۹۵۷۹۲۲
۶ نظر
۵۰۲۳
۶ نظر
۵۰۲۳
پ

«روز صفر»؛ فیلمی با هواداران و منتقدان سرسخت

اولین فیلم سعید ملکان در مقام کارگردان با چند روز تاخیر به جشنواره فجر ۳۸ رسید. فیلمی که از زمان تولید سروصدای زیادی به‌پا کرد و زیاد ازش صحبت شد. شنیده‌ها حاکی از این بود که با فیلمی اکشن و هیجان‌انگیز سروکار داریم که درباره عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی است.

برترین‌ها: اولین فیلم سعید ملکان در مقام کارگردان با چند روز تاخیر به جشنواره فجر ۳۸ رسید. فیلمی که از زمان تولید سروصدای زیادی به‌پا کرد و زیاد ازش صحبت شد. شنیده‌ها حاکی از این بود که با فیلمی اکشن و هیجان‌انگیز سروکار داریم که درباره عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی است.

«روز صفر»؛ فیلمی با هواداران و منتقدان سرسخت

واکنش‌ها به «روز صفر» متفاوت است. تماشاگران عادی مطمئنا کنجکاو دیدن یک فیلم اکشن هستند و منتقدان هم یا فیلم را خیلی دوست‌داشته‌اند یا آن را شدیدا کوبیده‌اند. موضع وسط و نسبی کمتر دیده شده. اما فارغ از اینکه فیلم خوب است یا نه، پیش‌بینی می‌شود که «رز صفر» هم از جمله فیلم‌های این دوره جشنواره باشد که بعدا در اکران عمومی، به فروشی قابل توجه دست یافته و مخاطبان زیادی پیدا کند. در این‌جا مهم‌ترین دلایلی که پرفروش و عامه‌پسند شدن «روز صفر» سعید ملکان را تضمین خواهند کرد، بررسی کرده‌ایم.

تبلیغات

تبلیغات مجازی و میدانی فیلم که پیش از اکران منتشر خواهد شد یکی از اصلی‌ترین مواردی است که به‌فروش فیلم کمک می‌کند. اهمیت بحث تبلیغات درست و باهدف برای دستیابی به فروش بیشتر، چندسالی است که در سینمای ایران جدی گرفته شده و تهیه‌کنندگان به اهمیت بالای آن پی برده‌اند. عموم فیلم‌های سینمایی در این سال‌ها استراتژی تبلیغاتی خاص خود را دارند.

در این میان هرچه تهیه‌کنندگان نفوذ و روابط بیشتری داشته باشند، دستشان در تبلیغات بازتر خواهد بود؛ و خب سعید ملکان بی‌اغراق یکی از قدرتمندترین، پرنفوذترین و پررابطه‌ترین افراد حال حاضر سینمای ایران است. پس هم هزینه مفصل و زیادی را برای تبلیغ خرج خواهد کرد و هم تریبون‌های زیاد و بیشتری نسبت به آثار دیگر، در اختیار خواهد داشت. (اعم از صدا و سیما، بهترین بیلبورد‌های شهر، تبلیغات مفصل اینترنتی و...).

«روز صفر»؛ فیلمی با هواداران و منتقدان سرسخت

ستاره‌بازی

یکی دیگر از نکات مهمی که فیلمسازان جوان این روز‌ها به آن بهای بسیاری می‌دهند، استفاده از سوپراستار‌ها و سلبریتی‌های گران‌قیمتی است که البته کلی طرفدار و تماشاگر را به‌همراه خود به یک پروژه سینمایی می‌آورند. ملکان که در جایگاه تهیه‌کننده هم همیشه با سوپر استار‌ها کار کرده، در این فیلم هم از دو ستاره جوان استفاده می‌کند: ساعد سهیلی و امیر جدیدی که جفتشان خصوصا طرفداران بسیاری میان نوجوانان و جوانان دارند. این دوستاره و حضورشان در تبلیغات، کلی تماشاگر را به‌سالن خواهد کشاند.

قهرمان کاریزماتیک

ضمن این‌که انتخاب امیر جدیدی برای بازی در نقش یک مامور امنیتی، می‌تواند برای تماشاگر متفاوت و جذاب باشد. او بیشتر شبیه به ماموران سی‌آی‌ای است تا وزارت اطلاعات. از لباس پوشیدن بگیرید تا اکت‌ها و رفتارش. حتی المان شخصیت‌پردازی که برای او درنظر گرفته شده، یعنی شکستن قلنج گردنش هم آمریکایی است.

امیر جدیدی هم به‌خوبی از پس ایفای نقش برآمده و توانسته بازی واقعگرایانه‌ای از خود نشان دهد. به‌هرحال مامور امنیتی جالب و جذابی است در نوع خودش که در ادامه اهداف پروپاگاندا فیلم، احتمالا نظر و تصور تماشاگران از یک مامور امنیتی را عوض خواهد کرد.

اکشن‌بازی

«روز صفر»؛ فیلمی با هواداران و منتقدان سرسخت

«روز صفر» علاوه بر این‌که یک فیلم اکشن است، بیگ‌پروداکشن‌ترین اثر جشنواره امسال هم هست. این نکته مهم بعدی در جذب تماشاگران سینمای ایران است که از دیدن فیلم‌های اجتماعی آپارتمانی و خیابان‌های پایین‌شهر پایتخت به‌تنگ آمده‌اند و دلشان یک فیلم متفاوت می‌خواهد. فیلم در سه کشور فیلمبرداری شده و البته در طول فیلم قهرمان به آلمان، امارات، افغانستان، پاکستان و ایران رجعت می‌کند. این به این معنی است که جغرافیای «روز صفر» بسیار گسترده می‌نماید.

علاوه بر این تولید فیلم (که سختی‌های زیادی داشته) هم ابعاد گسترده‌ای دارد و بسیار پرهزینه بوده است. شمار زیاد ماشین، موتور و ادوات جنگی، بازیگران زیاد، فیلمبرداری در مکان‌های شلوغ و... همگی برای تماشاگران بسیار جذاب خواهند بود. ضمن اینکه سینمای ایران فیلم اکشن درست و حسابی بسیار کم دارد و امکانات «روز صفر» در ساخت یک اکشن از هر فیلم اکشن دیگری در این‌سال‌ها بیشتر بوده و در میان همه این نکات، تماشای یک فیلم اکشن واقعی با صحنه‌های درگیری متنوع، می‌تواند اصلی‌ترین دلیل بسیاری از تماشاگران برای کنجکاوی و تماشای «روز صفر» باشد.

واقعیت ماجرا

اما یک نکته دیگر خود عبدالمالک ریگی است. بزرگترین تروریست نزدیک به مرز‌های ایران که احتمالا بیشترین عملیات‌های تروریستی را در خاک ایران خصوصا سیستان و بلوچستان انجام داده و شمار زیادی از هموطنان عزیزمان را کشته است. موفقیت «شبی که ماه کامل شد» نشان داد که مردم چقدر کنجکاو تماشای فیلم‌هایی امنیتی هستند که یک ماجرای جاسوسی و جنایی را برای آن‌ها بازتعریف کند. خود ریگی عامل مهمی در جذب مخاطب است.

این را هم اضافه کنید که چنین عملیات گسترده‌ای که ریگی در سر داشته، تا به امروز از موارد سری و طبقه‌بندی‌شده امنیتی بوده است و به‌تازگی اطلاعاتش (شاید اصلا برای اولین بار با همین فیلم) در اختیار مردم عادی قرار می‌گیرد. کنجکاوی‌برانگیز است نه؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برگام ریخت

    • کوثر

      فیلم شبی که ماه کامل شد و فیلم روز صفر آغاز تحولی عظیم و عالی در سینمای ایران است که از فیلم فارسی های بی محتوا و سخیف بگذریم و سراغ موضوعات جدید، جذاب و با محتوا برویم

    • جوان

      به شدت منتظر اکران فیلم در سینما هستم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اومده

    • بهشت

      دست اقای ملکان درد نکنه واقعا زحمت کشیدن و فیلم بسیار جالب و دیدنی تهیه کردن فیلمی که لیاقت چند بار دیدن رو داره

    • محمدن

      خداییش این فیلمهای بی سروتهی که گاهی وقتاتوسینماپخش میشه آدم رو ازهرچی فیلم زده میکنه.چرااین فیلمانبایداول بررسی بشه وبعدبه سینمابیاد؟نکنه بازم مافیاتوی سینما رابدست گرفتن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج