۹۹۳۴۰۹
۱۳ نظر
۵۰۲۰
۱۳ نظر
۵۰۲۰
پ

شناور کنارک را چقدر می‌شناختید؟

خبر به اندازه کافی شوکه کننده است که شاید باعث شود نگاهی دقیق به جزئیات ماجرا نداشته باشید. صبح امروز منابع رسمی شلیک موشک ناو جماران به شناور کنارک را تایید کردند و همچنان شاهد انتشار اطلاعات بیشتری از این موضوع هستیم.

برترین‌ها: خبر به اندازه کافی شوکه کننده است که شاید باعث شود نگاهی دقیق به جزئیات ماجرا نداشته باشید. صبح امروز منابع رسمی شلیک موشک ناو جماران به ناوچه کنارک را تایید کردند و همچنان شاهد انتشار اطلاعات بیشتری از این موضوع هستیم.

با این حال بهتر است در چنین موقعیتی بیشتر با کنارک آشنا شویم که منابع خبری برای معرفی آن از عنوان ناوچه استفاده می‌کنند. با نگاهی به پایگاه‌های اطلاعاتی متوجه می‌شویم که «کنارک» در اصل یک شناور گشتی است. شناوری که البته طی سال‌ها فعالیت در نیروی دریایی، شاهد تغییرات مختلفی بوده و از زمان تولید تا کنون به قابلیت‌ها و امکانات آن افزوده شده.

شناور کنارک را چقدر می‌شناختید؟

از میان شش یا هفت کلاس شناوری که نیروی دریایی ارتش ایران در اختیار دارد، یکی از آن‌ها هندیجان است. کلاسی از شناور‌های پشتیبانی که شامل ۱۱ شناور گشتی شده و کنارک یکی از آنهاست. این کلاس از شناور‌های گشتی و پشتیبانی ارتش که با «باختران» از سال ۱۳۶۴ کار خود را شروع کرده تاکنون و برای چندبار دستخوش تغییراتی اساسی شده. شناور‌هایی از نوع MIG-S-۴۷۰۰ که نمونه‌های اولیه آن در منطقه هاردینکس‌فلد کشور هلند و کمپانی «دمین» تولید شده. کمپانی که همچنان در زمینه تولید شناور‌های کوچک و متوسط فعالیت دارد و کلاس هندیجان یکی از مجموعه تولیدات آن بوده که البته در ادامه توسط نیروی دریایی ایران ارتقا یافته. تا سال ۱۳۷۱ تمامی تولیدات کلاس هندیجان برعهده این کمپانی هلندی قرار داشته، اما بعد از آن فرایند تولید این نوع از شناور‌های گشتی در بندرعباس دنبال شده.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که بسیاری از اطلاعات به دست آمده با در نظر گرفتن پایگاه داده‌های موجود و البته معتبر به دست آمده، اما می‌توان انتظار داشت که تغییرات صورت گرفته از سوی ارتش ایران، ممکن است تفاوت‌هایی را در نتیجه نهایی به وجود آورده باشد. شناور گشتی کنارک به شکل پیش‌فرض وزنی ۶۵۰ تنی (در حالت کامل)، طول ۴۴.۶ متری و عرض ۸.۵۵ متری دارد. این شناور از دو موتور S۱۶MPTK تولید کمپانی ژاپنی میتسوبیشی استفاده می‌کند و مجموعا ۶۲۰۰ اسب بخار خروجی قدرت را در اختیار کنترل کننده قرار می‌دهد. موتور دیزلی میتسوبیشی که البته محصول سال ۱۹۸۸ است، نهایتا می‌تواند این نوع شناور را به سرعت ۲۱ گره دریایی معادل ۳۸.۸ کیلومتر بر ساعت برساند. از دید ظرفیتی، اطلاعات موجود به این مسئله اشاره دارند که جدای از ۱۵ خدمه، کنارک توانایی حمل ۹۰ نیروی پیاده، ۴۰ تن بار روی عرشه و ۹۵ متر مکعب برای فضای بار را در اختیار دارد.

شناور کنارک را چقدر می‌شناختید؟

با این وجود، اما اگر به سراغ وبسایت گلوبال‌سکرتی برویم، متوجه می‌شویم که ممکن است داده‌ها در تمامی موارد یکسان نبوده و اختلاف‌های اندکی میان آن‌ها وجود داشته باشد. این مرجع مرتبط به ارتش‌ها و جنگ‌افزار‌ها ادعا کرده که کنارک در سال ۲۰۱۴ توسط نیروی دریایی ایران با تغییرات عمده‌ای همراه و حتی موتور‌های آن نیز با نمونه دیگری جایگزین شده تا نهایتا به عملکرد بهتری دست پیدا کند. اطلاعات این مرجع به ما می‌گوید که کنارک از دو موتور دیزل ۱۲ سیلندر MWM TBD ۶۰۴ استفاده می‌کند که نهایتا سرعت این شناور را به ۲۵ گره دریایی (۴۶.۳ کیلومتر بر ساعت) می‌رساند.

کنارک به شکل پیش‌فرض از تیربار سنگین ۲۰ میلیمتری اورلیکون با ظرفیت ۲۰ تیر استفاده می‌کند که بردی معادل ۱.۵ کیلومتر دارد و برای هدف قرار دادن هدف‌های هوایی، دریایی یا زمینی کاربرد دارد. از طرفی به این مسئله نیز اشاره شده که ارتش ایران در سال ۲۰۱۴ روی این نوع از شناور‌ها موشک‌های ضدکشتی رادارگریز کروز نصر-۱ را قرار داده که تا ۳۷ کیلومتر می‌توانند هدف سه هزار تنی را دنبال کرده و از بین ببرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      این چه سوال مضخرفیه که گذاشتی؟ چه فرقی میکنه چقدر بشناسیم مهم اینه لت و پارشدن نفراتش به خاطر یه سهل انگاری مضخرف

    • بدون نام

      دوره جنگ هم اونهایی که توی جبهه ها بودند تعریف میکردند که بیشترین کشتها ها را از طرف خودی ها میدهیم ولی نمیتونستند صداشو در آرند با اون رجز خوانیها وبرنامه هایی که اجرا میکردند سر وته قضیه را جمع میکردند حالا هم یک جوری دیگه مردم را عذارار میکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هواپیمای بابایی رو کی اشتباهی زد؟

    • حمید

      واللا دورا دور یه سلام علیکی داشتیم.

    • بدون نام

      چه فایده دارد دومین اشتباه داریم می بینیم
      ولی از درس اشتباه قبلی نمی گیریم وروح 19
      نفرجوان پاک پرسنل نیروی دریایی ازدست
      دادیم چرا چرا اشتباه پشت سره اشتباه واین
      مستحق تحقیقات قضایی شود و مرتکبین چنین فاجعه بایدمحاکمه شوندتادرس عبرتی برای دیگران شود التماس دعا و الفاتحه برای
      این عزیزان هم وطن روحشن شاد
      ا

    • بدون نام

      چرا ناوچه رو زدید چرا هواپیما رو زدید

      پاسخ ها

      • bsaa

        هیس ایرانی سوال نمیکند...

    • میثم

      اصل این کشتی واسه جابجای مسافر بوده
      ایران اومده یه رنگ بهش زده و دوتا تیربار هم روش گذاشته کردش مثلا ناو

      پاسخ ها

      • علی

        کسی که ندانسته اظهار نظر میکنند‌ بدم میاد

      • محمدرضاصداقتی

        ارکجا میدونی؟؟؟

    • تنهای تنهای تنها

      تو جنگ 8 ساله هم خیلی از شهدامون توسط عوامل خودی شهید میشدن
      الانم یه رویه ی ثابتی هست زدن کشتی و هواپیمای خودی
      فقط بعضی مواقع صدای تاک توکیشون در میاد
      ویروس نانو متری و با قابلمه تا فاصله صد متری کشف میکنن
      هواپیما و ناو و نمیبینن

    • بدون نام

      پس بگو چرا نت ضعیف بود چندروز.میخواستن خبرش نپیچه

    • جهان

      همین بدر جماران با یک. موشک هدف قرار دادش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج