جاباما
۹۷۹۹۷۹
۳۴ نظر
۵۰۰۶
۳۴ نظر
۵۰۰۶
پ

استاد حوزه: با وجود کرونا، جمکران رفتن حرام است

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج)، با تصریح بر این که مقام مسجد جمکران از مقام خانه کعبه بالاتر نیست، گفت: همانطور که حج واجب در صورت وجود خطر جانی، یک سفر حرام محسوب می شود، امروز هم با وجود خطر شیوع کرونا، جمکران رفتن یک عمل حرام و خلاف شرع است.

ایلنا: آیت الله سیدمحمد حسینی قزوینی استاد خارج فقه حوزه علمیه با تبریک فرارسیدن سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج)، در خصوص بسته بودن مسجد جمکران در ایام نیمه شعبان که به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا صورت گرفته است، اظهار داشت: طبق دستورات دینی، حفظ جان از اوجب واجبات است؛ یعنی حتی اگر کسی احساس کند نمازخواندن و روزه گرفتن برای او خطر جانی دارد؛ نماز خواندن نه تنها ساقط می شود بلکه خلاف شرع می شود و همین طور روزه گرفتن هم حرام می شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر این که حفظ جان از اوجب واجبات است، گفت: الان مقام معظم رهبری (حفظ الله تعالی) و مراجع تقلید گفتند با توجه به آن چه که مسئولین بهداشت کشوری اعلام کردند، در خانه ها ماندن و فاصله های اجتماعی را رعایت کردن، از اوجب واجبات است؛ اگر الان کسی از حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) هم سؤال کند و خدمت شان مشرف شود، آیا غیر از این را حضرت می فرمایند که مقام معظم رهبری و مراجع ما فرمودند؟ قطعا حرف امام زمان(عج) هم رعایت دستورالعمل هایی برای تمام شدن این بیماری خواهد بود.

استاد حوزه: با وجود کرونا، جمکران رفتن حرام است

آیت الله حسینی قزوینی گفت: نیمه شعبان هست و قطعا همه دوست داریم در این ایام، ارادت و عشق مان را به حضرت ولی عصر(عج) ابراز کنیم، اما حالا این که در این شرایط شیوع کرونا ما بلند شده و به جمکران و یا حرم و یا جاهای دیگر برویم، اگر چنانچه فقط احتمال ضرر هم بدهیم، رفتن مان خلاف شرع و حرام است.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) تصریح کرد: جمکران رفتن که از حج رفتن واجب تر نیست؛ در سفر حج واجب، اگر کسی احساس کند که این سفر برای او خطر دارد، واجب بودن رفتن به حج از آن شخص ساقط می شود و در چنین شرایطی فرد انجام دهنده سفر حج، خلاف شرع مرتکب شده است؛ لذا ما از همه عزیزان و علاقمندان حضرت ولی عصر(عج) درخواست می کنیم که دستورالعمل های متخصصان بهداشتی را رعایت کنند.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: همانطور که بزرگان ما مخصوصا حضرت آیت الله سیستانی فتوا دادند و چند بار هم این فتوای مهم ایشان منتشر شد، اگر کسی با رفتن به سطح جامعه، افراد دیگری را به کرونا مبتلا کند و به آن ها ضرری برساند و یا چه بسا اگر بر اثر این ضرر رساندن، حادثه فوت برای کسی پیش بیاید، آن شخص ضامن است و باید دیه بدهد و یا چه بسا اگر خدای ناکرده قتل عمدی محسوب شود، قصاص هم به گردن او می آید؛ بحث شوخی نیست، بازی کردن با جان است.

آیت الله حسینی قزوینی اضافه کرد: این که مقام معظم و مراجع بزرگ تقلید می گویند در خانه بمانید و این مراسم توسل و اظهار ارادت به امام زمان(عج) و شب نیمه شعبان را در خانه ها و توسط فضای مجازی و رسانه ها دنبال کنید؛ روی اصول است؛ این مهم را برخی از این آقایان که اصرار دارند حتما در تجمعات مذهبی باشند بدانند که ارادت مقام معظم رهبری و ارادت مراجع تقلید به حضرت ولی عصر(عج) کمتر از شماها نیست؛ قطعا بیشتر از شماها هست و اگر هم تأکید دارند که در ایام شیوع کرونا مسائلی را باید لحاظ کرد، طبق دستور کلی خدای متعال و خود اهل بیت(ع) است و لذا رعایت این مسائل مهم امروز از اوجب واجبات است.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج)، گفت: نکته دیگری که در این جا مطرح است این که همه می دانیم هر سال مقام معظم رهبری در ایام عید نوروز مشرف به حرم امام رضا(ع) می شدند و روز اول یا دوم عید، یک سخنرانی مفصل جهانی داشتند؛ اما امسال با توجه به این قضایای شیوع کرونا، خود ایشان این سخنرانی را لغو کرده و توسط صداوسیما به صورت مستقیم با مردم سخن گفتند؛ و این نشان از این است که همه باید دستورالعمل های کارشناسان بهداشتی مبنی بر جلوگیری از تجمعات را رعایت کنیم؛ همچنین آن چه که ما اطلاع داریم، مقام معظم رهبری روز نیمه شعبان هم یک برنامه تلویزیونی مستقیم برای سخنرانی با مردم دارند و این اتفاق نشان می دهد که ایشان بحث عدم حضور در تجمعات را مورد تأکید دارند و مسائل را رعایت می کنند؛ اضافه بر این که، با این کار ارادت شان، نسبت به حضرت ولی عصر(عج) را نشان می دهند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: این را هم من خدمت همه عزیزانی که صدای من را می شنوند یا می خوانند عرض کنم، خود مقام معظم رهبری، هر هفته یا دو هفته یکبار به مسجد مقدس جمکران مشرف می شدند و من خودم در دو مرتبه که در معیت آیت الله هاشمی شاهرودی(ره) به مسجد جمکران مشرف شدم و البته هیچ اطلاعی هم نداشتیم، تقریبا ساعت نزدیک یک نیمه شب دیدیم که مقام معظم رهبری در یک گوشه ای نشسته اند و مشغول دعا هستند و در حالت تضرع و گریه بودند؛ ما هم مشغول نمازمان شدیم و نماز صبح را هم پشت سر ایشان در مسجد جمکران ادا کردیم؛ اما همین رهبر بزرگوار، که ارادت خاصی به امام زمان(عج) دارند، امسال در تجمع خاصی حضور پیدا نکرده و سخنران روز نیمه شعبان را به صورت تلویزیونی و فضای مجازی دارند که این خودش برای مردم پیام دارد.

آیت الله حسینی قزوینی در پایان گفت: این را برخی عزیزان که اصرار دارند حتما در تجمعات مذهبی باشند دقت کنند که این بزرگان ما نسبت به جمکران یا نسبت به حضرت ولی عصر(عج) ارادت شان کمتر از شما نیست بلکه بیشتر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون که بالاخره عاقل شدید
      انشالا این رویه ادامه داشته باشه تا فاصله بین مردم معمولی و روحانیون کمتر بشه
      البته جدا از سیاست.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازآب گل آلودماهی نگیر

      • مهدی

        کاربر 23:46 نمیدونم معقول بودن از نظر شما چه شاخصه ای دارد..ولی دین هیچ وقت ازسیاست جدانیست..البته نه اون ذهنیتی که عموم جامعه ازسیاست دارن
        سیاست پیشروی مدبرانه بامحوریت عقل ومنطق درکارهاست

    • بدون نام

      الان یه عده آتش ب اختیار میان میگن تو بیخود میکنی مامیریم

    • بدون نام

      خوب بگید نرو.....چرا دیگه میگید حرامه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته بیشتر مردم ب همون درخانه بمانیم گوش دادنو و رعایت کردن
        ولی یعده هستن همیشه ک کلا هنجارشکنن
        این حکم برای اون عده کم هستش
        بلکه بشه مجبورشون کرد بمونن خونه

    • امیر

      هر چی با خودم کلنجار میرم قابل درک نیست برام که ایشان در چه ضمینه یی به درجه استادی رسیده اند.

    • بدون نام

      جناب
      تجمعات در بازار و کوچه و خیابان هست و همه می بینیم
      فقط نباید در جمکران باشد!?

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا بسیجی های محله ما امروز عصر با ماشین در کوچه ها از جش گفتن با بلند گو شب هم نور افشانی عصر زحمت کشیدن درب تمام منازل رو ضد عفونی کردن دم شون گرم

    • بدون نام

      مگر جمکران صاحب ندارد که از خانه اش دفاع کند؟

    • پرویز

      بله حفظ جان مردم از اوجب واجبات است . حضرت آیه الله مرحمت فرموده این موضوع را به دولت تدبیر و امید بگویید که ۷ سال است خون مردم را در شیشه گرفته و حالا هم دارد خون مردم را بزمین می ریزد . خداوند شما را حفظ کند . برترین لطفا درج فرمایید

    • ..... ش ...

      ... شاید افراد برای خلاصی . از کرونا . میخواهند به جمگران بروند!

    • بدون نام

      این استاد برجسته راست کار برنامه‌های زنده است . واقعا برنامه‌هایشان پر سر و صداست.ودیدنی

      پاسخ ها

      • خالی باف

        سر و.صدا رو خوب اومدی
        خخخخخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      چی شد پس الان دیگه زیارتم حرام شده ؟

      پاسخ ها

      • parimah

        تجمعات نباید باشه چه مسجد چه حرم چه بازار چه خیابون چه هرجای دیگه

    • شهروند

      این همونی نیست که شمردن اعداد رو بلد نبود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودشه
        ازش خواستند یک عدد بین ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ انتخاب کنه. آخرش نتونست

      • منصور

        آره خودشه خخخخخخخخخخ

      • تانی

        اون کلیپ مونتاژ و جعلی بود

    • بدون نام

      حاج آقابگوید اشتباه است فلسفه حرام چیز دیگریست :

    • بدون نام

      درود ب شما حاج اقا... خداوند نگهدار خودت وعزیزانت باشه الاهی

    • بدون نام

      رییس موسسه تحقیقاتی ولیعصر یعنی چی؟چکار میکنه؟!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تحقیقات میکنه

    • بدون نام

      حرف درست و عاقلانه ب این میگن

    • بی نام .

      یا امام زمان خوذت یه راه خلاص از شر ادم های خبیث و ویروس خبیث نشون بده به ما

    • محمد

      دوست عزیز جمکران صاحب دارد ولی این ویروس صاحب ندارد ودنبال صاحب میگردد تادروجوش جاخوش کند ومایعه دردسربشه وخدا عقل داده ازشدرست استفاده کنیم شیطانم وجوددارد میگویند ازشیطان پرهیزکنید

      پاسخ ها

      • داریوش

        این صحبتها نتیجه فتوای ایت الله سیستانی میباشد که یک مرجع روشنفکر واگاه است حقیقتان نسبت به مراجع دیگه خیلی بالاتر است.کاش ما هم یکی مثل ایشان در ایران داشتیم

    • بدون نام

      این همونی نبود تو برنامه تلویزیونی بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نمی تونست عدد بگه .چه استادی.

    • بدون نام

      این همون نیست که ریاضیش ضعیف بود.
      مجری می گفت ی عدد بگید بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ اون می گفت ۱۵۰۰ یا ۹۰۰ .چرا که قیافش همونه از لپاش شناختمش.
      یبار هم می گفت با رمز یا .... برید از امشب شروع کنید تولید نسل کنید.
      با اینا شدیم ۸۰ میلیون.

    • من

      همچین صحبتهایی از آقای میرباقری بعید بود

    • من

      همچین صحبتهایی از آقای میرباقری بعید بود

    • بدون نام

      ریاضی چه ربطی به این چیزا داره اگه یه ریاضی دان مسئله فقهی رو ندونه بهش گیر میدن؟ هر کسی تو یه زمینه تخصص داره، قدرت و توان آدمی محدوده، ارزش انسان در قدرت بدنی و هوشی نیست بلکه در عقلانیت و حقیقت شناسی و اخلاقه.

    • بدون نام

      ایکاش همان اول شروع ویروس درک می‌کردید که این بیماری شوخی بردارنیست وباسلام وصلوات ودعا بیرون نمی‌رود..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج