۹۹۱۳۴۲
۵۱ نظر
۷۹۹۳
۵۱ نظر
۷۹۹۳
پ

توقعات ۹‌گانه این دختر از خواستگارش منطقی است؟

چند وقتی است پیامک دختر خانمی خطاب به خواستگارش حسابی مورد توجه قرار گرفته است. در بحث مشاوره پیش از ازدواج به طور کلی دو مقوله آمادگی و هماهنگی مطرح است که با استفاده از مصاحبه حضوری و پرسش نامه‌ها قابل دست یابی است.

روزنامه خراسان - صدیقه معدنی: چند وقتی است پیامک دختر خانمی خطاب به خواستگارش حسابی مورد توجه قرار گرفته است. در بحث مشاوره پیش از ازدواج به طور کلی دو مقوله آمادگی و هماهنگی مطرح است که با استفاده از مصاحبه حضوری و پرسش نامه‌ها قابل دست یابی است. یعنی علاوه بر این‌که هر دو طرف باید آمادگی‌های لازم برای متاهل شدن را داشته باشند، از هم کفو بودن هم نباید غافل شوند. حالا با انتشار درخواست‌های پیامکی آن دخترخانم از خواستگارش در ۹ بند بهتر می‌توان به موضوع آمادگی و شرایط ازدواج پرداخت و بررسی کرد آیا چنین شرایطی درست است یا نه؟

توقعات ۹‌گانه این دختر از خواستگارش منطقی است؟

شغل ثابت

منطقی است، اما منعطف‌تر باشید

این توقع تا حد زیادی به جاست و حق با خانم است. چنین درخواستی، نشان دهنده کسب آمادگی‌های لازم برای ازدواج است چرا که یک دختر باید با مردی ازدواج کند که شغل داشته باشد. البته با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حال جامعه باید کمی منعطف‌تر به این درخواست نگریست و طبیعتا داشتن شغل دولتی و قرارداد رسمی، نباید معیاری باشد که نتوان به آن تخفیف داد. توصیه می‌شود به سیستم حمایت گرانه خانواده خواستگار به عنوان تسهیل کننده ازدواج هم در این زمینه توجه شود.

خانه جداگانه داخل شهر

خرید خانه توقع بی‌جایی است

دومین درخواست این خانم، خانه جداگانه داخل شهر است. به طور کلی این که آقا شرایط فراهم کردن خانه برای زندگی مشترک را دارد یا خیر، جزو آمادگی‌هایی لازم برای ازدواج است که باید داشته باشد، اما اگر منظور این خانم، خرید خانه است توقع بی‌جایی محسوب می‌شود، چون در شرایط فعلی، برای همه جوانان آماده ازدواج این امکان فراهم نیست.

خودرو

این درخواست جاه‌طلبانه است

سومین درخواست این خانم، باید خیلی موضوع مهم‌تری از داشتن خودرو باشد. این درخواست، ربطی به داشتن آمادگی یا هماهنگی برای ازدواج ندارد و جاه‌طلبانه است. این درخواست کمی جای تامل دارد و به کارکرد خودرو در ذهن این خانم برای شکل‌گیری زندگی باید پرداخت، شاید با گفتگو نظرشان از طریق دیگری تامین شود، ولی به طور کلی، توقع داشتن خودرو از خواستگار آن هم برای شروع زندگی، درست نیست.

احترام متقابل

مهم و بسیار ضروری

درخواست احترام متقابل، جزو هماهنگی‌های ضروری دو طرف برای داشتن ازدواجی موفق است. بحث تعدیل انتظارات و داشتن توافق یا تفاهم در این زمینه مهم است. بنا به تیپ‌های شخصیتی، این درخواست قابل قبول است و وقتی فرد این توقع را به عنوان شرایط پیش‌نیاز ازدواج مد نظر دارد یعنی باید از منظر طرف مقابل هم مهم باشد و به طور کلی یکی از رموز خوشبختی، احترام گذاشتن زوج‌ها به یکدیگر است.

افراطی نبودن در مسائل مذهبی

از لحاظ اعتقادی هم‌کفو باشید

پنجمین درخواست این دختر از خواستگارش این است که گفته از افراطی بودن در مسائل مذهبی خوشم نمیاد. اولا منظور از افراطی بودن در نگاه این دختر باید واکاوی شود. البته هم کفو بودن از منظر اعتقادی، جزو مهم‌ترین ملاک‌هایی است که توافق درباره آن‌ها ضروری است. لازم است زوجین در زمینه اعتقاد و انجام آداب و سلوک اعمال مذهبی هم عقیده باشند و این ملاک به دلیل بار ارزشی داشتن و تاثیر بر نظام فکری فرد می‌تواند پیش‌بینی کننده قوی برای موفقیت در ازدواج باشد.

توقعات ۹‌گانه این دختر از خواستگارش منطقی است؟

حق آزادی

درخواستی مبهم و کلی

توقع داشتن حق آزادی، درخواستی مبهم و کلی است. به طور کلی، مطرح کردن چنین درخواست‌هایی از خواستگار، توصیه نمی‌شود چراکه معمولا پاسخ‌هایی کلی خواهد داشت و به نتیجه مشخصی نخواهد رسید. البته که این موضوع در دسته هم کفو بودن زوجین قرار می‌گیرد و اگر زوجینی از لحاظ اجتماعی با هم هم کفو باشند، در این زمینه مشکلات کمتری خواهند داشت، اما مسئله اختیارات، جای بحث زیادی دارد و باید دید که دقیقا در چه زمینه‌هایی مدنظر این دختر است؟

مخالف نبودن با داشتن رفیق زیاد

لحن بیان اصلا خوب نیست

هفتمین درخواست این دختر این است که من رفیق زیاد دارم، نباید با این موضوع مخالف باشید. این مورد، توقعی است که زوجین باید درباره‌اش هم نظر باشند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند و البته به نظر می‌رسد که مصداقی از همان توقع حق آزادی است که این‌جا به صورت جداگانه مطرح شده است. در این که انسان موجودی اجتماعی است و نیاز به دوست دارد، شکی نیست، اما نحوه بیان این درخواست، جای تامل دارد.

لحن درخواست‌های این دختر به خصوص در مورد ۵ و ۷، لحن تحکم آمیزی دارد که ظاهرا از طرف مقابل، انتظار پذیرش بی، چون و چرا دارد و حاضر نیست درباره این مسائل، وارد گفتگو شود. بهتر است چنین درخواست‌هایی با دقت بیشتری از سوی خواستگار صورت گیرد و بداند که این لحن بیان، نشان از حساس بودن مسئله برای طرف مقابل و خط قرمز بودن دارد. همچنین باید توجه داشت که اگر داشتن رفیق زیاد به روابط زوجین در زندگی‌مشترک صدمه بزند، قطعا نشان دهنده نداشتن آمادگی‌های لازم در دختر برای ازدواج است.

گیر ندهید

زندگی‌مشترک یا جنگ قدرت؟

«به باشگاه علاقه دارم، نباید گیر بدین»، باز هم درخواستی زیر مجموعه آزادی و این همه درخواست اختیار و آزادی از سمت دختر، نیاز به بررسی ابزاری تشخیصی مثل پرسش نامه شخصیتی دارد که به نظر می‌رسد ایشان میل به قدرت و کنترل گری بالایی دارند که در صورت پایین بودن این ویژگی در فرد مقابل‌شان، زندگی مشترک قابل تحمل می‌شود وگرنه جنگ قدرت در انتظار هر دو نفرشان است.

نه به دخالت خانواده‌ها

این درخواست بی‌فایده است

آخرین درخواست هم این است که «نباید اجازه بدی، فامیل تو زندگی‌مون دخالت کنند». انتظار از همسر برای تحت تاثیر خانواده نبودن با گفتگو قابل بررسی است. باید بررسی کرد که خواستگار می‌تواند چنین تفکیکی در دریافت و بررسی نظرات دیگران در زمینه‌های مشورت و گاه نظرات تحمیلی داشته باشد یا خیر؟ بنابراین این درخواست به صورت مستقیم، بی‌فایده است چراکه اول این که نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد مانع دخالت اطرافیان شد و دوم این که، داشتن شخصیتی برای مدیریت این ماجرا لازم است که در گفتگو مشخص می‌شود.

توقعات ۹‌گانه این دختر از خواستگارش منطقی است؟

باور نادرستی از شوهر نداشته باشیم

به عنوان جمع‌بندی و با نگاه فراتحلیلی، به نظر می‌رسد که این دختر با یک باور نادرست از نقش همسر در ذهنش درگیر است و طبق آن، درخواست‌هایش را شکل داده است. شاید آن چه موجب نارضایتی ایشان در کودکی در کسب حمایت از نقش‌های حمایت گرانه زندگی‌اش شده، به شکل توقعاتی برای ازدواج از همسر آینده در وی متبلور شده است که مدیریت آن نیاز به آشنایی با مسئولیت‌ها و نقش‌های همسر در زندگی مشترک دارد تا موجب تعدیل خواسته‌هایش شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مصطفی

      شوهر کجا بود.الان توی این وضعیت مغز خر خورده هر کی زن بگیره...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهتره بگی زن کجا بود شوهر همیشه هست

      • بدون نام

        والا همینو بگو.یه جوری میان با آب و تاب مطلب میزارن انگار مثلا ما پسرا پاشنه در خونه دخترا رو کندیم.!!!خواستگار کجا بود الان آخه

      • بدون نام

        حرفت غیر عقلانیه،
        سالانه ده ها هزار ازدواج صورت میگیره و هر کدوم از ما هر سال به عروسی چندین نفر از دوستان و آشناها دعوت میشیم این یعنی هم زن هست هم شوهر.
        اینکه شما شرایط ناگوار خودت رو به کل جامعه تعمیم میدی کار عقلانی ای نیست

      • بدون نام

        همه رو با خودت نسنج مصطفی. خیلی ها شغل و موفقیت دارن و شرایط ازدواج رو دارن

      • امید

        آقا مصطفی این چه حرفیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        البته تا وقتی که منم مثل تو همش سرم تو گوشی و زیر پتو بودم مثل شما فکر میکردم تا اینکه اراده کردم و کار پیدا کردم و الان سر خونه و زندگیم هستم خدا رو شکر

      • مهناز

        راس میگی:

    • بدون نام

      متاسفانه فقط پول برا دخترا مهمه

      پاسخ ها

      • ترنم

        همه دخترها اینچنین نیستن:O

      • احمد

        اصلا دختر به کنار
        یه خونه و ماشین و شغل ثابت رو همه میخوان
        خودت تنها هم باشی میتونی گرسنه بمونی

      • بدون نام

        همانطور که فقط زیبایی برای مردا مهمه.

      • بدون نام

        براي پسرها هم دختر فوق العاده خوشگل و جوان باباي خيلي پولدار و هيچ پولي هم از اقايون نخوان و ...

      • بدون نام

        چرا تر و خشک رو باهم میسوزوند

      • بدون نام

        شغل ثابت و تهیه خانه برای زندگی چه استیجاری کاملا منطقی است

      • بدون نام

        وقتی تو ازدواج زن حقوق انسانیش از مرد خیلی پایین تره و قانون حقوق زن رو فقط در یک چیز میدونه :مهریه (پول) . تو چنین شرایطی انتظار داری دخترها جز این بشن؟

      • بدون نام

        جامعه باید به سمتی بره که زنها همگی خودشون شغل و استقلال مالی داشته باشن و به مردها به عنوان کیف پول نگاه نکنن. زندگی مشترک رو زن و مرد باید با هم بسازن تو همه ابعاد،نه اینکه فقط مرد کار و تلاش کنه برای ساختنش. پایه ازدواج یاید عشق و اعتماد باشه ،نه پول و زیبایی و موقعیت

      • بدون نام

        حقیقتش به عنوان یه دختر برای همه ی دخترای اینجوری ابراز تاسف میکنم. بجای مفت خوری پاشو برو کار کن براخودت ماشین بگیر انقد زیردست یکی نباش. زیر دست یکی بودن یعنی قبول خواسته های طرف.... البته بگماااااا تو ایران کمبود موقعیت شغلی برای دخترا یع گندی که خود اقایون زدن باید جورشم بکشن. یکی نیست یه این اقایون بگه : شما خیلی مردین، زن باشین... اونم تو ایران

    • عماد

      این زن اهل زندگی نیست‌.اهل پارتی.جشن.ازادی و کلا عشق و حال و صفا

      پاسخ ها

      • زهرا

        ایشون معنی ومفهوم زندگی مشترک رو واصلا هدف از زندگی مشترک رو نمیدونه،وخودخواه واز خود متشکر هست
        چیزی که فراوونه دختر خانمهایی که اینقدر پر توقع نیستند

    • شمس

      این دختر خانم خودش را اشتباها یک اتومبیل ماهواره ای فرض کرده که آقا باید فقط پشت فرمان بشیند و اتومبیل هر جا خواست برود ، آقا فقط وظیفه دارد باک را پر کند .
      هیچ کلامی از مهر و عشق و خانواده دوستی در آن نیست

    • بدون نام

      ضمن تاییدحرف کار 15:21
      ازدواج با این وضعیت به زیر 10درصد خواهد رسید

    • بدون نام

      ی دختر حق داره که ی زندگی خوب و اروم داشته باشه اما متاسفانه تو جامعه ما چنین چیزی از واقعیت به دوره
      قیمتارو ببنید با این حقوقا چطور میشه خرید؟
      توقعات به حقه ولی به جامعه امروز ما نمیخوره
      دخترا به شوهر میرسن بی رحم میشن
      انگار تو ایران زندگی نمیکنن
      در صوریتکه اگه بابای خودشون بود تو این شرایط چجوری میتونست تشکیل خونواده بده؟
      قدیم شغل بود
      نسبت قیمتا به حقوق انقد فضایی نبود
      توقعات حداقلی بود
      الان تو این وضعیت توقعات رو ببینید....

    • علی

      این بحث به کنار. خیر امواتتون لطفا این عکسهای چندش آور از سر و کلهء خونی افراد را که مثلا تبلیغات کاشت مو کرده اند از سایتتون حذف کنید. حالمون به هم خورد به خدا. بدتر، آدمها فرار می کنند که! این چه تبلیغیه؟!

    • بدون نام

      راستش بخشی از خانمها و حتی آقایان در مورد ازدواج دچار توهم شدید هستند و این باعث شده دید منفی بین افراد ایجاد بشه و حتی به افراد مناسب هم با احتیاط نگاه شود در نتیجه تر و خشک باهم میسوزند بخاطر توهمات عده ای که تعدد عقده دارند

    • بینام

      من شرایطشم دارم ولی ازدواج نمیکنم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون سرت جای بهتر گرمم !

      • بدون نام

        آفرین

    • نیلوفر

      دختر عاقل اصلا شوهر نمیکنه! مگه دیوانه است افسارشو بده دست یک غریبه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقاااااا

      • شکوه

        افسار !!!!! متأسفم از توهینی که به خودتون روا داشتید

      • بدون نام

        یا ترشیدی.یا هنوز بچه ای.وگرنه حرفت خیلی خنده داره.تو رابطه پسر و دختر این دختر دنبال ازدواجه نه پسر

      • بدون نام

        افسار !!!!! داری به خودتم توهین می کنی

        در ضمن این عبارت ترشیدن خیلی خنده داره باید خدمتتون عرض کنم این قدر مرد ترشیده داریم که حیوونم حاضر نیست حتی ریختشون رو تحمل کنه

      • بابک

        این نیلوفر ترشیده شده خواستگار براش نرفته.
        حالا اینجوری میگه که بعضی از نادون ها فکر کنند شوهر نکرده

      • بدون نام

        دختر عاقل میاد زندگی مشترکی رو میسازه که در اون اجازه نده شوهرش براش تصمیم بگیره بلکه باهم برای همدیگه تصمیم بگیرن. با داشتن شغل و حقوق ثابت قبول نکردن بعضی از درخواست های نامعقول عقد نامه.

    • بدون نام

      ازدواج به هیچ دردی نمی خوره، مجردی برای دختران خیلی بهتر از ازدواجه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم اينطوري كار ما پسرها هم راحت تر ميشه هرچي دختر مجرد بيشتر بهتر.

      • بدون نام

        خخخ ، عزیز جون خواهر و مادر خودت مشکل دارند که فکر می کنی کسی به تو پا می ده ، از همین جا می گم حتی نگاه کردن به پسر و مرد حال آدم رو بهم می زنه و باعث می شه بخوام بالا بیارم ( پدر خودمم روش )

    • بدون نام

      واقعا مطلب داغون و بی محتوایی بود!فقط خواسته از عبارت کفو استفاده کنه! کی گفته مذهبی بودن ملاک ارزشی بوده مگه اینهمه مردهای مذهبی نبودن وسط زندگی گندشون درومده؟

    • بدون نام

      درخواست دهم:
      یک یوغ بردگی بندازه گردنش و هر چی من گفتمو انجام بده
      این دختر اگر شوهر گیرش بیاد بعد شش ماه که شوهر تحملش تموم شد، بصورت روزانه کتک میل میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب من به جزء توقع های مالی همه ی این توقع ها رو دارم ولی یه مرد هیچوقت نمی تونه روم دست بلند کنه چون زورم زیاده ، تا حالا نزدیک ۳۰ تا پسر پر رو رو ادب کرد از ۱۵ سال گرفته تا ۳۰ ساله

    • مینا

      حداقل اونقدر صادق هست اولش خواسته هاشو بگه نه بعد ازدواج زور کنه به خواسته هاش برسه
      خیلی از مواردش هم منطقیه

    • عبدالرحمن

      ازدواج نکنی چی میشه آسمون به زمین میاد؟ سفیدش که خوبه!

    • hg

      متاسفانه جامعه ما وبه خصوص خانم هابه سمتی از تفکردارن میرن که کلا فقط علایق ونیازهاشون دنبال میکنن یعنی من هرچی میخوام فراهم باشه هرجورمیخوام زندگی کنم هرجورمیخوام بپوشم بگردم و.... ومرد روبروی من به اینااحترام بذاره واونم باید جوری باشه که من میگم شاید این جمله من کسی بخون بگه نه بابا دیگه اینجورم نیست اما در مرحله عمل اگه واردشید میبینید همین

    • بدون نام

      پ شوهر واسه چی خوبه؟

    • بدون نام

      والا به خدا! چقدر دخترا پرو شدند. منطقيش اينه كه هر نري اومد جلو بله رو بدي بعدم هر غلطي كرد صدات درنياد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه خورده آب بخور خنک بشی خخخخ

    • بدون نام

      از همین حالا تحکم و نگاه از بالا تو حرفای این خانوم پیداست ینی هرچی من بگم هر چی من بخوام و نظر طرف مقابل مهم نیست ازدواج و تشکیل خانواده ینی آغاز اشتراک و پایبندی به زندگی نه اینکه هرچی من بگم چون زنم ، ازدواج ینی درک متقابل نه خودخواهی
      به نظرم نویسنده مطلب یه مورد رو نفرمودن و از قلم انداختن و اونم اینکه این نوع نگرش و خواسته های خانم مورد نظر از محیط اطراف و جامعه هم تاثیر پذیر بوده

    • بدون نام

      به پسران سرزمینم.
      اگه دختر پرتوقعی مثل این دیدین دوتا فخش بهش بدین و زود فرار کنین.
      باور کنین اگه ازدواج کنین هرثانیه هم بخودتون هم به اون فحش میدین.جهنم کامل
      اون برا رفع حقارت های خودش شمارو میخاد تا مثل برده باشین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه یه زن چنین درخواست هایی نداشته باشه اون میشه برده ی مردها. این حرفایی که این دختر زده لابد به خاطر مشکلاتی که جلوپاشه. مثلا شغل گیرش نیومده، خودش نمیتونه پول دربیارع و برای خودش ماشین بخره، جامعه هم این طور میگه که مرد باید تامین کنه، چیزی که به جامعه تلقین شده و یه باور غلط. همه اینا باعث احساس ناامنی در دختر شده و درنهایت این درخواستها رو مطرح میکنه که یا از ازدواج سرباز بزنه یا با این درخواستها به طور غیرمستقیم بگه من شاید مجبورم دستم تو جیب تو باشه ولی حالا اگه میخوای کمکم کنی و دستمو بگیری درست و حسابی انجامش بده و منو برده ی خودت نکن. به عنوان یه روانشناس اینو گفتم

    • بدون نام

      دختر خانومای اینطوری هیچی خونه باباشون گیرشون نیومده میخوان سر خواستگار بدبخت پیاده کنند بلکه عاید چیزی بشن متاسفانه.
      خواستگار ماشین که نیست آدمه ادم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچ به این فک کردی زنم ادمه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        بحث حقوق زن میشه یه جا میشینین و مسخره میکنین. حالا که جامعه( خود شما مردا) کاری کرده زن بجای خواسته هایی تحت حقوقشون، مجبور به طرح چنین خواسته هایی شدن، شما هی بیاین اعتراض کنین. انگار ما خانوما خیلی خوشحالیم مجبورم تو جامعه ای زندگی کنیم که مردای بی منطقی مث شما اداره ش مکیکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج