۹۸۵۵۵۸
۳ نظر
۵۰۱۰
۳ نظر
۵۰۱۰
پ

دستمزد نجومی مجری‌ها و عدالت گمشده

محمد تقی فهیم نوشت: «اولين چيزی كه رقم‌های نجومی دستمزد مجريان تلويزيون به ما اثبات می‌كند اين است كه ما در كشوري با روابط و مناسبات سرمايه‌داری زندگی میكنيم، يعنی سيستم اداره كشور بر مبنای كلان سرمايه‌داری طراحی می‌شود و اين هزاران قدم فاصله با اقتصاد اسلامی دارد.

برترین‌ها: در پی جنجال‌های اخیر در مورد دستمزدهای نجومی مجریانی مثل رضا گلزار و رضا رشیدپور، محمدتقی‌فهيم، منتقد سینما طی یادداشتی نوشت:

«اولين چيزی كه رقم‌های نجومی دستمزد مجريان تلويزيون به ما اثبات می‌كند اين است كه ما در كشوري با روابط و مناسبات سرمايه‌داری زندگی میكنيم، يعنی سيستم اداره كشور بر مبنای كلان سرمايه‌داری طراحی می‌شود و اين هزاران قدم فاصله با اقتصاد اسلامی دارد.

اينجا معيارها همه بر مبنای سود هستند و هر كسی به اين فكر می‌كند كه چه چيز برايش سودآور است اما در ديگر كشورهایی كه با سرمايه‌داری كلاسيك اداره می‌شوند همه‌چيز قانونمند و شفاف پيش می‌رود. آنجا همه بايد ماليات بدهند و همه قراردادها واضح و علنی برای همه روشن هستند و هيچ چيز پوشيده‌ای وجود ندارد مگر در مناسبات مافيايی؛ در نتيجه ما كمتر شاهد بي‌عدالتی به مفهوم رايج مثل آنچه در اقتصاد ايران اتفاق می‌افتد، هستيم.

بی‌عدالتی از آنجايي بروز می‌كند كه پنهان‌كاری صورت می‌گيرد و قراردادها براي توده مردم آشكار نمی‌شود؛ لذا مطالبه توده‌ای نيز شكل نمی‌گيرد. وقتي سلبريتی قرار است در يك پروژه مهم حضور پيدا كند و همه قراردادها و بده بستان‌هايش مشخص باشد و مردم بدانند او چه ميزان دستمزد دريافت كرده و چه درآمدی دارد، فساد شكل نمی‌گيرد اما آنجايي بی‌عدالتی رخ می‌دهد كه همه‌چيز در هاله‌ای از ابهام باشد. در واقع مرز بی‌عدالتی در همين پنهان‌كاری و فقدان شفافيت شكل می‌گيرد.

شما ببينيد در بحران كرونا و سيل سلبريتی‌های پردرآمد كه از منابع عمومی دولتي استفاده كردند چقدر وارد صحنه شدند؟ متاسفانه بايد اشاره كنيم كه آنها صحنه را خالی كردند در صورتي اگر دستمزدهايشان مشخص بود مطالبه‌ای از طرف مردم شكل می‌گرفت كه آنها به رسالت خود عمل كنند و نقش و تعهد و وظيفه انسانی خود را به جا بياورند.

آن‌وقت مي‌شنويم كه در هندوستان يك سلبريتی دفترش را در اختيار بيماری كرونايی قرار می‌دهد. در ايران هنرمندان براي بحران كرونا چه كردند؟ در ايران به راحتي سلبريتی دستمزدش را انكار می‌كند و مي‌گويد اصلا قراردادی ندارم يا اصلا پولی نگرفتم. ما نيز مجبوريم بپذيريم.

رقم‌هايی كه درباره دستمزد برخی مجريان فاش شده اجحافی است در حق مردمی كه به حداقل‌های زندگی دسترسی ندارند. مجری محترم ما اگر ساعتش را بفروشد می‌تواند حداقل امكانات زندگی يك سال چند كارگر را تامين كند. در اين شرايط چگونه ما می‌توانيم به عدالت برسيم؟»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینا سیلیبریتی نیستن مردمه با استعداد زبادن که کارنن در صداسیما نیاری نیست که پولا رو بدین به اینا پولا رو بدین اقتصادو در جهت جهش تولید بخدا بهتر میتونین مملکتو بچرخونین مردم دیگه دنباله این اداما راه نمیفتن ودوستشون ندارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره‌ شما‌ ان‌ چنانی‌ بگیرید‌ اون‌ وقت‌ ما‌ کارگرهای‌ بدبخت‌ رنج‌ و غصه‌ و نداری‌ بخوریم‌ خدا‌ وکیلی‌ تفاوت‌ تا‌ کجا‌ روا‌ نیست

    • مهیار

      رشیدپور ،علیخانی،مدیری،درخشانی ،بازغی ،ضیا ....با اجرای یه سری برنامه مسخره و چرت دارن خزانه ملت رو خالی میکنن
      باید رسیدگی شه آخه کدون شغل شبی ۶۰ میلیون میگیره
      انصاف هم چیزه خوبیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج