۹۵۹۴۶۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

فوتبال با آسیایی‌ها، نبرد با AFC

استقلال در تاریخ رقابت‌های آسیا (جام باشگاه‌ها و لیگ قهرمانان) ۴ بار مقابل حریفان عراقی به میدان رفته که ماحصل آن ۲ شکست، یک برد و یک تساوی بوده است.

فرهیختگان: هفته نخست فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا از امروز آغاز می‌شود تا تیم‌های مدعی در این قاره چالش جدیدی را برای کسب یک ستاره دیگر آغاز کنند و این درحالی است که میزبانی تیم‌های ایرانی به صورت مشروط (برای دیدارهای برگشت) توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا تایید شده تا ۴ نماینده ایران یعنی استقلال، پرسپولیس، شهرخودرو و سپاهان کار خود را در آسیا استارت بزنند و به نوعی جدال خود را با AFC آغاز کنند. در این گزارش و به بهانه برگزاری هفته اول لیگ قهرمانان آسیا نگاهی می‌اندازیم به سابقه تقابل تیم‌های مطرح پایتخت مقابل حریفان عراقی و قطری:

زخم الشرطه بر پیکره استقلال!

استقلال در تاریخ رقابت‌های آسیا (جام باشگاه‌ها و لیگ قهرمانان) ۴ بار مقابل حریفان عراقی به میدان رفته که ماحصل آن ۲ شکست، یک برد و یک تساوی بوده است. استقلال ابتدا در سال ۱۳۵۰ مقابل الشرطه عراق در دو بازی شکست خورد. آبی‌ها در آن سال با تیم‌های ارتش کره‌جنوبی، العربی کویت و پراک‌فا مالزی هم‌گروه بودند و پس از صعود از گروه خود به‌عنوان تیم اول، بازی نیمه‌نهایی را در برابر الشرطه عراق با دو گل واگذار کردند و در رده‌بندی با شکست دادن نماینده کره‌جنوبی در جایگاه سوم آسیا قرار گرفتند.

آنها در مرحله پیش‌مقدماتی ۳ بر ۲ به الشرطه باخته بودند. در دور دوم جام باشگاه‌های آسیا در سال ۷۸-۷۷ استقلال دو دیدار دیگر با نیروی هوایی عراق برگزار کرد که ماحصل آن یک تساوی در عراق و یک پیروزی در تهران بود تا حداقل یک برد مقابل عراقی‌ها تا اینجای کار برای استقلال در تقابل‌های آسیایی این تیم وجود داشته باشد.

اولین گام در مسیر فتح ستاره سوم

اولین روز از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا از امروز (۲۱ بهمن) آغاز می‌شود. استقلال ایران در گروه A ساعت ۱۸ در شهر عراق به مصاف تیم الشرطه این کشور خواهد رفت. مسابقه‌ای که قرار بود در شهر کربلا برگزار شود، اما محل برگزاری مسابقه به اربیل منتقل شد. آبی‌پوشان برای رسیدن به این مرحله در پلی‌آف الکویت کویت و الریان قطر را شکست دادند. استقلال با ۳۷ گل زده خطرناک‌ترین خط حمله فعلی لیگ برتر را دارد و مهار این خط آتش برای پلیس عراق آسان نخواهد بود.

دیگر مسابقه این گروه بین دو تیم الوحده امارات و الاهلی عربستان از ساعت ۱۹:۰۵ در امارات آغاز می‌شود. بنا به اعلام رسانه‌های عراقی بشیر عبدالخالق از لبنان به‌عنوان داور وسط در کنار هموطن خود مشرف الامنی همین‌طور کمک‌داور دوم از سوریه یعنی مازن داغوری جدال حساس امشب را قضاوت خواهند کرد و داور چهارم این بازی هم علی‌ رضا از لبنان خواهد بود.

ستاره کلمبیایی الشرطه رسید

باشگاه الشرطه در آخرین روزهای قبل از اولتیماتوم AFC برای ارسال فهرست نهایی حضور در رقابت‌های آسیایی موفق شد مهاجمی سرشناس از کلمبیا به خدمت گرفته و کالدرون را به جمع بازیکنانش اضافه کند. این بازیکن سرشناس که تا حدی جدایی صفا هادی را پوشش داد، با مشکلاتی که در راه ورودش به عراق پیش آمد، تنها یک روز قبل از سفر کاروان الشرطه به اربیل برای میزبانی از استقلال به جمع شاگردان میلیچیچ صرب اضافه شد تا با یکی دو جلسه حضور در تمرینات تاکتیکی مهیای حضور مقابل استقلال شود.

پرسپولیس و خاطره‌ای خوش از الدحیل

دیدار دو تیم الدحیل قطر و پرسپولیس از گروه C رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نیز سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه ساعت ۱۸:۴۵ در دوحه قطر به قضاوت عزیز عظیموف برگزار می‌شود. پرسپولیسی‌ها در تاریخ دیدارهای باشگاهی خود در آسیا ۲۳ بار با تیم‌های قطری بازی کرده‌اند که از این تعداد الدحیل یا همان لخویای سابق ۶ بار مقابل پرسپولیس در قاره کهن صف‌آرایی کرده‌اند تا به این ترتیب این تیم پرتکرارترین حریف آسیایی پرسپولیس لقب بگیرد. نکته قابل‌توجه برتری آماری سرخ‌ها در این تقابل‌های رودررو است که ۳ برد برای پرسپولیس، یک تساوی و دو شکست همراه با ۷ گل زده و ۵ گل خورده را برای این تیم در تاریخ این رقابت‌ها به ثبت رسانده است.

از ۵ اسفند ۱۳۹۳ که اولین دیدار دو تیم در تهران با برتری ۳ گله سرخ‌ها به پایان رسید، این تقابل آغاز شده و با برد ۳ بر یک در مرحله یک‌چهارم نهایی فصل ۲۰۱۸ که باز هم با برتری ۳ بر یک شاگردان برانکه به اتمام رسید، فعلا این تقابل‌ها به پایان رسیده تا دوباره سه‌شنبه ۲۲ بهمن این دو تیم رودرروی هم قرار بگیرند. در آخرین تقابل و در مرحله یک‌چهارم نهایی فصل ۲۰۱۸ لیگ قهرمانان آسیا این دو قهرمان یعنی پرسپولیس و الدحیل بنا بر قرعه حریف یکدیگر شدند. در بازی رفت الدحیل به یک پیروزی خفیف خانگی رسید ولی پرسپولیس در تاریخ ۲۶ شهریور ۹۷ با حضور پرشور هوادارانش قهرمان قطر را شکست داد و برای دومین فصل متوالی راهی نیمه‌نهایی آسیا یا به‌عبارتی فینال غرب آسیا شد.

آخرین تجربه آسیایی علی بیرو

علیرضا بیرانوند در سال‌های اخیر یکی از بهترین بازیکنان تیم پرسپولیس بوده که در لیگ قهرمانان آسیا نیز تاثیر مستقیمی در موفقیت‌های این تیم داشته است. حالا او درحالی دروازه‌بان پرسپولیس درمقابل الدحیل خواهد بود که قراردادش را با آنتورپ بلژیک امضا کرده و در پایان فصل به این تیم خواهد پیوست. بنابراین مرحله گروهی لیگ قهرمانان احتمالا آخرین تجربه دروازه‌بان پرسپولیس از این رقابت‌ها خواهد بود؛ تجربه‌ای که با تقابل مقابل الشارجه، التعاون و الدحیل همراه خواهد شد. البته بیرانوند گفته اگر پرسپولیس به مراحل پایانی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد، تلاش می‌کند یک نیم‌فصل دیگر در این تیم بماند، اما بعید است که این اتفاق رخ دهد.

پرسپولیس بدون غایب در آسیا

سرخ‌ها برای بازی با الدحیل بازیکن محروم یا مصدومی ندارند، برخلاف استقلال که برای دیدار اول خود ۴ بازیکن طراز اول خود یعنی غلامی، یزدانی، دیاباته و اسماعیلی را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت.

نبرد شهرخودرو با قهرمان آسیا

شهرخودرو ایران با دو پیروزی مقابل حریف بحرینی و قطری به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا رسید تا ایران در معتبرترین مسابقات باشگاهی قاره کهن ۴ سهمیه داشته باشد. شهرخودرو مشهد البته خیلی شانس ندارد و در یکی از سخت‌ترین گروه‌ها قرار گرفته است. بازیکنان تیم شهرخودرو در اولین گام هم باید به مصاف تیم قدرتمند عربستان یعنی الهلال بروند.

الهلال همین چند وقت پیش توانست جام قهرمانی لیگ قهرمانان را بالای سر ببرد و اکنون نیز صدرنشین لیگ عربستان است. شهرخودرو هم در رده پنجم لیگ برتر ایران قرار دارد. کو هیونگ‌جین، داور اهل کره‌جنوبی این بازی مهم را قضاوت خواهد کرد. دیگر دیدار این گروه بین تیم‌های پاختاکور ازبکستان و الشباب امارات از ساعت ۱۴:۳۰ برگزار می‌شود. در دیگر دیدار نمایندگان ایران در هفته اول رقابت‌ها، سپاهان به مصاف العین امارات در این کشور خواهد رفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج