۹۶۰۶
۴۴ نظر
۵۰۴۷
۴۴ نظر
۵۰۴۷
پ

زلیخا در افریقا

کتایون ریاحی در سومالی به روایت تصویر

کتایون ریاحی بازیگر سینمای ایران که چندی است از بازیگری کناره گیری کرده در یک اقدام انسان دوستانه به سومالی سفر کرده است.

کتایون ریاحی بازیگر سینمای ایران که چندی است از بازیگری کناره گیری کرده در یک اقدام انسان دوستانه به سومالی سفر کرده است.
کتایون ریاحی با هدف کمک به مردم سومالی ، به شهر گارسیا در ۶۰ کیلومتری مرز کنیا و سومالی سفر کرده است ؛ در این سفر ، غوغا بیات هنرمند عکاس هم او را همراهی می‌کند. ریاحی در این سفر ، ضمن اهدا کمک‌های شخصی خود و بخشی از کمک​های موسسه مهرآفرین به مردم سومالی، از یک کلاس درس ، مکتبخانه آموزش قرآن کریم، و کمپ نگهداری از قطحی زدگان بازدیدو به صورت نمادین نیز یک دستگاه تانکر آب را نصب و آبگیری کرد.

ریاحی در اولین یادداشت​اش درباره این سفر نوشته: روز اول مهر ماه 1390 است، و من در شصت کیلومتری مرز کنیا و سومالی، در شهر گارسیا خیابانی دیدم با انبوه آلونک و حجره‌هایی که از نایلون و پلاستیک ساخته شده است! شهری و جایی که جای زندگی نیست. فقط آنهایی که توان بیشتری دارند و یا می​توانند از ورقه‌های حلبی و قوطی‌های خالی استفاده کنند؛ به نفس های شمرده و آرام خود رنگ می​دهند، و زندگی می​کنند!
او ادامه داده:تکان دهنده​ترین نکته سفرم در این است که من کشوری دیدم فقیر که در اوج فقر و نداری، به خنده و نگاهی گرم، میزبانی مهربانی می​کند؛ مردمی در حال اضمحال ، و اما خوش رو و امیدوار . پس ما هم می​خندیم تا روشنای خنده​ها ، تن نحیف و سوی این نگاه​ها را کم رنگ و بی اثر نکند . خدایا؛ امید این مردم را ناامید مکن ، خدایا این مردم را دریاب و عزیز بدار.

بازیگر نقش زلیخا در مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر در دومین یادداشت خود نوشته:هم اکنون در کنیا هستم و مشغول آبرسانی و کمک به قحطی زدگان سومالی که بعد از طی روزها و گاه هفته​ها راهپیمایی، گرسنه و تشنه خود را به کمپ داداب می​رسانند. هر چند که تعدادی هرگز به مقصد نمی​رسند.( کمپ داداب بزرگترین کمپ پناهندگان است با حداقل امکانات برای بقا(. کنیا خود کشور فقیری است و شهرمرزی کوچک داداب که در فاصله کمی با کمپ داداب قرار دارد جز فقیرترین شهرهای کنیاست ولی با این وجود آن​ها میزبان پناهدگان و قحطی زدگان سومالیایی هستند.
به نوشته این بازیگر سینما و تلویزیون،نکته تکان دهنده همین بود. آب، بزرگترین مشکل صحرای عظیم آفریقاست . چیزی که برای ما قابل درک نیست . یک جرعه آب می​تواند زندگی​ای را نجات دهد.

کتایون ریاحی در سومالی به روایت تصویر
کتایون ریاحی در سومالی به روایت تصویر
کتایون ریاحی در سومالی به روایت تصویر
کتایون ریاحی در سومالی به روایت تصویر
کتایون ریاحی در سومالی به روایت تصویر
کتایون ریاحی در سومالی به روایت تصویر

منبع : ایسنا
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حجاب کتایون رو با حجاب زن مسلمان سومالیایی مقایسه کنید هردو شیعه هستن !!

    • نسرین

      خانم ریاحی چرا راهتان را دور میکنید تظاهر تا چقدر ؟مردم خودما اینهمه در محرومیت . فقر و کمبودهای بیشمار هستند از بچه کوچک گرفته تا پیران کهنسال و از کار افتاده که همه گرسنه و محرومند آنوقت شما با دوربین میروید سومالی به آنها کمک میکنید که فیلم وعکستان هم همه جا پخش بشود این را نمیگویند کمک انسان دوستانه
      چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

      پاسخ ها

      • ویکتوریا

        شاید کمک کرده گلم به ما چه؟؟؟؟؟؟البته اون گرسنگی که اونا دارن میکشنو فقیای ما نمیکشن.شاید اصلا اینجام کمک کرده و رفته به یه مسلمونه دیگه هم کمک کنه نه؟؟؟؟؟؟

    • ندا

      کاملاً با خانم نسيرين موافق هستم!

    • بدون نام

      خانم محترم شما که اینقدر به فکر هموطنان خود هستید چقدر به مستمندان کشورتان کمک کرده اید که این نوع کمک را زیر سوال می برید طرز فکرتان نشان میدهد بیشتر اهل نق زدن هستید تا انتقاد وگرنه کمک به انسانها خصوصا اگر مسلمان باشند وظیفه انسانی وشرعی ماست اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید و چون آزادگان قضاوت کنید

    • مهدی

      خانم ریاحی با تشکر از شما که فرهنگ اصیل آریایی را به جهان معرفی می نمایید.فرهنگ عشق و محبت.نوع دوستی و انسانیت.

      پاسخ ها

      • shahrbano

        afarin be in do dost

    • فرید

      سرکار خانم ریاحی کارتان قابل تقدیر است اما وقتی نزد خداوند با ارزش تر است که مخفی بوده و توی بوق و کرنا نشه.

    • ستاره

      همیشه که نباید یه بعدی فکر کرد. همین که از هنرمندای ایرانی نماینده داریم واسه کمک خودش کلی حرف داره. خانم ریاحی کمک کرد به سومالی ها .واسه ما ایرانی ها که عقل مون به چشممونه و بازیگرا واسه خیلی ها الگو هستند این کار می تونه درست باشه که بگن ریاحی اینجوری بود ما هم اینجوری باشیم.در مورد حجابشئن هم فکر نکنم کسی با دیدن این ظاهر منحرف شه.تو اون هوای داغ آفریقا.

    • رویا

      خانم ریاحی کارتون واقعا قابل تقدیره و از چشم خدا پنهان نمی مونه. مردم ما فقط بلدن شعار بدن، آقای فرید، خانم ندا و نسرین و فرد ناشناس شما خودتون چه کاری واسه مردم خودتون کردید؟ یه نفرم که کار خوب انجام میده همه بی عدالت نقدش می کنن. از کجا می دونین که ایشون توی ایران کمک کسی نمی کنن. حجاب ایشونم فقط به خدا و خودشون ربط داره نه به ما. چرا این کار احسان دوستانه رو نادیده می گیرید و فقط به حاشیه ها می پردازین؟ آیا انقدر که مردم رو نقد می کنیم، خودمونم نقد می کنیم؟ خیلی هم کار خوبی کردن که با خودشون عکاس بردن. بلکه بعضی ها ببینن و به غیرتشون بر بخوره و یه تکونی هر چند واسه جلب توجه بکنن. کاش آدما همیشه تو کار خوب ریا کنن ولی ترکش نکنن. من خودمم پر از ایرادم ولی خیلی بی معرفتیه که هموطن خودمون، که با خلوص نیت رفته به کمک یه عده مردمی که واقعا نیازمندند اینجوری نقد کنیم. ماها همه انسانیم و باید به هم کمک کنیم چه تو ایران چه هر جای دنیا. الهی که روزی برسه که هیچ انسانی در هیچ کجای دنیا غمی تو دلش نباشه و نیازمند غذای روزانش نباشه.از همتون عذر می خوام که تند حرف زدم. خدایا تنهامون نزار، دستامونو بگیر.

      پاسخ ها

      • shahrbano

        marhaba roya khanom

    • رضا

      خانم ریاحی (ریایی ) یه وقت از انجلینا جولی عقب نیفتی

    • mahsa

      آقا رضا که مطمئنم لقب آقا شایستت نیست برات متاسفم

    • سمانه

      چراغی که به خونه روا هست به مسجد حرومه،کاش می فهمیدیم
      تو مملکت خودمون بعضی مردم نون ندارن بخورن پامیشن می رن سومالی
      اگه خیلی مرد هستین به هموطنای خودت کمک کن خانم

    • بدون نام

      واقعان که من برای مردم و از جمله بازیگرهایمان متا سفم که ما تو کشور خودمون از اونا فقیر تر هم داریم اما همه توجه هشان رفته به انوره دنیا
      تو بقیه شهرها و شهرستانها نه تو همان تهران نگاه کنید که چقدر گوشه خیابان کارتون خواب داریم چقدر تو دستاشون بچه های که بی سر پرستن شاخه گل گرفتن و گردن کج می کنندبرای فروختن 1 شاخه گل حالا ما بریم سونامی رو نجات بدیم

    • مریم

      سمانه خانم،حرفتون کاملا درسته،ولی این ضرب المثل در شرایط عادی صدق می کنه نه در شرایط اضطرار،این کشور الان در زمان اضطراره،به این فکر کنید که اگر در زمان امام علی بودیم یا اگر امام زمان در این شرایط به ما دسترسی داشتن چه حکمی می دادن.درسته در کشور خودمون فقیر کم نیست،ولی خدا رو شکر به وضع اسفبار سومالی دچار نشدن،اگر این اتفاق برای ما می افتاد شما از برادرای دینی ات چه انتظاری داشتی؟اما در مورد خانم ریاحی باید بگم نیت اولیه شون برای کمک خیلی با ارزشه،ولی کاش به عنوان یه ایرانی مسلمان شیعه در اونجا ظاهر میشدن.نماینده یه ملت که البته قوانین حکومتی مشخصی داره.به نظرم با حفظ حجاب بهتر می شد.

    • بدون نام

      ای بایا چقدر از هم انتقاد وایراد می گیرید
      دور از جون همه شما اشتباه کرد یک لحظه خودتون رو بگذارید جای این بنده خدا

    • کتایون

      سلام ضمن تشکر از خانم ریاحی و همچنین تشکر از همه کسانی که از ایشان نقد و یا تحسین میکنند . منهم با تمام ارادتی که به ایشان در سینماو هنر دارم فقط از ایشان یک خواهش هم دارم اونهم اینکه دیگر به سمت سینما نیایند و در همین حالت کمک رسانی به همنوعان بمانند و شاید مادر ترزا دومی شوند که ما هم در این زمینه افتخار کنیم که یک نفر را داریم که با تمام شهرت و کسوت همه چیز را رها کرده و این شجاعت را داشته تا بتواند در خودساختگی قدم بردارد. بهر حال دست مریزاد

    • نیایش

      اولا که اگر رفته سومالی و کمک کرده دلیل بر این نیست که تو ایران کار خیری انجام نداده.دوما قصدش از این که با دوربین رفته ریا کاری نبوده بلکه تبلیغ کار خیر بوده.جنال ناشناس واقعا واست متاسفم که حجاب کتایون رو با اون خانم چادری مقایسه کردی.من اصلا حجاب اون زن سومالیایی رو قبول ندارم.

    • بدون نام

      خودمون این همه گرسنه داریم یکیش من!

    • بدون نام

      تو اگه گرسنه بودی نمیومدی توی اینترنت .وقتی میخوای چیزی بنویسی بهش فکر کن

    • بدون نام

      niayash jon man kamelan ba nazare shoma movafegham kasi k ta unja rafte vase komak hatman b ham vatanaye khodesham komak mikone ma ke to zendagi shakhsiah oun nistim ............hejab b chador nist filsooooof

    • امیر عباس

      تا کی انتقاد.به فکر نفس عمل و شناسوندن ایران و ایرانی تو سطح بین الملل با این حرکت باشید.

    • اهواز-لیلا

      به نظر من حجابش حرف نداره روسری که داره شلوار پاش هست پیراهن تنش هست دیگه چی بپوشه که شما رضایت بدین به سومالی هم حسودی میکنید

    • eli

      تا اونجایی که من می دونم این خانم به تبلیغ نیاز نداره...پس به نیت خیرخواهانش توجه کنید....شما هم که اعلام می کنی نون نداری بخوری ...چطور فقیری هستی که کامپیوتر داری...خدا کنه فقیرها همه مثل شما باشن!!!!!

    • بدون نام

      afarin be in zan

    • iman

      ba ehteam nesbat be aghait jam ye zamani on khanom irani raft faza goftan chra in hame polo kharj keshvaresh nakard dar javab goft in pole ye omr talasham bod ke be in arezom beresam hala khanom riahi in arezosh bod shayad vali man az baghi kashai ke mikhan komak konam aval neghai be hamvatanamon konan

    • mohamad austarlia

      behtarin bazigar va kam nazirtarin zani ke tahala didam ham dar akhlgah va ham dar tavazoee

    • shahrbano

      fadat sham mhrabon man hamishee asheegheesh bodam

    • جاويد

      درد آوره چون.....................

    • جواد س

      درصورتيكه اين كاررابه كرات درايران انجام ميداد.مانعي نداشت

    • الناز

      اولا که خانم ریاحی و به خاطر حرکت بسیار زیباشون تحسین می کنم،ثانیا درسته که ما تو کشور خودمون هم زیاد فقیر داریم ولی واقعا این مردم بیچاره سومالی خیلی فقیرن حتی آب هم پیدا نمی کنن بخورن و از فرط گشنگی و تشنگی از فضولات و ادرار حیوانات استفاده می کنن،ولی اینجا تو همه پارک ها آبخوری پیدا می شه یا حداقا توی تمام سطل آشغال ها یه غذایی واسه خوردن،با اینکه این وضع هم خیلی بده واسه مردم ما ولی اونا از ما خیلی بدتره وضعشون،خدا کمکشون کنه.

    • بدون نام

      کسانی که میگن چرا ایشون به فقیرای کشور خودمون کمک نمیکنه توجه کنن من یکی از کسایی هستم که از خیلی از کارای خیر ایشون باخبرم.به چشم دیدم.شماها که چیزی نمیدونین چرا پشت سر ایشون قضاوت میکنین انسانیتتون کجاس؟سرجاتون نشستین و از بقیه ایراد میگیرین؟ فقط خدا شاهد هرفای منه.......ای دریغ ای دریغ ای دریغ

    • فرهاد

      من از خانم ریاحی بابت این حرکت قشنگشون ممنونم اما من از وضع مردم سومالی درس گرفتم که نا شکر نباشم

    • عسل

      آخه تو ایران قحطی نیومده. ادم اگه فقیرم هم باشه میتونه یه جورهایی نون روزشو بدست بیاره ولی اونجا قحطی آمده فکرشو بکنید.

    • !!!!!bikhial

      age orze darid khodeton pashin berid to oon havaye mozakhrafe oonja komak konid !!!!! bale hame jaye donya gorosne dare ba monkeresh lanat! vali khodaro shokr iran ghahti ke naumade!alan hamejaye donya daran migan ghahti dar somali!!!!! zemanan riahi che rabti be anjelina dare!!!! jedan bazia kheili nazaraye kotah fekri dadan!!!!

    • نسرین

      سلام به تمام شماهائیکه نظر دادین ....
      شما از کجا میدانید که من به مردم خودم کمک نکردم و من از کجا بدانم که شما به مردم خودتون کمک نکردین ؟ این کمک ها اگر در جهت رضای خداوند باشه که همیشه پنهان میمونه احتیاج به دوربین و رسانه و تحسین دیگران نیست اما حرف من اینه که میدونید چقدر هزینه رفت و برگشت و هزینه های ابواب جمعی ایشان شده تا به آنجا برسند و بر گردند در حالیکه تمام این پولهارو خرج یتیمان و فقرای مملکت خودمون میتونستن بکنن .من خودم یکی از دوستداران خانم ریاحی هستم اما به نظر من این کار ایشان فقط یک نمایش است و بس حیف این همه پولی که از محرومان مملکت خودمان دریغ شد

    • علی

      خدا کنه از ته دل باشه
      وگرنه خودمون گنجیشک رنگ می کنیم

    • طیبه

      ین حرکت یک رفتار کاملا انسانی و اسلامی است قضاوت شخصی درست نیست در جواب عزیزانی که میگن مردم ما واجب ترند انه که مسلمانان انجا در شرایط اضطرار قرار دارند و وظیفه همه انسانهاست نه فقط مسلمانها در مورد اشکار کردنش هم باید بعضی چیزها گفته بشه در مورد حجاب هم درسته بهتر و شایسته چنین عزیز دوست داشتنی حفظ کنند

    • علي

      تنها انتقادي كه بهش وارده حجابشه. بابا تو سومالي بهرحال بعنوان نماينده ايران اسلامي نگاش ميكنن. بايد بهتر حفظش كنه.
      بعدشم اونايي ميگن حجاب هركس به خودش مربوطه!! اصلانم اينطوري نيس. هم به خودش و هم به دگران هم مربوطه. اين كه به خودش فقط ربط داره يه توجيهه همين. راه درست كه مشخصه بايد متذكر شد

    • علي

      متاسفم برا افرادي كه ايراد گرفتن و انتقاد، اونم نه انتقاد قرآني و منطبق با اسلام بلكه انتقاد و نق زدن بنفع آمريكا و متحداي غربيش، شده كار 24ساعتشون.

    • تقي

      چه خوب که عده اي از افراد به فکر مردم فقير سومالي هم هستند

    • عادله

      به نظر من کمک شما هیچ فایده ای ندارد شما برین به هجابتون برسید

    • پیام

      با سلام به همه،
      چرا اینقدر کوته نظری؟؟؟
      جالب است بدانید که در بحرانها افرادی که کمک می کنند از همان کشور نیستند بلکه از کشورهای مختلف هستند.
      به قول یک ایرانی اصیل و ایرانی:

      بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند (نگفت ایرانیان فقط)


      این گروه همه با هم متحد شدند چون اینرا درک کردند که ما قبل از مسلمان ، ایرانی، سومالیایی، شیعه، سنی و دینهای دیگر بودن، انسان باید باشیم و عضوی از دهکده جهانی باشیم که ایران هم عضوی از این دهکده است و مطمعنا این طرز تفکر که اول به ایرانیان کمک کرد جالب و نیکوست و هم خانم کتایون ریاحی هم بعضی از اعضای این گروه که سالهاست عضو سازمانهای خیریه هستند (اولین عمل خیرشان نبوده و جلوی دوربین نبوده اند) به نظر من بیش از همه این موضوعات مهمترین کمکی که کرده اند به ما ایرانیان بوده، در روزگاری که متاسفانه در مجامع مختلف به اشتباه ما ایرانیان را تروریست می دانند، عمل این خانم را به عنوان یک ایرانی معروف با پیام صلح و دوستی می بینند.. و از طرفی ایشان نیامد تا حجاب سنج شما را فعال کند بلکه آمد تا به شما 1001 درس یاد بدهد که متاسفانه 1 درس هم نگرفتید. درس محبت، فروتنی، استفاده خدا ازانسان، نمونه بودن، خارج شدن از محیط راحتی و رفتن به جایی که یک هفته بعد 2 نفر را همان جا ربودند. و دیگر درسها. وقت آن است که از این تاریکی بیرون بیاییم و مرز محبت خود را توسعه دهیم و با عشق اصیل ایرانی، جهانی فکر کنیم و مردم جهان را محبت کنیم. یک چیز از من و شما بماند ایراد های ما از هم نیست بلکه محبت است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج