۹۵۳۴۵۷
۱۱ نظر
۵۰۱۰
۱۱ نظر
۵۰۱۰
پ

حاشیه بازار۵۰میلیونی در برخی مدل‌های خودرو

این روزها خرید خودرو در برنامه فروش خودروسازان به خرید بلیت بخت‌آزمایی شباهت زیادی پیدا کرده و شاهد حاشیه بازار۵۰ میلیون تومانی در برخی مدل‌ها هستیم. در این میان، سهمیه‌بندی بنزین نیز تفاوت قیمت خودروهای دوگانه‌سوز و معمولی را تا ۲۰ میلیون تومان بالا برده است.

خبرگزاری فارس: این روزها خرید خودرو در برنامه فروش خودروسازان به خرید بلیت بخت‌آزمایی شباهت زیادی پیدا کرده و شاهد حاشیه بازار۵۰ میلیون تومانی در برخی مدل‌ها هستیم. در این میان، سهمیه‌بندی بنزین نیز تفاوت قیمت خودروهای دوگانه‌سوز و معمولی را تا ۲۰ میلیون تومان بالا برده است.

بررسی بازار خودروهای داخلی نشان‌دهنده افزایش چشمگیر اختلاف قیمت کارخانه و بازار است به طوری که در خودروهای با قیمت کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان شاهد اختلاف قیمت تا ۴۶ میلیون تومان هستیم. فعالان بازار دلیل اصلی این مسئله را محدودیت عرضه خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز می‌دانند که باعث تقویت حاشیه قیمتی بازار و تقاضای کاذب برای خرید خودرو با نرخ کارخانه می‌شود.

* حاشیه بازار 46 میلیونی پژو 207

در حال حاضر هر دستگاه پژو ۴۰۵ در بازار با قیمت ۸۲ میلیون تومان عرضه می‌شود که با توجه به قیمت ۶۵ میلیون تومانی کارخانه،‌ شاهد اختلاف قیمت ۱۷ میلیون تومانی بین کارخانه و بازار برای این خودرو هستیم. در مورد پژو ۲۰۷ دنده‌ای نیز باید به حاشیه بازار ۴۶ میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم به طوری که قیمت کارخانه‌ای آن ۹۶ میلیون تومان تعیین شده اما با قیمت ۱۴۲ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

این روزها هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز با قیمت ۹۴ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که در مقایسه با قیمت کارخانه، ۲۷ میلیون تومان گران‌تر است. قیمت رانا هم در بازار با اختلاف ۲۷ میلیون تومانی نسبت به کارخانه، به ۹۴ میلیون تومان رسیده است.

در مورد سمند ال ایکس نیز می‌توان به حاشیه بازار ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی این خودرو اشاره کرد به طوری که در حال حاضر این خودرو در بازار با قیمت ۸۶.۵ میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت سمند با موتور EF۷ نیز در بازار به ۱۰۱ میلیون تومان رسیده که ۳۲ میلیون تومان گران‌تر از قیمت کارخانه است.

در مورد دنا هم باید به قیمت ۱۲۸ میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم که نسبت به قیمت کارخانه ۴۵ میلیون تومان گران‌تر عرضه می‌شود. قیمت پژو پارس نیز در بازار به ۱۰۵.۵ میلیون تومان رسیده که ۲۷.۵ میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است.

* لایی‌کشی‌ پراید 53 میلیون تومانی در بازار

در بررسی بازار محصولات سایپا نیز باید به اختلاف قیمت ۱۵ میلیون تومانی سایپا ۱۳۱ در کارخانه و بازار اشاره کنیم به طوری که قیمت این خودرو در بازار به ۵۳ میلیون تومان رسیده است. قیمت سایپا ۱۱۱ نیز در بازار ۵۶ میلیون تومان است که بیش از ۱۶ میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه است.

در مورد تیبا نیز باید به اختلاف ۲۲.۵ میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار و کارخانه اشاره کرد به طوری که در حال حاضر قیمت آن در بازار ۶۵ میلیون تومان تعیین شده است. قیمت کوئیک دنده‌ای نیز در بازار به ۷۸.۵ میلیون تومان رسیده که نسبت به قیمت کارخانه اختلاف ۱۷.۵ میلیون تومانی را نشان می‌دهد.

* خرید خودرو از کارخانه؛ هم‌تراز بلیت بخت‌آزمایی

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد دلیل بالا بودن اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی می‌گوید: عرضه کم خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز دلیل اصلی این مسئله است. در حال حاضر قیمت‌ها در بازار به قدری با قیمت کارخانه اختلاف دارد که در فروش خودرو توسط کارخانه و نحوه ثبت‌نام آن فساد ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای کمی برای فروش در بازار موجود است، معتقد است: قیمت‌ها آنقدر بالاست که بسیاری افراد برای خرید دست نگه داشته‌اند و مشتری، کم است. در عین حال افرادی هم که به دنبال فروش خودرو بوده‌اند، قیمت‌های بسیار بالایی ارائه می‌کنند و همین مسئله باعث رکود در بازار شده است.

مؤتمنی می‌گوید: افرادی که قصد تعویض خودروی خود را دارند به دلیل قیمت‌های غیرمنطقی در بازار دست نگه داشته و اقدامی نمی‌کنند. در عین حال برخی افراد نیز که قصد فروش خودرو ندارند نسبت به آگهی خودرو در سایت‌ها اقدام می‌کنند تا ببینند خودروی خود را با چه قیمتی می‌توانند بفروشند اما حتی وقتی قیمت بالاتر از نرخ درج شده هم به آنها پیشنهاد شود، حاضر به فروش نیستند.

وی با اشاره به صحبت‌های مدیران خودروساز مبنی بر افزایش تولید خودرو طی ماه‌های اخیر، می‌گوید: با وجود این بحث‌ها، عرضه خودرو از سوی خودروسازان در حد پایینی است و اگر همین روال ادامه داشته باشد همچنان خودروسازان به مدیریت بازار ادامه خواهند داد.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، ثبت‌نام برای خرید خودرو در فروش‌های اینترنتی مانند بلیت بخت‌آزمایی شده و افرادی که موفق به ثبت‌نام می‌شوند، خودروی خریداری شده را با قیمت دلخواه در بازار عرضه می‌کنند.

* فساد در بازار دونرخی خودرو

مؤتمنی با بیان اینکه ثبت‌نام‌ها برای خرید خودرو از کارخانه با هدف سرمایه‌گذاری و کسب سود انجام می‌شود،‌ می‌گوید: برخی افراد سودجو با استفاده از مدارک مردم نسبت به ثبت نام خودرو اقدام می‌کنند تا از این محل سود کسب کنند، اما افرادی که مدارکشان را در اختیار این سودجویان قرار می‌دهند با مشکلاتی روبرو خواهند شد.

وی معتقد است هر جا و در مورد هر محصولی که بازار دو نرخی وجود داشته باشد، حتما در آنجا فساد نیز وجود دارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به وجود برخی محدودیت‌ها از سوی خودروسازان برای امکان صلح و به نام زدن خودرو به نام شخص ثالث، می‌گوید: در حال حاضر برخی افراد سودجو، خودروهای ثبت نامی از کارخانه را در قبال دریافت مبلغی، بدون سند به برخی خریداران ارائه می‌کنند و بخشی از مبلغ خودرو را بابت سند زدن نگه می‌دارند که این مسئله می‌تواند مشکلاتی را برای خریداران به وجود آورد.

به گفته وی، این افراد سودجو مجوزی از بانک مرکزی ندارند و نمی‌توانند فعالیت لیزینگی انجام دهند.

وی با اشاره به برخی زمزمه‌ها برای افزایش قیمت خودرو و انتقادات مطرح مبنی بر سرکوب شدن قیمت خودروها می‌گوید: زمانی قیمت حاشیه بازار از بین خواهد رفت که به اندازه تقاضا، خودرو عرضه شود و در عین حال، امکان رقابت در بازار وجود داشته باشد؛ نه اینکه خودروسازان داخلی از بازار انحصاری برخوردار باشند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو معتقد است: ممکن است دولت برای واردات خودرو با محدودیت ارزی روبرو باشد ولی در این شرایط، قیمت‌ خودروهای داخلی نیز نباید افزایش یابد بلکه باید کاهش هم داشته باشد، حتی اگر کارخانه خودروساز در برخی اوقات سود نبرد.

* اختلاف قیمت 20 میلیونی خودروهای دوگانه‌سوز و معمولی

امیر موسوی یک فعال بازار خودرو نیز در این مورد می‌گوید: قیمت خودرو در بازار با شیبی کُند در حال افزایش است و کاهش قیمت در بازار خودروهای داخلی مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: وقتی فاصله قیمت کارخانه و بازار زیاد باشد به معنی این است که خودرو به اندازه کافی به بازار تزریق نمی‌شود.

این فعال بازار، سهمیه‌بندی سوخت را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت برخی خودروها به ویژه خودروهای دوگانه سوز عنوان کرده و می‌گوید: وانت سایپا ۱۵۱ در حال حاضر با قیمت ۴۰ میلیون تومان از طرف کارخانه عرضه می‌شود در حالی که قیمت این خودرو در بازار به ۶۱ میلیون تومان رسیده است و اختلاف ۲۱ میلیونی را بین نرخ کارخانه و بازار شاهد هستیم.

موسوی می‌گوید:‌ این در حالی است که قبل از سهمیه بندی قیمت سایپا ۱۵۱ اختلاف ۲ تا ۳ میلیونی را با سایپا ۱۳۱ داشت.

وی می‌گوید: قیمت پژو ۴۰۵ جی ال ایکس دوگانه سوز نیز قبلاً با نوع معمولی این خودرو اختلاف یک تا دو میلیون تومانی داشت اما پس از سهمیه‌بندی بنزین شاهد اختلاف قیمت ۲۰ میلیون تومانی در این بخش هستیم، به طوری که در حال حاضر پژو ۴۰۵ دوگانه سوز با قیمت ۱۰۳ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

* مشتریان انگیزه‌ای برای تعویض خودرو ندارند

محمد علیمرادی، یکی دیگر از فعالان بازار خودرو در این مورد به خبرنگار فارس می‌گوید: در حال حاضر معاملات بازار خودرو به کمترین حد خود رسیده و بازار راکد است. در این وضعیت نمایشگاه‌داران خودرو با کمبود خودرو در بازار و سردی معاملات روبرو هستند و هیچ کس برای تبدیل خودروی خود به خودرویی بهتر اقدام نمی‌کند.

به گفته وی، برخی مشتریان به دنبال خرید خودروی به روزتر هستند اما وقتی می‌بینند خودروی جدیدی عرضه نمی‌شود، برای تعویض دست نگه می‌دارند.

علیمردانی با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودرو نیز کسب و کار نمایشگاه داران را ضعیف کرده است، می‌گوید: افرادی که قصد خرید خودرو دارند اگر بتوانند از شرکت خریداری می‌کنند، البته آنها نیز اکثراً برای سرمایه‌گذاری نسبت به این کار اقدام می‌کنند که معمولا موفق به خرید هم نمی‌شوند.

* خودروسازان محصولاتشان را با کیفیت پایین و به قیمت دلخواه می‌فروشند

در مورد وضعیت بازار خودرو، عصمت اعتصام که به دنبال خرید خودرو است، به خبرنگار فارس می‌گوید: در شرایطی که رقابتی در بازار خودرو وجود ندارد و واردات ممنوع است،‌ خودروسازان محصولاتشان را با قیمت دلخواه و کیفیت پایین عرضه می‌کنند و به اصطلاح کسی به فکر کیفیت و توسعه محصولش نیست.

وی ادامه می‌دهد: خودروسازان مطمئن هستند هر محصولی تولید کنند، فروش می‌رود. به همین دلیل طی ۳۰ سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی در صنعت خودروسازی و تولیدات نبوده‌ایم.

این مشتری بازار خودرو با بیان اینکه کارخانه‌های خودروساز به دنبال کسب سود هستند و اهمیت زیادی برای مشتریان قائل نیستند، معتقد است: طی سال‌های گذشته نه تنها تغییرات زیادی در خودروهای داخلی صورت نگرفته است، بلکه برخی آپشن‌ها نیز از روی خودروها حذف شده‌اند.

اعتصام می‌گوید: به قصد خرید خودرو به بازار آمده‌ام ولی خودروی زیادی برای فروش وجود ندارد و بازار راکد است.

* خودروی خوب پیدا نمی‌شود

علی رحمانی، یکی دیگر از مشتریان بازار خودرو نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: چند سال است که از یک خودروی داخلی استفاده کرده‌ام و حالا قصد عوض کردن آن را دارم ولی برای خرید یک خودروی پایین‌تر از ماشین خودم باید پول زیادی را پرداخت کنم.

وی می‌گوید: با توجه به کیفیت پایین خودروها، تعویض خودرویم را به صلاح نمی‌دانم و ترجیح می‌دهم همین ماشین فعلی را نگه دارم.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • m kmz

    فقط تاسف...
    ادعای مسئولان زیاده
    ولی هیچکدوم بعد ۴۰ سال عرضه انجام یک کار اساسی برای صنعت و وضعیت خودرو توی کشور ندارند

  • بدون نام

    فسادتاکی فسادچه‌عمقی‌ داره.....آهای شماهایی‌ که کمپینی راه‌انداخته‌بودین واسه ارزونی‌ خونه واسه کرایه‌خونه الان کجاییدچراصداتون بالا نمیاد لالمونی‌ گرفتین....مگه این آشغالا‌چه آپشنی دارن بااین قیمت بفروش میرسن مافیاییه سهم کیاتوشه

  • بدون نام

    وقتی اقایان خودشون دوست دارند کاری نمیشه کرد ،چرا بنزین نمیتونند یک ریال گرانتر ازقیمت مصوب خرید فروش شود چون خود دولت نمیگذارد

  • بدون نام

    خدا بخواهد در ایستگاه اخر نزدیک شدن ،مملکت چه حرج ومرجی ،،رضا شاه کجایی مردم بیچاره شدن اینا ارزه ندارن حداقل روحت بفرست

  • بدون نام

    رضا خان کجایی حرج ومرج جامعه به فنا برده قیمت خودرو از کارخانه تا بازار پنجاه ملیون تفاوت داره ،انگار نه که اتفاقی افتاده ،روحانی تو فکر رد صلاحیت دامادش هست مملکتو بیخیال ،ریس بنیا دشهید رفته رگ اطراف گوشش درمان کنه مردم رگ قلبشون هم نمیتونن برسن ،وای وای وای خدایا حق مردم رابگیر

  • بدون نام

    مردمانی که پراید 5میلیونی را 50 تا60 ملیون میخرند جای این مردم تو تیمارستان است تا تو جامعه

  • بدون نام

    چرا قیمت خودرو در دولت دو چهره ای اصلاحطلبان غربگرا چندین برابر شده ؟؟!؟؟؟!؟؟؟؟؟!؟!؟؟؟؟؟!!!؟؟؟؟!!!!؟؟؟؟؟؟؟!؛!؟!!؟؟!؟

  • بدون نام

    بالاترین تعرفه واردات خودرو در ایران باعث تولید بی کیفیت ترین خودرو در ایران با قیمت چند برابر شده

  • بدون نام

    خودروسازان بجای عمل به تعهدات خود خودروها رو به دلال‌ها می‌دهند و پورسانت میگیرند

  • بدون نام

    شما که سالیان پیش دم از خودکفایی صنعت خودرو میزدید. چی شد اون همه تبلیغات. کجان استارتاپا و دانش بنیان ها.

  • بدون نام

    وزیر صنعت در حال کنترل ترمز خراب شده قیمت ماشینها میباشد

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج