جاباما
۹۵۹۱۱۰
۸ نظر
۵۰۱۱
۸ نظر
۵۰۱۱
پ

احتمال عمدی بودن آتش‌سوزیِ جنگل‌های شمال

در چند روز گذشته ۳۶ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های ۱۳ شهرستان گیلان رخ داد و تا کنون حدود هشت تا ۱۰ هکتار از جنگل‌های این استان مخصوصا در شهرستان رودبار و دهستان بلوکات، طعمه حریق شده است.

روزنامه آرمان ملی: در چند روز گذشته ۳۶ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های ۱۳ شهرستان گیلان رخ داد و تا کنون حدود هشت تا ۱۰ هکتار از جنگل‌های این استان مخصوصا در شهرستان رودبار و دهستان بلوکات، طعمه حریق شده است.

با وجود اینکه مسئولان استان هشدار داده‌اند که آتش به نزدیکی مناطق مسکونی رسیده، اما سرهنگ قربانی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان اعلام کرده‌ است: «آتش سوزی در حدود ۱۳۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان‌های آستارا، تالش، ماسال، رضوانشهر، فومن، صومعه سرا، لنگرود، لاهیجان، بندرانزلی، شفت و رشت مهار شده است.

اما آتش سوزی در جنگل‌های رودبار و سیاهکل ادامه دارد.» از سوی دیگر به گفته مسئولان این استان پیدایش اولیه این آتش سوزی‌ها به طور معمول نشات گرفته از بی احتیاطی های گردشگران و یا مردم محلی است‌؛ و وقتی آتش به جان جنگل‌ها می‌افتد؛ اگر سرعت وزش باد گرم بالا باشد، امدادرسانی و مهار آتش را دچار مشکل می‌شود. در چند روز گذشته تعداد زیادی از مردم بومی منطقه برای مهار آتش سوزی به کمک دولت رفته‌اند و با کمترین امکانات سعی دارند که این آتش‌سوزی را مهار نمایند.

منوچهر جمالي سوسفي، نماينده رودبار در مجلس در اين رابطه گفته است: جنگل‌هاي شمال کشور در استان گيلان و بخشي از جنگل‌هاي رودبار، دهستان بلوکات، حلميه جان و ... دچار آتش سوزي شده و حدود هشت تا ۱۰ هکتار از جنگل‌هاي اين منطقه از بين رفته اما علت وقوع آن به صورت دقيق مشخص نشده است.

آتش عمدي به جان جنگل‌ها

يک کارشناس محيط زيست در رابطه با دليل اين آتش سوزي‌ها در جنگل‌هاي شمال ايران مي‌گويد: به طور قطع مي‌گويم که اين آتش‌سوزي‌ها عمدي است، چون الان زمان و فصل آتش سوزي در جنگل‌هاي شمال کشور نيست. اسماعيل کهرم در ادامه خاطر نشان مي‌کند: تجربه نشان داده که ۸۵ تا ۹۰ درصد آتش سوزي‌هايي‌ که در جنگل‌ها و مراتع کشور ما رخ مي‌دهد دليل انساني دارد و اين دليل يا سهوي است يا عمدي. اما با توجه به اينکه آتش سوزي چند وقت اخير جنگل‌هاي گيلان در چند نقطه انجام شده، نشان مي‌دهد که عمدي است. سال گذشته در جنگل‌هاي شهرستان مريوان بيش از ۷۰۰ آتش سوزي رخ داد، که بسياري براي ساخت ساختمان و رستوران اين جنگل‌ها را آتش مي‌زدند.

چند سال پيش نيز در جنگل‌هاي جنوب پارک ملي گلستان در منطقه جهان‌نما، برخي از نهادها، قولنامه‌هاي مردم را گرفته‌اند تا به آنها سند رسمي بدهند، اما وقتي سندها به دست مردم رسيد، با تعجب ديدند که ۱۰ تا ۱۵ درصد از متراژ زمين‌هايشان کم شده و مردم براي تلافي شروع به آتش زدن جنگل‌ها کردند. آنها تصور مي‌کردند که با اين کار، از آن نهادها انتقام مي‌گيرند، در صورتي که نمي‌دانند چه زيان بزرگي را به کشور تحميل مي‌کنند.

جنگل‌ها براي ما مهم نيست

وي در ادامه مي‌افزايد: مسئولان گيلان مي‌گويند که باد گرم باعث آتش‌سوزي در جنگل‌هاي شمال شده است! در صورتي که همه مي‌دانند که باد گرم آتش را شروع نمي‌کند و فقط آن را گسترش مي‌دهد. واقعيت اين است که ما براي جنگل‌هايمان ارزش قائل نيستيم. چندي پيش در جنگل‌هاي استان گلستان ۴۰۰ هکتار در آتش سوخت ولي مدير کل جنگل‌هاي اين استان در کمال آرامش عنوان کرد که اصلا اتفاق خاصي رخ نداده و به‌زودي درختان به طور طبيعي جايگزين مي‌شوند. اين اظهار نظر آن مسئول نشان مي‌دهد که او نه جنگل را مي‌شناسد و نه به آن علاقه دارد. براي هر کدام از اين درخت‌ها که مي‌سوزند حداقل ۵۰ سال زمان نياز است تا به يک درخت کهنسال تبديل شود. متاسفانه اين سرمايه‌هاي ملي و خدادادي دست کساني افتاده که نه جنگل شناس هستند و نه جنگل را دوست دارند و‌گرنه بايد براي هر برگ آن عزاداري کرد.

کمبود امکانات در گسترش آتش‌سوزي

با وجود اين صحبت‌ها بايد به اين نکته اشاره کرد که کمبود امکانات در مهار به موقع حريق باعث افزايش آتش‌سوزي و نابودي جنگل‌ها مي‌شود. کهرم اين موضوع را تاييد مي‌کند و مي‌گويد: سال گذشته زماني‌که در جنگل‌هاي آمل آتش‌سوزي صورت گرفت، هفت ساعت زمان برد که مردم عادي با سختي بسيار به ارتفاعات جنگل‌ها رسيدند، اما وقتي مستقر شدند که با کپسول‌هاي آتش نشاني شروع به خاموش کردن آتش کنند، با تعجب ديدند که کپسول‌هاي آتش نشاني آنها خالي است!

در آتش سوزي روزهاي اخير نيز خود مردم به صورت داوطلبانه به جنگل‌ها رفته‌اند و کمک مي‌کنند. روسيه با آن عظمت وقتي آتش‌سوزي در جنگل‌هايش رخ داد از آمريکا درخواست کمک کرد و اين کشور هواپيماي آبپاش به مناطق آتش‌سوزي روسيه ارسال کرد. متاسفانه ما نه‌تنها اين امکانات را نداريم، بلکه از کشورهاي ديگر نيز درخواست کمک براي مهار آتش‌سوزي نمي‌کنيم. در حالي که همه حجم حريق جنگل‌هاي ما با دو تا سه ساعت پرواز هواپيماهاي آبپاش خاموش و مهار مي‌شود و اين خسارت بزرگ را بر روي دست کشور نمي‌گذارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مسعود

      متاسفانه شاهد اتش سوزی بودم اولین عامل بی احتیاطی و دومین عامل نبود برنامه و طرح مثل کمربند خاکی برای محدوده و جلوگیری و سومین عامل خدا لعنت کنه تو جنگلهای شما درخت کاج کاشتن

    • بدون نام

      روز به روز این دیار دست خوش مرگبار بار از خشک شدن رودها خشک شدن طبیعت سبز مرگ هزاران هزار پرنده نابودی جنگلها ومن با کودکیم در این دیار سبز رشد کردم و با ویرانه شدن روز به روزش موهایم سفید شد چه نفسه خسته ای داریم هردو ای وطن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بخاطر ویلا سازی است

      • م و

        متاسفانه کسانی که عمدا یا سهوا اتش جنگل رو خاموش نمیکنند خودشان ادعای فرهنگ بالامیکنند ای بریده باد دست اتش افروزان به طبیعت

    • بدون نام

      مسئولین به فکر نیستن که این همه سرمایه ملی و خدادادی از بین نره

    • بدون نام

      عذاب کسی که درختی رو خشک می کند با خداوند است

    • بدون نام

      باید دولت از ارتش و سپاه برای غرس درخت کمک بگیرد حتی میتواند از تنهایی که معافیت از نظام تقاضای تعدادی غرس درخت بخواهد

    • مملی

      قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج