جاباما
۹۹۲۸۴۸
۵۰۸۲
۵۰۸۲
پ

چرا گوشمان سنگین می‌شود؟

هر مشکلی در گوش بیرونی یا گوش میانی که از هدایت درست صدا جلوگیری کند را «کم‌شنوایی انتقالی» می‌گویند و معمولا از ۲۵ تا ۶۵ دسی‌بل و میزانش ملایم یا متوسط است. در برخی موارد، کم‌شنوایی انتقالی موقت است. با توجه به عوامل اختصاصی بروز مشکل، درمان دارویی یا جراحی بهترین راهگشاست.

هفته‌نامه سلامت - مهتا زمانی‌نیک: هر مشکلی در گوش بیرونی یا گوش میانی که از هدایت درست صدا جلوگیری کند را «کم‌شنوایی انتقالی» می‌گویند و معمولا از ۲۵ تا ۶۵ دسی‌بل و میزانش ملایم یا متوسط است. در برخی موارد، کم‌شنوایی انتقالی موقت است. با توجه به عوامل اختصاصی بروز مشکل، درمان دارویی یا جراحی بهترین راهگشاست. در کم‌شنوایی انتقالی حتی می‌توان از ابزار‌های شنوایی مثل ایمپلنت گوش میانی یا ایمپلنت استخوان انتقالی نیز کمک گرفت.

چرا گوشمان سنگین می‌شود؟

در معرض سر و صدای زیاد بودن هنگام کار

سروصدا در محیط کار می‌تواند در بلندمدت باعث از دست رفتن قدرت شنوایی افراد شود. علت اصلی سر و صدا در محل کار، صدای ماشین‌آلات است. حدود ۳۰ میلیون آمریکایی با میزان وحشتناکی از سروصدا هنگام کار مواجه هستند. مواردی مثل صدای موتور‌ها و ابزارآلات سنگین نیز می‌توانند به مرور زمان به شنوایی آسیب برسانند. توصیه می‌شود افراد در صورت امکان از فعالیت‌های پر سروصدا بپرهیزند یا از محافظ روی گوش‌هایشان استفاده کنند.

آسیب‌ها و فشار‌ها

فشار شدید سروصدا می‌تواند استخوان‌های گوش میانی را درگیر کند یا باعث آسیب عصبی و افت دائمی شنوایی شود. تغییرات ناگهانی فشار هنگام پرواز یا غواصی در زیر آب می‌تواند منجر به آسیب به پرده گوش، گوش میانی یا داخلی و کاهش شنوایی شود. آسیب‌های سطحی گوش معمولا طی چند هفته بهبود می‌یابند، اما در موارد جدی آسیب گوش داخلی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. گذاشتن پنبه یا هر جسم دیگری در گوش کار اشتباهی است. انجام این کار می‌تواند پرده گوش را پاره کند و باعث آسیب دائمی به گوش شود.

دارو‌ها

برخی دارو‌ها عوارض جانبی دارند و باعث کاهش شنوایی می‌شوند، مثل برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و دارو‌های سرطان که غالبا در طول درمان شنوایی را کاهش می‌دهند، اما برخی کم‌شنوایی‌ها هم می‌توانند دائمی شوند.

مصرف منظم آسپیرین، استامینوفن و مسکن‌ها می‌تواند خطر کم‌شنوایی را افزایش دهد. در بعضی موارد، عوارض جانبی هنگام قطع مصرف دارو از بین می‌رود.

چرا گوشمان سنگین می‌شود؟

بیماری‌های مزمن

برخی بیماری‌های مزمن که ارتباط مستقیمی هم با گوش ندارند، می‌توانند باعث کاهش شنوایی شوند و برخی دیگر با قطع جریان خون به گوش داخلی یا مغز باعث آسیب می‌شوند، مثل بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا و دیابت. بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید نیز می‌تواند با کاهش شنوایی مرتبط باشد.

آسیب به گوش

امواج صوتی وارد گوش بیرونی می‌شود، از کانال گوش عبور می‌کند و لاله گوش و استخوان‌های ریز داخل گوش را به لرزش درمی‌آورد. سپس لرزش‌ها به مایع بخش حلزونی منتقل می‌شوند و مویرگ‌ها سیگنال‌های عصبی را به مغز می‌فرستند تا صدا از آن دریافت شود. اگر هر یک از این قسمت‌ها آسیب‌دیده یا مسدود شده باشد، می‌تواند باعث کم‌شنوایی شود.

غده‌ها و تومور‌ها

غدد غیرسرطانی، از جمله تومور‌های استخوانی و پولیپ‌های خوش‌خیم می‌تواند کانال گوش را مسدود کند و موجب کاهش شنوایی شود. در بعضی موارد، برداشتن غده می‌تواند به بازگشت شنوایی کمک کند. رشد تومور در گوش داخلی، روی شنوایی اثر می‌گذارد و عصب موجود در گوش داخلی را درگیر می‌کند. مشکلات تعادل، بی‌حسی صورت و وزوز گوش نیز می‌تواند از عوارض آن باشد. در بعضی مواقع درمان و جراحی می‌تواند به بازگشت و حفظ شنوایی کمک کند.

صدا‌های ناهنجار

تقریبا ۱۷ درصد افراد در ایالات متحده، شنوایی خود را از دست داده‌اند که در مواردی در اثر ایجاد صدا‌های بسیار بلند و ناگهانی ایجاد می‌شود. صدای انفجار، شلیک گلوله و دیگر صدا‌های ناهنجار، امواج صوتی قوی ایجاد کرده و پرده گوش را پاره یا به گوش داخلی آسیب جدی وارد می‌کند که به آن «ضربه صوتی» گفته می‌شود. تاثیر آن می‌تواند جدی باشد و منجر به آسیب دائمی به گوش و کاهش شنوایی شود.

کنسرت‌ها، صدا‌های بلند و کوتاه

بعد از کنسرت، گوش شما زنگ می‌زند که به این حالت «وزوز گوش» گفته می‌شود. متوسط میزان صدای آن ۱۱۰ دسی‌بل است و آنقدر بلند است که می‌تواند پس از گذشت ۱۵ دقیقه آسیب دائمی به گوش وارد کند. در معرض هرگونه سروصدای بیش از ۸۵ دسی‌بل بودن به مدت طولانی می‌تواند برای شنوایی آسیب‌زا باشد. سایر صدا‌های مخاطره‌آمیز صدای پمپ باد، اره برقی و... است. میزان صدا در گفت‌وگوی عادی در حد ۶۰ دسی بل ثبت می‌شود. وزوز گوش می‌تواند ساعت‌ها، روز‌ها و هفته‌ها احساس شود. برای جلوگیری از آسیب شنوایی، از محافظ گوش استفاده کنید و کمتر در معرض صدا‌های ناهنجار قرار بگیرید.

هدفون و هندزفری

چرا گوشمان سنگین می‌شود؟

آیا دیگران می‌توانند موسیقی و صدایی که از طریق هدفون به آن گوش می‌دهید را بشنوند؟ اگر این‌طور است، میزان صدا را کم کنید. استفاده از هدفون یا هندزفری می‌تواند باعث اختلالات شنوایی موقت یا دائمی شود. هرچه صدا بلندتر و مدت آن طولانی‌تر باشد، خطرات آن بیشتر است. برای گوش دادن بهتر، صدا را کم کرده و زمان آن را محدود کنید.

شستشوی گوش

مایع داخل گوش از کانال گوش در برابر گرد و غبار و باکتری‌ها محافظت می‌کند، اما همین مایع ممکن است سفت شود و انسداد با آن می‌تواند بر شنوایی تاثیر بگذارد و باعث گوش‌درد یا کیپ شدن گوش شود. اگر فکر می‌کنید شنوایی‌تان کم شده و سخت می‌شنوید، مایع داخل گوش را با گوش پاک‌کن یا هر وسیله دیگری پاک نکنید. پزشک شما می‌تواند این کار را سریع و با اطمینان انجام دهد.

کم‌شنوایی در بدو تولد

برخی کودکان کم‌شنوا به دنیا می‌آیند. به این عارضه «کم‌شنوایی مادرزادی» گفته می‌شود. اگرچه به ندرت اتفاق می‌افتد، در دوران بارداری ممکن است با دیابت مادر یا عفونت ایجاد شده باشد. اگر نوزاد نارس باشد و اکسیژن کافی دریافت نکند یا زردی داشته باشد، در میزان شنوایی او تاثیر خواهد گذاشت.

سن افراد

چرا گوشمان سنگین می‌شود؟

هرچه مسن‌تر می‌شوید، شنوایی‌تان ضعیف‌تر می‌شود. حتی اگر در تمام طول زندگی از گوشتان محافظت کنید نیز این اتفاق می‌افتد. معمولا کاهش شنوایی مربوط به سن، به دلیل از بین رفتن تدریجی سلول‌های مویرگی داخلی گوش است.

هیچ راهی برای جلوگیری از این عارضه وجود ندارد، اما روش‌های بسیاری برای بهبود و کمک به کم‌شنوایی وجود دارد. با کارشناس شنوایی‌سنجی مشورت کنید تا مشخص شود راه مناسب برای تقویت قدرت شنوایی‌تان چیست.

گوش‌درد بچه‌ها

بسیاری از بیماری‌های دوران کودکی می‌تواند باعث کم شدن میزان شنوایی شود. عفونت گوش باعث می‌شود گوش میانی با مایع پر شده و باعث کاهش شنوایی شود که معمولا با از بین رفتن عفونت، این مشکل برطرف خواهد‌شد. سایر عفونت‌ها ممکن است باعث درد در گوش میانی یا داخلی و کاهش شنوایی دائمی شود. بیماری‌های شناخته‌شده و موثر بر شنوایی کودکان از جمله آبله‌مرغان، آنسفالیت یا التهاب مغز، آنفلوانزا، سرخک، مننژیت و اوریون هستند. واکسن‌ها می‌توانند کودک را در برابر چند بیماری ایمن کنند. پزشک متخصص اطفال به شما توضیح می‌دهد کودکتان چه زمانی و چه واکسن‌هایی را دریافت کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج