۹۸۰۷۱۸
۳۰ نظر
۵۰۱۳
۳۰ نظر
۵۰۱۳
پ

ربیعی: تعطیلی طولانی، ۴میلیون نفر را بیکار می‌کند

علی ربیعی؛ دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت در روزنامه ایران نوشت: در حال حاضر نزدیک به ۳.۳ میلیون نفر از شاغلین رسمی کشور به طور مستقیم در معرض آسیب قرار گرفته‌اند. بیش از ۱.۵ میلیون کارگاه رسمی و غیررسمی دچار توقف فعالیت شدند. ۴ میلیون شاغل غیررسمی در کشور در معرض توقف یا کاهش فعالیت کاهش دستمزد و اخراج هستند.

علی ربیعی؛ دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت در روزنامه ایران نوشت: در استراتژی دولت در دوره شیوع کرونا، حفظ سلامت و جان مردم در اصل قرار گرفته و همراه با آن بر تأمین مایحتاج زندگی روزمره و معیشت در چارچوب سلامت بنا نهاده شده است. این استراتژی در جلسات هیأت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بارها مورد تأکید قرار گرفته که در جلسات سخنگویی دولت به آن پرداخته‌ام و تصمیمات ایزولاسیون بیماران و طرح فاصله‌گذاری فیزیکی و در ادامه فاصله‌گذاری هوشمند فیزیکی نتیجه این استراتژی است.

بازگشت کار جامعه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با این شرط که هرگاه میان سلامت و کار مردم تعارضی ایجاد شود به نفع سلامت حل خواهد شد. این روح و جان مایه بحث‌های ستاد کرونا و کارگروه‌های آن بود که به صورت طرح فاصله فیزیکی هوشمند مطرح و ابعاد جدیدتر آن اعلام خواهد شد. این یادداشت از منظر نویسنده برای تبیین چنین سیاستی نگاشته شده است - در این مقاله قصد ندارم به دو مناقشه به هم پیوسته سال‌های اخیر از سیاسیون مخالف دولت در داخل و رسانه‌های خارج که این روزها تعارض بین جان و نان را با متهم کردن دولت علیه جان راه انداخته‌اند بپردازم.

به دلیل سهم بالاتر اشتغال غیررسمی در معرض آسیب بیشتری هستند. پیش‌بینی سازمان بین‌المللی کار این است که ادامه تعطیلی کرونایی به گسترش فقر در جهان می‌انجامد و ۸۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط را دچار بیشترین آسیب‌ می‌کند. تا اینجای کار پیش‌بینی می‌شود کرونا اقتصادهای بزرگ جهان مانند امریکا را با ۲ تا ۸.۴ درصد کاهش رشد مواجه کند؛ چین کاهش رشد تا ۶.۲ درصدی را تجربه می‌کند.به همین دلیل کشورها به ارائه بسته‌های حمایتی روی آورده‌اند که بیشترین حجم آن اختصاص به تأمین نیازهای بهداشت و سلامت (۱۹ درصد) و جبران بیکاری (۱۸ درصد) دارد.

این وضعیت در اقتصاد ایران که سال ۹۸ رشد اقتصادی نزدیک به صفر را تجربه کرده، وضعیت سخت‌تری ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر نزدیک به ۳.۳ میلیون نفر از شاغلین رسمی کشور به طور مستقیم در معرض آسیب قرار گرفته‌اند. بیش از ۱.۵ میلیون کارگاه رسمی و غیررسمی دچار توقف فعالیت شدند. ۴ میلیون شاغل غیررسمی در کشور در معرض توقف یا کاهش فعالیت کاهش دستمزد و اخراج هستند. بیش از ۱۲ میلیون کارگر در بخش خدمات مشغول به کارند و آثار اولیه بیکاری در ۱۰ رسته‌ای که بلافاصله با شیوع بیماری دچار تعطیلی شدند هویداست. در ۳ ماه اول کاهش ۰.۴ درصدی رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد؛ در صورت تداوم، آثار ثانویه آن می‌تواند میزان بیکاری را به طور فزاینده‌ای افزایش دهد. مطالعات نشان می‌دهد ایجاد اشتغال جدید در صنوف تولیدی کوچک و کارخانه‌های مقیاس پایین حداقل تا دو سال پس از تعطیلی امکان‌پذیر نیست.

عملا طبق آمار‌های وزارت کار در صورت تعطیلی درازمدت و عدم مداخله در سیاست‌های بازار کار میزان بیکارشدگان به بیش از ۴ میلیون نفر خواهد رسید. این ۴ میلیون نفر شامل ۳.۳ میلیون شغل بیمه شده و حدود ۷۰۰ هزار شغل غیررسمی است که برای جبران دستمزد آنها با حداکثر ۲ میلیون تومان در ماه برای ۳ ماه، به ۲۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت نیاز خواهد بود. ایجاد اشتغال جدید در کشور در صنایع سرمایه‌بر و کاربر به طور متوسط بیش از ۵۰۰ میلیون تومان و در بخش خدمات بیش از ۱۵۰ میلیون تومان هزینه نیاز خواهد داشت.

نباید از یاد ببریم که ما دچار اقتصاد تحریم‌زده نیز بوده‌ایم. در صورتی که دولت یازدهم در دوره قبل از تحریم‌ها کارنامه مناسبی در رشد اقتصادی، کنترل تورم و ایجاد اشتغال داشت اما با مبتلا شدن اقتصاد کشور به ویروس تحریم‌ها افزایش نرخ بیکاری تحصیلکرده‌ها و جوانان دانش‌آموخته و اشتغال ناقص به خوبی نمایان شده است.

متأسفانه عده‌ای شرایط اقتصاد بحران‌زده ایران در دوران تحریم قبل از کرونا را در نظر نمی‌گیرند. آثار بیکاری درازمدت و عدم امکان جبران مالی حتی در اقتصادهای توسعه‌یافته و پویا هم پس از شیوع کرونا بسیار جدی است و بعضاً کسی هم پاسخگوی آن نیست. در امریکا تا اینجای کار بیش از ۱۶ میلیون شغل از دست رفته است و نرخ بیکاری از حالت اشتغال کامل به نرخ بیکاری ۱۵درصدی رسیده است. فدرال رزرو پیش بینی کرده‌است ۴۷ میلیون شغل در این کشور از دست رفته و نرخ بیکاری به ۳۲ درصد برسد. این امر نشان می دهد که با تلفیق عوارض تحریم و شیوع کرونا شرایط برای ایران چقدر سخت‌تر است.

دولت هیچ گاه سیاست سلامت‌محور را کنار نگذاشت. هر چند طرح فاصله‌گذاری هوشمند فیزیکی و تعادل میان سلامت و اقتصاد وقتی جواب خواهد داد که سرمایه اجتماعی در بالاترین سطح خود باشد. ما باید به یک جهش در تولید سرمایه اجتماعی نیز برسیم. در صورت افزایش اعتماد میان مردم و حاکمیت و ایجاد تعادل میان سلامت و اقتصاد، ایران می‌تواند مدلی منحصر به فرد در میان الگوهای کره جنوبی و چین واروپا و... به دنیا عرضه کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدر هم تو عمل نشون دادید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از جمله معروف؛ آنچنان رونق اقتصادی ایجاد میکنیم، رسیدیم به تامین نان مردم

      • بدون نام

        این فکر میکنم زمان تبلیغات انتخاباتی داره وعده و امار بی راه میده
        به قول خودتان مردم باید شکر کنند که شما سرکار هستی

      • بدون نام

        مگه چند نفر سر کار دارید ؟!
        که چهار میلیونش میخواد بیکار بشه!
        نکنه زباله گردها و متکدیان رو هم حساب کردی

      • بدون نام

        شما زیاد غصه مردم را نخور با این کاری که شما کردید این آمار بیکاری در ایران ۵ برابر خواهد شد علت کسادی بازار و تورم و کاهش قدرت مردم گرفتن مالیات ا ز اصناف

    • هیچکس

      خب کو ؟؟؟؟
      یه هزار تومنی تا حالا به کسی دادین؟
      فقط شعار؟؟
      ما بدبخت ترین مردم دنیا هستیم داخل این همه ثروت

      پاسخ ها

      • ..... ش.....

        .... بابا نان داد...... دولت نان داد... !!!

      • بدون نام

        پول ندارن بخاطر تحریم اگه کرونا ۹۷ اومده بود شاید میشد کاری کرد ولی با سیلهای ۹۸ و تحریمهای از ۹۷ واقعا پولی نمونده که بدن

    • بدون نام

      منظورت نون خشکه دیگه. اونم دغدغت نیست آخه

    • بدون نام

      نان میخواد گرون شه دونه ای ۵۰۰۰ تومن یهویی

    • سید

      خخخخخخ

    • بدون نام

      مطمعنم بیکاران بدون بیمه دو برابر
      بی کاران بیمه دار هستند و با زهم بیشتر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولت خودشم باید خوب خبر داشته باشه اماچراکاری نمی کنه الله واعلم

    • بی‌نام

      گندم‌روحدودای45درصدازکشاورزبالاتر
      میخرن‌‌قیمت‌نون‌حتما90درصدباید
      بالابره
      این‌یه‌لقمه‌نونم‌ازمردم‌بگیرید..خلاص..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به جهنم که بیکار میشن ،جون مردم واجبه یا بیکاری

    • بدون نام

      خوب عقل کل اگه تعطیلی طولانی نباشه همون ۴ میلیون نفر میمیرن شوخی که نداره کرونا!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلادلشون برای مردم نمیسوزه فک کنم بیشت میخوان مرگ ومیرباشه..که البته خدابایدکمکمون کنه

    • بدون نام

      چون که سرکار و از منزل کرونا را هدایت میکنید حقوق اضافه کار حق مدیریت میگیرید حالا مردم گرسنه و بیچاره شدن جهنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگرخبردارین چراکاری نمکنین

    • یاسین

      شمایی که گفتین پول ندارن بر چه اساسی میگید؟؟....

    • یاسین

      اقای فریدون شما هر روز منتظر خبر از بهداشت و ثبت احوال میمونید تا بفهمید چند نفر زیر خاک رفتن و از لیست یارانه حذف شدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه‌ قدرم‌ شما‌ میرسید‌ به‌ مردم‌ یک‌ ماه‌ که‌ میخواهید‌ ۱‌ میلیون‌‌وام‌ یارانه‌ بدهید‌ اون‌ که‌ ندادید‌ هنوز‌ ضمنا‌ خجالت‌ نمیکشید‌ میخواهید‌ بگیرید‌ از‌ مردم‌ دو‌ ساله‌ واقعا‌ متاسقیم‌ به‌ خدا‌

    • بدون نام

      خب پول بدید به مردم خرجی نداره
      بدبخت شدن گرسنن
      .......

    • م

      چخار میلیون بیکار بشن بهتره از اینکه چهار میلبون نفر بمیرن

    • بدون نام

      این بود درآمد سرشاررررررررررررررررر و آنچنان رونق اقتصادی که می خواستید ایجاد کنید ؟

    • بدون نام

      اگر زودتر بتوانید بیماری را کنترل کنید که همه برگردن به کارشون هر چقدر تدبیر و تصمیم گیری ضعیف تر باشد هم قشر ضعیف گرفتارتر خواهد شد و هم این بیماری تمام نمیشود ؟؟؟

    • mehdi

      نه که این همه کار ریخته.......

    • عليرضا

      وقتی همه جا تعطیل باشه همه بیکارن

    • بدون نام

      نه اقاي ربيعي 4000000 مليون نفر كه قابل شما را نداره اگه مایل باشی میتوني 40 000 000 چهل ملیون بیکار.اعلام کنی‌بهر حال مملکت تعطيله 100/

    • بدون نام

      خوب وقتی کارمندها سر کار نروند حقوق هم ندهید و کل بودجه را به مساوات بین همه خانواده ها تقسیم کنید لااقل خرج نون همه در می آید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج