۹۶۷۶۴۶
۷ نظر
۵۰۴۰
۷ نظر
۵۰۴۰
پ

۱۳ سوال مهم در نبرد با کرونا

در این مطلب پاسخ سازمان بهداشت جهانی را به برخی پرسش‌های مطرح شده و باور‌های بی‌پایه در فضای مجازی بررسی خواهیم کرد تا با آگاهی بیشتر بتوانیم به بهترین شکل این ویروس مسری را شکست دهیم.

روزنامه جام‌جم: با افزایش شیوع ویروس کووید-۱۹ فراتر از مرز‌های چین و در ۶۰ کشور جهان، سازمان بهداشت جهانی در آخرین نشست خود سطح تهدید این ویروس را بسیار بالا اعلام کرد. امکان انتشار این ویروس در دوره نهفتگی آن که ممکن است از دو تا ۱۲ روز به طول انجامد، موجب نگرانی فزاینده‌ای در میان مردم جهان شده است. این روز‌ها کافی است سری به دنیای مجازی بزنید تا با موج عظیم خبر‌ها و توصیه‌ها که بعضا بسیاری از آن‌ها باور‌های نادرست و ناکارآمد است، مواجه می‌شویم.

۱۳ سوال مهم در نبرد با کرونا

البته این جریان خبر پراکنی و اشاعه راهکار‌های نادرست و بعضا مشکل‌ساز فقط به کشور ما محدود نمی‌شود بلکه جریان اطلاع‌رسانی صحیح در سراسر دنیا را با مشکل مواجه کرده است. قطعا استفاده از اطلاعات منتشر شده از منابع رسمی و ذی‌صلاح در چنین شرایطی بهترین روش برای افزایش آگاهی و انجام اقدامات لازم خواهد بود. در ادامه پاسخ سازمان بهداشت جهانی را به برخی پرسش‌های مطرح شده و باور‌های بی‌پایه در فضای مجازی بررسی خواهیم کرد تا با آگاهی بیشتر بتوانیم به بهترین شکل این ویروس مسری را شکست دهیم.

آیا دستگاه‌های خشک‌کن دست در سرویس‌های بهداشتی، کرونا ویروس جدید را می‌کشد؟

خیر. گرمای دستگاه‌های خشک‌کن دست نمی‌تواند ویروس کرونای ۲۰۱۹ را از بین ببرد. بهترین راهکار برای پاکسازی، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی‌کننده پوست بر پایه الکل به صورت کامل است. پس از شستن دست‌ها از حوله کاغذی یا دستگاه خشک‌کن هوای گرم برای خشک‌کردن دست‌ها استفاده کنید.

آیا لامپ‌های ضدعفونی‌کننده فرابنفش که معمولا برای استریل فضای آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها از آن استفاده می‌شود، می‌تواند افراد را نیز از کرونا ویروس جدید پاک کند؟

خیر. به‌دلیل مشکلاتی که پرتو فرابنفش می‌تواند برای پوست ایجاد کند، افراد به هیچ‌عنوان نباید در معرض لامپ‌های فرابنفش قرار بگیرند.

تب‌سنج‌های الکتریکی چقدر در شناسایی افراد آلوده به کروناویروس جدید مؤثرند؟

تب‌سنج‌ها در خصوص شناسایی بیمارانی که بر اثر آلودگی به این ویروس دچار تب شده‌اند، کارایی خواهد داشت. با وجود این، این روش امکان شناسایی افرادی را که آلوده هستند، اما هنوز تب نکرده‌اند نخواهد داشت. این ویروس از زمانی که فرد را آلوده می‌کند تا بروز علائمی مانند تب دو تا ۱۲ روز در دوره نهفتگی خواهد بود؛ بنابراین افراد آلوده بدون این که علائمی از خود بروز دهند، می‌توانند آلودگی را گسترش دهند.

آیا اسپری الکل یا ضدعفونی‌کننده‌های بر پایه کلر بر تمام بدن می‌تواند فرد را از ویروس کرونای جدید پاکسازی کند؟
خیر. آلودگی فرد به ویروس کرونا به این معنی نیست که ویروس روی تمام بدن فرد نشسته است. بلکه فرد با دست آلوده یا سایر روش‌ها ویروس را وارد بدن خود کرده است؛ بنابراین اسپری الکل یا مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه کلر مانند وایتکس به تمام بدن نمی‌تواند فرد را از این ویروس پاک کند. ضمن این که ممکن است به پوست و لباس فرد نیز آسیب بزند. این مواد با غلظت‌های توصیه شده صرفا برای ضدعفونی سطوح باید مصرف شود.

آیا واکسن‌های تولید شده علیه ذات‌الریه یا آنفلوآنزا از ابتلا به کروناویروس جدید پیشگیری می‌کند؟

۱۳ سوال مهم در نبرد با کرونا

خیر. واکسن‌های موجود در بازار در برابر سایر بیماری‌های ویروسی تنفسی مانند آنفلوآنزا محافظتی در برابر این ویروس جدید ایجاد نمی‌کنند. در حال حاضر محققان بسیاری از پژوهشگاه‌ها در سراسر جهان در حال توسعه واکسن جدیدی علیه این ویروس هستند. با این وجود اگر واکسن‌های موجود برای سایر بیماری‌های تنفسی را دریافت نکرده‌اید، سازمان بهداشت جهانی استفاده از آن‌ها را در جهت حفظ سلامت در برابر سایر عوامل بیماری‌زا در شرایط کنونی به شدت توصیه می‌کند تا از حجم بیماران مبتلا به سایر بیماری‌ها با علائم مشابه کروناویروس جدید کاسته شود.

آیا شست‌وشوی مداوم دستگاه تنفسی فوقانی (بینی و حلق) با محلول‌های نمکی از ابتلا به کروناویروس جدید پیشگیری می‌کند؟

خیر. در حال حاضر هیچ گزارشی مبنی بر اثربخش‌بودن شست‌وشوی دهان و بینی با محلول‌های نمکی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس گزارش نشده است. گزارش‌های محدودی در مورد اثر مثبت استفاده از محلول‌های نمکی برای بهبود علائم سرماخوردگی عادی وجود دارد، اما تاکنون اثربخشی آن در خصوص پیشگیری از عفونت‌های تنفسی گزارش نشده است.

آیا خوردن سیر می‌تواند از ابتلا به کووید-۱۹ پیشگیری کند؟

سیر از جمله خوراکی‌هایی است که دارای برخی خواص ضدمیکروبی نیز هست. اما در همه‌گیری اخیر هیچ گزارشی از این که مردم با خوردن سیر توانسته‌اند از ابتلا به این عفونت پیشگیری کنند وجود ندارد.

آیا مالیدن روغن کنجد روی پوست مانع ورود ویروس کرونای جدید به بدن می‌شود؟

۱۳ سوال مهم در نبرد با کرونا

خیر. روغن کنجد نمی‌تواند ویروس کرونای جدید را از بین ببرد. تا به حال اثر کشنده چند محلول شیمیایی مانند شوینده‌های بر پایه کلر مانند وایتکس، الکل ۷۵ درصد و کلروفورم روی این ویروس اثبات شده است. اما استفاده از آن‌ها نیز روی پوست به ویژه توصیه‌ای که برای استفاده از آن‌ها روی پوست زیر بینی می‌شود علاوه بر خطرناک بودن هیچ اثر پیشگیرانه‌ای ندارد.

آیا فقط سالمندان به این ویروس مبتلا می‌شوند یا کودکان و جوانان نیز ممکن است مبتلا شوند؟

افراد در همه گروه‌های سنی در معرض آلودگی با ویروس کرونای جدید قرار دارند. اما افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای حالت‌های شدیدتری از آن را بروز خواهند داد و بیماری برای آن‌ها می‌تواند خطرناک‌تر باشد. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی به همه گروه‌های سنی توصیه می‌کند راهکار‌های پیشگیرانه توصیه شده مانند شستن مداوم و صحیح دست‌ها و ضدعفونی کردن سطوح را جدی بگیرند.

دریافت بسته یا نامه پستی احتمال انتقال آلودگی دارد؟

خیر. دریافت بسته‌های پستی حتی از کشور چین نیز ایمن است. بر اساس نتایج مطالعات صورت گرفته، کرونا ویروس جدید به مدت طولانی روی سطوحی مانند پاکت‌نامه یا بسته پستی نمی‌ماند. با وجود این می‌توانید برای اطمینان خاطر بیشتر بسته را با استفاده از دستکش یک‌بار مصرف باز کرده یا در صورت امکان آن را ضدعفونی کرده و سپس وارد منزل کنید.

حیوانات امکان گسترش این ویروس را دارند؟

بر اساس گزارش‌های فعلی، هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که این ویروس از انسان به حیوانات منتقل شود و از آن طریق مجدد به انسان‌ها سرایت کند، مشاهده نشده است. از این رو در صورتی که اگر هر گونه تماس حفاظت‌نشده‌ای با حیوانات اهلی یا وحشی داشتید حتما دست خود را به صورت کامل با آب و صابون بشویید. این کار به جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های باکتریایی قابل انتقال از حیوانات به انسان نظیر اشریشیا کولی و سالمونلا نیز کمک می‌کند.

آیا مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اثری بر پیشگیری یا بهبود عفونت کرونا ویروس جدید دارند؟

۱۳ سوال مهم در نبرد با کرونا

خیر. آنتی‌بیوتیک‌ها فقط اثر کشنده روی باکتری‌ها دارند. از آنجا که در بیماری کووید-۱۹ ما با یک ویروس روبه‌رو هستیم، استفاده از آنتی‌بیوتیک اثری بر آن نخواهد داشت. البته اگر بر اثر ابتلا به این عفونت در بیمارستان بستری شوید ممکن است به شما آنتی‌بیوتیک‌هایی برای پیشگیری از عفونت‌های همزمان باکتریایی داده شود. پس این به معنای ناآگاهی کادر درمان نخواهد بود!

با توجه به این که داروی قطعی برای این ویروس معرفی نشده است، بستری شدن در بیمارستان چه کمکی به بیمار خواهد کرد؟

دارو‌های این عفونت ویروسی هنوز در مرحله تحقیق و بررسی است. اما بستری شدن فرد مبتلا در بیمارستان کمک می‌کند تا درمان‌های کمکی برای کاهش علائم بیماری داده شود. همچنین افرادی که بیماری در آن‌ها پیشرفته شده باشد، نیاز به امکانات بیمارستانی برای عبور از این دوره بیماری خواهند داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عین الله ستایش

      همش خیر

      پاسخ ها

      • ضحا

        دعای توسل بخونید خوبه متوسل به ائمه بشین..(.پرودگارعزیزبه واسطه اونهارحم کنه به هممون!)...

      • ضحا

        دعای توسل بخونید خوبه متوسل به ائمه بشین..(.پرودگارعزیزبه واسطه اونهارحم کنه به هممون!)...

      • ضحا

        دعای توسل بخونید خوبه متوسل به ائمه بشین..(.پرودگارعزیزبه واسطه اونهارحم کنه به هممون!)...

      • بدون نام

        خوبه همه رو با دلیل توضیح داده برات. وقت می ذاشتی می خوندی

    • بدون نام

      عجب ویروس چموشیه!!
      هیچ جوری نمیشه رامش کرد

    • بدون نام

      باشه فهمیدیم نیاز نیست سه بار بگی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج