۹۹۱۴۶۳
۱۹ نظر
۵۰۰۹
۱۹ نظر
۵۰۰۹
پ

پشت‌‌پرده تعدیل پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی

بحث بر سر تعدیل پرستاران اوج گرفته است؛ تا جایی که تعدادی از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های خصوصی شغلشان را از دست داده یا در آستانه بیکاری هستند. اما ماجرا چیست؟

روزنامه همشهری: «یک‌ ماه پیش مدیرعامل یکی از بیمارستان‌های تهران از تعدیل نیروی ۵۰درصدی پرستاران خبر داد؛ درست زمانی که بیمارستان‌های دولتی درگیر پاندمی کرونا بودند. حالا در مقطعی که به‌ نظر می‌رسد آمار مبتلایان به کرونا کاهش نسبی پیدا کرده، دوباره بحث بر سر تعدیل پرستاران اوج گرفته است؛ تا جایی که تعدادی از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های خصوصی شغلشان را از دست داده یا در آستانه بیکاری هستند. اما ماجرا چیست؟

در روزهایی که بیمارستان‌ها بیش از هر زمان دیگری در حال پذیرش بیماران هستند و کرونا مسئله شماره یک کشور است، شنیدن خبر بیکاری پرستاران عجیب به‌ نظر می‌رسد. اتفاقی که برای پرستاران افتاده، مربوط به گروهی است که در بیمارستان‌های بخش خصوصی کار می‎کنند. ششم اردیبهشت‌ امسال رئیس هیأت مدیره انجمن بیمارستان‌های خصوصی کشور از بحران مالی ۳۰۰بیمارستان خصوصی در کشور و ورشکستگی ۶ بیمارستان در تهران خبر داد؛ در حالی‌ که پیش‌تر خلیل علیزاده، رئیس یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران خبر از تعدیل ۵۰درصدی کادر بیمارستان و به‌ عبارت دیگر ۶۰۰ نفر از ۱۲۰۰نفر کادر درمان خود داده بود؛ سرنوشتی که بحران مالی بیمارستان‌ها آن را رقم زده و بیمارستان‌های خصوصی را هدف خود قرار داده است.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت پیش‌تر درباره تعدیل نیرو در بیمارستان‌های خصوصی و ورشکستگی مراکز خصوصی گفته بود: «گزارشی از ورشکستگی بیمارستان‌های خصوصی و میزان تعدیل نیرو در آنها نداریم اما در زمانی که بسیاری از کارگاه‌ها و کسبه نتوانسته‌اند وضعیت اقتصادی خوبی داشته باشند، حتما مراکز خصوصی درمانی نیز متضرر شد‌ه‌اند. البته هیچ مطب و بیمارستان خصوصی تعطیل نشده که بخواهیم آنها را بازگشایی کنیم.»

در همین رابطه پیگیری‌های «همشهری» نشان می‌دهد بیشتر نیروهای تعدیل‌شده مربوط به بخش‌های بیهوشی، پرستاری، اتاق عمل و بهیاری بوده‌اند.

پرستاران چه می‌گویند؟

ب.هاشمی، پرستار یکی از بیمارستان‌های دولتی تهران است. او که دوستان پرستار زیادی در بیمارستان‌های خصوصی دارد، به «همشهری» می‌گوید: «تعدادی از پرستاران بیمارستان آ...که همه می‌دانند الان دچار مشکل شده، به‌ دلیل وجدان کاری و وضعیت کشور به‌ طور داوطلبانه و بدون حقوق در بیمارستان به‌ کار مشغول هستند و تعداد دیگری از پرستاران دوشغله، خودشان از یک شغل استعفا داده‌اند و حالا فقط در یک جا مشغول به‌کار هستند. اما ذهن ما بسیار مشغول شده و نگران امنیت شغلی‌مان هستیم. وضعیت اقتصادی کشور بسیار آشفته است و با یک‌ جا کارکردن، نمی‌توان قسط و اجاره خانه را پرداخت کرد.»

به گفته او، شماری از پرستاران به شرایط شغلی که به آنها تحمیل شده، اعتراض و حتی شکایت کردند اما‌ «به جواب درستی نرسیدیم و این بلاتکلیفی روحیه بسیاری از پرستاران را بسیار پایین آورده است.»

آن طور که هاشمی می‌‌گوید، تعدادی از همکاران پرستار او که از بیمارستان‌های بخش خصوصی بیکار شده‌اند،‌‎ به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کرده‌اند و با آنها قرارداد سه‌ماهه بسته شده که فعلا در بخش‌ مراقبت‌های بیماران مبتلا به کرونا کار کنند و احتمالا با پایان یافتن این بیماری یا کاهش تعداد مراجعان، دوباره بیکار می‌شوند. هاشمی همچنین درباره اشتغال به‌کار تعدادی از پرستاران بخش دولتی در بیمارستان‌های خصوصی می‌گوید: «ما برای امرار معاش مجبور هستیم گاهی سه جا همزمان کار کنیم چون من و همسرم هر دو پرستار هستیم و تکلیف زندگی‌مان مشخص نیست.»

سلیمانی، پرستار دیگری است که در یکی از بیمارستان‌های اصلی پذیرش و درمان بیماران مبتلا به کرونا کار می‌کند و به «همشهری» می‌گوید: «من هم در بیمارستان مسیح دانشوری مشغول به‌ کار بودم هم در بیمارستانی در محدوده تهرانپارس اما بعد از مدتی به من اعلام شد چون شما در بیمارستان مسیح دانشوری مشغول به‌کار هستید و ممکن است ناقل باشید، نمی‌توانیم با شما همکاری داشته باشیم. البته در مسیح دانشوری‌ استخدام رسمی نیستم. الان فقط در همان مسیح دانشوری مشغول به‌ کار هستم. برای ۴هفته فعالیت در بخش مراقبت‌های کرونا ۶۰۰هزار تومان تا یک میلیون تومان به حقوقم اضافه شد اما دیگر چیزی دریافت نکرده‌ام.»

قطع مزایا و کاهش حقوق

محمد شریفی‌مقدم، دبیر‌کل خانه پرستار هم با اشاره به این که پرستاران خط مقدم مقابله با کرونا بوده‌اند اما حمایتی از سوی دولت برای آنها شکل نگرفته، از نادیده‌گرفتن ‌زحمات پرستاران بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها مخصوصا بخش خصوصی گلایه دارد.

او که در این روزها اخباری مبنی بر کم‌کردن حقوق و کارانه یا اضافه‌کاری پرستاران را پیگیری می‌کند، توضیح می‌دهد: «پرستاران شکایت دارند که چرا امنیت شغلی‌شان به خطر افتاده و وزارت بهداشت به‌ خاطر این که مستقیم با پرستاران کار نکند، شرکت‌های واسطه‌ای را برای این کار اختصاص داد. همه ما می‌دانیم که پرستاران استخدام رسمی نیستند. این در حالی است که در این مدتی که شیوع بیماری کرونا جهان را درگیر کرده و حتی درمان قطعی هم برای رفع این بیماری‌ هنوز کشف نشده، تعدادی از پرستاران ما با این که خودشان به کرونا مبتلا شده‌اند یا ممکن است ناقل باشند، خانه‌نشین شده‌اند و نمی‌توانند تا مدت زیادی حتی اعضای خانواده خود را در آغوش بگیرند.»

شریفی‌مقدم ادامه می‌دهد: «کادر درمان بسیار در معرض آسیب هستند و سلامت روان آنها به خطر افتاده است. عده زیادی از آنها دچار اختلالات رفتاری یا افسردگی شدید شده‌اند، به این موارد از دست دادن شغل را هم اضافه کنید.»

پیش‌تر رئیس سازمان نظام پرستاری هم نسبت به اخراج و تعدیل نیروی بیمارستان‌های خصوصی به بهانه کرونا انتقاد کرده بود. محمد میرزابیگی در نامه‌ای خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت نوشت: «هر چه سریع‌تر مقرر فرمایید از مسئولان بیمارستان‌های یادشده مواخذه به عمل‌ آید که چرا در این شرایط کرونایی و فداکاری بی‌حد و مظلومانه پرستاران، با آنها این گونه رفتار می‌کنند؟

آن هم در بیمارستان‌هایی که سال‌هاست از محل تلاش و کوشش پرستاران عزیز و به مدد تعرفه‌های سنگین و چند‌برابری خدمات و مراقبت‌های سلامت، میلیاردها تومان سود و درآمد، عاید سهامداران محترم و مسئولان این گونه بیمارستان‌ها شده است. به‌ طوری که انتظار می‌رفت حتی اگر نیاز باشد، نه‌ تنها چند‌ماه بلکه سال‌ها، پرسنل خود را حمایت همه‌جانبه و به‌ویژه حفاظت مالی کنند. اکنون نه‌تنها این اقدام را نمی‌کنند، بلکه در کمال تعجب و ناباوری هنوز ۲ماه از موضوع کرونا نگذشته، به‌طور گسترده‌ای شروع به اخراج، تعدیل و خانه‌نشین‌کردن پرستارانی کرده‌اند که بهترین سال‌های عمر خود را در خدمت این بیمارستان‌ها بوده‌اند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیمارستان خصوصی یا دزد سرگردنه خدا لعنت کنه اون کسی که بیمارستان خصوصی رو درست کرد

    • منصور

      پس آقای نمکی همش شعاره که میگید نیرو کمه دعوت کردیم از فارغ التحصیلان چرا خوشتون میاد دروغ بگین به مردم؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پاسخ: بلي خوشمان مي آيد. حرفيه؟
        امضا نمكي

    • بدون نام

      بیمارستان خصوصی تعدیل نیرو کرده به چرایی ان ورود نمیکنم اما واقعا به وزارت بهداشت ربط ان را نمیفهمم .
      ایا میتوان یک مکان خصوصی را ملزم به نگهداری پرسنل مازاد کرد؟
      یک طرفه قضاوت نکنید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیمارستان خصوصی معنا نداره همه باید وزارت بهداشت باشند اجازه ندهید پرستاران فداکار رنجیده شوند

      • بدون نام

        وقتی بیمه ها طلب بیمارستانها را با تاخیر طولانی و با کسورات زیاد پرداخت می کند و در کشوری که تورم 40 درصد است وافزایش تعرفه خدمات پزشکی 5 در صد است مدیران بیمارستانها ناگزیر به اخراج نیروهای درمانی می شوند که بسیار تاسف باراست.

      • بدون نام

        بيمارستان خصوصي بايد خودش پول دربياره مثل دولتي ها نيست كه بودجه سالانه داشته باشه. ولي تعديل نيرو در اين شرايط نهايت بي معرفتي بود نيروهاي 15 سال و 20 سال سابقه تعديل شدن الان برن كجا دنبال چه كاري بگردن؟!

    • بدون نام

      من پرستار بیمارستان تامین اجتماعی هستم که لغو قرار داد شدم آیا تامین اجتماعی مشکل مالی داشته که ما رو لغو قرار داد کردن؟ ؟؟؟؟

    • بدون نام

      خدا ازشون نگذره.
      از هر مریض کرونایی سی ملیون میگرفتن
      بعد میگن در آمد نداریم. دیگه در آمد سیتی اسکنشون علی برکت الله

    • شایان

      کجای کشور درسته که جامعه پرستاران درست باشه..مگه نگفتید یه میلیون یورو گرفتید یه خودشو به این بنده خداها بدید....اون از مسکنتون اون از خودرو گرون تورم بدبختی بسه دیگه
      بعد حالش آینه که بورس اوضاعش خوبه خدا میدووونه این وسط چند نفر بخاطر از دست دادن زندگی شون نفله بشن

    • بدون نام

      صد رحمت به کارفرکایان غیر دانشگاهی که بیشتر از متخصصین امروز و آرمانگرایان دانشگاهی دیروز هوای کارگرانشان را داشتند اینها یک ماه هم تحمل نداشتند تو فروردین عذر همه را خواستند

    • حسن

      اول ان در بیمارستانهای خصوصی سلام گرفتن هم باید پول بدی موقع ترخیص شدن
      یک صورت حساب میدهند که شمر هم سر در نیاورد وقف که میلیاردها سود میدهید
      کسی حرف نمی زد دوماه است یکمی کساد
      شده تعدیل نیرو هزارتا اما و علم سر درمیاورند دولت نباید هیچ رحمی به بیمارستان خصوصی نکند

    • بدون نام

      به علت ناعادلانه بودن تعرفه ها و عدم حمایت دولت و افزایش سرسام اور هزینه ها نه فقط بیمارستانها بلکهتمامی مراکز خصوصی درمعرص ورشکستگی قرار دارند و علت این امر تورم لجام گسیخته است چرا باید پرستاران زحمتکش مجبور باشند در بخش دولتی یا خصوصی سه شیفت کار کنند و مستاجر باشند و در فشار

      قیمت پراید نود میلیون بشه مهم نیست ولی تعرفه درمان چون از جیب دولته نباید بالا بره
      باید در کنار تعرفه عادلانه حقوق عادلانه به کادر درمان پرداخت شه

    • بدون نام

      اگه میتونی برا کار پرستاری برید ترکیه اینجا نون آب نمیشه

    • بدون نام

      منم پرستار بودم قبل کرونا امدم بیرون و در زمان کرونا بر نگشتم چون معتقدم پزشکای ما سواد ندارن و مردم و نظام از اینا حمایت می کنند پزشکا از حقشون ذره ایی کمتر نمیگیرن این میشه که تعدیل می کنند تنها بخشی از جامعه که نظام نتونسته بهش چپ بگه پزشکا هستند و بس احترامشونو دارن هرکاری هم بکنن ایراد ندارهدحتی قتل کیارستمی و ... اشکال عمده متوجه مردمی هست که معتقدا دکتر بلده و میفهمه و بچه منم باید دکتر شه ولی به زودی پزشکی به حرفه حقیرانه تبدیل میشه به قدرت خود خدا و البته مریضانی که پول زیاد میدن ولی درمان نمیشن صداشونم به جایی نمیرسه

    • بدون نام

      خدمات پرستاری شامل رگ گیری و وصل سرم به حساب دکتر میره حقوق پرستار ۴ میلیون نمیشه تو خصوصی فقط به خاطر اینه که در این جامعه هر ان چیزی که زن در راسش باشه بهش نگاه ضعف شده و میشه چرا پزشک باید رییس بیمارستان باشه ؟؟؟

    • علیرضا خانجانی ...

      پرستارها اوضاع مالیشون همشون توپه مسایه ما قسمت بیهوشی بیمارستان تامین اجتماعی البرز کرج کرمیکنه من اینو ازده سال پیش تا الان میشناسم ظرف ده سال دوبار وام خرید مسکن گرفت جدیدا هم خونه اشراز 110 مترکرد 140 متر به محله بهتری رفت ماشینشم مدل بالاتر کرد خوب حقوق ومزایایی میگیره وضعش توپ شده این چیزی نداشت ده سال پیش اون زمان من بنز 200 کلاس c سواربودم این پیاده بود من الان پراید سورم اون ماشین خارجی من شغلم آزد بوده اون تو بیهوشی بوده همش دروغه الانم که یک میلیارد یورو از ذخیره ارزی بهشون دادن ضمنا اینکه میگن اینا درخط مقدم کرونا بودند منتعجب مکنم خب هرکسی توهرشغلی ی وظیفه ای داره اگر اینچنین باشه اون آتش نشان یاپلیس یا نیروینظامی باید چیکارکنه یاحتی اون آهنگری که میره روی ارتفاع جوشکاری میکنه اون اون برقکاری که ممکنه برق بگیره درجاخشکش کنه بهرحال حالا توتین مقطعه ایناهم تو صف مبارزه بودند گلوله آرپیجی که نخوردن این همه شهرود مبتلا دند این همه فوت کردند حالا تدادی ازایناهم جز اینا بودند اینا اگر توی این شغل بودند بازم گرفتار میشدند اینقدربزرگشون نکنید این وظیفه اشون بوده والسلام

    • بدون نام

      بیماری جدیدفاسیولادرگیلان شایع شده،خدابخیرکند!

    • محمود

      سلام من خودم کادر درمانی هستم والان باز نشسته شدم نوه ام بچه کوچک بازو ش شکست برای یک کچ گیری از ما کلی پول گرفتند کلینیک خصوصی برای نیم ساعت کار تازه گچ هم از خودم بود پس درآمد زیاد دارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج