۹۵۰۹۸۷
۳۵ نظر
۵۰۱۱
۳۵ نظر
۵۰۱۱
پ

شیوه تعیین نرخ سود سپرده بانکی تغییر می‌کند

بر اساس اعلام عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی عملیات بازار باز از روز شنبه، بیست و هشتم دیماه رسما آغاز خواهد شد.

خبرآنلاین: بر اساس اعلام عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی عملیات بازار باز از روز شنبه، بیست و هشتم دیماه رسما آغاز خواهد شد.

هدف از اجرای این طرح مدیریت نقدینگی بانک‌ها و موسسات اعتباری و همچنین بهبود مدیریت سود بانکی در عین دستیابی به حفظ ارزش پول ملی و در نهایت کنترل نرخ تورم است .

برذاین اساس در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی که با حضور رییس جمهوری برگزار شد آغاز عملیات بازار باز رسما اعلام شده است.

مساله سود بانکی سال هاست مساله ای حل نشده در اقتصاد ایران است . گره زدن سود بانکی با نرخ تورم از سوی برخی کارشناسان و مقامات همواره این شائبه را ایجاد می کند که چرا این معادله در دوره‌های تورمی برقرار نیست و با افزایش نرخ تورم، سود بانکی در رقمی پایین تر قرار گرفته و ارزش ذاتی سپرده بانکی تحلیل می رود؟

عملیات بازار باز عملیاتی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته با هدف مدیریت نرخ سود و نقدینگی و تورم در دستور کار قرار می گیرد.

حالا بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته مقرر است از فردا عملیات بازار باز در ایران نیز اجرایی شود، اقدامی که بی تردید وضعیت محاسبه نرخ سود بانکی را در کنار دیگر مولفه‌های پیش گفته تحت تاثیر قرار خواهد داد.

عملیات بازار باز چیست؟

عملیات بازار باز با کنار گذاشتن سیاست تعیین دستوری نرخ سود بانکی، اجازه می‌دهد نرخ سود در کانال مشخصی نوسان داشته باشد.

ابزارهای عملیاتی پیش‌بینی شده برای جذب یا تزریق نقدینگی به بازار بین بانکی با هدف پیگیری سیاست پولی بانک مرکزی در چارچوب جدید سیاست‌گذاری پولی، شامل خرید و فروش قطعی اوراق بهادار دولتی، توافق بازخرید منطبق با شریعت بر مبنای دارایی پایه اوراق بهادار دولتی و ارز، اعطای اعتبار در قبال وثیقه (اوراق بهادار دولتی، طلا و ارز) و همچنین سپرده‌پذیری بانک مرکزی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی (منطبق با شریعت) است.

بر اساس این طرح، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند نسبت به مدیریت نقدینگی (کمبود یا مازاد) خود در بازار بین‌بانکی اقدام کنند.بر اساس سازوکار طراحی شده، بانک مرکزی برای ایجاد دامنه مجاز نرخ سود بازار یا کریدور نرخ سود، کف نرخ کریدور را به عنوان نرخ پذیرش ذخایر مازاد بانک‌ها (سپرده‌گیری از بانک‌ها) و سقف نرخ را به عنوان نرخ تزریق نقدینگی (وام‌دهی در قبال اخذ وثایق نقدشونده به بانک‌ها) تعیین می‌کند.

فرایند راهبری نرخ‌های بازار از طریق عملیات بازار باز، در نهایت از طریق سازوکار تسری سیاست پولی به تغییرات در سایر نرخ‌های بهره در اقتصاد منجر شده و سطوح قیمت‌ها و فعالیت‌های واقعی اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.در سال‌های اخیر با وجود گسترش فعالیت بازار بین‌بانکی ریالی، به دلیل تفاوت‌های ساختاری این بازار با سایر بازارهای بین‌بانکی دنیا (نبود حجم قابل ملاحظه اوراق بهادار دولتی، عمق پایین بازار بدهی و فقدان ابزارهای لازم و ...)، شرایط حضور موثر سیاست‌گذار پولی در بازار بین‌بانکی ریالی و استفاده از آن به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف تورمی فراهم نشده بود.

پس از ایجاد بستر مناسب در زمینه انتشار اوراق بدهی دولت به ویژه اسناد خزانه اسلامی و تعمیق بازار آن، مجوزهای قانونی لازم برای انجام عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی در قالب خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشر شده از سوی دولت و وثیقه‌گیری این اوراق در تبادلات با بانک‌ها فراهم شد.

بند ناف سود سپرده از تورم می‌برد

برخی کارشناسان معتقدند رد این حالت بند ناف تعیین سود سپرده از نرخ تورم می برد . بررسی‌ها نشان می دهد بالاتر بودن نرخ سود سپرده‌های بانکی نسبت به تورم همواره سبب می شود فعالیت مولد اقتصادی در معرض خطر قرار گیرد و اتفاقا بالا بودن این سود ، به بالا رفتن نرخ کارمزد تسهیلات بانکی نیز منجر ی شود . بر این اساس هزینه تولید به صورت مستقیم و غیر مستقیم از آثار این سیاست متاثر شده و با بحران مواجه می شود .نکته مهم اینجاست که یکی از مهمرتین عوامل برای تعیین نرخ سود نرخ سودی است که رد بازار بین بانکی تعیین می شود . بازار بین بانکی بازاری است که موسسات اعتباری بانکی ها در آن نسبت به تبادل پول اقدام می کنند .

کامران ندری کارشناس ارشد حوزه اقتصاد در خصوص کارکرد این بازار می‌گوید:" بازار بین بانکی بازاری است که در آن پول بانک مرکزی میان بانک‌هایی که ذخایر مازاد دارند با بانک‌هایی که کسری دارند برای کوتاه مدت مبادله می‌شود و در اثر این مبادلات قیمتی در اقتصاد شکل می‌گیرد که به آن نرخ ذخایر بانک مرکزی یا نرخ بهره بازار بین بانکی می‌گویند. نرخ ذخایر بانک مرکزی در بازار بین بانکی در کنترل تورم نقش کلیدی دارد.

از آنجاکه عرضه ذخایر به‌عنوان پایه پول به‌طور انحصاری در کنترل بانک مرکزی است، بانک‌های مرکزی نرخ این بازار را به‌عنوان یک متغیر میانی و واسط در نظر می‌گیرند که تضمین می‌کند میزان خلق پول توسط بانک مرکزی (و به تبع آن خلق پول بانکی توسط بانک‌ها) در حدی است که نرخ تورم را در محدوده مطلوب قرار می‌دهد. به بیان دیگر، نرخ بهره در بازار بین بانکی حلقه اتصال میزان خلق پولِ پایه توسط بانک مرکزی با تورم است."

همان طور که تاکید شد در این بازار امکان خرید و فروش اوراق و وثیقه قرار دادن اوراق بهادار در نرخ‌های تعیینی توسط بانک مرکزی فراهم خواهد شد. به این ترتیب در این راستا به تدریج به جای آنکه نرخ سود سپرده‌های بانکی به مولفه ای ضد تولید تبدیل شده یا عاملی برای افزایش نرخ تورم تلقی شود، به ابزاری برای مهار تورم و کنترل نقدینگی بدل خواهد شد .به این ترتیب خداحافظی با شیوه دستوری تعیین نرخ سود بانکی را می‌توان یکی از ملموس ترین کارایی های عملیات بازار باز دانست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن

      باماه شمارکردن سودبانکی همه چی روخراب کردین همه سپرده هارو ازبانکها فراری دادید .ملتی که با سپرده گذاری دربانک دنبال دریافت سود بالاتر هست وباان سود زندگیشو میچرخونه وذاتآ عادت کرده وعادتش دادین ،عقلتون برسه که باکم کردن نرخ سود بانکی سپرده گذارعادی ره بجایی نخواهید برد. برای ملت سپرده گذاری دربانکها = دریافت سود بهتر و بالاتر . حالابیایید هی خودتونو بکشید

    • بدون نام

      ارزش سپرده مردم در بانکها نسبت به ۲ سال پیش ۶۶٪ کاهش پیدا کرده ، مشکل جای دیگری است ، نقدینگی نباید به دنبال خرید و فروش ارز ، زمین ، طلا برود ، اگر کار بلد ندارید که ندارید ، از مدیر خارجی استفاده کنید ، اگر بدانید که ندانید ، باز هم عالی است .

      پاسخ ها

      • محسن

        عالی

      • محسن

        دقیقا

    • بدون نام

      کی گفته نرخ سود بانکی بالاتر از نرخ تورمه؟! شما نمی‌تونید مشکلاتو حل کنید میایید به سود بانکی گیر میدین در حالی که تورم 300 درصدی داشتیم و شندر غاز سود که دست مردم بی بضاعتو میگیره مثل خاری تو چشم شماها شده! لعنت خدا بر شما! خدا نابودتون کنه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انشاالله.

      • بنده خدا

        هدف از این کار اینه که سود سپردها کم کنند مردم پولشون از بانکها میگیرن با این سود کم دوباره میخان کمتر کنند با مشکل برخورد میکنند وقتی همه ریختن در بانکها پولشون بگیرن بدتر

        میشه

      • مهدی

        انشاالا

      • بدون نام

        چندر

      • Azadi

        احسنت

      • Azadi

        احسنت

    • بدون نام

      همش کارشناسی غلط وبه نفع جیب دولت یه کارشناسیم رو سود وام های بانکها بکنید ببینید درسته؟لعنت به این دولت وکارشناسان اقتصادی ودست واندرکاراش مال مردم خورا

    • مهدی ک

      وقتی درها بسته شده مواداولیه واردنمیشه کارخانه ها نمی توانندتجهیزات جدیدواردکنندانوت اینا چه طوری میتونند سرمایها روجذب تولیدواشتغال کنن؟

    • بدون نام

      آزمون و خطا تمامی ندارد.

    • بدون نام

      یه مشت کلمه های قلمبه و سلمبه و ردیف کردین که فکر نمیکنم کسی متوجه شده باشه ، همینطور که من هم نفهمیدم
      ولی چیزی که فهمیدم اینه که محاله طرحی توسط شما اجرا بشه و به نفع مردم باشه
      خسته نباشید واقعا توی این خدمتی که به مردم میکنید

    • بدون نام

      بزودی مالیات سود سپرده بانکی و مالیات سود سهام و خرید و فروش سهام و حذف 4 صفر اجرا می شود.

    • بدون نام

      دست به نرخ سود بانکی با روشهای هیجانی این چنینی زده بشه......یه تورم جدید در خودش داره.......اصل بنگاه داری ودلالی ملک ارز وطلا دست بانک.......اگر ترس به دل مردم بیفته از سود بانکی ...پولها خارج میشه....میره در بازار های مجاور......بورس در کل یه غمار بزرگ.........چون فقط با رانت اداره میشه.......مملکت رو دچار چالش جدید نکنید.......مردم به حد کافی از بی خردی مسئولین دولتی نقره داغ شدن........تموم کنید این مسخره بازیا رو

    • ایمانی

      نرخ تورم چندین برابر این سودی هست که این سالها به ما دادید و باعث زمین خوردن ما شدید. خیلی ها ارز و سکه خریدند اما ما به چندرغاز سود بانک بسنده کردیم و وفادار به بانک موندیم. حالا ته مونده را هم شما ببرید. به خدا واگذارتان می کنیم

    • بنده خدا

      نمیشد یکم واضح تر وخلاصه تر بگید کی کجا چقدر.

    • علی اکبر

      پولهاسرازیر خرید سکه وطلا وخانه وارز میره.
      اون وقت میخواندچکار کنن.

    • پ

      باپول جیب مردم نقشه میگشه

    • ج

      سود کم کندپولما میگیرم چه گاری میبرم جای دیگه

    • ی

      من تازه میخاستم پول سپرده کنم پشیمان شدم

    • AA

      والا تو این چند ساله همه چیز تغییر کرد الی نرخ سود تسهیلاتی که به مردم میدین که تازه نرخ دیر کردم داره که سر به فلک میکشه ۱۸+۴ یا ۱۸+۶و...
      خداییش تو تصمیماتتون مردم هم کمی در نظر بگیرید نه دور و وریهاتون رو...
      این دولتم که هرجا تصیمیم به ترمیم گرفته با وقاحت کامل گند زده به همه چی ...
      حسن جان کلیدتو برای دامادت خرج کن

    • ممد

      کاشکی میشد مثل مربی های فوتبال , مدیرانمون هم از خارج میاوردیم ،،،

    • بدون نام

      اگر برای مثال تورم روی هم رفته 40 درصد حساب کنیم (البته از این هم بیشتراست) یعنی بانگ به ازای مبلغ سپرده تون باید 40 درصد برای مشتری سود بده در حالی که بیشتر سودهای بانگی 15 درصد هست! 40-15=25یعنی شما 25 درصد ضرر میکنیدشاید منظورمو رسونده باشم،،، این باعث میشه بیشتر مردم سپرده هاشون رو ازبانگ بیرون بکشن وصرف خرید دلار،طلا،خودرو،دلالی و...بکنن! وسرمایه شون بیشتر از این بی ارزش نشده وبتوانند به تورم برسن.خلاصه کسی که کار بلد باشه هیچ وقت تو این تورم سرمایه ش رو تو بانگ نمیزاره.در آخر اینو بگم جناب همتی باید تصمیم عاقلانه ای بگیره

    • حسن

      باماه شمارکردن سودبانکی همه چی روخراب کردین همه سپرده هارو ازبانکها فراری دادید .ملتی که با سپرده گذاری دربانک دنبال دریافت سود بالاتر هست وباان سود زندگیشو میچرخونه وذاتآ عادت کرده وعادتش دادین ،عقلتون برسه که باکم کردن نرخ سود بانکی سپرده گذارعادی ره بجایی نخواهید برد. برای ملت سپرده گذاری دربانکها = دریافت سود بهتر و بالاتر . حالابیایید هی خودتونو بکشید

    • بدون نام

      سود بانکی قاتل اقتصاده وقتی سود تکرقمی باشه چرخ اقتصاد به راه میوفته

    • ...

      اگه راست میگن نرخ سود بالای وام ها پایین بیارن نه سود سپرده مردم

    • آسا

      ایکاش اصلا سودی وجود نداشت و این پول ها به ایجاد اشتغال رهنمون میشد،،،

    • بدون نام

      اگه نرخ سود بانکی از این چندر غازیم که هست کمتر بشه،شک نکن مردم پولاشونو از بانک در میارن و دلار و سکه میخرن،که این خودش تورم زاست

    • بدون نام

      وقتی می گفتند اقتصاد مال خر است همین میشود

    • علی

      معلومه میخوایدیه گندی بزنید که سروصدا ش به زودی درمیاد

    • بدون نام

      دوباره کم اوردید ومثل همیشه دستتان توجیب مردمه خجالت بکشید با این مودیر های بی کفایت در نظر دارید به کدام کشور عربی پول بدهید واقعا برید بمیرید

    • بینام @

      باز دزدی جدید بانک ها، بانک ها ورشکست شدند می خواند یه جوری دست جیب سرمایه دارها وپول دار بکنند البته اونایی که تو بانک وبورس پول دارند و می خواند سود بانکی را چنان‌شلوغ کنند که مردم نفهمند چند درصد سود به مردم پرداخت حواهند کرد سود شناور خسته نباشی دلاور زنده‌باشی درد آور

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج