جاباما
۹۸۱۴۳۴
۱ نظر
۵۰۱۹
۱ نظر
۵۰۱۹
پ

«آنتی‌بادی» چیست؟ می‌توان با آن کرونا را شکست داد؟

ویروس کرونا مطمئنا ترسناک است و کاری کرده که سبک زندگی مردم جهان تغییر کند و روز‌های زیادی را در خانه قرنطینه شوند تا از گزند این ویروس در امان بمانند. اما مقالات و پژوهش‌ها این احتمال را قوت می‌بخشند که این ویروس به سادگی ما را ترک نمی‌کند و تا پیدا شدن دارو واکسن در میان ما خواهد بود.

روزنامه خراسان - منصوری: ویروس کرونا مطمئنا ترسناک است و کاری کرده که سبک زندگی مردم جهان تغییر کند و روز‌های زیادی را در خانه قرنطینه شوند تا از گزند این ویروس در امان بمانند. اما مقالات و پژوهش‌ها این احتمال را قوت می‌بخشند که این ویروس به سادگی ما را ترک نمی‌کند و تا پیدا شدن دارو واکسن در میان ما خواهد بود.

«آنتی‌بادی» چیست؟ می‌توان با آن کرونا را شکست داد؟

در این میان چندین راه برای کنار آمدن با این گودزیلای کوچک هم ارائه شده که می‌توان به قرنطینه سفت و سخت و تداوم خانه نشینی اشاره کرد که بسیاری از کارشناسان این راه را برای غلبه بر کرونا درست نمی‌دانند، چون از یک سو باعث رکود اقتصاد می‌شود و از سوی دیگر بیشتر خانواده‌ها هزینه لازم برای زندگی بدون کار در مدت طولانی را ندارند. از طرف دیگر حضور در جامعه و شروع کسب و کار می‌تواند سلامت مردم را با خطر همراه کند.

در این میان راه سومی هم مطرح شده که در حال بررسی بوده و کشور ما نیز در حال پیگیری و تحقیق درباره آن است. در این روش کارشناسان معتقدند که می‌توان از آنتی بادی تشکیل شده در بدن بیماران بهبود یافته به دیگر بیماران برای بهبودی کمک کرد وبه طور مشخص آلمانی‌ها معتقدند که می‌توان ارتشی از بیماران بهبود یافته که روز به روز هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، برای جنگ با کرونا و فعالیت‌های اقتصادی تشکیل داد. در همین زمینه رئیس جمهور در جلسه چهارشنبه هیئت دولت از تولید کیت‌هایی که در زمان کوتاهی نشان می‌دهد آیا فرد ویروس کرونا گرفته و پشت سرگذاشته یا نه، توسط معاونت علم و فناوری خبر داد.

آنتی بادی چیست؟

سیستم ایمنی بدن انسان به شیوه استثنایی و فوق‌العاده‌ای کار می‌کند. این سیستم، مکانیسم شناسایی و از بین بردن مواد «خارجی» منحصر به خود را دارد. آنتی بادی یا همان پادتن نوعی پروتئین خونی است که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شود و به عوامل خارجی مثل باکتری و ویروس حمله و اثر آن‌ها روی بدن را خنثی می‌کند.

به گزارش «وکس» آنتی بادی‌ها می‌توانند نشان دهند که آیا فرد به ویروس کرونا آلوده شده و بهبود یافته است یا خیر؛ بنابراین آنتی بادی‌ها می‌توانند به طور بالقوه زندگی عمومی افراد را تحت تاثیر قرار دهند. سخنگوی مراکز مدیریت و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) می‌گوید: «مرکز ما برنامه بررسی آزمایش خونی را آغاز کرده است که کمک می‌کند شخص حتی در صورت شروع علایم در معرض کروناویروس قرار نگیرد.»

روش تشکیل ارتش آنتی کرونایی

هرچند هنوز در مراحل اولیه شناسایی ویروس عامل کووید۱۹ هستیم و بازه ایمن ماندن بدن بیماران پس از بهبود مشخص نیست، اما روش‌هایی برای شناسایی وجود آنتی بادی یا همان پادتن‌های ویروس کرونا در بدن حتی پس از پاک سازی ویروس در دسترس است.

به گزارش وایرد، این پادتن‌ها در واقع سپری در برابر ویروس هستند و حضور آن‌ها نشان دهنده ایمن بودن فرد برابر کروناست. هرچند برخی احتمال ابتلای دوباره این افراد به کرونا را مطرح کرده اند، اما بعید است این اتفاق تا زمان وجود پادتن روی دهد و حتی «لری بریلینت» اپیدمیولوژیست معروفی که نقش مهمی در ریشه کنی آبله داشت، در این باره می‌گوید: «مواردی گزارش شده که افراد پس از بهبودی، دوباره به آن مبتلا شده اند، ولی احتمال می‌دهم این موارد به اشتباه تشخیص بر می‌گردد و ابتلای دوباره نیست.»

«آنتی‌بادی» چیست؟ می‌توان با آن کرونا را شکست داد؟

البته هنوز مشخص نیست که این ایمنی تا چه حد است، اما به تازگی دکتر آنتونی فاوچی، متخصص برجسته بیماری‌های عفونی ایالات متحده گفته است: «متخصصان مطالعه این بیماری تقریبا مطمئن هستند که بیماران بهبود یافته کرونا، ایمنی زیادی در برابر آن دارند. اگر این ویروس مانند هر ویروس دیگری که می‌شناسیم عمل کند، به محض بهتر شدن، ایمنی خواهید داشت که شما را از عفونت مجدد محافظت می‌کند.»

ظرفیت استفاده از بیماران بهبود یافته و مصون برای احیای صنایع و کسب و کار‌ها توسط متخصصان بسیاری بررسی شده است و آن‌ها راه‌های مختلفی را برای شناسایی سربازان ارتش کرونا مطرح کرده اند. بریلینت ایده استفاده از کارت شناسایی یا مچ بند‌های مخصوص را مطرح کرده است. پزشکان آلمانی امیدوارند طی همین ماه با صدور تاییدیه‌های ایمنی امکان اشتغال دوباره افراد را فراهم سازند. هفته گذشته وزارت بهداشت بریتانیا از طرحی برای اعطای گذرنامه ایمنی پرده برداشت و سیاستمداران ایتالیایی هم در حال بررسی گسترش طرح «گذرنامه کووید» در جامعه هستند.

ارتش کرونا؛ معجزه شفای مبتلایان

تبدیل بیماران سابق به نیرو‌های شفا دهنده می‌تواند امید فراوانی را به جامعه و بیماران کنونی تزریق کند. ویروس کووید-۱۹ همیشه به یک روش مشابه به بشر حمله می‌کند، اما مزیت ما نسبت به ویروس امکان تغییر راهبرد دفاعی، سازمان دهی مجدد و اختصاص منابع به گونه‌ای است که بیشترین کارایی را داشته باشند. ما حتی می‌توانیم پادتن‌های ایجاد شده در بدن بیماران بهبود یافته را به افراد دیگر تزریق کنیم و این سپر طبیعی را با دیگران به اشتراک بگذاریم. ما قادریم آرایش جنگی خود را تغییر دهیم و با انتقال نیرو‌های ایمن در برابر ویروس به جبهه‌های اصلی، راه شیوع آن را سد کنیم.

شبکه ان بی سی هم در گزارشی که از بیمارستان مانت ساینای در نیویورک تهیه کرده از آغاز طرح درمانی - تحقیقی با استفاده از پلاسمای بیماران بهبود یافته خبر داده است. به گفته کارشناسان، در این گزارش هر داوطلب می‌تواند با اهدای پلاسما به چهار بیمار برای بهبودی کمک کند.

همزمان با گزارش شبکه ان بی سی، خبرگزاری ایسنا هم از آغاز طرح مشابهی در کرج توسط دانشگاه علوم پزشکی استان البرز خبر داد که به موجب آن پژوهشگران کشورمان از بهبود یافتگان کرونا در کرج دعوت کرده اند که با اهدای خون و پلاسما به این طرح درمانی - تحقیقاتی کمک کنند. پیش از این هم در بیمارستان مسیح دانشوری این روش درمانی آغاز شده بود.

ایراد‌های ساخت ارتش ضد کرونایی

به گزارش وایرد، پیاده سازی این راهبرد‌ها مثل هر نبرد دیگری نیاز به زیر پا گذاشتن برخی احساسات دارد چرا که در وهله اول مردم را به چند دسته مختلف مثل ایمن، آسیب پذیر، کادر درمانی در خط مقدم و... تقسیم می‌کند. در این شرایط برخی در قرنطینه به سر می‌برند، اما برخی دیگر امکان خروج آزادانه از منزل را دارند. ما باید تنش‌ها را از همین حالا پیش بینی کنیم و مانع شکل گیری آن‌ها شویم.

هرچند ماهیت اصلی ارتش ضدکرونا فداکاری است که در راه بهبودی سریع جامعه و کمک به دیگران گام برمی دارند و همین مسئله باعث تجلیل از آن‌ها خواهد شد. اپیدمی کرونا آزمونی جدی برای همه کشورهاست و نتیجه آن بر اساس جان‌های نجات داده شده، درس‌های فرا گرفته شده و ثبات جامعه پس از پایان بحران تعیین خواهد شد. اگر می‌خواهیم فردا کنار هم باشیم، باید امروز از هم فاصله بگیریم.

«آنتی‌بادی» چیست؟ می‌توان با آن کرونا را شکست داد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      پس منتظر چی هستن چرا این کار رو نمیکنن تا کسی نمیره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج