۹۴۹۵۴۱
۱۷۱۱۰۸
۱۷۱۱۰۸
پ

محتوای حمایت‌شده

تفاوت بینایی‌سنجی (اپتومتریست) با چشم‌ پزشکی چیست؟

تفاوت بینایی‌سنجی با چشم‌ پزشکی در چیست باید گفت: پزشکان چشم دو دسته‌اند: چشم پزشکان و بینایی سنج‌ها (اپتومتریست).

برترین‌ها: برای پاسخ به این پرسش اساسی که تفاوت بینایی‌سنجی با چشم‌ پزشکی در چیست باید گفت: پزشکان چشم دو دسته‌اند: چشم پزشکان و بینایی سنج‌ها (اپتومتریست). بینایی سنجی علم مراقبت‌های بینایی است و کارشناسان این رشته به عنوان مراقبین بهداشت چشم مسئولیت حفظ و سلامت بینایی را بر عهده دارند.

سازمان بهداشت جهانی بینایی سنجی را مراقبت از بینایی می‌داند. یعنی یک بیمار چشم در آغاز باید توسط یک بینایی سنج معاینه شود تا اگر دچار عیوب انکساری و اختلالات دید دو چشمی، انحرافات عضلانی انکساری چشم و مواردی از این قبیل بود توسط متخصص بینایی سنج معاینه شود و در غیر این صورت به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شود.

تفاوت بینایی‌سنجی (اپتومتریست) با چشم‌ پزشکی چیست؟تفاوت بینایی‌سنجی (اپتومتریست) با چشم‌ پزشکی چیست؟

تفاوت بینایی‌سنجی (اپتومتریست) با چشم‌ پزشکی چیست؟

همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۱۶۳۹۴

۰۹۱۲۰۳۶۹۲۳۲

چشم پزشک کیست؟

برای درک بهتر فرق چشم پزشکی با بینایی سنجی،خالی از لطف نیست که به تعریفی شفاف از این دو شاخه پزشکی بپردازیم.در تعریف چشم پزشک یا افتالمولوژیست باید گفت که در واقع چشم پزشک به پزشکی گفته می‌شود که تخصص خود را در حیطه چشم و بینایی دریافت کرده است.تحصیلات یک چشم پزشک شامل 4سال تحصیل تخصصی در حوزه بینایی بعد از دریافت مدرک پزشکی عمومی است. در ادامه با وظایف یک چشم پزشک آشنا خواهیم شد.

لیست وظایف چشم پزشک

تشخیص بیماری‌های مربوط به بینایی

در صورت بروز هر نوع مشکل ابتدایی و پیشرفته در بینایی و اندام چشم بیمار باید سریعا به چشم پزشک مراجعه کند.برخی از بیماری‌هایی که در حیطه تشخیص چشم پزشک هستند می‌توان به مشکلات آستیگماتیسم،تنبلی چشم،آب مروارید و عفونت بخش‌های مختلف چشم و...

رسیدگی به حوادث و آسیب‌های چشم

در صورت بروز رخدادها و آسیب‌های ناگوار در ناحیه چشم باید به چشم پزشک مراجعه کرد.بعد از آسیب دیدن چشم از طریق سوختگی یا وارد شدن جسم خارجی به چشم‌ها چشم پزشک باید اقدامات اوژانسی را انجام داده و بیمار را نجات دهد.

انجام جراحی‌های حساس مربوط به چشم

انجام عمل‌های جراحی در ناحیه چشم مانند جراحی سرطان‌های چشمی،جراحی‌های قرنیه برای اصلاح دید و حراجی برای از بین بردن نقص‌های مادر زادی،از دیگر وظایف  چشم پزشک به شمار می‌رود.

بینایی سنج کیست؟

رشته اپتومتری یک رشته دانشگاهی پزشکی است که برای تشخیص اختلالات بینایی به وجود آمده.اپتومتریست یا بینایی سنج شخصی است که در این رشته دانشگاهی تحصیل و در آن تخصص یافته.این دانش پزشکی معمولا برای تعیین نمره عینک،تعیین شماره چشم یا مشکل نزدیک بینی و دوربینی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیست وظایف بینایی سنج

وظیفه تجویز عینک،لنزهای تماسی و لنزطبی بر عهده اپتومتریست یا بینایی سنج است. زمان مراجعه به  اپتومتریست یا بینایی سنج معمولا قبل از مراجعه به چشم پزشک است.

 سطح تحصیلات چشم پزشک

چشم پزشک بعد از دریافت مدرک خود در بخش پزشکی عمومی،باید حوزه تخصص خود را انتخاب کند. او با انتخاب حوزه چشم پزشکی برای تخصص دز اسن رشته، 4سال در این مقطع تحصیل و مدرک تخصص خود در بخش چشم پزشکی را دریافت می‌کند.

سطح تحصیلات بینایی سنج

به دانشجویانی که رشته اپتومتری را در دانشگاه انتخاب کرده و به تحصیل در آن می‌پردازند بعد از گرفتن تخصص در این رشته می‌توانند به عنوان بینایی سننج یا همان اپتومتریست مشغول به کار شوند.

چه تفاوتی میان بینایی سنجی و چشم پزشکی وجود دارد؟

بینایی سنج‌ها در کار تجویز عینک و لنز‌های تماسی مهارت دارند و تخصص چشم پزشکان در کار درمان دارویی و جراحی بیماری‌های چشمی است. اگر چه چشم پزشکان نیز می‌توانند عینک و لنز تجویز کنند، ولی مطمئنا هر کسی در زمینه‌ی کاری خودش تبحر و مهارت بیشتری دارد.

بدیهی است کسانی که دارای مشکلات و اختلالات بینایی واضحی هستند می‌توانند از همان اول به بینایی سنج مراجعه کنند و اجازه دهند که مشکل آن‌ها توسط اپتومتریست بررسی و حل شود و در صورتی که اپتومتریست تشخیص داد که نیازمند خدمات پزشکی هستند آن‌ها را به پزشک مربوطه ارجاع دهد؛ و کسانی که اختلالات و بیماری‌های چشمی واضحی دارند می‌توانند از همان ابتدا به چشم پزشک مراجعه نمایند. در هر صورت به هر کدام از این دو گروه متخصصین که مراجعه نمایید باید اطمینان بیابید که یک معاینه کامل چشمی از شما بعمل می‌آید.

در چه صورتی به بینایی سنج (اپتومتریست) مراجعه کنیم؟

  • تعین نمره چشم
  • تجویز عینک
  • تجویز لنز تماسی
  • تجویز لنز طبی
  • تعیین نمره چشم
  • تعیین شمار عینک 

در چه صورتی به چشم پزشک مراجعه کنیم؟

  • جراحی اصلاح بینایی
  • باز کردن مجرای اشکی
  • درمان جراحت
  • درمان مشکلات مادرزادی 
  • حراجی سرطان‌های چشمی

تعیین نمره چشم از چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

تعیین نمره چشم به دو صورت سنتی و سیستم مدرن است که به طور خلاصه به هریک از آن‌ها می‌پردازیم:

روش سیستمی مدرن

در روش مدرن با دستگاه پیشرفته فوروپتر یا دستگاه بینایی سنجی به صورت کاملا دیجیتالی شماره چشم بیمار تعیین می‌شود و به دلیل دقیق بودن و تکنولوژی بالای این دستگاه خطا به طور کلی حذف و تعیین نمره چشم به صورت کاملا دقیق استخراج می‌شود.در روش مدرن با بکارگیری یک دکمه شماره‌ها به صورت دیجیتالی بالا پایین می‌روند و سرعت و دقت کار را چندین برابر می‌کند و همین باعث تعیین نمره عینک دقیق چشم خصوصا نمره‌های آستیگمات می‌شود که اصلا قابل مقایسه با روش سنتی نیست.

روش سنتی

در سیستم سنتی یک جعبه عینک داریم که شامل عدسی یا شماره‌های مختلف است که تک به تک روی چشم بیمار گذاشته می‌شود و با استفاده از تابلو و گفته خود بیمار معاینه چشم را انجام می‌دهیم که در این روش امکان درصد خطا وجود دارد.

تفاوت بینایی‌سنجی (اپتومتریست) با چشم‌ پزشکی چیست؟

هر چند وقت یک بار نیاز به بینایی سنجی دارید؟

اینکه هر چند وقت یک بار لازم است به بینایی سنج مراجعه کنید بستگی به وضعیت سلامت بینایی‌تان دارد. اگر از عینک یا لنز‌های تماسی استفاده نمی‌کنید، پس می‌توانید هر دو سال یک بار جهت معاینه به بینایی سنج مراجعه کنید. افرادی که از لنز‌های اصلاحی استفاده می‌کنند یا بالای ۶۰ سال سن دارند باید هر سال به بینایی سنج مراجعه کنند. در مورد افراد دچار دیابت یا سایر بیماری‌های چشمی، به چکاپ‌های مکررتری نیاز است.

علائمی که نشان می‌دهند باید هر چه زودتر به یک بینایی سنج مراجعه کنید. سر درد‌های مکرر . تاری دید . مشکل ناگهانی در دیدن از نزدیک. دو بینی. مشکل دیدن در شب. مکررا چشم‌ها را جمع کردن (گوشه‌های چشم را تنگ کردن). دیدن حلقه‌های نورانی وقتی که در روشنایی قرار می‌گیرید این علائم نشان می‌دهند شما به لنز‌های اصلاحی مانند عینک نیاز دارید.

 

تفاوت بینایی‌سنجی (اپتومتریست) با چشم‌ پزشکی چیست؟

همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۱۶۷۳۱

۰۲۱-۸۸۲۱۶۳۸۹

تفاوت بینایی‌سنجی (اپتومتریست) با چشم‌ پزشکی چیست؟

مرکز بینایی سنجی تابان

با مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
توسط اپتومتریست میر صدرالدین رضوی طوسی با بیش از ۳۰ سال سابقه در بیمارستان فارابی و بیمارستان نور
تخصص در تجویز عدسی های تدریجی (پروگرسیو) جهت افراد بالای ۴۰ سال
این مرکز دارای بخش های زیر می باشد:
- بینایی سنجی
- عینک های آفتابی
- لنز عینک طبی
- عینک های LOW VISION AID
- تست میدان بینایی (پریمتری هامفری)
تعیین نمره عینک با پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا
طرف قرارداد با بیمه بانک تجارت، تکمیلی کوثر، تکمیلی سامان، تکمیلی پارسیان، تکمیلی البرز، تکمیلی آرمان

تفاوت بینایی‌سنجی (اپتومتریست) با چشم‌ پزشکی چیست؟

  • میر صدرالدین رضوی طوسی با بیش از ۳۰ سال سابقه در بیمارستان فارابی و بیمارستان نور
  • تخصص در تجویز عدسی های تدریجی (پروگرسیو) جهت افراد بالای ۴۰ سال

جهت مشاوره و رزرو وقت کلیک کنید.

تفاوت بینایی‌سنجی (اپتومتریست) با چشم‌ پزشکی چیست؟

همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۱۶۷۳۱

۰۲۱-۸۸۲۱۶۳۹۴

۰۲۱-۸۸۲۱۶۳۸۹

۰۹۱۲۰۳۶۹۲۳۲

تفاوت بینایی‌سنجی (اپتومتریست) با چشم‌ پزشکی چیست؟

جهت کسب اطلاعات بیشتر از اینستاگرام بازدید کنید.

mirsadredin_razavi_tossi@

تفاوت بینایی‌سنجی (اپتومتریست) با چشم‌ پزشکی چیست؟

یوسف آباد، نبش کوچه شصتم، ساختمان پزشکان ماهان، طبقه همکف، جنب داروخانه شبانه روزی طسوج

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج