۹۵۵۷۳۴
۱۳ نظر
۵۰۱۳
۱۳ نظر
۵۰۱۳
پ

بیانیه اصلاحات در تاییدِ سخنان انتخاباتیِ روحانی

شماری از فعالان اصلاح‌طلب در بیانیه‌ای از مواضع اخیر رئیس‌جمهوری درباره ضرورت برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی حمایت کردند.

ایرنا: شماری از فعالان اصلاح‌طلب در بیانیه‌ای از مواضع اخیر رئیس‌جمهوری درباره ضرورت برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی حمایت کردند.

در بیانیه روز پنجشنبه جمعی از فعالان سیاسی و مدنی اصلاح طلب که نسخه ای از آن روز پنجشنبه به ایرنا ارسال شد، آمده است: سخنرانی اخیر حسن روحانی رییس جمهوری در اعتراض به «فرمایشی»، «نمایشی» و «تشریفاتی» شدن انتخابات، حذف نماینده‌های جریان‌های سیاسی متفاوت و عدم رقابت معنادار در انتخابات حاوی هشدارها و نکات مهم و قابل دفاعی بود. ما، جمعی از فعالان سیاسی و مدنی، به‌رغم نقدهایی که به عملکرد دولت داریم، از تذکر رئیس جمهوری درمورد عادلانه و رقابتی‌شدن انتخابات حمایت می‌کنیم.

این بیانیه با اشاره به گسترگی و فراگیری دخالت ها در فرایند انتخابات، خاطرنشان کرد: از پیش نتیجهٔ انتخابات ۱۶۰ کرسی مشخص و در ۷۰ کرسی دیگر هم صرفا رقابتی کم‌رمق میان طیف‌های تندرو و معتدل اصولگرایان برقرار است. به تعبیر روشن در ۲۳۰ کرسی (بیش از سه‌چهارم کرسی‌ها) رقابتی جدی در کار نیست و به جز شهر تهران، حداکثر در ۳۰ کرسی، آن‌هم در شرایط غیرعادلانه و بدون حضور نماینده‌های قوی‌تر دیگر جریان‌های سیاسی قانونی، رقابتی حداقلی برقرار است. نام چنین روندی انتخابات نیست؛ انتصابات است و دموکراسی‌خواهان نمی‌توانند ویترین چنین انتخابات نمایشی و فرمایشی و تشریفاتی را بیارایند.

فعالان اصلاح طلب یادآور شدند: شرایط کشور، تهدیدهای نظامی، تحریم و فشارهای اقتصادی خارجی، انباشتِ بحران‌های برآمده از ناکارامدی و سوءحکمرانی، و افزایش چشمگیر نارضایتی عمومی بر ضرورتِ جلب مشارکت انتخاباتی مردم و تقویت نهادهای نمایندگی گروه‌های متکثر اجتماعی و سیاسی در جامعهٔ مدنی و نهادهای حکمرانی (از جمله مجلس) افزوده است. این امر مستلزم آزاد و عادلانه برگزارشدن انتخابات است تا با رقابت معنادار نمایندگان جریان‌های سیاسی مختلف، مشارکت وسیع شهروندان جلب شود.

این بیانیه افزود: جریان‌های سیاسی قانون‌گرا هم نشان داده‌اند که باوجود همه‌ٔ موانع و دشواری‌های سیاست‌ورزی مصلحانه در شرایط کنونی، با برنامه‌های سنجش‌پذیری که برای انتشار و پیگیری در این انتخابات آماده کرده‌اند و تصویب اجرای سرا (انتخابات مقدماتی شفاف و دموکراتیک) برای انتخاب نامزدهایشان در انتخابات، برای حضور در رقابتی معنادار جدی بوده‌اند، اما با حذف‌ها، امکان انتشار لیست نامزدها و حضور سرمایه‌ساز و رقابت معنادار را از دست داده‌اند.

در بیانیه اصلاح طلبان آمده است: ما، جمعی از فعالان سیاسی و مدنی ضمن حمایت از هر تلاشی برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی جایگاه ریاست جمهوری در جلوگیری از تشریفاتی‌شدن انتخابات و فرمایشی‌شدن مجلس، از جمله با دادن تذکر قانون اساسی در جهت برگزاری انتخاباتی که رقابت معنادار در آن ممکن شود و هشدار می‌دهیم که تداوم وضعیت فعلی مانع شکل‌گیری انتخاباتی می‌شود که بیمه‌کنندهٔ ایران و نظام سیاسی آن باشد.

این بیانیه افزود: به باور ما رقابت آزاد و عادلانهٔ انتخاباتی با حضور نمایندگان اصلی جریان‌های متفاوت سیاسی، شرط احیای صندوق رای و مشارکت گستردهٔ شهروندان و از ضرورت‌های افزایش ظرفیت‌ جامعه و حاکمیتِ آن برای عبور از بحران‌های هم‌افزای کنونی است. به نظر ما رفتار شورای نگهبان مانع شکل‌گیری انتخابات معنادار شده‌است. چنین انتخاباتی گره از مشکلات میهن و مردم نمی‌گشاید و بر شکاف دولت و ملت می‌افزاید. این روند خطرناک وظیفه رئیس‌جمهوری و همه نیروهای سیاسی ایران‌دوست را در تلاش برای برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه دو چندان می‌کند.

در این بیانیه نام شخصیت هایی چون محسن آرمین، ابراهیم اصغرزاده، جواد امام، محسن امین‌زاده، علی باقری، عماد بهاور، سیدمصطفی تاجزاده، علی تاجرنیا، محمد ترکمان، حمیدرضا جلایی‌پور، محمدرضا خاتمی، زهرا شجاعی، محسن صفایی‌فراهانی، فیض‌الله عرب‌سرخی، علیرضا علوی‌تبار، مریم قدس، الهه کولایی، فخرالسادات محتشمی‌پور، مهدی محمودیان، علی مزروعی، محمدجواد مظفر، احمد منتظری، عبدالله مومنی، حسین واله و چند تن دیگر به چشم می خورد.

رییس جمهوری دوشنبه (۷ بهمن ماه) در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: بزرگترین خطر برای دموکراسی و حاکمیت ملی را تبدیل انتخابات به تشریفات دانست و گفت باید پاسدار اسلام، نظام، جمهوریت، نظر و خواست عامه مردم باشیم.

روحانی افزود: شرایط امروز ما با همیشه متفاوت است ما در آستانه سی و هفتمین انتخابات ملی هستیم. از آن انتخابات اولی که در فروردین سال ۵۸ شروع شد که با همه پرسی و رفراندوم شروع شد؛ بعضی‌ها از کلمه «رفراندوم» خوششان نمی‌آید اما پایه انتخابات ما از رفراندوم بود از همه پرسی شروع شده است. نظام ما روی رفراندوم است و پایه اصلی آن رفراندوم است و آن همه پرسی اول بود که تعیین کرد نظام ما جمهوری اسلامی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هردوگروه بدترازهمندتابحال جزبرای خودواطرافیانشان وثروتمندان برای مردم بیچاره چی کردن جز اختلاف طبقاطی ازملیونی به ملیاردیی تبدیل شده

    • بدون نام

      شما رو ارجاع می دیم به جوابیه آقای ذوالنور!
      حناتون دیگه واسه هیچ کی رنگ نداره. چون میدونید رای ندارید دارسد شلوغش می کنید.

    • بدون نام

      شماها رای ندارید هر چه می‌خواهید توی سر خودتان بزنید

    • محمود

      یه مشت مفتخوار و نوکر اجنبی ،چقدر هم ژست طرفداری از مردم و ملت را هم به خود گرفته اند،شما نمی خواهید ادای طرفداران انتخابات آزاد را در آورید.دستتون برای ملت رو شده .

    • م.ایزدی.چ

      آقایان دولتی عمر دولتتان روبه پایان است حداقل درفرصت باقی مانده دست ازسیاسی کاری برداشته وفکری برای این مردم بیچاره بکنید%

    • شمس

      دنباله روی هفت ساله چه نتیجه ای برایمردم داشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بنظر میرس
        د مجری قانون اساسی جایگاه خود و قسم خود را فراموش کرده انه که بی پروا سخن بی ربط بخ دهان بیگانگان گذاشته و انتخابات را زیر سوال میبرند ونظارت شورای نگبان را تخطه میکند

    • بدون نام

      اقایان اصلاح طلب .۰فرض بر اینکه همه شما تائید شدید مردم هم به شما عزیزان رای دادند واقعا فکر میکنید میتوانید کاری برای مردم انجام دهید و مردم را از این وضع نجات دهید اگر واقعا چنین است پس آن دوره ای که ریاست جمهوری .مجلس وشورا اسلامی شهر وروستا از آن لیست شما بود چرا خیلی موفق نبودید و اذهان میفرمودید نمیگذارند فکر میکنید الان شرایط تغییر کرده .لذا لطف کنید اینقدر با جملات بازی نکنید ووضعیت خودرا با خودتان مشخص کنید واگر توانایی انجام کار دارید از مردم رای واز شورای محترم نگهبان تائید صلاحیت بطلبید در غیر اینصورت میدان کاملا برای رغیب خالی کنید تا شاید آنان بتوانند موفق تر عمل کنند و مردم را نجات دهند .

    • بسیجی مخلص حسین خوش بیان

      اصلاح طلبان باید بداند که که باچوب لای چرخ گذاشتن مانع پیشرفت کشور ایران اسلامی نمی شود باید بفکر چاره دیگری باشند

    • 444

      اخه چه گلی به سر مردم زدی

    • بدون نام

      آقای روحانی ریس
      جمهور اصلاج طلبان است یا جمهوری اسلامی که اینقدر مثل یک هوادار جناحی سخن میگویددهb

    • بدون نام

      مردم رو نجات دهند اینها به همین خیال باش اینها اگه مردند برند خودشون رو نجات بدند ما مردم نجات اینها را نمی خواهیم

    • ۰سین

      به یاروگفتندشاهدت کیه ؟ گفت دمم!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج