جیب‌مان را چگونه مدیریت کنیم؟
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی_ fموبایل
دندانپزشکی تاج_f موبایل
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
لاله زار مال_1
اپیلاسیون نانا 1
ادیب_1
ادیب_3
لاله زار مال_3
اپیلاسیون نانا 3
لاله زار مال_4
اپیلاسیون نانا 4
ادیب_4
لاله زار مال_2
اپیلاسیون نانا 2
ادیب_2
دکتر نداف کرمانی_ f
دندانپزشکی تاج_f
۹۵۹۱۲۷
۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
۳۹۸۷
از طبقه متوسط جامعه گرفته تا میلیونرها، همه افراد هر از چند گاهی نسبت به منابع مالی خود احساس خطر می‌کنند. در این مواقع پول بیشتر لزوما مشکلات مالی را حل نمی‌کند بلکه آموزش و توسعه مهارت‌های مدیریت پول است که به شما کمک می‌کند. با استفاده از این مهارت‌ها می‌توانید برای درآمد خود برنامه‌ریزی دقیق و هدف‌مندی داشته باشید.

برترین‌ها: از طبقه متوسط جامعه گرفته تا میلیونرها، همه افراد هر از چند گاهی نسبت به منابع مالی خود احساس خطر می‌کنند. در این مواقع پول بیشتر لزوما مشکلات مالی را حل نمی‌کند بلکه آموزش و توسعه مهارت‌های مدیریت پول است که به شما کمک می‌کند. با استفاده از این مهارت‌ها می‌توانید برای درآمد خود برنامه‌ریزی دقیق و هدف‌مندی داشته باشید.

جیب‌تان را مدیریت کنید

در غیر این صورت ممکن است طی مدت کوتاهی توسط بازاریابان پول خود را از دست بدهید. این افراد در هر جایی از جامعه منتظر هستند تا شما پول‌تان را به نحوی خرج کنید. پس باید برای مدیریت منابع مالی خود با نظم، هدف و انگیزه جلو بروید و با خرج‌های بیهوده مبارزه کنید. مهارت‌های مدیریت پول مانند رانندگی و نوازندگی نیاز به آموزش دارند. در این مقاله سعی شده است به صورت پله به پله و به زبان ساده این مهارت‌ها به شما آموزش داده شود.

برای مدیریت پول هیچ وقت دیر نیست

برای آشنایی با مهارت‌های مدیریت پول هیچ وقت دیر نیست؛ حتی اگر سن‌تان بالا رفته و یا در غرض و بدهی فرو رفته باشید. با شروع به یادگیری این مهارت‌ها، بلافاصله از ضرر بیشتر جلوگیری کرده و به سوددهی می‌رسید. افرادی که بر این مهارت‌ها مسلط هستند از پس مخارج زندگی‌شان برمی‌آیند و بدهی‌ها را در حد قابل کنترل نگه می‌دارند. در عین حال برای تفریحات و آینده خود نیز پول پس‌انداز می‌کنند.

مهم نیست که در این لحظه چقدر درآمد دارید. مهم این است که با این میزان درآمد چکار می‌کنید. مدیریت پول، فرمولی جادویی برای رسیدن به پول بیشتر نیست بلکه به شما کمک می‌کند از آنچه که دارید بیشترین استفاده را ببرید. پایه و اساس این امر «تعیین بودجه» است. بودجه همان برنامه‌ریزی مالی است که براساس انتخاب‌ها و اولویت‌های زندگی مشخص می‌شود. روند تعیین بودجه از چند مرحله تشکیل شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

مرحله اول: هدف‌گذاری

جیب‌تان را مدیریت کنید

در قدم اول باید تعیین کنید که چه مسائلی در زندگی برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. برای این منظور یک کاغذ و قلم بردارید و اولویت‌های مالی زندگی‌تان را بنویسید. این لیست باید دو ستون رو‌به‌روی هم داشته باشد. زیر یک ستون اهداف مالی خود را بنویسید. در ستون مقابل نیز راهکار‌های رسیدن به آن‌ها را ذکر کنید. برای مثال در ستون اول عباراتی، چون زندگی بدون نگرانی مالی، صاحب خانه شدن، مسافرت رفتن، خرید اتومبیل و ... را ذکر کنید. در ستون مقابل نیز عباراتی، چون پرداخت بدهی‌ها، پس‌انداز اجاره خانه از سه ماه قبل، پس‌انداز برای زمان مرخصی و ... را بنویسید.

این کار آنقدر‌ها هم که فکر می‌کنید پیچیده نیست. کاغذ دیگری برداشته و اهداف خود را در سه دسته کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت روی آن بنویسید. برای مثال پرداخت بدهی یا خرید یک وسیله جدید جزو اهداف کوتاه‌مدت، مسافرت رفتن یا پس‌انداز کردن برای خرید اتومبیل از اهداف میان‌مدت و برنامه بازنشستگی و خرید خانه جزو اهداف طولانی‌مدت هستند.

سپس جدولی با ستون‌های «هدف»، «درآمد ماهیانه»، «تاریخ رسیدن به هدف»، «پس‌انداز ماهیانه مورد نیاز» و «مخارج روزانه» تشکیل دهید. به این ترتیب می‌توانید اهداف خود را اولویت‌بندی کرده و برای رسیدن به هر یک زمان و راهکار‌های بخصوصی را تعیین کنید. اهداف‌تان باید روشن و واقع‌بینانه باشند. باید برای هر هدف تصمیم بگیرید که چقدر، برای چه مدت و از چه طریقی باید پول پس‌انداز کنید.

مرحله ۲: تعیین درآمد و مخارج

پس از هدف‌گذاری برای پول خود، زمان آن رسیده که مشخص کنید این پول از کجا آمده و در کجا خرج می‌شود. برای این منظور باید لیستی از منابع درآمد مالی خود و میزان آن‌ها تهیه کنید. در این لیست باید همه منابع از جمله حقوق ماهیانه (با کسر مالیات)، کمیسیون‌ها، درآمد خود اشتغالی، حقوق بازنشستگی و ... را در نظر بگیرید. در مرحله بعد باید میزان مخارج تان را حساب کنید.

از خرید از سوپرمارکت و هزینه تاکسی گرفته تا پولی که به بدهی و بیمه می‌دهید یا برای پس‌انداز کنار می‌گذارید همگی جزو مخارج به حساب می‌آیند. اگر هم سرپرست خانواده هستید باید مخارج همه کسانی که تحت حمایت شما هستند را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که تعیین مخارج، شروع بسیار ارزشمندی برای مدیریت پول است. از این طریق شاید متوجه شوید بیشتر از آنچه حساب کرده بودید، خرج می‌کنید. مخارج بسیاری در زندگی وجود دارند که شاید در ظاهر ناچیز باشند، اما وقتی روی هم جمع می‌شوند مبلغ زیادی را تشکیل می‌دهند.

مرحله ۳: تشخیص نیاز‌ها از خواسته‌ها

وقتی مخارج خود را محاسبه می‌کنید تازه متوجه می‌شوید که بخش زیادی از درآمدتان خرج کالا‌ها یا خدمات غیرضروری می‌شود. درواقع شما به این کالا یا خدمات احتیاجی ندارید و صرفا به آن‌ها علاقه‌مند هستید. به همین دلیل ممکن است بدون حساب و کتاب قبلی آن‌ها را خریداری کنید. این وضعیت معمولا به چند دلیل اتفاق می‌افتد. اگر حال‌تان خوب باشد پول‌تان را خرج می‌کنید تا این حال خوب را نگه دارید. اگر هم حال‌تان بد باشد پول خرج می‌کنید تا خود را شاد کنید.

بعضی‌ها نیز با قرار گرفتن در موقعیت‌ها یا مکان‌های خاص ترغیب به خرید غیرضروری می‌شوند؛ مثل مواقعی که به مسافرت می‌روید و یا در تعطیلات هستید. چنین خرید‌هایی معمولا با سطح استرس و اضطراب در ارتباط هستند. استرس به اندازه لازم می‌تواند انگیزه‌بخش باشد، اما استرس بیش از حد، شما را از تصمیم‌های عاقلانه و افتراق بین خواسته‌ها و نیاز‌ها دور می‌کند. یکی از کلید‌های اصلی مدیریت پول، جدا کردن خواسته‌ها از نیاز‌ها است.

اگر مطمئن نیستید که به یک وسیله نیاز دارید یا صرفا آن را می‌خواهید باید برای مدتی بدون آن زندگی کنید. اگر زندگی بدون آن سخت بگذرد پس به این وسیله نیاز دارید. البته درمورد وسایل و خدمات مورد نیاز نیز مسئله نیاز و خواسته وجود دارد. برای مثال ممکن است شما برای رفت و آمد به اتومبیل نیاز داشته باشید، اما حین انتخاب مدل اتومبیل باید مجددا خواسته و نیاز را از هم تشخیص دهید. این محاسبه تقریبا برای تمام اجناس و خدمات قابل اجرا است. درواقع این تصمیم شما است که تعیین می‌کند به هدف‌تان می‌رسید یا خیر.

مرحله ۴: تعیین بودجه

جیب‌تان را مدیریت کنید

اغلب افراد نسبت به واژه بودجه حس خوبی ندارند، زیرا برایشان یادآور محدودیت و ممنوعیت است در حالی که اینطور نیست. بودجه همان نقشه و الگوی خرج کردن پول است و به شما کمک می‌کند که دچار استرس و فشار مالی نشوید. همچنین به شما این آزادی را می‌دهد که باتوجه به داشته‌هایتان تصمیم‌های مختلفی بگیرید و به هدف‌تان نزدیک‌تر شوید.

برای تعیین بودجه اول از همه باید مطمئن شوید مخارج‌تان از درآمدتان بیشتر نیست. سپس باید از خود بپرسید که آیا بودجه‌ای که تعیین کرده‌اید شما را به هدف‌تان می‌رساند یا خیر. شاید لازم باشد تغییراتی در بودجه و مخارج کنونی‌تان اعمال کنید. اگر هم در انتهای ماه پول اضافه می‌آورید باید آن را به پس‌انداز خود اضافه کنید.

پس‌انداز کردن در زمان مشکلات مالی شاید آخرین چیزی باشد که به آن فکر کنید. اما باید در این وضعیت نیز مقداری پول کنار بگذارید تا از ناگواری‌های مالی جلوگیری کنید و به اهداف خود نزدیک‌تر شوید. پس‌انداز به شما این توانایی را می‌دهد که در مواقع اورژانسی، مخارج ضروری زندگی را پرداخت کنید. برای مثال اگر شغل خود را از دست بدهید به طور متوسط سه ماه طول می‌کشد که شغل جدید پیدا کنید و به ثبات مالی برسید.

در این زمان پس‌انداز به یاری شما می‌آید تا بتوانید اجاره خانه، مخارج غذایی و قبض‌های خانه را بپردازید. میزان پول برای پس‌انداز کردن به میزان درآمد، بدهی‌ها و وضعیت کنونی زندگی و اهداف مالی‌تان بستگی دارد. در ابتدا می‌توانید از مبلغ کم شروع کنید و بعد به تدریج آن را افزایش دهید. یکی دیگر از راهکار‌ها برای پس‌انداز کردن این است که قبل از رسیدن پول به دست‌تان آن را به حساب پس‌انداز منتقل کنید. برای این منظور می‌توانید از بانک خود تقاضا کنید تا به محض واریز شدن حقوق‌تان آن را به حساب پس‌اندازتان واریز کند.

مرحله ۵: عملی کردن برنامه مالی

حال که هدف‌های مالی خود را تعیین کرده، میزان درآمد و مخارج‌تان را حساب کرده، خواسته‌ها را از نیاز‌ها افتراق داده و می‌دانید که چقدر باید برای پس‌انداز کنار بگذارید وقتش رسیده که برنامه مالی خود را عملی کنید. اگر به صورت ماهیانه حقوق می‌گیرید باید برنامه مدیریت مالی را هم یک ماهه طراحی کنید. به یاد داشته باشید که هر برنامه‌ریزی نیاز به نظارت مستمر و گاه تغییر دارد.

ماه اول را فقط به نظارت بپردازید تا ایراد‌های کار را شناسایی کنید. ماه دوم را به رفع این ایراد‌ها اختصاص داده و مطابق با آن برنامه را تغییر دهید. به این ترتیب از ماه سوم می‌توانید مطمئن باشید که کنترل مسائل مالی خود را به دست گرفته‌اید. نظارت بر برنامه در سال اول باید ماهی یک بار تکرار شود. سال بعد می‌توانید این کار را هر سه تا چهار ماه یک بار انجام دهید. از سال‌های بعد نیز یک بار نظارت در سال کفایت می‌کند. اگر هم تغییری اساسی در وضعیت مالی‌تان رخ داد باید برنامه مالی را مطابق با آن تغییر دهید.

مدیریت پول هنگام خرید

جیب‌تان را مدیریت کنید

خرید کردن بخش بزرگی از بودجه افراد را به خود اختصاص می‌دهد. اگر می‌خواهید حین خرید از خرج کردن پول خود سود ببرید، مخارج‌تان را تحت کنترل نگه دارید و در عین حال پس‌انداز کنید باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  • دقت کنید که پول خود را برای چه اجناسی خرج می‌کنید. برای این منظور طی یک ماه از خرید‌های خود لیستی تهیه کنید. با این کار می‌فهمید که چه مواقعی و برای چه اجناسی می‌توانید کمتر پول خرج کنید.
  • قبل از خرید، اجناس فروشگاه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید تا بفهمید کدام یک آن‌ها را با تخفیف بیشتر و یا قیمت مناسب‌تری عرضه می‌کند.
  • مراقب پیشنهادات و تخفیفات ویژه باشید. کوپن‌ها، اجناس همراه با هدیه یا بازپرداخت نقدی با این هدف ارائه می‌شوند که شما پول بیشتری خرج کنید نه کمتر. هیچ وقت جنسی را که به آن احتیاج ندارید به بهانه تخفیف و پیشنهاد ویژه خریداری نکنید.
  • قبل از خرید اجناس گران‌قیمت و کاربردی حتما نظر دیگران را در اینترنت راجع به آن بخوانید. برای این منظور کافی است نام محصول را به اضافه کلمه «review» یا «نظر خواهی» در موتور‌های جستجوگر اینترنت وارد کنید.
  • بهتر است تمام خرید هفتگی‌تان را یکجا انجام دهید. در غیر این صورت هر بار که برای خرید یک کالای فراموش شده به سوپرمارکت می‌روید، ترغیب می‌شوید که اجناس بیشتری خریداری کنید. علاوه براین، وقت، انرژی و بنزین اتومبیل خود را هم هدر می‌دهید.
  • کودکان را ترجیحا همراه با خود برای خرید به سوپرمارکت نبرید، زیرا تمرکزتان را کاهش داده و شما را ترغیب به خرید اجناس غیرضروری می‌کنند.
  • اگرچه وسایل یک‌بارمصرف مثل بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال پلاستیکی ارزان‌قیمت و کاربردی هستند، اما به صرفه اقتصادی نیستند، زیرا مدام باید آن‌ها را خریداری کنید. پس سعی کنید بودجه کمتری را به خرید آن‌ها اختصاص دهید.
بنفشه رحمانی
انتشار یافته: 15
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
13:18 - 1398/11/22
جیب خالی مدیریت نمیخواد که جانم
پاسخ ها
لیلا
-
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
خخخخخخخ والا
Iran, Islamic Republic of
16:19 - 1398/11/22
با وضعیت فعلی اقتصادی مملکت شب و روزم برنامه بریزی یک شبه تورم کلی از ارزش پولت رو کم میکنه دسترسی به هدف رو غیر ممکن
Iran, Islamic Republic of
16:48 - 1398/11/22
الان جوری شدیم که باید بین خواسته های ضروریمون یکیشو انتخاب کنیم و بقیشو بیخیال شیم متأسفانه. با این شپش هایی که توو جیبمون پشتک بالانس میزنن!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
17:05 - 1398/11/22
لازم نیست ما بخوایم مدیریت کنیم جیبمون رو ، دولت خودش دستش تو جیب ما مردم هست ، دست کرده تو جیب ما ، داره جیبمون رو مدیریت میکنه
Iran, Islamic Republic of
17:17 - 1398/11/22
هر موقع جیبمون پر شد بعد مدیریت میکنبم
Sweden
20:41 - 1398/11/22
آخه جیب تارعنکبوت بسته مدیریت میخواد!
Iran, Islamic Republic of
22:18 - 1398/11/22
حالتون خوشه ها آقا دخل و خرج نمیخونه.
به ریال در میاریم به دلار خرج میکنیم.چجوری مدیریت کنیم
Iran, Islamic Republic of
23:02 - 1398/11/22
جیب خالی رو چطور پر کنیم؟
Iran, Islamic Republic of
09:16 - 1398/11/23
با انتخاب نکردن امثال لیست امید در مجلس و امثال دولت روحانی میتوانیم جیبمان را به درستی مدیریت کنیم.همه چیز دست خودمان است.
Iran, Islamic Republic of
09:22 - 1398/11/23
سلام بنفشه جون آخ مگ کار هست که درامدی باشد که مدیریت جیبمون داشته باشیممممم
پاسخ ها
ضحا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
مدیریت جیب اینجوریه که فقط.فقط.فقط.
یانروبیرون که پول خرج نکنی یا اگه رفتی پولاتوبزارخونه خودت برو....درغیراینصورت صورت مدیریت نمیشه!
Iran, Islamic Republic of
09:26 - 1398/11/23
دمت گرم اما کرایه خونه و قبض هارو اول ماه میدیمو حقوقمون تموم میشه...از دوم ماه هم اسنپ کار میکنیمو شکممونو به زور سیر میکنیم...ساهت 12 شبم تا 6 صبح میخوابیم...اینم برنامه زندکی ما
Iran, Islamic Republic of
10:14 - 1398/11/23
تو این جامعه و اوضاع خیلی خوب یاد گرفتیم چطور با جیب خالی زندگی کنیم
چیزی برای مدیریت نیست همین که تا آخر ماه از گشنگی نمیمیریم بهترین مدیریته
United Kingdom
12:53 - 1398/11/23
والا تو این ماههای اخر سال که فروشنده ها قیمتها رو نجومی میکشن بالا اصلا نباید خرید کرد
از سایت ترکیه ای پالتو کتون گرفتم با هزینه ارسال ششصد تومن شد فوتر عالی دوخت عالی رفتم پاساژهای تهران و کرج رو شخم زدم جنس اشغال با دوخت و برش فاجعه و مد سه سال قبل با تخفیف یک تا یک و نیم جمع کنید بابا !! بعد میگن حمایت از تولید داخلی این حمایت از تولید داخلی نیست حمایت از دزدان سرگردنه کوروش و ایران مال و غیره است
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
شرکت هوش و دانش سپهر_1
گروه تولیدی نیلوفر_1
سفیر بار ساقدوش_1
شرکت هوش و دانش سپهر_3
گروه تولیدی نیلوفر_3
سفیر بار ساقدوش_3
گروه تولیدی نیلوفر_4
شرکت هوش و دانش سپهر_4
سفیر بار ساقدوش_4
سفیر بار ساقدوش_2
شرکت هوش و دانش سپهر_2
گروه تولیدی نیلوفر_2
نیکان فارمدمهر_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
ترجمه زندگی_فوتر موبایل
قالیشویی ثمین_فوتر موبایل
روشا فارمسی_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
پارسیان طب - فوتر موبایل
دکتر لاجوردی_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
اورانوس_فوترموبایل2
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
دندانپزشکی تاج _ فوترموبایل2
تنورستان_فوتر موبایل
دکتر آزاد خواه_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
دکتر صالحی_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
روانشناسی مرهم_ فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوتر
قالیشویی ثمین_فوتر
تنورستان_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
فنی آتل_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
اورانوس_فوتر2
رستوران پارسیان_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
آیلین_تزریق چربی
دکتر صالحی_فوتر
روانشناسی مرهم_ فوتر
ترجمه زندگی_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
شفا_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
دکتر لاجوردی_فوتر
کلینیک النا_فوتر
پارسیان طب - فوتر
روشا فارمسی_فوتر
نیکان فارمدمهر_فوتر
دندانپزشکی تاج _ فوتر2
دکتر آزاد خواه_فوتر