جاباما
۹۹۵۵۴۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

قانون جدید و سخت فدراسیون جهانی تکواندو

فدراسیون جهانی تکواندو ضریب امتیاز مسابقات جهانی و گرندپری‌ها را افزایش داده که بدون شک ناکامی تکواندوکاران در چنین مسابقاتی کار را برای کسب سهمیه المپیک سخت‌تر خواهد کرد.

خبرگزاری مهر: فدراسیون جهانی تکواندو ضریب امتیاز مسابقات جهانی و گرندپری ها را افزایش داده که بدون شک ناکامی تکواندوکاران در چنین مسابقاتی کار را برای کسب سهمیه المپیک سخت‌تر خواهد کرد.

نشست شورای اجرایی فدراسیون جهانی تکواندو سه شنبه گذشته برای نخستین بار به صورت غیر حضوری و با استفاده از ویدئو کنفرانس برگزار شد. در این جلسه بیشتر بحث در خصوص شیوع بیماری کرونا و تبعات آن در سطح دنیا بخصوص در ورزش بود. اما در میان نکات مهم مطرح شده، تصویب اصلاحات اساسی در آئین نامه رنکینگ بهترین‌های جهان نکته بود که کمتر دیده شد.

بر اساس این آئین نامه که با رأی گیری الکترونیکی به تصویب رسید، ۲ امتیاز به قهرمانی جهان، فینال گرندپری و مسابقات گرندپری اضافه شد. بدین ترتیب از این پس امتیاز رقابت‌های قهرمانی جهان از ۱۲ به ۱۴، فینال گرندپری از ۸ به ۱۰ و سری رقابت‌های گرندپری از ۴ به ۶ ارتقا پیدا کرد.

این بدان معناست که طلای قهرمانی جهان ۱۴۰ امتیاز برای تکواندوکار نخست جهان در هر وزن در رنکینگ ثبت می‌کند. طلای فینال رقابتهای گرندی پری نیز ۱۰۰ و هر چهار مرحله گرندپری ها که در طول سال برگزار خواهد شد نیز ۶۰ امتیاز برای نفر نخست آن در پی خواهد داشت. نفرات دوم به بعد نیز امتیازاتی به تبع جایگاه خود در رده بندی دریافت می‌کنند.

شاید برای تکواندوکاران برتر دنیا که در اغلب مسابقات یک پای سکوی قهرمانی هستند، این افزایش امتیازات تفاوت چندانی نداشته باشد و فقط فاصله آنها را با رقبا بیشتر کند، اما سایر تکواندوکارانی که تا رسیدن به مراحل یک چهارم به بعد مبارزه می‌کنند، این افزایش امتیازات می‌تواند تأثیر زیادی روی ارتقا رنکینگ آنها داشته باشد.

مهماندوست: فقط می‌خواهند کاری انجام داده باشند

رضا مهماندوست سرمربی سابق تیم ملی تکواندو ایران در مورد این قانون گفت: هر چند این تغییر امتیازات انگیزه قهرمانان و نخبه‌های دنیا را برای کسب پیروزی و رسیدن به سکوی قهرمانی بیشتر می‌کند، ولی تصویب این قانون بیشتر به آن جهت است که بگویند در شرایط سخت فعلی، ما در حال کار هستیم. واقعاً این افزایش امتیاز چه تأثیری بر مسابقات دارد؟ آنکه نخبه است و سطح فنی بالایی دارد مسابقات خود را با پیروزی پشت سر گذاشته و امتیاز می‌گیرند. همه چیز برای موفقیت و رسیدن به مدال بستگی به تلاش و تمرین آن تکواندوکار، همه ارکان تیم و مدیریت فدراسیون دارد و تغییر امتیازات چندان مؤثر نیست.

وی افزود: این قانون به لحاظ اقتصادی نیز تأثیر گذار است، برای فدراسیون جهانی پولسازی خوبی دارد. فدراسیون‌های ملی در صورت کسب مدال و امتیازات بالای آن، تورنمنت‌های کمتری اعزام می‌شوند و کمتر هزینه می‌کنند.از آن سو آنها که در مسابقات جهانی و گرندپری ها بازنده می‌شوند، باید به تورنمنت‌های بیشتری اعزام شوند تا امتیازات از دست داده را جبران کنند و این ظلم به کشورهایی است که بودجه کمتری دارند. اگر یک قهرمان نامدار نتیجه یک تورنمنت را از دست بدهد و کشورش هم مشکل داشته باشد، نابود می‌شود.در واقع این سیاست فدراسیون جهانی فقط برای کسب درآمد است چرا که هر تورنمنت ثبت نام دارد و …

عسکری: نخبه‌های دنیا سودمند می‌شوند

فریبرز عسگری سرمربی تیم ملی تکواندو نیز در مورد آئین نامه اصلاحیه رنکینگ گفت: این دست قوانین بیشتر به سود قهرمانان است، از قبل امتیازاتی کسب کرده و جایگاه بالایی در رنکینگ دارند و مراحل مقدماتی به رقبای خوب برخورد نمی‌کنند و با کسب پیروزی صعود کرده و امتیازات بیشتری کسب می‌کنند و این یعنی حاشیه امنیت بیشتر برای آنها، یعنی سخت‌تر شدن مسیر برای تکواندوکارانی که تازه می‌خواهند وارد رنکینگ شوند. البته نباید استثناهای تکواندو را نادیده گرفت که سطح فنی بالایی دارند و تازه وارد می‌شوند و با کسب این امتیازات بالا، خود را به رده‌های بالای جدول می‌رسانند.

مقانلو: به جای گله مندی، کار کنیم

بیژن مقانلو سرمربی پیشین تیم ملی تکواندو هم در مورد تغییر امتیازات مسابقات معتبر در گفتگو با خبرنگار گفت: به نظر من شرایط برای تمام تکواندوکاران و کشورها یکسان است و همه باید خود را با این قوانین وفق دهند چرا که با اکثریت آرا به تصویب رسیده و می‌طلبد که به نظرات اکثریت احترام گذاشت. البته با توجه به شرایط، پر رنگ کردن و اهمیت حضور کشورها و قهرمانان در مسابقاتی که امتیاز آنها افزایش یافته، نشان از اهمیت این مسابقات دارد و کشورهای مختلف دنیا بدرستی می‌دانند بجای گله مندی با داشتن چشم انداز، برنامه ریزی منظم و ایده ال فقط می‌توانند مجوز شرکت در این مسابقات را کسب و امتیاز لازم را برای حضور در المپیک بدست آورند.

وی ادامه داد: اصلی ترین راه برای ارتقا سطح فنی ورزشکاران و مطرح شدن کشورها جهت رسیدن به سهمیه‌های المپیک حضور در همین دست تورنمنت‌های معتبر است. با توجه به کم شدن امتیازها در هر سال حفظ و نگهداری و جایگزین کردن قهرمانان جوان مدعی جهت حضور در کلیه رقابت‌ها بخصوص حضور در مسابقات ذکر شده، به نظر من از اصلی ترین کارهایی است که هر کشور باید انجام دهد. اگر هر کشور چشم انداز روشنی در این خصوص نداشته باشه بدلیل جا ماندن از این ماراتن بتدریج افتخاراتش کم رنگ خواهد شد. امیدوارم بجای گله مندی از تغییر قوانین انرژی خود را صرف ترسیم چشم انداز ایده آل و بر نامه ریزی کنیم تا در آینده خدای ناکرده افسوس نخوریم.

ایمانزاده: اهمیت مسابقات معتبر دوچندان می‌شود

رضا ایمانزاده از قهرمان دیروز و مربیان امروز تکواندو در مورد این تغییرات گفت: با این وضعیت ارزش مسابقات جهانی و گرند پری‌ها بیشتر از قبل شده و راه کسب سهمیه المپیک از طریق گرندپری هموارتر خواهد شد. کشورهای صاحب عنوان بدون شرکت در تورنمنت‌ها می‌توانند از طریق مسابقات جهانی و گرند پری‌ها کسب امتیاز کنند. این موضوع می‌تواند در مدیریت هزینه‌ها خیلی مؤثر باشد. ضمن اینکه جلوگیری می‌کند از تعدد مسابقات، این یعنی خستگی کمتر و کاهش احتمال آسیب دیدگی تکواندوکاران، ضمن اینکه باید مدنظر داشته باشیم که نتیجه نگرفتن در این دست مسابقات فرصت را در اختیار رقبا قرار می‌دهد و جبران امتیازات از دست رفته از طریق مسابقات قاره‌ای و تورنمنت خیلی سخت می‌شود.

گفتگو با چهار مربی با دیدگاه‌های مختلف زوایای مختلفی را از تصویب این قانون این قانون به تصویر کشید که شاید مهمترین آن سخت بودن جبران امتیازات از دست رفته در صورت شکست در یک دوره مسابقات بخصوص بخش جهانی آن خواهد بود. برنامه ریزی برای آینده در مسیر پشتوانه سازی، حضور مقتدرانه نخبگان و انجام کار تیمی و منسجم برای رسیدن به موفقیت از جمله موارد مهمی است که امید می‌رود مسئولان فدراسیون تکواندو بیش از گذشته به آن توجه داشته باشند.

اما مهمترین نکته آن اضافه کردن تکواندوکاران به رنکینگ در مسیر کسب سهمیه است. هر چند تاریخ اجرای این قانون تا کنون اعلام نشده و پرونده تکواندو ایران هم برای کسب سهمیه بازی‌های المپیک پیش رو از سیستم رنکینگ بسته شده است، ولی برای چهار سال بعد باید از همین الان برنامه ریزی کرد و در هر وزن حداقل چهار نفر را برای ورود به رنکینگ جهانی و المپیک پرورش داد، چرا که انجام کار گلخانه‌ای روی تعداد تکواندوکاران معدود، کار را سخت‌تر از آنچه هست، خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج