۹۴۲۰۷۶
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

تلاش‌ دیپلماتیک روحانی مشکلات را حل می‌کند؟

روزنامه آرمان در تحلیل سفر اخیر روحانی به ژاپن نوشت: هندوستان يکي از خريداران مهم نفتي ما در کنار ژاپن و کره‌جنوبي بوده و اين کشورها مثلثي بوده‌اند که شايد حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد نفت ما را خريداري مي‌کردند بنابراين ما از همه اينها‌ طلب داريم. از جمله از ژاپن که حدود پنج ميليارد دلار طلب داريم و يکي از دلايل سفر آقاي‌روحاني به ژاپن اين بود که بتواند پول بلوکه شده ايران را به شکلي جبران کند.

روزنامه آرمان در تحلیل سفر اخیر روحانی به ژاپن نوشت: هندوستان يکي از خريداران مهم نفتي ما در کنار ژاپن و کره‌جنوبي بوده و اين کشورها مثلثي بوده‌اند که شايد حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد نفت ما را خريداري مي‌کردند بنابراين ما از همه اينها‌ طلب داريم. از جمله از ژاپن که حدود پنج ميليارد دلار طلب داريم و يکي از دلايل سفر آقاي‌روحاني به ژاپن اين بود که بتواند پول بلوکه شده ايران را به شکلي جبران کند.

در آستانه انتخابات مجلس قرار گرفتيم، آقاي روحاني تلاش مي‌کند تا بلکه بتواند يک اقدامي انجام دهد که با اين وضعيت کرسي رياست جمهوري را ترک نکند و بتواند پوششي بر ناکامي‌هاي گذشته فراهم آورد. درواقع هم سفر ايشان به مالزي با توجه به اينکه ماهاتيرمحمد در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل اعلام کرد که ما تحت فشار آمريکا ناچاريم که ايران را تحريم کنيم، اين سفر انجام شد و با مقامات اقتصادي مالزي هم ملاقات کرد ولي نتيجه‌اي نخواهد داشت.

همين ملاقات را با سرمايه‌داران ژاپني انجام داد و آنها هم خيلي به دليل ترس و نگراني و تنبيه آمريکايي‌ها استقبال نکردند. درواقع آنها حاضر نيستند موقعيت‌هاي برجسته مزايده و مناقصه داخل آمريکا را به‌واسطه نزديک شدن به ايران از دست بدهند. از طرفي از مدت‌ها قبل هم صحبت از سفر وزير‌خارجه هند به ايران مطرح بود که در همين چارچوب و قواره است. اگرچه ما در چابهار توانستيم فعاليت‌ها را ادامه دهيم که دو دليل دارد؛ نخست اينکه افغانستان يک طرف معامله و مورد نياز آمريکاست و از طرف ديگر هم آمريکا مي‌خواهد به هندوستان کمک اقتصادي بکند واگر در اين ميان از طريق ترانزيت کالا چيزي گير ما مي‌آيد آنچنان چشمگير نيست.

بنابراين با توجه به مطالباتي که از هندوستان داريم، باز همان وضعيت ژاپن را براي ما مجسم مي‌کند. هند هم مثل ژاپن قادر نيست که بتواند به دليل مسدود بودن شبکه‌هاي بانکي جهاني با بانک‌هاي دنيا به سمت ما پول حواله کند و اين کار برايش ميسر نيست و قطعا هم وزير خارجه هند در سفرش به ايران اين محذورات را مطرح مي‌کند که آمريکايي‌ها مانع از پرداخت بدهي هند به ايران هستند. اگرچه دکتر روحاني تلاش مي‌کند که گشايشي در اين شرايط سخت اقتصادي ايجاد کند ولي به نتيجه مورد نظر نخواهد رسيد.

با توجه به موضع‌گيري‌هايي که بزرگان داشته‌اند هيچ راه و منفذي براي گشايش باقي نمانده است. البته معتقدم ما راهي جز مذاکره نداريم و بهتر است اين مذاکره در همين دوره پاياني ترامپ انجام شود براي اينکه ترامپ از يک تفکر سوداگرانه‌اي برخوردار است و به‌رغم تنوعي که در اظهارنظرهايش ديده مي‌شود، مي‌توانيم يک تغييراتي در استراتژي داخلي و منطقه‌اي مان بدهيم. بنابراين با اين پيشگامي شايد بتواند پنجره جديدي به سمت مذاکره با آمريکا باز کند. با توجه به اينکه اروپايي‌ها هم از فعال شدن مکانيسم ماشه گفته‌اند و با از دست دادن اتحاديه اروپا ديگر هيچ نقطه اميدواري در ظاهر نداريم و زمينه براي بردن پرونده ما به شوراي امنيت مهيا مي‌شود.

با موضع گيري‌هايي که پارلمان اروپا و مجمع عمومي و وزارت خارجه آمريکا کرده است، متاسفانه فضاي بين‌المللي عليه ما را آنچنان سامان مي‌دهند که راه انتقال پرونده ما به شوراي امنيت فراهم کنند و باز دوباره آن چهار کانون تحريم يعني شوراي امنيت، اتحاديه اروپا، کنگره آمريکا و کاخ سفيد عليه ما اعمال شود که به همان ماه‌هاي قبل از سال ۲۰۱۶ برمي‌گرديم و شرايط بسيار سختي بر اقتصاد ما حاکم خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سفرهای پر خرج آقای روحانی در این شرایط اقتصادی مردم هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.ژاپن یکی از همپیمانان اصلی آمریکا و دشمن پنهانی چین است.ما خودمان هم با امریکا مشکل داریم و به جای افزایش رابطه با چینی که در همه تحریم ها به ما کالا فروخته ، با دشمن انها و خودمان قرارداد تجارت امضا میکنیم!!! ژاپن حتی یک عدد خودرو یا کالا بدون اجازه آمریکا به ما نخواهد فروخت.

    • ''''''''Shanjani................'

      ''''' تلاش ''' دیپلماتیک ''' روحانی ''' شاید'' فقط مشکلات خودش را حل کند!!!

    • بدون نام

      مشکل مملکت خودروحانی بعدمیخواهدمشکل حل کنه عقل نباش جان درعذابهه

    • بدون نام

      خدایا تا کی...؟!خدایا ما مردم عادی چه گناهی کردیم؟چرا ما مثل ۲۱۸ کشور دیگه دنیا نیستیم؟چرا باید ایران بزرگ با بیش از ۲۵۰۰ سال سابقه و تمدن همرده کشوری مثل کره شمالی باشه؟

      پاسخ ها

      • نوری

        مذاکره باامریکا یعنی حل وفصل تمام مشکلات بادنیا،تمام کشورهای دنیادنباله روامریکا هستن وبدون اجازه امریکا عرضه ندارن حتی یه پفک نمکی به ایران بفروشن،تمام مسعولین ایران هم درجریان امرهستن،باژاپن وهند وعمان رفتن روحانی مشکل حل نمیشه،مستقیم باید باامریکا مذاکره کرد،وسلام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج