۹۷۲۳۶۶
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

ارتباط سیاست و آوازخوانی در بالکن علیه کرونا

امین بزرگیان، تحلیلگر و فعال رسانه‌ای نوشت: ‏بالکن قطعه‌ای از «بیرون» است که در «درون» تعبیه شده است. با سخت شدن دسترسی به بیرون از خانه در معماری‌های جدید شهری این فکر به سر معماران افتاد که قطعه‌ای از فضای بیرون را به فضای درون بکشند.

امین بزرگیان، تحلیلگر و فعال رسانه‌ای نوشت: ‏بالکن قطعه‌ای از «بیرون» است که در «درون» تعبیه شده است. با سخت شدن دسترسی به بیرون از خانه در معماری‌های جدید شهری این فکر به سر معماران افتاد که قطعه‌ای از فضای بیرون را به فضای درون بکشند.

بالکن در واقع جایی‌است مرزی که هرچند مالکیتش با صاحب‌خانه است اما او این فضای خصوصی ‏را با دیگران -در واقع با نگاه دیگران- به اشتراک می‌گذارد. این اشتراک گذاری، یعنی عدم کنترل بر چشم‌چرانی، دخالت یا فضولی حسانی دیگران کارکرد دوگانه‌ای دارد: هم جایی می‌شود ریسک‌پذیر که در آن نمی‌توان هر کاری را انجام داد، و هم مکانی می‌شود برای فراخواندن دیگران به تماشای خود و حوزه ‏خصوصی خود. بالکن‌ها به نوعی آگورا‌های شخصی هستند که دیگران نه به صورت جسمانی که از طریق نگاه کردن و شنیدن می‌توانند در آن حضور یابند و جمع شوند.

اگر هوای آزاد یا آفتاب باعث می‌شود که در بالکن‌ها بتوانیم لباس‌ها یا میوه‌های‌مان را خشک کنیم این ویژگی یعنی «بیرون بودگی» یک جنبه سیاسی ‏از خیابان و کوچه را نیز مال خود می‌کند و چون آفتاب به ارث می برد. بالکن‌ها همواره می‌توانند سیاسی‌ترین نقطه یک خانه باشند؛ جایی که فرد عاصی و رنجور از مناسبات داخل خانه و خانواده می‌تواند به آن مراجعه کند و دیگران را از رنج‌اش باخبر کند، یعنی جامعه و دیگری (حوزه عمومی و دولت) را به ‏ستم موجود در حوزه خصوصی‌اش آگاه کند.

و نیز جایی که افراد سرکوب شده در جامعه می‌توانند بر روی بلندای آن بیایند و اعتراض و روایت‌شان را از دولت و وضعیت با سرود‌ها و شعارهای خود اعلام کنند؛ در واقع همبستگی دیگران را طلب کنند. چون واعظی بر بلندایی برای خطابه‌ای سیاسی و رو به جمعیت.

بالکن جایی است برای بازسازی حوزه خصوصی و جامعه، جایی از ‌‏بیرون در درون و از درون در بیرون. چیزی شبیه فضای مجازی.

نقشی که امروز و در میان حبس خانگی، بالکن‌ها در ایتالیا و در سال‌های گذشته و در مناسبت‌های سیاسی در ایران بازی می‌کردند، نشان از پتانسیل موجود در این مکان‌های عمومیِ خصوصی شده یا خصوصیِ عمومی شده است که در شهرهای مدرن و پر تراکم امروزی می‌تواند فضا و موقعیت را بیش از پیش متعلّق به شهروندان نماید.

آوازها و هم‌خوانی‌ها در بالکن‌های زمانه‌ی کرونا مرا یاد ایام زندان و سلول انفرادی و گل‌سنگم‌های گاه وبی‌گاه با هم بندی‌هایم می‌اندازد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نازنین

      حالا جنبه اش بیشتر اجتماعی و روانشناختیه و این آوازخوانی ها نشانه ای از همدلی جمعی برای غلبه بر هراسه. شاید انسان مدرن, بخصوص در فرهنگ فردگرای مصرفی غرب, قدری به اهمیت جایگاه دیگران به ویژه خانواده پی ببره. یه ویروس داره به کل دنیا درس میده, کاش بفهمیم...

    • بدون نام

      توروخدا بالکن خونه هامون رو سیاسی نکنید.
      عملکرد اینروزهای دولت منو یاد کتاب مزرعه حیوانات میندازه.

    • ایرانی

      هرچه میخاهد دل تنگت بگو تواپارتمان خودتی. بخون هرچی دوست دلری بخون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج