۹۵۲۱۲۲
۱۴۹ نظر
۵۰۴۱
۱۴۹ نظر
۵۰۴۱
پ

خطای انسانی در سقوط پرواز ۷۳۷ تائید شد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با رد احتمال سقوط هواپیما بر اثر حمله سایبری، گفت: طبق بررسی‌ها و گزارش مسئولان ستادکل نیروهای مسلح خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی اثبات شد.

خبرگزاری ایرنا: رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با رد احتمال سقوط هواپیما بر اثر حمله سایبری، گفت: طبق بررسی‌ها و گزارش مسئولان ستادکل نیروهای مسلح خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی اثبات شد.

«مجتبی ذوالنوری» در توضیح نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به بررسی سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خط هواپیمایی اوکراین، اظهارداشت: رییس کمیته ویژه بررسی ستادکل نیروهای مسلح، نماینده سازمان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جانشین فرمانده کل ارتش، رییس هواپیمای کشوری و مدیر فرودگاه بین‌المللی امام (ره) در جلسه کمیسیون که رو زگذشته برگزار شد حضور یافتند.

خطای انسانی در سقوط پرواز ۷۳۷ تائید شد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولان مذکور هر یک گزارش‌هایی از بررسی‌های انجام شده خود درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی ارائه دادند. نمایندگان حاضر در این جلسه نیز همه سئوالات و ابهاماتی که درباره سقوط هواپیمای اوکراینی وجود داشت، مطرح کردند و این مسئولان هم به صورت کارشناسی شده و با دقت کامل به این سئوالات پاسخ دادند.

احتمال جنگ الکترونیک و هجوم سایبری در حادثه سقوط هواپیما منتفی است

ذوالنوری افزود: ابهام در خصوص احتمال جنگ الکترونیک و هجوم سایبری در این حادثه به عنوان یکی از مباحث مطرح شد که تقریباً تا الان این موضوع منتفی است مگر آنکه در آینده اطلاعاتی در این راستا به‌دست آید و اثبات شود که حملات و خرابکاری سایبری وجود داشته است اما فعلاً این موضوع اثبات نشده است.

وی در توضیح اعلام نتیجه بررسی علت سقوط این هواپیما با تاخیر زیاد، گفت: همه نمونه‌های مشابهی که در دنیا اتفاق افتاده است، معمولاً در زمان طولانی‌تری اطلاع‌رسانی شده است؛ برای مثال روسیه هواپیمای اوکراینی را چندی پیش مورد هدف قرار داد و یک ماه طول کشید که بگویند بر اثر اصابت موشک هواپیما سقوط کرده است و همچنین حدود ۲ سال طول کشید که مشخص شود چه نوع موشکی باعث سقوط این هواپیما شده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نیروهای مسلح ما با سرعت عمل خوبی در این زمینه اقدام کردند و ظرف ۴۸ ساعت بررسی و اطلاع‌رسانی شد. حادثه مشابهی نداریم که بررسی‌ها با این سرعت انجام شده باشد.

ذوالنوری با بیان اینکه درخصوص سقوط هواپیمای اوکراینی گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح بود، تصریح کرد: در وهله نخست بحث نقص فنی و یا اشتباه انسانی در کادر پروازی مطرح بود، همچنین خرابکاری سایبری و جنگ الکترونیک یکی دیگر از گمانه‌زنی‌ها بود، از سوی دیگر یکی دیگر از مسائلی که باید بررسی می‌شد اینکه آیا منشاء این سقوط خرابکاری داخلی و خارجی بوده است و در نهایت یکی دیگر از گمانه‌ها اینکه آیا اشتباه انسانی در سامانه‌های پدافندی باعث این سانحه شده است یا خیر.

وی افزود: نیروهای مسلح در یک بازه زمانی کوتاه ۴۸ ساعته تمام این گمانه‌زنی‌ها و سئوالات و ابهامات را مورد بحث و بررسی قرار می‌دادند و آنان به سرعت بررسی کردند و اعلام نظر کردند. برخی گفتند در این حادثه پنهان کاری صورت گرفته است و حقایق به مردم گفته نشد که این افراد نسبت به روند تخصصی این موضوع و زمان‌بر بودن آن آشنایی نداشتند یا اینکه تحت تاثیر جو موجود این مطالب را مطرح کردند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممنوعیت پروازها نیز در نشست کمیسیون امنیت ملی مورد بحث قرار گرفت، گفت: با توجه به تهدیداتی که از طرف آمریکا وجود داشت و پیش‌بینی می‌شد که آنها عکس‌العمل متقابل داشته باشند، سامانه‌ها توجیه شده بودند که در آمادگی صددرصد باشند.

ذوالنوری عنوان کرد: گزارش‌هایی مبنی بر حرکت موشک کروز مطرح شد اما اینکه این گزارش‌ها اعتبارسنجی شود و به عنوان یک اطلاعات موثق به سامانه‌ها اعلام شود که دقیقا مسیر کروز کجاست و به سمت کدام هدف می‌رود و کدام سامانه ماموریت برخورد با آن را دارد، چنین اتفاقی نیفتاده بود.

نمی‌شد در کشور حالت فوق‌العاده و جنگی اعلام کرد

ذوالنوری تاکید کرد: بر این اساس هیچ دلیل و اعتبارسنجی، این گزارش‌ها را اثبات نکرده بود و مساله حائز اهمیت دیگر آن بود که نمی‌شد در کشور حالت فوق‌العاده و جنگی را با توجه به تبعاتی که در زندگی مردم دارد، اعلام کرد و این نکته در این جلسه روشن شد.

خطا و اشکال در سیستم پدافند و شبکه کنترل اثبات نشده است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: یکی دیگر از مسائلی که بررسی شد آن بود که آیا سامانه خطا داشته یعنی سیستم پدافند و شبکه کنترل آتش مشکل داشته است یا خیر که این موضوع تاکنون اثبات نشده است. همچنین قطع بودن ارتباط اپراتور و سامانه با شبکه کنترل آتش نیز تاکنون اثبات نشده است.

خطای انسانی عامل سانحه سقوط هواپیما

ذوالنوری ادامه داد: از سوی دیگر ما در حالت آتش محدود قرار داشتیم. به این معنا که به سامانه پدافندی هنوز دستور شلیک و هدف اعلام نشده بود و حتی اگر فرض کنیم که ارتباط سامانه پدافندی و اپراتور با مرکز کنترل قطع شده باشد، باز هم نباید به صورت خودسر و آتش به اختیار عمل شود. بر این اساس با توجه به اینکه به سامانه‌ها اعلام شده بود که وضعیت در حالت آتش محدود است نه آتش به اختیار، پس این سانحه کاملاً بر اثر خطای انسانی سامانه پدافند هوایی بوده است و اپراتور چنین خطایی را مرتکب شده و به تشخیص خودش چنین تصمیمی را گرفته و اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مباحث صورت گرفته، نتیجه بررسی‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم خطای انسانی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر از طریق سازمان قضایی نیروهای مسلح و قوه قضائیه با کسانی که در این راستا کوتاهی و قصور کرده‌اند برخورد می‌شود.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی با ۱۷۹ مسافر و خدمه پروازی در حال ترک تهران به مقصد کی‌یف، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد که در این حادثه همه مسافران و خدمه هواپیما جان باختند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      امیدواریم خطا بوده باشه گرچه آن هم قابل تصور و بخشش نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما هم باور کردیم باشه

      • بدون نام

        تفاوت سایز اندازه رنگ نوک و جهت کدام سمته هواپیما و کروز رو به اپراتور هاتون یاد بدین

      • بدون نام

        موشک دوم بعد سی ثانیه چرا زده فیلمش هست چرا چیزی از دومی نگفتن

      • بدون نام

        امید؟

      • بدون نام

        من جایی خوندم هواپیما رو تبدیل به ابزار جاسوسی کرده بودند و مجبور شدند بزنند تا گرای پدافند ایرانو به امریکا نده.اینم بعد چند سال معلوم میشه

      • بدون نام

        باز برترین ها شروع کرد به سانسور کامنتهای مخالفش

      • بدون نام

        خطای اصلی رو دولت کرده که جلوی پروازها رو نگرفته.البته اگه مخصوصا نبوده باشه

      • ایران

        از کجا تشخیص دادین!!!!مگه نباید جعبه سیاه خونده بشه

      • بدون نام

        مخصوصا زده که همه چیز به ضررش بشه و مردم رو بر علیه خودش عصبی کنه.کاملا منطقی!!!!

      • بدون نام

        مگه هواپیمای مسافری سینگالش متفاوت از موشک نیست؟!!

      • بدون نام

        چرا جعبه سیاه رو ندادن به تیم تحقیق کانادایی برای
        دانلود اوکراین هم همینو میخواد موضوع روشن بشه

      • بدون نام

        هر چی بوده خطا و عمدی کانادا اوکراین و آمریکا باید تایید کنند تا باور کنیم

      • بدون نام

        باورم نکنید هم اصلا مهم نیست. غر بزنید یا برید کانادا

      • بدون نام

        اگه میخواید چیزی هم از اوکراین بگیریم که هواپیمایشان از این مسیر پرواز کرده است،!!!

      • بدون نام

        آمریکا و غرب هزار غلط می کنند پنهان می کنند حالا ببین چطور مدعی ما شدند.اینم می گذره.ما قوی تر می شویم

      • بدون نام

        هر کدوم از ما می تونستیم مسافر اون هواپیما باشیم شاید هم هواپیمای بعدی ما توش نشسته باشیم

      • بدون نام

        هر اپراتور دارای دو موشکه و وقتی هدف رو شناسایی می کنه با توجه به هوشمند بودنش اولی رو که زد و دیدش هدف سقوط نکرد خودبخود دومی رو هم شلیک می کنه

      • hassan.h

        اپراتور آتش محدود بوده بدون اطمینان حق شلیک نداشته است شایدم ترسیده که خودش هدف باشه

    • بدون نام

      من منتظر میمونم اگه جاستین ترودو تایید کرد اون موقع باور میکنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جاستین ترود ادم خیلی خوبیه

      • بدون نام

        برید کانادا و بر نگردید

      • ایران

        دقیقاً !!اعتماد مردم ایران به جاستین ترودو یه چون ایشون در عمل نشون دادن که صداقت کاری و راستگو و دستکارن و مدعی الوهیت و پاکی هم ندارن

      • بدون نام

        ذوالنوری تاکید کرد: بر این اساس هیچ دلیل و اعتبارسنجی، این گزارش‌ها را اثبات نکرده بود و مساله حائز اهمیت دیگر آن بود که نمی‌شد در کشور حالت فوق‌العاده و جنگی را با توجه به تبعاتی که در زندگی مردم دارد، اعلام کرد و این نکته در این جلسه روشن شد.
        این جمله رو بخونید، به نظرتون الان تبعاتی در زندگی مردم نداشته، اغلب مردم ناامید و افسرده شده اند، و زندگی ۱۷۶ نفر از آنها و خانواده هایشان گرفته شده

      • بدون نام

        یکی از نوجوان ها ازم پرسید پروپاگاندا یعنی چی؟
        بهش گفتم ؛یعنی نخست وزیر کانادا ، 11میلیارد دلار سلاح برای کشتن مردم یمن به رژیم جنایتکار سعودی می فروشه، و رسانه ها اینقدر جنتلمن به جهان نشونش میدن،

      • بدون نام

        اگه می خواستن دروغ بگن می گفتن جنگ الکترونیک بوده و توپ رو مینداختن تو زمین آمریکا.اینقدر بد دل نباشید

      • بدون نام

        بیخیال چرا فکر میکنی هرکاری میتونید بکنید میگفتن جنگ الکترونیک مینداختن گردن امریکا مگه الکیه باید ثابت میکردین اگر میتونستن میکردن
        ۱۷:۰۸

    • بدون نام

      تو گفتی ما هم باور کردیم

      پاسخ ها

      • خودم

        آره به خدا

      • بدون نام

        باور نکن! فکر کرن ایران مخصوصا زده تا چند تا دندون پزشک و متخصص کامپیوتر از ایران خارج نشن!!

      • بدون نام

        باور نکن.مهم نیست

      • بدون نام

        ایران می تونست همین رو هم برعهده نگیره و تکذیب کنه .ولی مردانه قبول کرد.ولی قوم بنی اسرائیل ول کن نیست

    • بدون نام

      خب همون انسان خطاکاربیارین تلوزیون صحبت کنه ایاعمدی بوده یاسهوی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب یه نفر رو میارن مجبور میکنن اعتراف کنه این که واسشون کار سختی نیست

      • بدون نام

        عمدی؟؟
        اخه چرا هواپیمایی که مردم خودمون توش بودن رو عمدا بزنیم؟؟

      • بدون نام

        یکی هم که باهاتون صادقه. اینجوری بکوبید که سری بعد مث بقیه راستشو نگه.دیدی که گفتن بعضی جاها چندماه بعد اعلام شده
        اگه نمیگفتند کی میخواست ثابت کنه بهشون

      • بدون نام

        خطا یعنی سهوی.ادبیات فارسی رو بیاموزیم!

      • بدون نام

        امیر جون میشه اظهار فضل نفرمایی تو حالت جنگی وضیفه نیروهای مسلحه که از کشور دفاع کنن و اونا کارشونو انجام دادن اینکه هواپیما تو اون حالت جنگی بلند شده تو اون ساعت بعد از حمله ی ایران کار درست نبوده و باید یقه ی مسئولی رو گرفت که با بلند شدن هواپیما موافقت کرده

      • بدون نام

        برادر13:04
        خودت بگو امنیت پرواز فرودگاه امام به عهده کدوم ارگان هست.

    • بیتا

      سرعت مهم نیست. اینکه میگید تاکنون با همچین سرعتی نتیجه ای گرفته نشده که مهمه نیست. مهم اینه که همه چی اثبات شه. الان نمیتونید بگین دلیل اصلی رو..باشه. تا ۱۴۰۰ صبرمیکنیم بعدش مشخص میشه دلیل اصلی چی بوده..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شماخیلی صابری.کارشناس.‌‌‌

      • امیر

        مشخصه ما برای جنگ اصلا برنامه نداریم از
        ترس هواپیما رو زدیم

      • بدون نام

        امیر نخبه ها ترس ندارن بفهم

    • نوری ریکا

      اینم حل شد...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا داند

    • م

      آمریکا خدالعنتت کنه نابودبشی مرگ برامریکا آن شاءالله

      پاسخ ها

      • rira

        آن شالله یعنی چی؟ یکی معنی میکنه برام

      • بدون نام

        والله فعلا که هرچی میکشیم از مسئولین خودمونه، امریکا چیه این وصط؟

      • احمدی

        نه شامپو نه ریکا
        مرگ بر آمریکا

      • بدون نام

        امریکا یک نفر نه ده نفر کشت ما سی صد نفر بدش کشتیم این بگو نه نه جان

      • بدون نام

        آمریکا باعث تحریم و جنگ داخلی و ویرانی کشورهاست.مرگ و نفرین بر آمریکا

      • بدون نام

        وصط نه.
        درستش اینتوریه: وثت

    • بدون نام

      چه قبل از حادثه حالت فوق العاده اعلام میشد, چه بعد از حادثه ( که الان اتفاق افتاده ) و برخی کسورها سفر به ایران یا پرواز از آسمان ایران را ممنوع کردن .... !!!

    • بدون نام

      ایا اون مسول که تشخیص داده درمسیر تیک اف هواپیمای مسافربری موشک مستقر کند خطاکار واقعی نیست

    • حمید

      چیز دیگه گفته بودی ادم تعجب میکرد

      پاسخ ها

      • ‌r. E

        همیشه مرگ بر امریکا و امریکایی و طرفدارانش

      • بدون نام

        دروغ‌ که‌ کنتر‌ نمیندازه‌

    • بدون نام

      از موشک دوم فاصله سی ثانیه هیچی نگفتن از یک موشک و تصمیم گیری تو ده ثانیه فقط گفتن

      پاسخ ها

      • علی

        موشک دومی در کار نبوده، این فیلمها تایید نشده است، معلوم نیست مال کجاس؟! شایدم ساختگیه
        خدایی کی تو اون موقع از این منظره فیلم میگیره، عاقل باشید.

      • علی

        نگو!

      • علی

        کی محاصره کرده تورو؟؟؟؟ برو از ایران

      • بدون نام

        صحت فیلم تایید شده و فیلم هم مال دوربین مداربسته بوده. اول اطلاعات کسب کن بعد حرف بزن حتی نمیدونی ملت دارن درباره چی حرف میزنن فقط تکذیب میکنی

      • بدون نام

        همون ویدئو که تاریخ رو 2019 نوشته بود؟!!!

      • بدون نام

        ایران مال بابای کسی نیست
        پس ییندید بسه مزخرف گفتن

    • معرف

      یعنی ما باور کنیم نه؟ اینطوری که که شما گفتید طرف هواپیما رو عشقی زده.یه چند وقتی بود شهاب ندیده بود. مگه اینکه خودت باور کنی.

    • بدون نام

      خدا بیامرز خلبان خودش رو به موشک کوبیده و تمام .
      ...

    • بدون نام

      همه رو در حال اعتراف میارین بیست سی چرا افسر خطاکارو نمی آرید

    • Asma abbas zadeh

      عاقلان دانند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عاقل!!! هه هه

    • بدون نام

      خداروشکر به برکت دولت روحانی مشکلات یکی پس از دیگری حل می شوند.من چقدر خوشحال و خوشبختم که روحانی رییس جمهورمه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ۲۴میلیون بهش رای دادید
        ۱۶میلیون هم به رفیقش رای دادید
        والله همینا از سر شما زیادند

    • بدون نام

      چرا بعد موشک اول موشک دوم رو زدن؟مطمئنید این فقط خطاست؟

    • بدون نام

      چرا دو بار موشک زدین؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر میکنید تو چند ثانیه مشخص میشه که اولی اشتباه بوده .دومی رو نزنن. آون بصورت خودکار دوتا میزنه.اینا بعد اینکه هواپیما افتاده و بررسی کردن فهمیدن اشتباه شده نه تو سه ثانیه اول.بعضی سوالها یا از روی غرض ورزیه

    • بدون نام

      خسته نباشین

    • آیت

      اگر خطای انسانی بوده چرا دو تا موشک شلیک شده؟؟ اون هم به فاصله 30 ثانیه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوتا شلیک نشده دوست عزیز یکی شلیک شده

      • بدون نام

        یکی موشک زدن

      • بدون نام

        کجا دوبار زدن؟

      • بدون نام

        یکی موشک شلیک شده

      • بدون نام

        ۱۲:۵۹
        ادبیاتت معلومه چرت میگی تکراری به اصرار دروغ میگی

      • بدون نام

        دوتا بود این یارو شغلش پنهان کاریه تکراری چرت بگه

      • بدون نام

        دوستانی که میگن یه بار موشک زدن، یه سری به اخبار زنن فیلم شلیک دوتا موشک رو هم پیدا میکنن. البته اگه نخوان دوباره سرشو مثل کبک کنن زیر برف

      • بدون نام

        خطای انسانی به معنی اشتباهی دست به دکمه خوردن که نیست نابغه ها! یعنی هواپیما رو با موشک اشتباه گرفته .معمولش هم اینه دوبار می زنند که مطمئن بشن برخورد کرده.البته اگه دو بار شلیک شده باشه

    • بدون نام

      باید کانادا فرانسه و اوکراین نظر نهایی رو بده ...

    • بدون نام

      اين همه تلاش شما ستودنيه آقاي ذولنورر از خواب بيدار شدين ولي سه روز اولش زدي زيرش كلا

    • م

      جواب خدا را چگونه خواهید داد.

    • فرزاد

      خب مردم باید سخت نگیرن اتفاقی بود که به وجود آمدنمیشه درستش کرد خب ما به فکر اینده هستیم که بهتر از این بشن دیگه یه اتفاق کوچک رخ نده وباز هم تشکر از شما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خواهر و برادرت هم در آنجا بود باز نظرت این بود

      • بدون نام

        حقوقت چقدر چرت بگی

    • سامان

      هر وقت اوکراین و کانادا تایید کردند ما هم قبول می کنیم.‌صد تا چاقو بسازید یکیش دسته نداره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قبول نکنید میخواید چی کنید؟!!!

      • بدون نام

        اکراین خودش هواپیما زده و قبول نکرده!!!

    • بی نام

      باید تمام افراد خطاکار به سزای اعمال خودشون برسن !!
      اون کسایی که بقول خودشون دچار خطای انسانی شدن ، جان ۱۷۶ نفرو گرفتن !!!! اونا رو از زندگی ساقط کردن!
      مرتکب جنایت بزرگی شدن ، که باید به طرز فجیعی معرفی و محاکمه بشن !! باید به اندازه ۱۷۶ بار قصاص بشن!!
      مگه یه راننده ماشین که بصورت غیر عمد باعث کشته شدن چندنفر میشه مجازات نمیشه؟!
      یه جوری از این حادثه فجیع صحبت میکنن که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده!!
      هروقت نخست وزیر کانادا تایید کرد ما هم می پذیریم.

    • عباس

      خجالت بکشید گندش در نیارید مثل بچه کوچولوها رفتار می کنند یک غلطی کردید مثل مرد هم قبولش کنید

    • بدون نام

      واقعا وقاحت تا چه حد

    • جوان بی کار ایرانی

      آدم خر گاز بگیره اما جو نگیره، اپراتور پدافند رو باتوجه به شرایط اون موقع جوگیرشده وآتش به اختیار عمل کرده، کمترین مجازاتش حبس ابد وخلع از کادر سپاه

      پاسخ ها

      • سپیده

        به خاطر همین سطحی نگریته که بی کار موندی دیگه. اپراتور فقط یه اسمه که امثال من و تورو فریب بدن و قضیه رو ماستمالی کنن.

    • بدون نام

      شما گفتین و ما هم باور کردیم

    • بینام-4

      واقعا !!! پس قضیه نرفتن چمدان ها چی میشه؟؟؟اینها کی معلوم میشه؟؟!!

    • سپیده

      همیشه یه نفرو پیدا میکنن همه اشتباهات سهوی و عمدی رو میندازن گردن اون. البته اگه سوژه مرده باشه (مثل خلبان های پزرواز های قبلی که سقوط کردن) و نتونه از خودش دفاع کنه براشون گزینه بهتری هست. ولی تو این یه مورد نتونستن به خلبان ایراد وارد کنن مجبور شدن یه اپراتور بی نام و نشانو قربانی کنن.

    • غیاثی

      کاریه که شده دیگه ولی با این شرایط بد اقتصادی هزینه این اشتباه کم نیست .بنظر من برادران عزیز یکماه حقوقشون رو بخاطر این قضیه ببخشن تا بخشی ازاین هزینه جبران بشه

    • بدون نام

      هرکی باورنمیکنه ازایران باید بره خخخخخ

    • بدون نام

      بالاخره باید یک بدبختی را هر چند بی گناه برای تبرئه سپاه قربانی کرد چه کسی بهتر از اپراتور .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اپراتور هم سپاه بوده .اگه می تونی با دلیل منطقی بنویس چرا اینطور نبوده!!

    • محاصره در وطن!

      میگه روسیه هم این اتفاق افتاد بعد ۱ ماه اعلام کردن ینی ما خیلی زودتر گفتیم...!!
      به روباه میگن شاهدت کیه میگه دمم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روس ها هرگز اعلام نکردند.همین اوکراین که سنگشو به سینه می زنید دو بار این کارو کرده و گردن نگرفته

    • بدون نام

      یادتون نره ها ..که هرچه مسعولین گفتن اصلا باور نکنید به هیج وجه.. مسعولان گفتن مردم خیلی خیلی خوب حرف مارو گوش و باور میکنن

    • مخاطب

      حرف شما که قابل اعتماد نیست. بقیه کشورها نتیجه را هر چی بگن باور میکنیم

    • بدون نام

      اگه قدرت شبکه های اجتماعی نبود نمیگفتین . تازه روسیه هواپیمای اکراینیو زد نه هواپیمای خوشو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        می تونستن بازم نگن.مگه روسیه قبول کرد؟

      • بدون نام

        شبکه اجتماعی کیلو چنده
        اتباع کانادا و سایر کشورها کشته شدند
        دولتهای خارجی وادارشون کردند که اعتراف کنند
        گرچه حالا هنوز یه مقدار مونده تا ثابت بشه که این کارشون عمدی بوده

    • بدون نام

      ماشاءالله همه مردم ایران کارشناسن...نظر کارشناسی میخوایم چکار....

      پاسخ ها

      • من

        فکر نمی کردم اینقدرراحت مسئله رو حل میکنن. آفرین 20..

      • بدون نام

        دیدی که تو این مورد حق با مردم بود و کارشناسا گند زدن

      • بدون نام

        غر نزنند قادر به زندگی نیستند

    • بدون نام

      صددرصد خطای انسانی بوده اخه مگه دیوانه هستن بیان هواپیمای پر مسافر رو بزنن که همه چیز بر علیه خودشون بشه.متاسفاته یک عده یک کاری میکنن که هیچوقت هیچکس باهاشون صادق نباشه

      پاسخ ها

      • ابوالفضل

        . اینده ای نزدیک میاد ک صحبت الان خود را قبول نکنید و خیلی موضوعات روشن بشه..

    • ابوالفضل

      باید باور کنیم محکومیم ب باور کردن !؟

    • بدون نام

      خداروشکرشیب به طرف کره شمالی بافوق سرعت

    • بدون نام

      شما از اول واقعیت رو گفتین ، مقصر اول هم کادر پرواز خارجیه ، بعدشم خود خلبان که نتونسته جا خالی بده و خود سرنشینام مقصر بودن حواس خلبان رو پرت کردن هیچ کشوریم به این سرعت شما نمیتونه دلیل سقوط رو اعلام کنه

    • عبداله

      این آقا قابل اعتماد نیست،باید دید جعبه سیاه و کانادا چی میگه،

    • بدون نام

      من دیگه اخبار داخلی وخودی رو باور ندارم حرف راست وباید از دهن دشمن شنید

      پاسخ ها

      • بی نام

        زمان خیلی چیز هارو مشخص میکنه در آینده معلوم میشه چه دستهایی در کار بوده

    • بدون نام

      هه

    • فضول

      آقاي ذوالنوري : خودتي !!

    • بدون نام

      گردان های بسیج سایبری لطفاً اینقدر منفییا و مثبتا را تغییر ندید اگه تغییر میدید لااقل توی مدت طولانی تغییر بدید به خدا خیلی ضایعه یه دفعه توی چند دقیقه طرف هیچ منفی نداشته یه دفعه کلی منفی سمتش سرازیر میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این که کار شماست:)

    • علی

      خداوکیلی چرا همش بفکر این هواپیمایید،مردمو توسیستان اب برده بحث کنید ،هر جا میری فقط میگن هواپیما هواپیما،

    • علی

      مرگ بر امریکا

    • بدون نام

      اساسا به هر دلیلی باشه خداوند شاهد و ناظر اصلیه یه روزی یه جایی به خودمون بر میگرده

    • زب

      خطای انسانی رو۱۰۰بارگفتین هرچی هست ولش کنیددرشوببند

    • سردار دلها

      درود بر سپاه پاسداران که صداقت خودش را نشان داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک

    • سید علی

      خد انشااله آمریکا واسکتبار جهانی روهر چه زود تر نابود کنه تا بعد که نیستن، مقصرین واقعی رو نشه انکار ویا کتمان کرد!

    • بدون نام

      هیچ کس یه روده راست تو شکمش نداره...نمیشه به هیچ کس اعتماد کرد کلا

    • amir

      الهی کسی چنین داغی را نبینه امیدوارم دیگه خطای انسانی توی این مملکت نداشته باشیم

    • بدون نام

      نمیدونم واقعا مردم رو چی فرض کردن؟
      جعبه سیاه چی شد؟
      چرا به هیچ یک از کشورهایی که قرار بود نمیدن برای دانلود وقتی خودشون ترم افزارشو ندارن ؟؟
      آخرشم بهش آسیب میزنن میگن خونده نمیشه
      لغو کردن پرواز هیچ تبعاتی نداشت وقتی خودشون ساعتها ملت رو برای تاخیر تو فرودگاه نگه میدارن بدون اینکه بعدش عذرخواهی کنن

    • بدون نام

      وای برخودمون که بااین حرفها باعث سواستفاده دشمن میشه بابا ول کنید اصلا چرا دولت ان روز اجازه پرواز دادن ایا مقصر کی هس هرکه هس میحاسه سپاه روزیر سوال ببره سپاه براما عزیز
      مرگ برامریکا مرگ برطرف دارانش

    • بینام

      میگم چطوره از اوکراین تقاضای خسارت کنیم که خلبان هواپیما خودشو زده به موشک ما و موشک مارو خراب کرده !

    • رویا

      یکطرفه به قاضی برین راضی برمیگردین مهم اینه اونطرف هم همینو تایید کنه

    • حسین

      خدا به داد برسد ترامپ اینا به هواپیمای خودشونم رحم نکردن ...

    • بدون نام

      جناب اطلاعاتت از هواپیما کشوری کامل تره؟؟؟؟ اونا گفتن ارتباط قطع بوده و ثابتم شده

    • بدون نام

      حالا اون کسی که هواپیما را با موشک زده بهش مدال افتخار دادن.

    • امامی

      خدانکند این اشتباهات تکراری شود وای من میترسم

    • بدون نام

      آیا هواپیما توی مسیر خودش بوده یا از مسیرش خارج شده بوده که موشک زدن؟؟

    • بدون نام

      چه رویی دارین.هنوزم دست ازدروغ برنمیدارین؟واقعاکه

    • محمد

      ظاهرا همه تقصیرا افتاد گردن اپراتور....
      آقای ذوالنوری لطفا بگین چراااا در اون روز پروازها لغو نشدددددن!؟؟؟

    • ف.م

      ماها کسایی هستیم که از اول زندگی مان تابه حال حرف همه را قبول می کردیم الا پدر و مادر مان که دلسوز ترین آدمای دنیا برای ما هستند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج