جاباما
۹۶۲۰۲۸
۵ نظر
۵۰۱۸
۵ نظر
۵۰۱۸
پ

۷۰‌سالگی شهرام ناظری؛ شوالیه آواز، همیشه بمان و بخوان

استاد شهرام ناظری، این اعتبار ساز و آواز ایرانی، در ۷۰ سالگی هنوز بی‌رقیب است. او و استاد شجریان همواره شانه‌به‌شانه هم جلو رفته‌اند و تا به امروز، هر کدام به سبک خود جور بی‌مبالاتی‌هایی را که در حق موسیقی و آواز ایرانی شده است، کشیده‌اند.

روزنامه خراسان - اکرم انتصاری: صدایش شبیه هیچ‌کس نیست الا خودش. استاد شهرام ناظری، این اعتبار ساز و آواز ایرانی، در ۷۰ سالگی هنوز بی‌رقیب است. او و استاد شجریان همواره شانه‌به‌شانه هم جلو رفته‌اند و تا به امروز، هر کدام به سبک خود جور بی‌مبالاتی‌هایی را که در حق موسیقی و آواز ایرانی شده است، کشیده‌اند.

به اوج رسیده‌ها و بهترین‌ها خوب می‌دانند که احتمال تقلید از آن‌ها زیاد است، اما اجرا، ادای کلمات و رنگ صدای شهرام ناظری، باعث شده است بعد از گذشت این همه سال کسی نتواند اجرای خود را به او نزدیک کند، حتی پسرش حافظ که می‌توان او را شاگرد خصوصی خوش‌شانسی دانست که با موسیقی و زیرنظر استادی، چون شهرام ناظری پر و بال گرفته است.

۷۰‌سالگی شهرام ناظری؛ شوالیه آواز، همیشه بمان و بخوان

سعدی سواره بود و مولانا پیاده...

شهرام ناظری رفاقتش را با مولانا این‌طور توصیف و کار را تمام می‌کند: «از روزی که چشم باز کردم، دیدم دوست دارم مولانا بخوانم.» در روز‌هایی که این خواننده بیست‌و‌دو، سه سال بیشتر نداشت، سعدی خدای خواننده‌های آواز بود و در برابر مولانا خواندن، مقاومت زیادی وجود داشت. حتی استاد غلامحسین بنان، خواننده تصنیف دلنشین «الهه ناز» هم معتقد بود باید از سعدی خواند و نه مولانا. استاد ناظری در بخشی از مستند «مشاهیر کرد»، به اولین مواجهه‌اش با بنان و مخالفت سرسختانه او با خواندن از مولانا اشاره می‌کند و می‌گوید: «من در موسیقی دو بخش را دنبال کردم، موسیقی کردی که بحثش بسیار مفصل است و موسیقی سنتی که برای تحصیل در آن به تهران آمدم. در آن روزها، آن چیزی که به ما درس دادند، فقط از روی غزل‌های سعدی بود. یعنی ۹۵ درصد نگاه تغزلی سعدی بود که روی موسیقی آوازی سوار بود و ما هر جا رفتیم همیشه سعدی بود. ۵ درصد دیگر هم حافظ و دیگر شاعران.

نمی‌دانم چه نیرویی من را به سمت مولانا برد. دوستی داشتم به اسم دکتر نظام‌زاده نائینی، ایشان دوست استاد بنان بود. خیلی از من پیش بنان تعریف کرده بود؛ که جوانی هست هم شاعر است، هم ساز می‌زند، هم موسیقی‌دان است و هم صدای عجیبی دارد. آن‌قدر تعریف کرده بود که استاد بنان خواست من را ببیند. شبی که در منزل ایشان، استاد را دیدیم، شعر «چه دانستم که این سودا مرا زین سان کند مجنون/ دلم را دوزخی سازد دو چشمم را کند جیحون» مولانا را خواندم.

۷۰‌سالگی شهرام ناظری؛ شوالیه آواز، همیشه بمان و بخوان

یک دفعه آقای بنان وسطش گفت: این‌ها چیست می‌خوانی! با تندی و پرخاش گفت: خیلی افتضاح بود. همه‌اش تخته‌پاره و خون و دریا و نهنگ. این چیز‌ها صدای آدم را خراب می‌کند و شما باید شعر‌های خیلی مرتب، تر‌و‌تمیز و شسته‌رفته بخوانید. خیلی توی ذوقم خورد.»، اما نه این اتفاق و نه مخالفت‌های بعد باعث شد که شهرام ناظری از مولانا دست بکشد. او از مولانا خواند و ورود موفقیت‌آمیز این شاعر در آواز ایرانی باعث شد تا اندک اندک دیگران نیز، به مولانا ایمان بیاورند و از اشعار او استفاده کنند؛ حتی کسانی که معتقد بودند موسیقی سنتی و مولانا با هم جور درنمی‌آید.

اندک اندک فتح‌های پی در‌پی

قصه رفاقت ناظری و مولانا یک روی سکه است و علاقه‌اش به ادبیات فارسی روی دیگر آن. در گفت‌و‌گویی که پیشتر با او داشتم، از مادرش گفت که عاشق ادبیات فارسی بوده و او را نیز سر همین سفره نشانده است.

کمتر جایی به این موضوع اشاره می‌شود که او شاعر ویژه‌ای نیز هست و حتی شعر تصنیف «شیدا شدم» او را به اشتباه از مولانا می‌دانند؛ در صورتی که او خود این چنین سروده است که: «من او بدم من او شدم/ با او بدم بی او شدم/ در عشق او، چون او شدم/ زین رو چنین بی سو شدم». او همواره در خدمت شاعران بزرگ فارسی بوده و سعی کرده است با پادرمیانی موسیقی و آواز ایرانی چهره جهانی آن‌ها را نیز تقویت کند. به هر حال بعید است او با لحن حماسی خود به سراغ غول ادبیات حماسی، یعنی فردوسی نرفته باشد. هرچند اجرای شاهنامه‌خوانی توسط او، بی‌مقدمه نبوده و او پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش، شاهنامه را در بستر موسیقی مقامی، ارکستر بزرگ کلامی بر مبنای موسیقی دستگاهی و گروهی بین‌المللی روی صحنه آورده است.

۷۰‌سالگی شهرام ناظری؛ شوالیه آواز، همیشه بمان و بخوان

با این همه، او از شاعران شعر نو نیز روی‌گردان نبوده و رد پای «زمستان» مهدی اخوان ثالث و «در گلستانه» سهراب سپهری در آثارش به چشم می‌خورد. تلفیق شنیدنی آواز ایرانی، با آثار شاعران شعر نو نشان می‌دهد تلاش موفقیت‌آمیز او برای ورود مولانا به عرصه موسیقی سنتی، اتفاقی نبوده و شهرام ناظری مرد کارزارهایی است که در چشم دیگران، ناشدنی و شکست‌خورده به نظر می‌آید؛ اما با قدم‌های او شدنی می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حقیر معتقده بهترین و بی نظیرترین آلبومهای هنرمندان مرد تاریخ موسیقی ایران از لحاظ استاندارهای درجه یک، برآستان جانان استاد شجریان، آتش در نیستان استاد ناظری، ستاره های سربی ابی، صحنه سیاوش شمس، سفر استاد معین، تاک سیاوش قمشی، آلبومهای دهه هفتاد منصور، و خودخواهانه بگم داریوش هرچی که خونده، با سپاس

    • بدون نام

      استاد صحنهای بین الملل استاد شهرام ناظری
      سایتون برسرموسیقی مستدام

    • بدون نام

      دراین روزگار ماشینی بی روح شنیدن صدای استاد واقعا روح آدمو خیلی تسلی میبخشه. من هر تصنیفشو هزار بار هم گوش بدم بار هزارو یکم همون حس خوب رو بهم میده .
      اینجور ادمها باید عمر هزار ساله داشته باشن انقدر که خوبن .
      استاد همیشه پایدار وسربلند باشی .

    • بدون نام

      به ژی ناظری

      پاسخ ها

      • ناصر زمانی

        انشاالله کرونا بگیری زجر کش بشی.مولانا .حافظ.سعدی.یا دیگر شعرا فارس بودن یاغیر .دبیرستانی رشته ادبیات فارس مقدس بودم که پول تو جیبی ام را جمع میکردم کاستهای تو رو دنبال میکردم.تو با انواع فرهنگ زبان اقوام هم وطنان .تو که فارسی نزانی با چه زبانی ارتباط برقرار می کنی.من لکم زبان فارسی چون زبان رسمی وطن عزیزم ایران است.برای کل ایران مقدس میباشد.چرا با واق واق کردن بین اقوام هموطنان تفرقه اندازی میکنی.باوجود خاطراتی.که از تک تک کاستها داشتم همه رو آتش زدم چون آتش در نیستان.سوخت آن عشقی که در جانم فتاد.افسوس از تمام اوقات دوران جوانی که برای گوش دادن به اراجیف خائن به زبان مقدس و رسمی وطن تلف کردن .حتی آهنگهای شیرین کردی شمارا گوش میدادم.مطمعنم خودتم.نفهمیدی چی خوندی.با آبروی زبان ارزشمند کردی هم که بی سر و ته بلغور کردی
        بازی کردی.بیراه چیدی کسک.میدونی بااین آهنگ چند دوستارو.از خودت بیزارکردی حتی بچها ودوستانشان خودت مسبب تبلیق.منفی علیه خودت شدی و خودت گاز گرفتی.ظرفیت هوادار ولیاقت.دوستار نداشتی.درود بر شجریان همه برای سلامتی سلطان آواز ایران دعا میکنن.


        .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج