جاباما
۹۵۰۶۵۴
۲۰ نظر
۵۰۰۹
۲۰ نظر
۵۰۰۹
پ

صدای خطای انسانی دوم، اسفندماه در می‌آید

محسن محمدي معين؛ تحلیلگر و فعال اجتماعی در روزنامه اعتماد نوشت: براي انجام يك كار اداري شخصي از دورترين نقطه شرقي كشور يعني «چابهار» (كه اين روزها با بحران سيل مواجه است)، به «اصلاندوز» در نقطه صفر مرزي با آذربايجان، آمده‌ام و در جريان رويدادهاي سياسي- اجتماعي اين روزهاي شهرهاي اين مسير طولاني به صورت اجمالي قرار گرفتم و يك مساله عجيب توجه مرا جلب كرد كه به نظرم رسيد از بسياري از بحران‌هايي كه با آن دست به گريبان هستيم.

محسن محمدي معين؛ تحلیلگر و فعال اجتماعی در روزنامه اعتماد نوشت: براي انجام يك كار اداري شخصي از دورترين نقطه شرقي كشور يعني «چابهار» (كه اين روزها با بحران سيل مواجه است)، به «اصلاندوز» در نقطه صفر مرزي با آذربايجان، آمده‌ام و در جريان رويدادهاي سياسي- اجتماعي اين روزهاي شهرهاي اين مسير طولاني به صورت اجمالي قرار گرفتم و يك مساله عجيب توجه مرا جلب كرد كه به نظرم رسيد از بسياري از بحران‌هايي كه با آن دست به گريبان هستيم پيچيده‌تر و هراسناك‌تر است فلذا خواستم كه با ارسال اين يادداشت اين موضوع را با شما به مشاركت بگذارم.

رد صلاحيت گسترده كانديداهاي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي توسط هيات‌هاي اجرايي و نظارت شوراي نگهبان، شمار قابل توجهي از كساني كه مي‌توانستند در فضاي سرد و مبهم انتخاباتي كشور، موجبات آوردن اقشار مختلف مردم شهرها و روستاها، پاي صندوق‌هاي انتخابات اسفند‌ماه يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي شوند، را حذف و از صحنه رقابت انتخاباتي خارج كرد.

گستردگي اين حذف تاريخي و بي‌سابقه كه در قالب‌هاي دوره‌هاي قبلي انتخابات كه با عنوان «حذف يك جناح و جريان سياسي» شناخته مي‌شد و قابل تفسير بود، از گستردگي و تعميم بسيار بيشتري برخوردار است به گونه‌اي كه گويي براي نااميد ساختن مردم از نظام جمهوري اسلامي ايران و حق قانوني مردم در تعيين سرنوشت خويش، هيچ اقدام مخربي زيان بارتر از اين حركت، نمي‌توانست صورت گيرد.

به عبارت ديگر، مجريان و ناظران انتخابات با اين «ردصلاحيت گسترده» كه در برخي حوزه‌هاي انتخابيه، نتيجه رقابت از پيش تعيين شده تلقي مي‌شود، اصل مشاركت حداكثري مردم در انتخابات را در جنگ نيابتي، هدف گرفته و در صورتي كه سران قواي كشور جلوي اين حركت ضد مصلحت نظام به فوريت و قاطعيت نايستند، به مراتب شعاع تخريب آن گسترده‌تر و عميق‌تر از منهدم شدن هواپيماي مسافربري اوكرايني خواهد بود.

رد صلاحيت داوطلباني كه اغلب قريب به اتفاق‌شان پيش از اين و تا هم‌اكنون، مسووليت‌ها و مشاغل حساس و قابل توجهي را عهده‌دار بوده‌اند و غالبا با حسن عمل و پاكدستي، اعتماد و توجه قشرهاي مختلف مردم را جلب كرده‌اند و مي‌توانند در فضاي سياسي اجتماعي مناطق مختلف كشور براي ايجاد انگيزه حضور مردم در انتخابات پيش روي، اثربخشي موثر و مثبت داشته باشند. مردم، براي آمدن پاي صندوق‌هاي راي‌گيري اين دوره مجلس شوراي اسلامي، نياز به انگيزه‌هايي قوي‌تر از گذشته دارند و مجلس يازدهم بايد برساخته از آراي شمار قابل توجهي از اقشار و اقوام مناطق مختلف كشور باشد تا با يك حماسه حضور ديگر، به تقويت نقاط مثبت نظام بينجامد.

پرواضح است كه رد صلاحيت گسترده كانديداهاي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي توسط هيات‌هاي اجرايي و نظارت، آن هم با عناويني همچون «عدم التزام به اسلام»! براي كساني كه جانباز انقلاب و دفاع مقدس هستند و از كارنامه مردمي مثبتي برخوردارند، كور سوي اميد مردم به تاييد راي‌شان در تعيين سرنوشت خويش را تبديل به يأس مي‌نمايد.

مي‌توان اين تعبير را به كار برد كه اقدام خلاف مصلحت رد صلاحيت گسترده كانديداهاي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي به مثابه «خطاي انساني» هيات‌هاي اجرايي و نظارت انتخابات در هدف‌گيري موشكي است جهت شليك به قلب مشاركت حداكثري مردم در انتخابات كه اگر مسوولان عاليرتبه نظام، جلوي شليك آن را «امروز» نگيرند قطعا صدور اطلاعيه‌ها و ايراد سخنراني و انجام مصاحبه‌ها‌ي رسانه‌اي در توجيه اين «خطاي انساني غيرسيستماتيك» قابل پذيرش نخواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سوان

      حالت خوبه؟
      نگران نباش، هیچی نمیشه فک فامیلت رای نیارن

    • بدون نام

      چقدر هم که نمایندگان به فکر هستند

    • حمید

      شماها فقط میخواهید مردم را پای صندوق های رای بکشید.بعد که خرتان از روی پل گذشت .... .با احساسات مردم بازی نکنید.

    • محمد دستجردی

      ... رد صلاحیت داماد روحانی منظور ت هست؟ ؟؟

    • بدون نام

      همه رد صلاحیت شدها یه ریگی به کفش دارن مثل همین آقای مطهری ...

    • بدون نام

      هر دم از این باغ بری میرسد مسیولین بی لیاقت

    • بدون نام

      داداش نگران نباش بعضی از این نماینده ها تو این مجلس پیر شدند از جوانی تو مجلس بودند البته بعضی از آنها هنوز هستند و خواهند ماند باید یک کم جا خالی بشه برای فرزندان اینها

    • بدون نام

      ناراحت دوستانی

    • فرهاد

      کدمشان اعتماد مردم را جلب کردند؟

    • بدون نام

      یعنی بخاطر این مصلحت که مردم بیشتری پای صندق بیان باید هر کس و ناکسی رو تایید کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا این نمایندههای فعلی توی این دوره چه گلی به سرمان ریختند به غیر نا بسا مانی طبقاتی فقر و گرانی انشا ءالله ظهور امام زمان معلوم میشه حق وناحق

    • وحید

      رد صلاحیت دو تن از نمایندگان شهر ما به حق و به جا بود

    • بدون نام

      شما لازم نکرده تحلیل کنی

    • بدون نام

      اب که از سر گذشت

    • بدون نام

      آب گل آلود شد میخوان ماهی بگیرند انتخابات

    • خخخخخخخ

      آره خداییش خیلی زحمت کشیدن ...

    • بدون نام

      با روزنامه اعتماد قرارداد دارید

    • ف.م

      اتفاقا تازه اولین باری بود که شورای نگهبان به وظیفعش درست عمل کرد.

    • حسنی

      این نظر شخصی شماست آقای محمدی چرا به همه ی مردم تعمیمش میدید .

    • بدون نام

      انشالله که همین روال در کاندیدهای ریاست جمهوری هم انجام شود. وظیفه این شورا دقیقا همین است که ته شناسنامه این افراد را در اورد. تا مردم با چشم بسته رای ندهند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج