سیب زمینی موجود در بازار است. اگر طعم کدو را دوست داشته باشید این چیپس یک جایگزین عالی برای چیپس سیب زمینی است. این چیپس بخاطر استفاده از ادویه‌ها حسابی طعم‌دار شده و از این جهت مزه بهتری نسبت به کدوی طبیعی دارد.

برای اینکه چیپس کدو تهیه کنید باید آن را با رنده مخصوص ورقه کردن سبزیجات، آن را به صورت ورقه‌های نازک درآورید سپس با استفاده از کاتر بیسکویت یا کلوچه آن را گرد برش بزنید. توجه کنید که این چیپس‌ها موقع پختن جمع شده و کوچک می‌شوند بنابراین آن را زیاد کوچک برش نزنید. در اینجا به جای سرخ کردن در روغن از روش پختن در فر استفاده می‌شود که در نتیجه چیپس سالم‌تر و رژیمی‌تر خواهد بود.

مواد لازم:

  • کدوی شکری: ۱/۲ یک عدد
  • نمک دریا: به اندازه لازم
  • پودر دارچین: اختیاری

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

طرز تهیه:

۱. فر را با حرارت ۱۰۵ درجه سلسیوس روشن کنید. ۲ عدد سینی فر را کاغذ بگیرید. کدو تنبل را با استفاده از رنده ورقه کن به صورت ورقه‌های بزرگ به اندازه رنده برش بزنید. پوست آن را از قبل جدا کنید. با استفاده از نازک‌ترین تیغه این کار را انجام دهید تا برش‌هایی نازک داشته باشید.

۲. در صورت دلخواه دایره‌ها را با کاتر بیسکویت یا کلوچه برش بزنید. توجه کنید که قطر چیس دو برابر بزرگتر از اندازه نهایی باشد که در نظر دارید، چون موقع پختن جمع خواهند شد. آن‌ها را به صورت یک لایه داخل سینی پخش کنید.

۳. آن‌ها را به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بپزید (زمان پخت به میزان زیادی بستگی به اندازه چیپس دارد) یا تا زمانی که چیپس شروع به جمع شدن کرده، لبه‌ها موقع لمس کردن برشته احساس شوند و شروع به قهوه‌ای شدن کنند. فر را خاموش کنید و بگذارید چیپس‌ها داخل فر بمانند تا به طور کامل خنک شوند. این باعث می‌شود که رطوبت باقیمانده آن‌ها جذب شود. بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه (و وقتی فر دیگر گرم نیست)، چیپس کدو تنبل باید به طور کامل ترد و کرانچی باشد. روی چیپس نمک و دارچین بپاشید. چیپس پس از مدت زمانی تردی خود را از دست خواهد داد و بیشتر نرم خواهد شد و بعد از روز اول نرمتر خواهد بود. شما می‌توانید آن‌ها را دوباره در فر ترد و برشته کنید. آن‌ها را در ظرفی دردار نگهداری کنید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

سوپ کدو حلوایی و عدس

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

یک سوپ گرم کدو حلوایی برشته و عدس همان چیزی است که در یک شب سرد به شما گرما خواهد بخشید. این سوپ آسان مخلوط خوشمزه‌ای از کدو حلوایی، عدس قرمز (دال عدس) و هویچ است. یک سوپ سالم، دلپذیر و روح‌افزا که گرمابخش کل وجودتان در این هوای متغیر خواهد شد. این سوپ کاملا گیاهی و سرشار از مواد مغذی موجود در آنهاست. مزه آن فوق العاده است و به واسطه وجود پروتئین گیاهی سیر کننده است. به واسطه وجود کدو و ظاهر زیبا آن را برای شب یلدا توصیه می‌کنم.

مواد لازم:

  • کدو حلوایی برشته
  • کدو حلوایی: ۱ عدد متوسط
  • بیبی هویج: ۱۵ تکه، مکعبی شده
  • کرفس: ۳/۴ یک شاخه
  • سیر: ۵ حبه
  • برگ بو: ۴ عدد
  • فلفل سیاه خرد شده: ۱ قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • مواد مورد نیاز سوپ
  • عدس قرمز (دال عدس): ۳/۴ پیمانه
  • پیاز: ۱ عدد، درشت خرد شده
  • استاک سبزیجات: ۴ پیمانه
  • آب لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر زیره: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پاپریکا: ۳/۴ قاشق چای‌خوری
  • نمک: به اندازه لازم
  • تزئین
  • دانه انار
  • پیازچه
  • کرم نارگیل
  • فلفل سیاه خرد شده

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

طرز تهیه:

۱. این دستورالعمل با پوست کدو حلوایی شروع می‌شود. این یک کار عادی است، اما با این ترفند ساده بهتر انجام می‌شود، کدو حلوایی را شسته و با حوله رطوبت آن را بگیرید تا کثیفی یا مواد اضافی گرفته شود. با چنگال جای جای کدو را سوراخ کنید.

۲. داخل مایکروفر روی قدرت بالا به مدت ۳ تا ۴ دقیقه گرم کنید. مایکروفر کردن باعث می‌شود پوست آن نرم شده و به آسانی جدا شود.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

۳. بعد از ۳ دقیقه با دقت کدو را از داخل مایکروفر خارج کنید. بگذارید حدود ۲ تا ۳ دقیقه بماند تا خنک شود. پوست بیرونی را جدا کنید. بالا و ته کدو را برش بزنید و جدا کنید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

۴. کدو را دو نیم کنید. با استفاده از چاقو، دانه‌ها را از داخل کدو خارج کنید. کدو حلوایی را به شکل مکعبی برش بزنید.

۵. فر را با حرارت ۱۹۰ درجه سلسیوس روشن کنید. یک عدد ظرف فر را چرب کنید. کدو حلوایی مکعبی شده، هویج مکعبی شده، کرفس، سیر، برگ بو و فلفل سیاه را داخل این ظرف بریزید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

۶. روغن زیتون را اسپری کنید و نمک دریا را اضافه کنید. خوب مخلوط کنید. دقت کنید که سیر روی سبزیجات نیست، چون به سرعت می‌سوزد.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

۷. آن را به مدت ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که سبزیجات با چنگال نرم شوند، به پختن ادامه دهید.

۸. عدس‌ها را بشویید و به مدت ۵ تا ۱۰ در زودپز بپزید تا نرم شوند. عدس قرمز زود شکل خودش را از دست می‌دهد و نرم می‌شود و حین پختن در زودپز کاملا نرم خواهد شد. بهرحال نگران نباشید. عدس‌های پخته را داخل ظرفی بریزید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

۹. سبزیجات را بررسی کنید. وقتی با چنگال نرم شدند (یعنی وقتی لبه‌های سبزی بدون هیچ مقاومتی با چنگال له شوند)، آن‌ها را از داخل فر دربیاورید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

۱۰. روغن را داخل یک ماهیتابه گرم کنید. پیاز را افزوده و تفت دهید تا نرم شود. سبزیجات برشته را افزوده و به مدت ۵ دقیقه بپزید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

۱۱. آب سبزیجات را داخل قابلمه بریزید و با ادویه‌ها طعم‌دار کنید.

۱۲. عدس پخته را به این مخلوط سبزیجات اضافه کنید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

۱۳. خوب مخلوط کنید. سبزیجات را به مدت ۵ دقیقه دیگر بپزید. این باعث می‌شود تا سبزیجات خیلی خوب با عدس پخته به خوبی مخلوط شود. برگ بو‌ها را خارج کرده و دور بیندازید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

۱۴. از یک گوشتکوب برقی استفاده کنید تا سبزیجات به اضافه مخلوط عدس پوره کنید تا صاف و یکدست و کرمی شود. آن را به جوش برسانید. درصورت دلخواه آن را با فلفل و نمک مزه‌دار کنید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

۱۵. شعله را خاموش کنید. سوپ را داخل کاسه بریزید. سرانجام سوپ را با ریختن مقداری کرم نارگیل، پیازچه خرد شده و دانه انار تزئین کنید. آن را گرم سرو کنید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

نکات مهم

  • باقیمانده سوپ را داخل ظرف مناسب فریزر بریزید و به مدت ۳ ماه در فریزر نگهداری کنید. وقتی خواستید دوباره آن را گرم کنید، آن را روی کابینت بگذارید تا ذوب شود، آن را با مقداری نان گندم کامل همراه کنید تا یک غذای سریع داشته باشید.
  • این کدو حلوایی و عدس را می‌توان کاملا به دلخواه خود درآورید. برای این سوپ حتی می‌توان از کدو حلوایی فریز شده استفاده کرد. می‌توانید از سبزیجاتی مثل بروکلی، فلفل دلمه‌ای، کدو سبز و کدو تنبل استفاده کرد.
  • می‌توانید به جای دال عدس از عدس معمولی استفاده کنید. البته زمان پختن عدس سبز یا قهوه‌ای بیشتر است.
  • می‌توانید خامه معمولی را جایگزین کرم نارگیل کنید.

انار پلو با برنج وحشی

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

انار پلو یکی از پلو‌های مخصوص شب یلداست که البته جالب است بدانید این پلو نه تنها در کشور ما بلکه حتی در کشوری مثل آمریکا هم مشهور است و در برخی از نقاط این کشور یک بغل بشقابی محسوب می‌شود. انار پلو دستورالعمل‌های متفاوتی دارد. انارپلوی زعفرانی و پسته از همه مشهورتر است. در این مدل، پلو زعفرانی تهیه شده و در انتهای با پسته برشته و انار تزئین شده و سرو می‌گردد. این مدل با مخلوط برنج وحشی و برنج سفید درست می‌شود.

برای تهیه برنج وحشی باید به صورت آنلاین اقدام کنید. در صورتی که نتوانستید برنج وحشی گیر بیاورید، برنج قهوه‌ای را جایگزین کنید و یا برنج سفید را به صورت پلوی ساده و سفید و زعفرانی جداگانه دم کرده و در انتها با هم مخلوط کنید. ادر اینجا از سه نوع برنج استفاده شده، اما با حتی یک یا دو نوع برنج می‌توان این غذا را درست کرد. این یک پلوی انتخابی است بنابراین ممکن است دستورالعمل‌های متفاوتی در این مورد ببینید. معمولا در ایران این پلو همراه با مرغ برشته سرو می‌شود. برای اینکار باید همزمان با درست کردن برنج، مرغ را بصورت درسته یا تکه‌های بزرگ خورشی سرخ کنید و پس از پخت برنج، موقع سرو روی آن بچینید.

همچنین یک تفاوت دیگر این مدل با سایر انارپلو‌ها استفاده از چاشنی پرتقالی است که در انتها و پس از پخت کامل روی برنج ریخته می‌شود. به این ترتیب یک بغل بشقابی به معنای واقعی خواهید داشت. در صورتی که می‌خواهید پلو را همراه گوشت سرو کنید، این سس را استفاده نکنید. این چاشنی باعث در هم آمیختن و چسبیدن بهتر همه مواد به همدیگر می‌شود.

مواد لازم:

  • برنچ دانه بلند پخته: ۴ پیمانه
  • روغن زیتون فوق بکر: ۲ قاشق چای‌خوری
  • پیازچه: ۱ شاخه
  • سیر: ۳ حبه
  • پسته بوداده: ۱/۳ پیمانه
  • جعفری خرد شده: ۱/۲ پیمانه
  • دانه انار: ۱/۲ پیمانه
  • برگ نعناع تازه: ۱/۳ پیمانه
  • نمک دریا و فلفل سیاه تازه آسیاب شده به میزان لازم
  • نخود برشته: اختیاری

مواد سس

  • روغن زیتون فوق بکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب پرتقال تازه: ۱ قاشق غذاخوری به اضافه ۱ قاشق چای‌خوری رنده پوست پرتقال
  • آب لیموی تازه: ۱ قاشق غذخوری
  • شربت ذرت یا عسل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر زیره: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر تخم گشنیز: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر دارچین: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • نمک دریا: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک دریا: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه تازه آسیاب شده: مقداری

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

طرز تهیه:

۱. برای درست کردن سس، داخل کاسه‌ای کوچک، روغن زیتون، سرکه، آب پرتقال، آب لیمو، رنده پوست پرتقال، شربت افرا یا ذرت، زیره، تخم گشنیز، دارچین، نمک و کمی فلفل را با هم مخلوط کنید.

۲. روغن را داخل یک ماهیتابه بزرگ روی حرارت متوسط گرم کنید. پیازچه، سیر، کمی نمک وفلفل را افزوده و به مدت ۱ دقیقه بپزید تا نرم شوند. حرارت را به کم کاهش دهید و برنج پخته را اضافه کنید، با استفاده از پشت قاشق چوبی بهم بزنید تا گلوله‌های برنج از هم باز شود. آن‌ها را گرم کنید تا زمانی که کل برنج گرم شود. گاز را خامشو کنید و سس، جعفری خرد شده و دانه‌های انار را اضافه کنید. روی آن را با برگ‌های نعناع و نخود برشته تزئین کنید. آن را مزه‌دار کرده و سرو کنید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

نکات مهم

  • پختن برنج وحشی مخلوط: ۱ پیمانه برنج شته، ۲ پیمانه آب و ۱ قاشق چای‌خوری روغن زیتون را در قابلمه ریخته و به جوش برسانید. درب قابلمه را بگذارید، حرارت را کاهش دهید و به مدت ۴۵ دقیقه آرام بپزید. آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید با درب بسته به مدت ۱۰ دقیقه بماند به این ترتیب برنج از قابلمه جدا خواهد شد. حالا شما ۳ پیمانه برنج خواهید داشت.
  • برنج دانه بلند سفید: ۱ پیمانه برنج سفید شسته، ۱ و ۱/۲ پیمانه آب و ۱ قاشق چای‌خوری روغن زیتون را داخل قابلمه ریخته و به جوش آورید. درب آن را گذاشته و حرارت را کاهش دهید و به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید آرام قل بخورد و گرم شود. آن را از روی حرارت برداشته و بگذارید برنج خودش را به مدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر بگیرد. به این شیوه شما ۳ پیمانه برنج خواهید داشت.

آش انار

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

آش انار یکی از سوپ‌های خوشمزه ایرانی است که بسیار هم خواهان دارد. این آش خوشمزه و پر خاصیت که به عنوان سوپ انار هم شناخته می‌شود یکی از جالب‌ترین سوپ‌ها و یا آش‌هایی است که هر کسی می‌تواند آن را درست کند. این غذا با همین نام آش انار در سراسر دنیا مشهور شده است و دستورالعمل‌های مختلفی هم برای آن وجود دارد که هر کس بنابر سبک تغذیه خود می‌تواند از آن‌ها بهره گیرد. من این سوپ را به دو روش که یکی کاملا گیاهی و دیگری همراه با کوفته گوشت است، به شما آموزش خواهم داد.

آش انار مثل بسیاری از غذا‌های ایرانی من جمله فسنجان، طعم ترش و شیرینی دارد که ترشی رب انار ترش و شیرینی لبو را توامان دارد. مقداری برنج این سوپ را غلیظ می‌دهد و در نهایت غلظتی همانند خورش خواهد داشت بنابراین اگر جایی به جای آش انار اسم خورش انار را شنیدید تعجب نکنید. این غذا با مقداری نان گرم سرو می‌شود تا شما را کاملا سیر کند.

مواد لازم:

  • ماش: ۱۵۰ گرم
  • روغن آفتابگردان یا زیتون سبک: ۳ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۲ عدد متوسط، خیلی ریز خرد شده
  • سیر: ۴ حبه، ریز خرد شده
  • دانه زیره: ۱ قاشق چای‌خوری
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • آب: ۴ پیمانه
  • برنج سفید دانه کوتاه: ۵۵ گرم
  • لبو: ۱ عدد، پوست گرفته و رنده شده (چغندر)
  • رب انار بدون شیره: ۱/۴ پیمانه
  • آب مرغ یا سبزیجات: ۳ پیمانه
  • نمک دریا: ۱ قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • برگ جعفری تازه: ۳۰ گرم
  • برگ نعناع تازه: ۲۰ گرم
  • برگ گشنیز تازه: ۴۰ گرم (همه سبزیجات ساطوری شود)
  • روغن زیتون فوق بکر: ۳ قاشق غذاخوری

مواد تزئین

  • سیر: ۱ حبه خرد شده
  • ماست چکیده: ۱۰۰ گرم
  • گشنیز تازه: ۱۵ گرم خرد شده
  • گردو: ۵۰ گرم، خرد شده
  • دانه انار: ۳ قاشق غذاخوری

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

طرز تهیه:

۱. ماش را شسته و داخل کاسه‌ای بزرگ بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه خیس بخورد.

۲. روغن را داخل قابلمه‌ای بزرگ گرم کنید. پیاز را اضافه کرده و روی حرارت کم به مدت ۱۰ دقیقه سرخ کنید (بدون درب). وقتی که پیاز نرم شد، سیر را اضافه کرده و به مدت ۲ دقیقه دیگر سرخ کنید. دانه زیره را هم در ماهیتابه‌ای کوچک روی حرارت کم به مدت ۱ دقیقه بو بدهید. دانه‌های بوداده را آسیاب کنید و به پیاز همراه با زردچوبه، ماش خیسانده و آب اضافه کنید.

۳. درب قابلمه را گذاشته و به مدت ۳۵ دقیقه بگذارید گرم شود. برنج، چغندر رنده شده، رب انار، آب سبزیجات، نمک و فلفل را افزوده و به مدت ۲۰ دقیقه بپزید.

۴. سبزیجات و روغن زیتون را اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه دیگر بپزید. اگر می‌بینید آش غلیظ است، کمی آب گرم اضافه کنید. آن را مزه کنید و در صورت دلخواه آن را مزه‌دار کنید.

۵. وقتی سوپ آماده شده، مواد تزئین را آماده کنید. در کاسه‌ای کوچک، سیر، ماست و تخم گشنیز را مخلوط کنید. گردو‌ها را در ماهیتابه‌ای کوچک کمی تفت دهید تا بوداده شوند؛ فقط ۱ دقیقه کافی است. روی آش یک قاشق بزرگ از مخلوط ماست و سبزیجات را بریزید و در انتها با گردوی بوداده و دانه انار تزئین کنید.

آش انار و کوفته قلقلی

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

آش انار خودش به تنهایی خوشمزه است، اما اگر بخواهید آن را بیشتر مقوی و پر پروتئین بسازید، می‌توانید مقداری کوفته گوشت به آن اضافه کنید. برای گوشت توصیه می‌شود از گوشت بره استفاده کنید، اما گوشت گوساله هم مانعی ندارد. طعم این آش هم همانند آش قبلی ترش و شیرین خواهد بود.

مواد لازم:

سوپ

  • روغن مایع: ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری
  • پیاز زرد: ۱ عدد متوسط، ریز شده
  • سیر: ۵ حبه، ریز شده
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر زیره: ۲ و ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • لپه: ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • آب مرغ: ۸ پیمانه
  • رب انار: ۲/۳ پیمانه

کوفته گوشت

  • پیاز: ۱ عدد، ریز شده
  • سیر: ۳ حبه ریز شده
  • گوشت بره یا گوساله: ۷۰۰ گرم
  • جعفری: ۱/۴ پیمانه ریز خرد شده
  • گشنیز: ۱/۴ پیمانه ریز خرد شده
  • نعناع: ۱/۴ پیمانه
  • نمک: ۲ قاشق چای‌خوری

برای تزئین

  • دانه انار: از ۱ عدد انار
  • ماست چکیده: ۱ پیمانه
  • جعفری و گشنیز خرد شده

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

طرز تهیه:

۱. روغن را در قابلمه‌ای بزرگ و ضخیم روی حرارت متوسط گرم کنید. پیاز را با مقداری نمک به آن اضافه کنید. گاهی بهم بزنید و بگذارید کاراملی شود. وقتی که قهوه‌ای طلایی شدند، سیر را اضافه کنید. همچنین در صورتی که پیاز‌ها خشک شده و بهم چسبیدند، ۱ پیمانه آب اضافه کنید.

۲. بعد از حدود ۱۵ دقیقه که پیاز‌ها کاراملی شدند، زردچوبه و زیره را اضافه کنید. بهم بزنید و بگذارید ۳۰ تا ۶۰ ثانیه تفت بخورند. سپس لپه و آب مرغ را اضافه کنید، بگذارید آب قابلمه به جوش برسد، درب قابلمه را گذاشته و شعله را کم کنید تا آرم قل بخورد.

۳. حدود ۱ ساعت بگذارید سوپ خیلی آرام و با شعله کم قل بخورد.

۴. در حالی که سوپ در حال قل خوردن است، کوفته گوشت را درست کنید. مواد کوفته را داخل ظرفی ریخته و با دستان‌تان بهم بزنید تا مواد به هم بچسبند. این کار به منظور چسبیدن مواد بهم صورت می‌گیرد، اما نباید زیاد این کار را انجام دهید.

۵. با استفاده از دستان خیس، کوفته‌هایی به اندازه گردو درست کنید.

۶. کوفته‌ها را در ماهیتابه چدنی یا ماهیتابه نچسب روی شعله متوسط بگذارید. هر دو طرف کوفته‌ها را برشته کنید و از داخل ماهیتابه خارج کرده توی بشقاب گذارید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

۷. وقتی که سوپ برای ۱ ساعت قل خورد، رب انار را اضافه کنید سپس با دقت کوفته‌ها را داخل آن بریزید. دوباره بگذارید قبل بخورد و سپس درب آن را گذاشته و به مدت ۲۰ یا تا زمانی که کوفته‌ها به طور کامل پخته شوند، بگذارید قل بخورند.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

۸. آن را مزه کنید و نمک و فلفل بزنید.

۹. آن را گرم با ماست، گشنیز و جعفری تازه خرد شده و دانه انار سرو کنید.

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

انار پلو و سبزیجات

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

قبلا به شما گفتیم که انار پلو با دستورالعمل‌های مختلفی درست می‌شود. این یکی هم زرد و خوش رنگ است و هم همراه با سبزیجات آماده می‌شود. بادمجان نقش مهمی در حجم دهندگی و ایجاد بافت گوشتی در پلو دارد و پرتقال و انار هم طعم خوب و شیرینی به آن می‌دهند.

مواد لازم:

  • پیاز: ۳ عدد
  • هویج: ۲ عدد
  • بادمجان: ۲ عدد
  • فلفل دلمه‌ای قرمز: ۱ عدد
  • کلم کیل: ۱۰۰ گرم
  • سیر: ۳ حبه
  • پرتقال: ۱ عدد
  • فلفل چیلی: ۱ عدد
  • زردچوبه: ۲ قاشق چای‌خوری
  • ادویه گرم ماسالا: ۱ قاشق چای‌خوری
  • ادویه مخلوط: ۲ قاشق چای‌خوری
  • برنج دانه بلند: ۵۰۰ گرم
  • قرص استاک سبزیجات: ۱ عدد (معادل ۲ پیمانه آب سبزیجات؛ که در صورت استفاده از حجم آّب کم کنید)
  • انار: ۱ عدد
  • نمک دریا: به میزان لازم
  • فلفل سیاه تازه آسیاب شده: به میزان لازم
  • روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب جوش: ۱ لیتر (جایگزین: ۱ لیتر آب سبزیجات و قرص استاک حذف شود)

خوراکی‌های شب یلدا؛ از حالا به فکر باشید!

طرز تهیه:

۱. پیاز را پوست گرفته و خلال کنید. هویچ را هم پوست گرفته و به قطعات کوچک خرید کنید. سر بادمجان‌ها را جدا کرده و آن‌ها را قطعه قطعه کنید. یک برش عمودی سپس به صورت افقی برش بزنید. فلفل را دو نیم کرده و دانه‌های آن را جدا کنید. فلفل را ریز خرد کنید. برگ‌های کیل را از شاخه جدا کرده و فقط برگ‌ها را خرد کنید.

۲. حبه‌های سیر را پوست بگیرید و آن‌ها را ریز خرد کنید یا رنده کنید. پوست پرتقال را ریز رنده کنید. فلفل چیلی را دو نیم کرده و دانه‌ها و اجزای داخل آن را جدا کنید. فلفل چیلی را هم ریز خرد کنید. فلفل برای تند کردن پلو به کار می‌رود اگر تندی دوست ندارید، آن را حذف کنید.

۳. ۱ قاشق غذاخوری روغن را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط گرم کنید. پیاز‌های خلال شده را ریخته و کمی نمک و فلفل روی آن‌ها بپاشید. به مدت ۱۰ دقیقه بهم بزنید تا پیاز طلایی و نرم شود.

۴. هویج، چیلی، بادمجان، فلفل، سیر و رنده پوست پرتقال را داخل پیاز بریزید. ۲ قاشق چای‌خوری از هر کدام از ادویه‌های زردچوبه و ادویه میکس و ۱ قاشق چای‌خوری گرم ماسالا را اضافه کنید. به مدت ۷ تا ۸ دقیقه دیگر بپزید و مرتب بهم بزنید تا زمانی که سبزیجات نرم شوند. اگر مواد خیلی خشک به نظر می‌رسد، ۲ قاشق غذاخوری آب سرد اضافه کنید.

۵. قرص استاک سبزیجات را داخل یک ظرف با ۱ لیتر آب جوش حل کنید.

۶. کیل و برنج را داخل سبزیجات بریزید و روی آن آب استاک داغ را بریزید. بگذارید بجوشد، سپس درب قابلمه را گذاشته و حرارت را کاهش دهید تا قل بخورد. به مدت ۱۰ دقیقه بپزید سپس از روی گاز برداشته و بگذارید به مدت ۸ دقیقه بخار کند.

۷. انار را دو نیم کنید. ۱ نیمه را در کف دست بگذارید. روی کاسه نگه دارید و با یک قاشق چوبی به پشت انار بزنید تا دانه‌ها داخل کاسه بریزند. این کار را برای نیمه دیگر انار هم تکرار کنید. دانه‌های سرسختی را که جدا نشدند با انگشت از پوست جدا کرده و داخل کاسه بریزید.

۸. برنج و سبزیجات را داخل ظرف بریزید. دانه‌های انار را روی آن بپاشید و پرتقال را روی برنج فشار داده و آب آن را داخل برنج بریزید. پلو را مزه کنید و در صورت نیاز کمی نمک و فلفل اضافه کنید. آن را داخل کاسه یا بشقاب ریخته و گرم سرو کنید.

منابع: taste, littlebroken, askchefdennis, inspirededibles, cookingclassy, kirbiecravings, ruchiskitchen, loveandlemons, thekitchn, thespicedlife, abelandcole

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وحیدی

      تمام چیزهای لازم برای شب چله را گفتی به جز بساط بافور

      پاسخ ها

      • ساراازاصفهان

        عاقبتت دیدنیه

      • الناز واقعی

        خخخخخخخخخ

        آی خندیدم

      • الناز واقعی

        5درصد اونم آقازاده ها

    • بدون نام

      خخخخخخخ
      لعنت برا اول و آخرتان

    • بدون نام

      عالی بود مثل همیشه.ممنون برترینها

    • H

      خجالت آوره!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا

      • بدون نام

        زهر مار

      • شبح تاریک

        مثه قیافه تو

    • بدون نام

      مرفه بي درد

    • نجمه تقوی

      چه مفصل! دست شما درد نکنه. دستورها عالی اند. سپاس
      امیدوارم همه مردم بتونن شب یلدا رو طوری که دوست دارن برگزار کنند ان شاالله

    • بی نام

      با کدوم پول مواد اولیه بخریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کمی ساده بگیرن شب یلدا را کسی که نداره
        از کجا بیاره گناه است این همه تشریفات

      • بدون نام

        حالا نگفتن همه رو درست کنین. من فقط می خوام فینگر فود پنیر و هندونه رو درست کنم

      • بدون نام

        چیپس کدو حلوایی ارزان و خوشمزه است

    • صبا

      قراره بترکیم؟

    • بدون نام

      دل و دماغی نمونده تو ای بی پولی که بخواییم ایناهارو درست کنیم یا کسی دعوت کنیم...خدا از باعث و بانیش نگذره ...بازم دستت درد نکنه برترین ها

    • بدون نام

      شما فکر میکنید چند در صد مردم توانا یی این کارها را دارن

    • بدون نام

      پشاپیش یلداتون مبارک

    • بدون نام

      شب یلدا چیه مسخره بازی

    • بدون نام

      زیره هر پستی آهو ناله هاتون به راهه هر پستی با هر موضوعی که باشه فرقی نمیکنه فقط دنبال یه بهانه هستین که خشمی ک انباشته شده درونتون رو خالی کنین ولی فقط با اینکار ب دیگران توهین میکنین و خشمتون سره جاشه

    • بدون نام

      انارپلو با برنج وحشی؟؟؟؟؟؟؟ برنج وحشی رو از کجا بیاریم؟ چه قدر مسخره.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو با برنج اهلی درست کن (برنج سفید) خخخخخ

    • بدون نام

      توی این وضعیت ما بتونیم همون شامو ناهاره خودمونو یجوری جورش کنیم خودش خیلیه
      اون دلخوشیای قدیم دیگه تموم شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سخت نگیر عزیزه دل با همون غذای ساده هم میتوان دور هم جمع شد و شاد بود فرصتی برای دور هم بودن و صحبت کردن نیاز نیست که خیلی خرج کنی یه کم مهربون باش نقشش ازغذاهای جور بار جور خیلی موثر تر است

    • بدون نام

      ما امسال شب عید هم آجیل نخریدم شب یلدا خخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج