۹۶۷۰۳۸
۲۵ نظر
۵۰۱۱
۲۵ نظر
۵۰۱۱
پ

چراییِ تفاوت فاحش آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات

عباس عبدی در روزنامه ایران نوشت: بررسی جدول ارائه شده از سوی وزارت کشور و اعلام درصـــــــــــد مشارکت انتخاباتی مردم به تفکیک استانهای ۳۱ گانه دو نکته را به ذهن متبادر می‌کنــــــد. نکته نخست فاصله قابل توجه سقف و کف مشارکت در استان‌های کشور است. استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود۷۰ درصد و استان تهران با حدود۲۶ درصد این سقف و کف را از آن خود کرده‌اند که نشان از تفاوت حدود سه برابری دارد.

عباس عبدی در روزنامه ایران نوشت: بررسی جدول ارائه شده از سوی وزارت کشور و اعلام درصـــــــــــد مشارکت انتخاباتی مردم به تفکیک استانهای ۳۱ گانه دو نکته را به ذهن متبادر می‌کنــــــد. نکته نخست فاصله قابل توجه سقف و کف مشارکت در استان‌های کشور است. استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود۷۰ درصد و استان تهران با حدود۲۶ درصد این سقف و کف را از آن خود کرده‌اند که نشان از تفاوت حدود سه برابری دارد.

برای یک جامعه معقول نیست که این حد از تفاوت را در میزان مشارکت داشته باشد. این تفاوت نشان می‌دهد که این انتخابات، انتخابات ملی به معنای دقیق کلمه نبوده است. به همان میزان که تهرانی‌ها با آن بیگانه بوده‌اند به همان میزان برای منطقه‌ای مانند کهگیلویه و بویر احمد و معدودی دیگر از استان‌ها جذابیت نسبی داشته است.

این نشان می‌دهد که ما با کلمه واحد ولی با معانی متفاوت از انتخابات مواجهیم. انتخابات اسم واحدی است که در مناطق مختلف دارای رسم و بار مفهومی متفاوت شده است. این بار معنای انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد با معنایی که انتخابات در تهران دارد متفاوت شده است. شاید دلیل اصلی این تفاوت در این است که در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد هنوز رقابت‌های قومی و محلی وجود دارد.

استان‌هایی که سطوح مشارکتی بالاتری دارند استان‌هایی قومی هستند. بنابراین انتخابات مجلس شورای اسلامی برای آنها در حکم انتخابات محلی است و مسائل ملی در آن نقشی ندارد. در حالی که در استان تهران چنین پدیده‌ای وجود ندارد و انتخابات حول محور برنامه دو حزب و گروه معنا می‌گیرد که خب در این انتخابات یک گروه بیشتر نبود و آن هم برنامه خاصی نداشت.

بنابراین، این حد از تفاوت شدید میان حداقل و حداکثر میزان و نسبت مشارکت همچنین نشان‌دهنده واقعیت دیگری است. بر اساس این آمار اغلب استان‌هایی که از نظر شاخص‌های توسعه‌یافتگی مانند تحصیلات، شهری بودن، مشارکت زنان و مجموعه شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی معرف توسعه در سطح پایین‌تری قرار گرفته‌اند، مشارکت بالاتری را در این انتخابات رقم زده‌اند. و برعکس در استان‌های توسعه یافته‌تر مشارکت پایین‌تر است. معنای روشن این است که مشارکت رقم خورده در این انتخابات ارتباطی با مفهوم مشارکت که متأثر از سطح توسعه یافتگی جامعه و نیازمند آن است نداشته و یک رابطه منفی دارد.

مقایسه درصد مشارکت حداقل و حداکثر این انتخابات با دوره گذشته نشان از تغییر در این شاخص دارد. در انتخابات سال ۹۴ اساساً تفاوت پایین‌ترین رقم مشارکت که در استان تهران رقم خورد ۵۰ درصد بود و استان‌های با مشارکت بالاتر حدود ۷۰ درصد مشارکت داشتند که فاصله نسبت حداکثر و حداقل کمتر از ۱.۵ برابر است. معنای این تفاوت آن است که در سال ۹۴ انتخابات یک مفهوم ملی داشته است که متأسفانه به دلایل مختلفی از آن جایگاه تنزل پیدا کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م

      علت فقط اقتصادی است‌زیرا مسئولین به مردم ریشخند زدند و به مشکلات مردم خندیدن.با اختلاس و دزدی و فامیل بازی و رابطه سالاری وصدها دلیل دیگر.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جناب یعنی اوضاع اقتصادی کهگیلویه خیلی بهتر از تهرانه که مشارکت بالاتره؟ منطقی باشید.

      • وحید

        بدون نام.
        نخیر بستگی به اطلاعات عمومی و درک فرد از جامعه داره

      • بدون نام

        پس لیست یاران اصلاحات و یاران هاشمی ، پشم بودند که میگید فقط یک گروه در انتخابات بودند؟؟

      • بدون نام م م م م م

        مجلس کاملا در جریان است که مقصر این‌حادثه که چرا مردم نیامدن ورای دهند فقط و فقط سانسور چی اخبار داغ بوده.

    • بدون نام

      تحلیل های مغرضانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر‌ به‌ مردم‌ مخصوصا‌ قشر‌ متوسط‌ و پایین‌ ‌ از‌ نظر‌ مالی‌ کمک‌ میکردید‌ الان‌ ۹۰‌ درصد‌ مردم‌ در‌ انتخابات‌ شرکت‌ میکردند

      • بدون نام

        تحلیل درسته
        شما سر تو از برف ببار بیرون

      • بدون نام

        تحلیل های صادقانه

    • علی

      واقعا هنوز نفهمیدن علت چیست !؟واقعا سطح دانش فهمیدنشون اینقده پایینه یا ملت رو اسب حساب کردن میگن نمیدونیم !!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوبم میدونن زشت است بازگوکنن (۱۶)در مردم بیشترشرکت نه کردن

    • بدون نام

      متخصصان دلسوز مستقل باید مطالعه و بررسی کنند و ریشه های اصلی و استخراج کنند و سپس سران نظام در جریان مطالعات ، قرار گیرند و اقدامات عملی برای رفع مشکلات در پیش بگیرند......دوری از احساسات و شعار های بیهوده ، مشکلات رو حل خواهد کرد....

    • علی

      برابر نامه منتشر شده از وزیر کشور به رئیس جمهوری میزان مشارکت ۱۳/۷ درصد بوده است. آقای عبدی لطفاً واقعیت را بگویید نه برای تطهیر خود میزان اعلام شده ستاد انتخابات در روزنامه ها را اصل بدانید.

    • بدون نام

      اتفاقا عیار اصولگراها و اقبال مردم نسبت به اونا کاملا مشخص شد که در خوشبینانه ترین حالت ۱۵تا۱۸٪ پایگاه مردمی دارن

    • بدون نام

      علت مشارکت فقط قومی .قبیلبه بوده

    • بدون نام

      کهکیلویه وامثالهم داستانی دیگردارد، آنها کاری به سیاست‌های حکومتی ندارند، رقابت قومی وقبیله ای است، ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        نه خیراینجا هم کسی نبود همه جا هم خلوت بود تقلب کردن0

    • بدون نام

      واقعیت آینه که بجز چند شهر بقیه ایران قوم گرایانه رای میدن

    • بدون نام

      متاسفانه
      نظرات اصولی را که بارها داده ام درج نمی کنید . اکتفا می کنید به. یک سری نظرات که خواننده فقط بخواند ‌ بگذرد . خودتون بهتر می دانید هیچ جایی برای بیان نظرات منطقی نیست . این حداقل ها را هم از ما نگیرید . هر چند میدانم درج نمیشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب حالا که درج شده میگفتی عزیز. درهرصورت بازهم بفرست ناامیدنشو...

    • بدون نام

      دلیلش دروغ، دروغ، دروغ، دروغ.

    • بدون نام

      مرد حسابی چرا سعی میکنی امار دروغ را با مطرح کردنش درست جلوه بدی دیگه همه ادم وعالم میدونن که کل ارا سیزده درصد هم نبود واصولا دراکثر نقاط غیر قانونی وباطل بود

    • بدون نام

      من بچه استان کهگیلویه و بویراحمدم ...دلیل مشارکت زیاد مردم استان فقط یه دلیل داشت و بس نماینده ای که قبول شده از طایفه بسیار بزرگ و با جمعیتی حدود 50 درصد شهر یاسوج یا بویراحمد هستش و تمام ...طایفه محترم تامرادی

    • TNT2

      سانسورچی داری از حد میگذرونی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج