جاباما
۹۵۲۴۲۴
۶ نظر
۵۰۱۰
۶ نظر
۵۰۱۰
پ

تحریم‌ها بر خودرو‌های اسقاطی هم تاثیر گذاشت!

آلودگی هوا و مصرف بالای حامل‌های انرژی، به اعمال طرح‌هایی از جمله طرح اسقاط خودروهای فرسوده از سوی دولت منجر شد اما با شدت گرفتن تحریم‌ها و گران شدن خودرو و کاهش تسهیلات و پرداخت نقدی دولت برای این طرح، چراغ مراکز اسقاط خودرو نیز به مرور خاموش شد.

رویداد ۲۴: آلودگی هوا و مصرف بالای حامل‌های انرژی، به اعمال طرح‌هایی از جمله طرح اسقاط خودروهای فرسوده از سوی دولت منجر شد اما با شدت گرفتن تحریم‌ها و گران شدن خودرو و کاهش تسهیلات و پرداخت نقدی دولت برای این طرح، چراغ مراکز اسقاط خودرو نیز به مرور خاموش شد.

امسال ۵ هزار خودرو اسقاط شد

سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ درباره تعداد خودروهای اسقاط شده از ابتدای سال نود و هشت می‌گوید: امسال حدود ۵ هزار خودرو اسقاط شد، اما از برج ۳ تاکنون صفحات اسقاط خودرو بسته شده‌اند.

او می گوید: چند سالی است که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و وزارت راه و شهرسازی هیچ برنامه‌ای برای نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری کشور ندارند و بودجه‌ای هم برای این منظور تخصیص نداده‌اند.

لغو بودجه مراکز اسقاط خودرو

احمدی ادامه می دهد: با لغو بودجه برای امسال و سال آینده هیچ برنامه‌ای در خصوص خروج خودرو‌های فرسوده و اسقاط آن‌ها وجود ندارد و همین موضوع باعث آلودگی بیشتر محیط زیست شده، زیرا اغلب این خودرو‌ها از آلایندگی بالایی برخوردارند.

او می گوید:خودرو‌های با سن ۲۵ سال به بالا اسقاطی محسوب می شوند و این خودرو‌ها را از ۲ تا ۵ میلیون تومان از مردم خریداری می‌کنیم، اما به دلیل گرانی خودرو متاسفانه مردم قدرت خرید خودروی نو را ندارند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور می‌گوید: دولت به هیچ عنوان به مراکز اسقاط که با سرمایه شخصی ایجاد شده‌اند و کاملا خصوصی هستند اهمیتی نمی‌دهد و این موضوع باعث کاهش چشمگیر تعداد خودرو‌های اسقاطی از سال ۹۶ تاکنون شده است.

او با اشاره به عدم هماهنگی دستگاه‌ها و نبود برنامه برای این موضوع می‌گوید: در حالی که سال ۹۶ تعداد خودرو‌های اسقاطی ۳۰۰ هزار خودرو در سال بود در سال ۹۷ این میزان به ۷۰ هزار خودرو و در سال گذشته تا خرداد ماه امسال به ۵ هزار خودرو رسیده است.

کل مراکز اسقاط کشور تعطیل شده‌اند

احمدی با بیان اینکه کل مراکز اسقاط کشور تعطیل شده و تعداد زیادی از افراد فعال در این بخش بیکار شدند، می‌گوید: از ۳ سال گذشته تاکنون ۶ هزار نفر بیکار شده‌اند و درخواست‌ها برای دیدار با وزیر مربوطه به جایی نرسیده است.

او می‌گوید: ۲۱۶ مرکز اسقاط و بازیافت خودرو در کشور وجود دارد و ۱۵۶ نفر نیز عضو انجمن اسقاط خودرو هستند، اما این مجموعه هنوز نتوانسته مصوباتی که معطل مانده و تصویب نشده است را به جایی برساند.

به گفته احمدی در صورتی که مراکز اسقاط بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند این موضوع می‌تواند برای تامین مواد اولیه فولادی‌ها برای ذوب موثر باشد و به زنجیره فولادی‌ها کمک کند ضمن آنکه برای بهبود محیط زبست و بهینه سازی مصرف سوخت نیز کمک موثری خواهد بود.

چه ارگان هایی از اسقاط خودرو منتفع می شوند؟

او می‌گوید: یکی از دلایلی که همواره از سوی مسؤلین دولتی در توجیه عدم حمایت از مراکز اسقاط مطرح می‌شود نبود بودجه و اعتبار مالی است این در حالی است که فعال سازی مراکز اسقاط نه تنها برای دولت بار مالی ندارد بلکه به افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های دولت نیز کمک می‌کند.

احمدی ادامه می‌دهد: بر اساس گزارش‌های کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان محیط زیست و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، وزارت نفت، سازمان بیمه مرکزی، وزارت صمت و وزارت بهداشت و راهور ناجا از این مراکز منتفع می‌شوند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور می‌گوید: از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده موجب کاهش هزینه مصرف سوخت، کاهش هزینه آسیب‌های جانی و مالی ناشی از تصادفات، کاهش هزینه‌های درمانی ناشی از آلودگی هوا و ده‌ها شاخص رسمی دیگر که برای دولت منافع مالی و اجتماعی دارد می‌شود.

او می گوید: ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه اى عنوان کرد کشور به یک اسقاطى تبدیل شده و چگونه میتوان توقع داشت هواى پاک داشته باشیم، این حرف درستى است، اما باید پرسید که روى سخن ایشان با کیست؟ زیرا سازمان حفاظت محیط زیست با عدم اولویت دادن به نوسازى، تایید ورود خودروهایى که از همان ابتدا استاندارد نبوده و آلوده کننده هستند و عدم اجراى قانون هواى پاک متهم اول این شرایط است و قرار گرفتن در موضع دادستان بیشتر به یک فرار به جلو شباهت دارد.

۶۰ درصد کامیون‌ها و ۷۳ درصد اتوبوس‌های از رده خارج هستند

دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور می‌گوید:۶۰ درصد کامیون‌ها و ۷۳ درصد اتوبوس‌های کشور از رده خارج است،۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور نیز از رده خارج هستند و هر موتور سیکلت هشت برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کند!

احمدی می‌گوید: به دلیل NOX‌هایی که خودرو‌های آلاینده ایجاد می‌کنند و موجب تبدیل اکسیژن به ازن سطح پایین می‌شوند در روز‌های گرم سال، افزایش ازن که بسیار آلاینده است را شاهد هستیم و این موضوعات همگی از حقوق شهروندی محسوب می‌شوند که چندان اهمیتی به آن داده نمی‌شود.

او می‌گوید: در زمان افزایش آلاینده‌های هوا کودکان زیر یک سال ممکن است به بیماری‌هایی مبتلا شوند که عواقب آن غیر قابل جبران است. مرگ و میر کودکان زیر یک سال در ایران بر اثر آلودگی هوا ۵.۳ برابر ترکیه است، و این مسائل و مشکلات صرفا به دلیل عدم توجه دولت به موضوع آلاینده‌هاست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خود مافیای فدرت خودرو را گران کرد تا سود برای آقازاده ها داشته باشه

    • بدون نام

      مسولین طوری از مقاومت وایستادگی حرف میزنند مردم هم باورشان شده که مابرنده این فشار تحریم هستیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من یکی باورم نشده

    • بدون نام

      لامصبا طرف ماشینو به ضایعاتی بفروشه بیشتر گیرش میاد
      مراوز اسقاط ماشین رو که خالی خالی که نمیگیرن
      ماشین فرسوده باید باطری داشته باشه روشن بشه راه بره
      یه باطری الآن ۹۰۰تا ۱میلیون پولشه
      چجوری حساب کردین که ۲تا۵ت قیمت ماشین فرسوده‌س؟

    • بدون نام

      اصلان مورد قبول نیست....رانت و انحصار مردم را از دوران دولت سازندگی خراب کرد........

    • بدون نام

      چرا وارد نمیکنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج