جاباما
۹۴۱۴۵۰
۶ نظر
۵۰۰۹
۶ نظر
۵۰۰۹
پ

میرزایی‌نیکو: برخی دنبال منافع FATF هستند

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چند روز پیش شایعه‌ای شد که ما در لیست سیاه قرار گرفته‌ایم، همان روز باید قیمت شاخص‌های مختلف ارزی و بین‌المللی و بورس را بررسی می‌کردید تا ببینید چه تنشی در قیمت آن‌ها ایجاد شد. ظرف مدت چهار ساعت همه این شاخص‌ها تحت تاثیر قرار گرفت.

خبرگزاری ایلنا: نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چند روز پیش شایعه‌ای شد که ما در لیست سیاه قرار گرفته‌ایم، همان روز باید قیمت شاخص‌های مختلف ارزی و بین‌المللی و بورس را بررسی می‌کردید تا ببینید چه تنشی در قیمت آن‌ها ایجاد شد. ظرف مدت چهار ساعت همه این شاخص‌ها تحت تاثیر قرار گرفت.

قاسم میرزایی‌نیکو در پاسخ به این سوال که چرا FATF و لوایح زیرمجموعه آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سرانجام نمی‌رسد؟ گفت: بحث FATF از ژانویه ۲۰۱۶ شروع شده و ژانویه ۲۰۱۹ آخرین مهلت ماست. تقریبا چند بار و هر دفعه به مدت چند ماه مهلت گرفتیم، به عبارتی نزدیک به دو سال فرصت گرفتیم و مرتبا پیوستن به پالرمو و CFT را به تأخیر انداخته‌ایم تا مجمع تشخیص بتواند به جمع‌بندی برسد.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در رابطه با FATF دو قانون تصویب کردیم و شورای عالی مبارزه با پولشویی آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و قوه قضائیه نیز آن را تایید و دولت هم تصویب کرده است و الان به عنوان یک قانون در قالب آیین‌نامه اجرایی در قانون پولشویی‌مان وجود دارد و سازمان FATF نیز به جز در دو-سه مورد آن را قبول کرده است. ما با این که عضو FATF نیستیم اما با مجموعه برخوردها و ارتباطات خوبی که دبیرخانه وزارت اقتصاد ایجاد کرده این مسائل را خوب تبیین کرده‌ایم و تا الان نیز توانسته‌ایم وعده دهیم که فرصت می‌خواهیم اما بهمن‌ماه امسال آخرین مهلت ماست.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در تشریح عواقب و پیامد‌های نپیوستن ایران به CFT و پالرمو اظهار داشت: چند روز پیش شایعه‌ای شد که ما در لیست سیاه قرار گرفته‌ایم، همان روز باید قیمت شاخص‌های مختلف ارزی و بین‌المللی و بورس را بررسی می‌کردید تا ببینید چه تنشی در قیمت آن‌ها ایجاد شد. ظرف مدت چهار ساعت همه این شاخص‌ها تحت تاثیر قرار گرفت تا اینکه چند ساعت بعد از سوی دبیر شورای عالی مبارزه با پولشویی تکذیب شد که چنین خبری صحت ندارد و وضعیت این شاخص‌ها به حالت عادی بازگشت.

نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند و فیروزکوه در ادامه گفت: می‌خواهم بگویم اگر ما نتوانیم این مصوبات را داشته باشیم به لیست سیاه می‌رویم و این یعنی از کل کشورهای جهان تنها ما و کره شمالی در لیست سیاه خواهیم بود. در این صورت بعدا آیندگان بی‌گناه باید همه همّ‌وغم خود را بگذارند تا از لیست سیاه بیرون بیاییم و تازه به وضعیت امروز برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در دوران قبل افرادی همچون جلیلی و احمدی‌نژاد و دیگران در حوزه FATF کار می‌کردند و آن را در مصوبات خود داشتند و تلاش می‌کردند مصوب شود، حالا برای چه دارند مخالف می‌کنند؟ قابل فهم نیست و باید رسما پاسخ دهند.

عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه مجمع تشخیص در موضوع نپیوستن به پالرمو و CFT با دو نظر کارشناسی مواجه است، عنوان کرد: اولین نظر کارشناسی این است که ما اگر این مصوبات را نداشته باشیم واقعا به روز بدتر از این خواهیم افتاد؛ دومین نظر هم این است که باز هم این مصوبات را نداشته باشیم و بگویند چون تحریم هستیم از این بدتر نمی‌شود و هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد.

وی ادامه داد: ولی این را بدانیم که شرایط کشور دارد به سمت و سویی می‌رود که اگر ما در چرخه مالی دنیا نباشیم دیگر سیستم بانکی هیچ‌‌ کشوری حتی دوست نماها هم با ما کار نخواهند کرد و شعب بانکی ما دیگر جایگاهی نخواهند داشت. شعب بانکی ما وقتی می‌توانند فعالیت پویا داشته باشند که بتوانند در چرخه‌های مالی دنیا حاضر باشند، اما وقتی به لیست سیاه رفتیم سیستم‌های کنترلی مالی نسبت به کشور ما حساس می‌شود، آنگاه همه دستورات و رویکردهای آنها در راستای مخالفت‌ها و مراقبت‌ها شکل می‌گیرد. طبیعی است که در آن صورت هیچ‌کس با ما معامله بانکی نمی‌کند.

میرزایی‌نیکو تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند در صورت نپیوستن به این لوایح، همین میزان نفتی را هم که به شکل غیررسمی می‌فروشیم باز می‌توانیم به فروش برسانیم و پولش را برگردانیم در حالی که چنین نخواهد بود. در کنار این، سایر مجامع پولی مثل بیمه، پست و... نیز تحت‌ الشعاع قرار می‌گیرد. الان بعضی از کشورها در همین موارد هم با ما تحفظ دارند. کشورها می‌گویند تکلیف خود را روشن کنید که در این زمینه‌های مالی می‌خواهید چه‌کاره باشید؟

نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند و فیروزکوه با اشاره به روند بررسی این لوایح در قوه مقننه گفت: این لوایح را مجلس تصویب کرده، شورای نگهبان نظر داده، دوباره به مجلس بازگشته و سپس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است. هم‌اکنون مجمع تشخیص داده باید نسبت به این موضوع تعیین تکلیف کند که می‌خواهد چه‌کار کند؟ تعیین تکلیف آن سرنوشت زندگی مردم است که حق مسلم آنهاست.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بیان کرد: به نظر من یک راه این است که این لوایح را به تصویب نرسانیم و بخواهیم همین گونه و بدتر از الان و مثل دوران عهد قدیم ادامه دهیم، پس مسئولیت و عواقب آن را مجمع تشخیص مصلحت نظام و کسانی که با آن مخالفت می‌کنند بپذیرند و مردم را قانع و اهل فن را توجیه کنند. راه دیگر نیز حضور در چرخه مالی جهانی مانند تمام کشورها و عدم اختراع چرخ است.

عضو فراکسیون امید مجلس درباره تلاش برخی در جهت به نتیجه نرسیدن این لوایح به هدف اعمال فشار و در تنگنا قرار دادن دولت نیز گفت: در سیاست برخورد ما با مسائل مختلف از جمله FATF، تحریم، مذاکره با ۱+۵، برجام و... نظر دیگری نیز وجود دارد و آن این است که می‌گویند یک دولت پنهان وجود دارد.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: دولت پنهان چیز دیگری می‌خواهد، دولت پنهان دلش می‌خواهد عواید ناشی از حل این مسائل به جیب خودش برود، دولت پنهان یا دولت در سایه نیز دولتی است که خودش می‌خواهد بعدا دولت شود، در نتیجه دولت در سایه می‌گوید بگذارید الان حل نشود اما خواب خوش است چرا که اگر این مسائل در زمان باقی مانده حل نشود عواقب آن اینگونه نیست که جبران‌پذیر باشد.

میرزایی‌نیکو گفت: وقتی ما در دوران اقتدار امنیتی - اطلاعاتی - سیاسی هستیم می‌توانیم مذاکره کنیم و جواب بگیریم اما اگر شرایط اعتراضات ۹۶ یا آبان ۹۷ و اعتراضاتی از این قبیل تکرار شود آنگاه قدرت چانه‌زنی و حضور ما در مجامع بین المللی برای انجام دیپلماسی قدرتمند با حفظ منافع ملی‌ حتما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و ساده نخواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      و کاسبان تحریم به دنبال لغو آن.

      پاسخ ها

      • @

        میخاهید تحریمها برگردد کاسبان تحریم!! تحریم برنمیگردددددد :) ...

    • بینام

      عطایش را به لغایش بخشیدیم اینقدر خالی نبند
      اینقدر بزرگش نکنید برجامتان دیدیم این را نمی خواهیم

    • بدون نام

      خودنماینده ظالم پرسته

    • عل

      از برجام پر طمطراق در بوق و کرنای تان نه تنها ابی گرم نشد بلکه نان مردم را هم اجر کردید و حال می خواهید ((برجام زنجیره ای)) به راه بیاندازید!

    • بدون نام

      یه مشت آدم معلوم نیست کی هستن دارن ایرانو به خاک سیاه میشونن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج