۹۷۱۵۸۲
۲۳ نظر
۵۰۱۶
۲۳ نظر
۵۰۱۶
پ

بازار مسکن در سال ۹۸ کوچک‌تر شد

با وجود افزایش بیش از ۶۳ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در سال ۱۳۹۸ و رشد معاملات در سه ماه پایانی سال، این بازار در حالت کلی ۳۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ کوچکتر شد.

ایسنا: بازار مسکن شهر تهران در سال ۱۳۹۸ در حالت کلی حال و روز خوبی نداشت؛ هر چند از آذرماه به بعد شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی معاملات نسبت به ماه های قبل بود.

اولین نشانه های ورود بازار مسکن پایتخت به دوره رکود از خرداد ماه سال جاری نمایان شد. با این حال افزایش اسمی قیمت شرایطی را به وجود آورده بود که متقاضیان با گمان پیش بینی رشد قیمت ها تا تیرماه در بازار حضور داشتند. تا این که از مرداد بازار وارد رکود شد و تا ۴ ماه بعد از آن روند نزولی قیمت را طی کرد. بازار در شهریور ماه با ۲۸۰۰ فقره معامله به رکود تاریخی رسید که گفته می شود از سال ۱۳۶۶ تاکنون بی سابقه بوده است. در همان ماه قیمت ها ۲.۸ درصد نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرد و این روند تا آبان ماه ادامه داشت.

اما از آذرماه همزمان با تغییر قیمت بنزین و رشد بازار ارز شاهد جهش ۱۳۵ درصدی معاملات نسبت به آبان ماه و رشد ۸.۵ درصدی ماهیانه قیمت مسکن در تهران بودیم‌ که این روند البته با سرعت کمتری تا بهمن ماه ادامه یافت تا اینکه قیمت مسکن در تهران برای اولین بار وارد کانال ۱۴ میلیون تومانی شد و به میانگین ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید.

این رشد در شرایطی اتفاق افتاد که از مرداد ماه به بعد همزمان با افت شدید معاملات امیدها برای ثبات قیمت مسکن افزایش پیدا کرده بود. تنها علت جهش معاملات از آذرماه افزایش خرید و فروش های سفته بازانه به منظور حفظ ارزش پول بود. گفته می شود حدود ۷۷ درصد معاملات در بازار مسکن ایران را خرید و فروش های سفته بازانه شامل می شود.

بررسی تحولات بازار مسکن شهر تهران در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ نشان می دهد تعداد معاملات در این مدت به حدود ۷۳.۴ هزار واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۵.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های ملکی در شهر تهران ۱۳ میلیون و ۲۰ هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۳.۵ درصد افزایش نشان داد. با این حال رشد نقطه به نقطه قیمت در بهمن ماه ۴۴ درصد بود که نشان می دهد از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ به ثبات نسبی رسیده است.

نکته قابل توجه اینکه نرخ رشد قیمت در نیمه جنوبی شهر تهران در سال ۱۳۹۸ بیشتر از نیمه شمالی بود و به نوعی می‌توان گفت بازار در نیمه جنوبی تهران خود را با شمال شهر بالانس کرد. هرچند از آبان ماه به بعد نشانه‌های ثبات نسبی در جنوب شهر نیز مشاهده شد.

کارشناسان با توجه به تکمیل ظرفیت بازار مسکن، سودی از نظر اقتصادی برای آن متصور نبوده و نیستند. کاهش رغبت سازندگان برای تعریف پروژه های جدید با توجه به پایین بودن توان طرف تقاضا و همچنین رشد قیمت مصالح ساختمانی و آهن آلات گواهی بر از دست رفتن ظرفیت بازار مسکن است.

اما از سویی دیگر به دلیل نااطمینانی و عدم قطعیت در شرایط کلی اقتصاد و با لحاظ این موضوع که نمی توان پیش بینی قطعی از وضعیت آینده بازار مسکن در سال ۱۳۹۹ ارائه داد سه سناریو را برای این بازار مد نظر قرار می‌دهند.

در حالت اول ثبات قیمتی را برای بازار مسکن شهر تهران می توان متصور بود که احتمال آن بیش از دو سناریوی دیگر است. با توجه به پیش بینی تورم حدود ۲۰ درصد در سطح اقتصاد کلان، ثبات قیمتی بازار مسکن به معنای کاهش واقعی قیمت است.

در فرضیه دوم رشد پایین تر از نرخ تورم عمومی را برای بازار مسکن می توان تصور کرد که این سناریو نیز به معنای کاهش قیمت واقعی مسکن خواهد بود.

اما گمان زنی سوم که احتمال آن بعید به نظر می رسد جهش قیمت ها در بازار مسکن شهر تهران است که در صورت وقوع آن باید منتظر تحولاتی از جمله عمیق تر شدن رکود فعلی، طولانی تر شدن رکود محتوم آینده، پرتاب متقاضیان مصرفی به شهرهای اطراف و رشد قیمت در شهرهای اقماری باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به خدا نخرید مجبور میشوند قیمت ها را پایین آورند هیچ چیز نخرید جان هرکه دوست دارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کارشناس به روی چشم.

    • شهروند

      کورنا این ظالمین گرانیها راخودتو به آنهابرسان

      پاسخ ها

      • ایرانپور

        بخدای بزرگ اگر این ملت ساده نخرند همه چیز بشدت پایین میاد نخرید جان بچه تان نخرید همه چیز الکی بالا رفته

    • بدون نام

      قیمت واقعی مسکن حداکثر متری 50 هزار تومانه بقیش زیاده خواهیه!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      از آذر 96 به بعد وقتی با توهم فروشندگان و املاکی های کلاش قیمت مسکن شروع به چند برابر و فضائی شدن کرد! تذکر داده شد هرچه قیمت مسکن بالاتر رود مجبور است سقوط کرده و به پائین تر از قیمت واقعی بفروش رود وگرنه تنها ضررهای پیاپی نصیب فروشندگان خواهد شد که شد و مسکن در کما بسر می برد و بالاجبار باید قیمتش سقوط آزاد نماید و هر چه قیمتها را بالا ببرند مجبورند ارزان نمایند!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قیمت مسکن در ایران ارزونه ،فقط یک نگاه به قیمت خودرو بکنیم میفهمیم قیمت یک واحد آپارتمان با قیمت یک تویوتا مدل۲۰۱۱ برابره.

      • بدون نام

        10:41!
        حیف که این قیمتهای توهمی ارزون خریدار نداره و باید حداقل تا یکصدم اون قیمتها پائین بیاد تا شاید خریدار پیدا کنه وگرنه در واقعیت فق ضررهای بزرگ نصیب فروشنده هاش میکنه!!!!

    • بدون نام

      خدا باعث و بانیش رو سرنگون کنه بخدا خونه داشتم فروختم دیگه نتونستم بخرم

    • بدون نام

      ان شاالله این قد کوچیک بشه که قیمتهایی که الکی افزایش پیدا کرد به قبل برگرده .هیچ کس توان خرید نداره شورش همه جور دراومده ایران خودرو و سایپا و بقیه امیدوارم قیمتای کاذبی که بر دن روزبروز سقوط کنن به پایین پراید۱۴ تومنی ۷۰ میلیون شد ی تومن میاد پایین میگن ارزون شد.
      کاش درآمد مردم همپای قیمتا بالا میرفت .کسی پول نداره بخره.
      امیدوارم بخاطرکرونا مسکن وماشین حسابی شکسته بشه قیمتاشون.

    • سازنده

      به نظر من احتمال کاهش کمه واحتمال رشد خیلی زیاد هم کمه احتمالا در سال اینده به اندازه تورم رشد کنه ولی اینکه یه سری از دوستان میگن باید ارزان بشه دلیلشون چیه کارگر ۴۰ تومنی روزمزد شد ۱۲۰
      میلگرد ۲تومنی شد ۶۵۰۰
      بتن متری ۸۰ شده ۲۲۰
      جواز ۷۰ درصد تو دوسال گرون شد
      زمین کلنگی شده سه برابر و نیم چه منطقی توش که ارزون بشه سازنده برای یه ملک حداقل سه سال باید زحمت بکشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون زمانی که بیخودی قیمت ها رو 10 برابر کردید که خبری از افزایش حقوق کارگر و قیمت مصالح نبود کجا بودی که منطقاً از گرونی تخیلی جل.گیری کنی؟!
        این توجیهات فقط برای موجه جلوه دادن قیمت تخیلی مسکنه وگرنه افزایش قیمت مصالح و حقوق کارگر اثر چندانی در افزایش قیمت واقعی مسکن نداره!
        بهتره اول قیمت مسکن رو واقعی کنید بعد دم از افزایش حقوق کارگر و قیمت مصالح بزنید!
        کسی با قیمت تخیلی خونه نخواهید خرید تا شما طماعان ضررهای زیادی بکنید و براتون درس عبرت بشه!!!

      • بدون نام

        اینائی که گفتی همش دروغه و کسی با قیمت توهمی خونه نمی خره خودتو خسته نکن سازنده دلاور سودجو

      • بهزاد

        سازنده جان با توجه به گفته های احتمالاً مستند خودتان
        قیمت ساخت مسکن در این دو سال حداقل به طور میانگین ۲ الی ۲ و نیم برابر شده.
        اما قیمتهای پیشنهادی سازندگان به نسبت ۲ سال قبل ۴ الی ۵ برابر.
        این نشان از سودجویی و زیاده خواهی صنف شما دارد.

      • بدون نام

        بنظرت خونه ای که حداکثر قیمت ساختش تا متری 500 هزار تومان و برای خونه لاکچری نهایتاً متری یک میلیون تومان با زور می رسید بفرض درست بودن حرفات در مورد افزایش دستمزد کارگر و قیمت مصالح قیمت خونه چقدر باید افزایش پیدا می کرد؟! باید 10 برابر میشد؟!
        شماها فکر می کنید با دسته کورا طرفید

      • بدون نام

        افزایش قیمت زمین کلنگی هم زیر سر خودتون بود تا گرونی های نجومی چند برابری مسکن را توجیه کنید

    • بدون نام

      آره تو راست میگی، دلارچندبرابرشد؟ ماشین چند برابر، خانه چندبرابر، بورس، طلا، سکه، برای کاهشی شدن مسکن لازمه بازارهای موازی کاهش پیداکنن،

    • بدون نام

      وقتی حقوق کارگر نهایتاً 20% و مصالح 10% الی 20% گرون میشه گرونی رؤیائی مسکن با افزایشهای 10 تا 12 برابری چه مفهمومی داره!!!!!!!!!!!

    • مرتضوی

      طبق هر شش سال گذشته افت ۲۰درصدی در پیش خواهیم داشت زیرا که بازار شب عیدمون هم از بین رفت و به امید عید۱۴۰۰باید صبر کنیم ک قیمتها جهشی بشه وانتخابات امریکا خود بخود جلوشو خواهد گرفت .
      فعلا نگه داشتن پول در بانک عقلانی تر هستش

    • بدون نام

      قبلا میگفتن ده درصد تورم داریم تا دویست درصد رفت خدارحم کنه بیست وپنج درصد بگن باید تا هزار درصد منتظر باشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گرونی که کار ساده ایه! اگه تونستی بفروش به اون قیمتها
        یا حتی یک دهم اون قیمتها!
        فکر کردی گرون کردن خیلی هنره!
        تو و امثال تو همون بهتر سرمایشون باد کنه و نتونن ازش استفاده کنن و قفل بشه

    • محمد سلطان

      درست میشه ایشالله.کل املاک دست بانکها ودولته بیان سود۲۰درصد به سپرده ها بدهند وبعد ملک را ارزان کنند.اونها پولهای ملت را میگیرند وملک میخرن وبعد با قیمت فضایی به مردم میفروشند.

    • بدون نام

      بنا به نظرکارشناسان مسکن افت شدید در راه است تمام معاملات درتمام زمینه ها صددرصد نزول داشته وخواه ناخواه در امر مسکن هم بی تاثیر نخواهد بود وباکاهش 50% مسکن روبرو خواهیم شد چون مسئله ویروس کرونا وکاهش و درآمد مردم به اندازه ده سال به عقب باز گشتیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج