«۱۹۱۷» از کجای سینما سربلند کرده؟
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
ایرانیان - F داخلی موبایل111
کلینیک زیبایی پارسیس_f موبایل
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
پارسیس - f تبلت
کتاب لند_1
لایکو_1
اپیلاسیون نانا 1
سمپاشی امحا_1
کتاب لند_3
اپیلاسیون نانا 3
سمپاشی امحا_3
لایکو_3
اپیلاسیون نانا 4
سمپاشی امحا_4
لایکو_4
کتاب لند_4
اپیلاسیون نانا 2
لایکو_2
سمپاشی امحا_2
کتاب لند_2
ایرانیان - F داخلی1111
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۹۶۷۳۱۴
۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
۴۰۶۷
آخرین فیلم سم مندرس، «۱۹۱۷» یک فیلم جنگی است. در سال‌های اخیر فیلم‌های جنگی کمتری در سینمای آمریکا تولید می‌شوند یا فیلم‌های جنگی تولیدشده، معمولی و در چارچوب‌های مشخص هستند و به اصطلاح شاهکار از دلشان بیرون نمی‌آید.

برترین‌ها: آخرین فیلم سم مندرس، «۱۹۱۷» یک فیلم جنگی است. در سال‌های اخیر فیلم‌های جنگی کمتری در سینمای آمریکا تولید می‌شوند یا فیلم‌های جنگی تولیدشده، معمولی و در چارچوب‌های مشخص هستند و به اصطلاح شاهکار از دلشان بیرون نمی‌آید.

«۱۹۱۷» از کجای سینما سربلند کرده؟

اولین نکته‌ای که بعد از تماشا فیلم «۱۹۱۷» به ذهن متبادر می‌شود، شباهت‌ها و تفاوت‌هایش با محبوب‌ترین، دیده‌شده و مطرح‌ترین فیلم‌های جنگی است که در تاریخ سینما ساخته شده‌اند. چرا که از همان آغاز فیلم ابعاد گسترده آن و خصوصا کیفیت ساخت جالب توجهش، مقیاس سنجش فیلم را بسیار بزرگ می‌کند و ناگزیر آن‌را در کنار آثار جنگی بزرگ تاریخ سینما قرار می‌دهد.

اسب جنگی

«۱۹۱۷» از کجای سینما سربلند کرده؟

یک نکته مهم در برخورد اولیه با «۱۹۱۷» توجه به این امر است که فیلم وقایع جنگ جهانی اول را شرح می‌دهد. به لحاظ فضا‌های موجود در جنگ، استفاده از ادوات جنگی قدیمی و کلاسیک مانند اسلحه‌های خاص و جنگجویانی سوار بر اسب و استفاده از سلاح سرد، جنگ جهانی اول و تصاویری که می‌سازد با جنگ جهانی دوم تفاوت‌های عمده‌ای دارند.

یکی از فیلم‌هایی که جنگ جهانی اول در پس‌زمینه‌اش حاضر است و به آن می‌پردازد، «اسب جنگی» فیلم استیون اسپیلبرگ است که به‌واسطه اسب و صاحبش به جبهه‌های جنگ جهانی اول می‌رسد و نبرد دو جناح را به نمایش می‌گذارد. جالب است که در آن فیلم هم بندیکت کامبربچ به عنوان یک فرمانده جنگی حضور داشت. او در این فیلم هم نقش یک فرمانده جنگی را بازی می‌کند. این استفاده از بازیگر مشترک و همچنین نمایش ادوات و تاکتیک‌های جنگی مشابه، «۱۹۱۷» را در رده «اسب جنگی» قرار می‌دهد.


نجات سرباز رایان

«۱۹۱۷» از کجای سینما سربلند کرده؟

طبیعتا هر فیلم جنگی که در سینمای آمریکا از دهه هشتاد به این سو ساخته می‌شود و یک موقعیت مهیب و دهشتناک انسانی را روایت می‌کند، خواه ناخواه با فصل آغازین، یعنی چهل دقیقه ابتدایی فیلم «نجات سرباز رایان» مقایسه می‌شود. آن شروع حیرت‌انگیز در فیلم اسپیلبرگ، مهم‌ترین دستاورد سینمای معاصر هالیوود در چگونگی پرداخت و ساخت صحنه یک نزاع جنگی است. درس کارگردانی است برای همه فیلم‌های بعد از خودش که نشان می‌دهد چطور می‌شود با طراحی میزانسن‌ها و دکوپاژ تماشاگر را به عمق یک فاجعه جنگی پرتاب کرد. «نجات سرباز رایان» تماشاگر را وارد همه جزییات و لحظات دردناکی می‌کند که جنگ با خودش به همراه دارد.

ترس و محافظت از خود، در این چهل دقیقه ابتدایی سهمناک است و همانطور که گفته شد بزرگترین دستاورد سینمای جنگی هالیوود معاصر. اینکه چگونه جنگ، نزاع میان دولت‌ها و قدرت‌ها، باعث ارزان از دست رفتن جان آدمیزاد و انسانیت می‌شود. «۱۹۱۷» هرکجا تلاش می‌کند به موقعیت‌های دهشتناک انسانی دست بیازد و آنان را شرح دهد، به «نجات سرباز رایان» گریز می‌زند و تماشاگر را یاد شاهکار اسپیلبرگ می‌اندازد.


راه‌های افتخار

«۱۹۱۷» از کجای سینما سربلند کرده؟

در صحنه ابتدایی «۱۹۱۷» دو شخصیت اصلی را می‌بینیم که در مسیر طولانی یک خاکریز موحش که بر سطح زمین و در خط مقدم حفر شده، پیش می‌روند. اساسا هر نمای این‌چنینی که گروه سربازانی را در حال گذر کردن از یک تونل جنگی یا خاکریز نشان دهد، تماشاگر را به‌یاد فیلم «راه‌های افتخار» استنلی کوبریک می‌اندازد.

فیلمی قوی و ماندگار که بعد از تماشایش بعید است این عبور‌های جمعی از خاکریز‌ها را فراموش کنید. در آن فیلم کوبریک برای اولین‌بار از چنین مدل صحنه‌پردازی برای وسعت بخشیدن به میزانسن و عمق میدان، استفاده می‌کند. «۱۹۱۷» با شروع فیلم خود از خاکریزی مشابه و ساخت فوندانسیون خود بر روی ایده جنگی «راه‌های افتخار» سعی می‌کند پل ارتباطی قوی میان خود و فیلم‌های جنگی مهم تاریخ سینما بزند.


دانکرک

«۱۹۱۷» از کجای سینما سربلند کرده؟

پیش از «۱۹۱۷» فیلم جنگی دیگری که در سال‌های اخیر نامش زیاد به گوش خورده، «دانکرک» ساخته کریستوفر نولان است. فیلمی که موافقان و مخالفان جدی و دو آتشه‌ای دارد و بحث و جنجال زیادی میان طرفداران و مخالفان خود به‌پا کرده است. تلاش اصلی نولان در «دانکرک» این است که ایده‌های فرمال خاص و خارج از قاعده‌ای را وارد فضای ژانریک فیلم جنگی کند.

شکلی از بیانگری و فرمالیسم سینمایی در «دانکرک» در دل اسلوب فیلم‌های جنگی مورد آزمون و خطا قرار می‌گیرد و «۱۹۱۷» هم در ابعاد تکنیکال خود، درست راه «دانکرک» را می‌رود و سعی می‌کند به یک تجربه فرمالیستی ویژه و خاص برسد. نولان با روایت و شکست توالی زمانی در سه مکان مختلف بازی می‌کرد تا به فرم جدید مورد نظرش برسد. «۱۹۱۷» هم همین بازی را با پلان/ سکانس بودن بخش‌های عمده‌ای از فیلم پیاده می‌کند. کل فیلم به‌غیر از چند کات نامرئی، به‌هم‌پیوسته فیلمبرداری شده است و این یک دستاورد بزرگ برای فیلمبردار فیلم می‌باشد که جایزه اسکار را هم از آن خود کرد.

مدیسا مهراب پور
مطالب مرتبط
انتشار یافته: 9
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
13:36 - 1398/12/13
فقط راه افتخار ، كل ٢ سال سربازي ادم داخل اين فيلم خلاصه شده شايد به اين شدت نباشه ولي عين واقيعته
Iran, Islamic Republic of
15:57 - 1398/12/13
ی فیلم خوب ولی بعضی جاهاش فیلم سکته میزنه
Iran, Islamic Republic of
17:50 - 1398/12/13
فیلم خوبی هست.چند شب پیش دیدمش..نگاش کنید
Iran, Islamic Republic of
10:11 - 1398/12/14
هیچی نجات سرباز راین نمیشه
Iran, Islamic Republic of
12:21 - 1398/12/14
واقعا فیلمش خوبه؟ اصلا از کشته شدن سربازها تو جنگ خوشم نمیاد
Iran, Islamic Republic of
19:06 - 1398/12/14
دانکرک و نجات سرباز رایان رو دیدم دانکرک که چرته ولی نجات سرباز رایان خیلی شاهکاره دیالوگ های خیلی سنگین و پر معنایی هم داره وجلوه های بصریش هم صد برابر دانکرکه. ولی فکر کنم ۱۹۱۷خیلی فیلم خوبی باشه چون دانلودش کردم اما یه تیکه هاییشو دیدم چون وقت نکردم تماشا کنم
پاسخ ها
سعید
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
فیلم متوسطی بود بنظرم . کلا فیلمای امسال مفهومی و یکم دچار کمبود داستانی هستن یعنی میتونین رد کنین و متوجه بشین چی شد خیلی میخکوب نمیکنه و نه این نه آیریش من نه جوکر نه ...
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
بهمن پور_داخلی1
استخدام_1
شیرآلات زمانی_1
تدریس خصوصی امیرکبیر_1
شیرآلات زمانی_3
تدریس خصوصی امیرکبیر_3
بهمن پور_داخلی3
استخدام_3
تدریس خصوصی امیرکبیر_4
بهمن پور_داخلی4
شیرآلات زمانی_4
استخدام_4
شیرآلات زمانی_2
استخدام_2
بهمن پور_داخلی2
تدریس خصوصی امیرکبیر_2
فنی آتل_فوتر موبایل
ایرانیان- فوتر موبایل222
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
کیان برنا_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل2
دکتر عارفی - موبایل فوتر
شفا_فوترموبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
قالیشویی ادیب_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
ایرانیان-فوتراصلی222
دکتر عارفی - فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
شفا_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
کیان برنا_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی بانو_فوتر2
رستوران باغ بهشت _فوتر
تدبیرکالا_فوتر
فنی آتل_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو