جاباما
۹۷۵۳۴۰
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

نوشته کیهان کلهر برای مادر لالایی‌هایِ کرمانجی

خانگل مصرزاده (مادر لالایی‌های کرمانجی) روز ۲۷اسفند ماه سال گذشته در سکوت خبری دارفانی را وداع گفت.

برترین‌ها: کیهان کلهر (آهنگساز و نوازنده) ضمن اعلام و تایید درگذشت خانگل مصرزاده (مادر لالایی‌های کرمانجی) در روزهای آخر سال گذشته، درباره اهمیت این هنرمند پیشکسوت و قوم کرمانج توضیحاتی ارائه کرده است.

کیهان کلهر در صفحه شخصی خود نوشته است:

«چند روز پیش خانگل مصرزاده در سکوت و گوشه‌نشینی درگذشت.

او را «مادر لالایی‌های کرمانجی» نامیده بودند و حافظه‌اش پیش از آن که گرفتار بیماری آلزایمر شود سرشار از نغمه‌ها و آوازهای کرمانجی بود. نام او بانو خانگل مصرزاده بود. کرمانج‌ها تیره‌ای از کردهای ایران هستند که سده‌ها پیش به شمال خراسان کوچ کردند. آنها به یکی از گویش‌های کردی سخن می‌گویند و ادبیات شنیداری (شفاهی) دامنه‌داری دارند. خانگل مصرزاده یکی از زنان کرمانجی بود و آوازهای این تیره از کردها را استادانه و دل‌انگیز می‌خواند.

خانگل ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۸ خورشیدی، چشم از جهان فرو بست. خبر درگذشت او با دیرکردی چندروزه شنیده شد، از آن رو که او در تنهایی می‌زیست و دیر زمانی بود که یادی از او نمی‌شد. خانگل تاریخ زاده شدنش را نمی دانست. می‌گفت: وقتی روس‌ها به ایران آمدند من به دنیا آمدم. او که استعداد آواز خوانی شگفت انگیزی داشت‌ هرگز این بخت را نیافت تا شناخته شود و دیگران نیز از صدای دلنشینش بهره ببرند. تنها آلبومی که از صدای او به جای مانده به نام «آوازهای زنان کرمانجی» پخش شده است. می‌گویند مجموعه‌ای بی‌مانند از آوازهای کرمانجی را در سینه داشت. دلبسته خواندن بود و می‌گفت وقتی تنهام، وقتی ناراحتم یا خوشحالم فقط و فقط آواز می‌خوانم و با همین آوازها زنده‌ام.

در ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ خورشیدی، در تالار آمفی تئاتر دانشگاه هنر تهران، برنامه‌ای به نام «هزارو یک شب» برگزار شد. در این برنامه استادان مقامی شمال خراسان به اجرا پرداختند. عیسی قلی‌پور دوتار نواخت و خانگل لالایی‌خوانی کرد.

شاید این تنها دیدار دوست داران موسیقی نواحی ایران با مادر لالایی‌های کرمانجی و شنیدن صدای دلنشین او بود. او در روستای اوغاز در شهرستان شیروان زاده شد و در همان جا به خاک سپرده شد.»

نوشته کیهان کلهر برای مادر لالایی‌هایِ کرمانجی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سهیل

      خدا رحمت کنه مادر لالایی کرمانجهای ایران
      حیف و صدحیف که لالایی هایش ضبط نشدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج