جاباما
۹۸۲۱۱۰
۱۰ نظر
۵۰۲۷
۱۰ نظر
۵۰۲۷
پ

درباره شهاب‌سنگی که قرار نیست به زمین برخورد کند ‏

خطر برخورد شهاب سنگ یا سیارکی با زمین که این روز‌ها در میان انبوهی از خبر‌های نگران‌کننده بازنشر می‌شود، ‏اگر راست بود واقعا مایه نگرانی بود. خوشبختانه درباره موردی که این روز‌ها از آن صحبت می‌شود جای نگرانی وجود ندارد.

روزنامه شهروند - پوریا ناظمی: خطر برخورد شهاب سنگ یا سیارکی با زمین که این روز‌ها در میان انبوهی از خبر‌های نگران‌کننده بازنشر می‌شود، ‏اگر راست بود واقعا مایه نگرانی بود.

خوشبختانه درباره موردی که این روز‌ها از آن صحبت می‌شود جای نگرانی وجود ندارد. این ‏سیارک که به نام (٥٢٧٦٨) ١٩٩٨، ٢‏OR‏ شناخته می‌شود بیست‌ونهم آوریل ٢٠٢٠ (دهم اردیبهشت ١٣٩٩) از فاصله حدود ٦‌میلیون ‏کیلومتری زمین یعنی حدود ١٦برابر دورتر از فاصله‌ای که ماه با زمین دارد از کنار زمین گذر می‌کند.

درباره شهاب‌سنگی که قرار نیست به زمین برخورد کند ‏

اگرچه این پدیده ‏برای علاقه‌مندان نجوم پدیده‌ای جذاب است و این گذر خاص به‌طور مشخص بزرگ‌ترین سیارک در‌سال ٢٠٢٠ از نزدیکی زمین ‏خواهد بود، اما اگر این سیارک یا چیزی در ابعاد آن قرار بود با زمین برخورد کند داستان شکل دیگری می‌یافت.

ما امروز برروی زمین ‏نشانه‌های اندکی در مقایسه با سطح ماه، مریخ یا عطارد از برخورد‌های سیارکی داریم. این نشانه‌ها در قالب دهانه‌های برخوردی ‏خود را نشان می‌دهند. البته کم بودن تعداد این نشانه‌ها روی زمین به معنی این نیست که در گذشته، زمین شاهد تصادم تعداد زیادی از ‏این اجرام نبوده است. ‏

یک دلیل اینکه ما آثار برخورد‌های سیارکی یا دنباله‌دار‌ها را با برخی از سیاره‌ها مانند عطارد یا مریخ و همچنین قمر‌هایی مانند ماه ‏زمین بیشتر می‌بینیم این است که این اجرام فاقد جو و فعالیت‌های زمین شناختی هستند.

به همین دلیل آثار برخورد به دلیل ‏عواملی که به فرسایش مربوط است به سرعت از بین نمی‌رود. بر روی زمین آثار این برخورد‌ها با سرعت بیشتری به دلیل فرآیند ‏فرسایش از بین می‌رود. این اتفاق در مورد سیاره زهره هم هست و عمدتا دهانه‌های کوچک و متوسط حاصل این برخورد‌ها به دلیل ‏فرسایش از بین رفته یا به‌طور جدی تغییر شکل داده‌اند. ‏

نکته دیگر این است که زمین به دلیل جو غلیظش (مانند زهره و برخلاف مریخ یا ماه) نوعی سپر دفاعی در برابر این اجرام دارد و ‏بخش بزرگی از این اجرام به‌خصوص آن‌هایی که کوچک‌تر بوده یا چگالی کمتری دارند در هنگام ورود به جو می‌سوزند و بخشی از جرم ‏برخوردی را از دست می‌دهند. اینکه چرا بسیاری از برخورد‌هایی که آثار آن باقی مانده است به گذشته‌های دور مربوط می‌شود، ‏این است که درواقع این دهانه‌ها مربوط به برخورد‌های فوق‌العاده سهمگینی بوده‌اند که با گذشت زمان طولانی فرسایش هنوز ‏نتوانسته آثار آن‌ها را محو کند.

خوشبختانه در دوره معاصر و نزدیک به ما برخوردی عظیم رخ نداده است. غیراز این موارد میزان برخورد ‏اجرام با زمین با سایر سیاره‌ها و اقمار منظومه شمسی تقریبا یکسان است. هر روز چیزی حدود ٥تن و براساس برخی از تخمین‌ها تا ‏‏٣٠٠تن جرم مربوط به اجرام فضایی به جو زمین سقوط می‌کنند.

بخش عمده‌ای از آن‌ها ذرات فوق‌العاده کوچکی هستند که در جو ‏می‌سوزند و ما سوختن آن‌ها را در قالب شهاب می‌بینیم. تعداد بسیار معدودی جرم بزرگ‌تری دارند و بخشی از آن‌ها از جو زمین جان ‏سالم به در می‌برند و به زمین برخورد می‌کنند (شهاب‌سنگ) که البته از بین آن‌ها بخش عمده‌ای هم به اقیانوس‌ها، صحرا‌ها و نواحی ‏غیر مسکونی سیاره ما برخورد می‌کنند.
هرازچندگاهی و با بازه تناوب زمانی بسیار بسیار کمتر اجرامی بزرگ و قابل توجه ممکن ‏است خطری جدی به همراه داشته باشند و به زمین برخورد می‌کنند. ما در برابر برخورد‌های فضایی (سیارک، هسته دنباله‌دار) بسیار ‏آسیب‌پذیر هستیم. در سابقه زمین ما شاهد رخداد‌هایی بودیم که منجر به انقراض وسیع شده است.

درباره شهاب‌سنگی که قرار نیست به زمین برخورد کند ‏

هنوز هم احتمال می‌رود که ‏حادثه‌ای که حدود ٦٥ میلیون‌سال پیش کلید انقراض دایناسور‌ها و همین‌طور حدود ٧٥‌درصد کل حیات روی زمین شد و به نام ‏رویداد انقراض کرتاسه-پالئوژن معروف است به دلیل برخورد شهاب‌سنگی به قطر بین ٢٠ تا ٨٠ کیلومتر بوده است. ‏

با وجودی که چنین برخورد‌هایی بسیار نادر است، اما برخورد‌های بسیار کوچک‌تر نیز می‌تواند اثرات منطقه‌ای یا جهانی داشته ‏باشد. به‌خصوص اگر برخورد در نواحی شهری اتفاق بیفتد.

نکته مهم این است که تا الان بشر تقریبا هیچ دفاعی در برابر این موارد ندارد ‏و به همین دلیل هم ردیابی و زیر نظر گرفتن آن‌ها برای بررسی مسیر و احتمال برخوردشان بسیار مهم است و چندین‌سال است که ‏سازمان‌های مختلف با کمک ابزار‌های رصدی متفاوت فهرست اجرام بالقوه خطرناک نزدیک زمین را تهیه کرده و به روز می‌کنند.

در ‏سال ٢٠١٣ شهاب‌سنگی نسبتا کوچک که از قبل شناخته شده نبود وارد جو زمین شد و بر فراز شهر چلیوبینسک در روسیه متلاشی ‏شد.

این حادثه که خوشبختانه خسارت جانی نداشت توجه‌ها به خطرات احتمالی اجرام نزدیک به زمین را افزایش داد و باعث ‏توجه بیشتر جامعه جهانی به چنین رویداد‌هایی شد.

نکته مهم در این میان این است زمانی که از نزدیکی فاصله این اجرام به ‏زمین صحبت می‌کنیم باید به یاد داشته باشیم که درحال صحبت از مقیاس نجومی هستیم و همچنین درباره اجرامی صحبت می‌‏کنیم که در مدار‌هایی عمدتا کشیده و بیضی مانند به دور خورشید می‌چرخد.

درباره شهاب‌سنگی که قرار نیست به زمین برخورد کند ‏

وقتی گفته می‌شود نزدیک زمین به این معنی نیست ‏که الان در فاصله نزدیک به زمین قرار داشته باشد. این عبارت به این معنی است که مدار این اجرام به گونه‌ای است که در موقعیت و ‏زمانی از مسیر حرکت مداری خود به نزدیکی زمین می‌رسد؛ بنابراین عمده این اجرام اکنون در فاصله‌های بسیار دور قرار دارند، اما از ‏الان مسیر سال‌ها و قرن‌های بعدی آن‌ها را محاسبه کرده‌ایم که بتوانیم تغییرات آن‌هایی را که ممکن است خطری بالقوه برای ما دارند ‏ارزیابی کنیم. البته واقعیت این است که به‌خصوص درباره اجرام کوچک‌تر احتمالا تعداد بسیار بیشتری از این اجرام هستند که ما ‏هنوز آن‌ها را پیدا نکرده‌ایم. ‏

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا کنه بخوره همه راحت شیم

      پاسخ ها

      • e....

    • بدون نام

      حیف شد

    • بدون نام

      برو بابا تو دانشمند ناسایی مگه که میگی به زمین نمیخوره؟؟ هممون قرار از این دنیای لعنتی خلاص شیم و به فنا بریم. منکه همیشه دوس داشتم یه مرگ این شکلی داشته باشم. سریع اتفاق میوفته. نظر بقیه هم برام مهم نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نظرت توهم برای کسی مهم نیست

      • بدون نام

        نه عزیزم تو رسانه های خود امریکا هم صحبت کردن احتمال برخوردش با زمین خیلی کمه اگر هم بخوره در بدو ورود به اتمسفر متلاشی میشه و چیزی ازش باقی نمونه که خطرناک باشه ...فقط ممکنه موج انفجارش بعد از گذر از فاصله زیاد ابتدار جو اتمسفر زمین باعث کمی لرزه در ساختمانها بشه

    • بدون نام

      کاش این شهابسنگ به زمین برخورد می کرد و نسل بشر منقرض میشد. اوضاع که بهتر نمی شود هیچ، بلکه در حال بدتر شدن است. امثال من هر روز فقیر تر می شوند و چشم انداز تغییر اوضاع حداقل در آینده نزدیک وجود ندارد. بمیریم بهتر است از ادامه زندگی که به کام مرفهین و ثروتمندان است و مایه عذاب و درد و اضطراب برای قشر ضعیف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببند

    • بدون نام

      بعضي وَيَا اكثر أهداف افكار فلج و پوچ عملكرد همين ويروس كرونا را دارد،،يعني اگر سنگ پنگي هم نخواهد بخوره يه موشك ميخوره تو يك مسافربري همه دوباره يادشون ميره،،،تا سنگ بعدي كه با سرعت هشتاد برابر بيشتر جو سوراخ لأيه ازن كم كم نتااللللللل

    • بدون نام

      چه خوب که نمی خوره به زمین !!!!!!!!!!
      شمایی که میگی راحت شی جواب خدا رو تو می خوای بدی!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج