توصیه‌هایی برای جبران آب بدن
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی 1
ریزخور_1
سفیر بار ساقدوش_1
کلاسینو_1
اپیلاسیون نانا 1
زمردی_داخلی1
لاله زار مال_1
کلاسینو_3
اپیلاسیون نانا 3
لاله زار مال_3
سفیر بار ساقدوش_3
زمردی_داخلی3
دکتر نداف کرمانی 3
ریزخور_3
دکتر نداف کرمانی 4
لاله زار مال_4
ریزخور_4
سفیر بار ساقدوش_4
زمردی_داخلی4
اپیلاسیون نانا 4
کلاسینو_4
کلاسینو_2
لاله زار مال_2
ریزخور_2
زمردی_داخلی2
اپیلاسیون نانا 2
دکتر نداف کرمانی 2
سفیر بار ساقدوش_2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۹۹۶۸۱۱
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
۳۷۸۰
در کنار بیشتر شدن احساس گرسنگی ناشی از روزه‌داری در واپسین روز‌های ماه مبارک رمضان، یکی از مسائلی که برخی افراد را این روز‌ها ممکن است بیشتر از روز‌های نخست کم‌طاقت کند، احساس تشنگی ناشی از ساعت‌های متوالی نخوردن آب و مایعات است.

روزنامه جام‌جم - ندا اظهری: در کنار بیشتر شدن احساس گرسنگی ناشی از روزه‌داری در واپسین روز‌های ماه مبارک رمضان، یکی از مسائلی که برخی افراد را این روز‌ها ممکن است بیشتر از روز‌های نخست کم‌طاقت کند، احساس تشنگی ناشی از ساعت‌های متوالی نخوردن آب و مایعات است. هرساله متخصصان تغذیه توصیه‌هایی درباره نوع مدیریت مصرف آب در فاصله افطار تا سحر ارائه می‌دهند که به احساس تشنگی در افراد روزه‌دار کمک می‌کند تا کمتر تشنه شوند.

زمان طلایی جبران آب بدن

از سویی با توجه به شیوع کرونا و تأکید متخصصان بر نوشیدن مایعات در چنین شرایطی به منظور پایین‌تر آوردن احتمال ابتلا به کرونا، برخی برای روزه‌داری نگران افزایش احتمال ابتلا به کرونا هستند. از این رو با دکتر‌محمد‌هاشمی، دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفتگو کرده‌ایم تا چنانچه این مدت کمتر مایعات بدن را تأمین کرده‌اید، ببینیم چه ترفند‌هایی را می‌توانیم در تغذیه به‌کار بگیریم تا در روز‌های باقیمانده تا سعید فطر بتوانیم بر چالش کم‌آب شدن بدن غلبه کنیم.

تأمین آب و رطوبت موضوعی تعیین‌کننده و مهم در روزه‌داری تلقی می‌شود و امسال هم با توجه به شرایط شیوع کرونا که بر کشور حاکم است، این مساله باید بیشتر رعایت شود. بدن ما برای انجام فعل و انفعالات شیمیایی به آب نیاز دارد. به گفته دکتر‌هاشمی، ما روزانه به حدود دو لیتر آب برای تنظیم متابولیسم بدنمان نیاز داریم. این آب باید از طریق نوشیدن آب، آبمیوه، چای و خوردن میوه در طی روز و در طول ماه رمضان، از افطار تا سحر تامین شود. تمام افراد باید این مورد را رعایت کنند تا بدنشان به مرور دچار کم‌آبی و مشکل نشود.

محیط را مرطوب نگه دارید

این متخصص رژیم درمانی در ادامه تأکید می‌کند نخوردن مقدار آب کافی به‌واسطه خشکی مخاط‌ها می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را در شرایط فعلی بیشتر کند. از این رو توصیه می‌کنیم همه به‌ویژه افراد روزه‌دار اگر در سه هفته گذشته خیلی نوشیدن آب را جدی نمی‌گرفتند، اکنون طی روز‌های باقیمانده به تأمین مقدار آب موردنیاز بدنشان در این بازه زمانی، بیشتر توجه کنند تا خطر ابتلا به ویروس در آن‌ها افزایش پیدا نکند. البته به دلیل کوتاهی زمان افطار تا سحر، تأمین این مقدار آب گرچه ممکن است کمی با دشواری همراه باشد، اما نباید از این کار غفلت شود.

این متخصص در ادامه به نکته دیگری هم درباره محیط مناسب افراد روزه‌دار اشاره می‌کند و می‌گوید: روزه‌داران هوای محل زندگی و محل کارشان را مرطوب نگه دارند. رعایت این امر می‌تواند عامل محافظت‌کننده برای افراد روزه‌دار تلقی شود که از خشک شدن مخاط گلو و بینی و سرایت آسان‌تر ویروس کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند.

نگران دفع سریع مایعات نباشید

به گفته دکتر‌هاشمی، وقتی دریافت حجم زیادی از مایعات در مدت زمان کمی صورت بگیرد، دفع ادرار هم سریع‌تر انجام می‌شود. البته این مساله خیلی مشکل‌ساز نیست و برای افراد عادی و بدون بیماری خاص، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در موارد خاص و بیماران مزمن به‌ویژه در افرادی که مبتلا به نارسایی کلیه و نارسایی قلبی هستند و پزشک محدودیت مصرف مایعات برای آن‌ها تجویز می‌کند، قضیه متفاوت است و این گروه از بیماران به‌طور مستقیم تحت‌نظر پزشک و با دستور و تجویز او روزه بگیرند. او تأکید می‌کند اغلب افراد مبتلا به چنین بیماری‌های شدید و مزمنی در حالت معمول مجاز به روزه گرفتن نیستند و این مساله ارتباطی به شرایط کرونایی این روز‌ها ندارد. اما در نهایت باید پزشک در مورد وضعیت جسمانی و توانایی آن‌ها در روزه‌داری نظر دهد.

میوه، جایگزین مناسب آب

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران در ادامه به جام‌جم می‌گوید: به طور قطع، بخشی از آب موردنیاز بدنمان را به‌ویژه در ماه رمضان باید از طریق میوه‌ها تأمین کنیم و با این کار دو هدف را نشانه می‌گیرم؛ هم آب بدن و هم موادمعدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدن را از میوه‌ها جبران می‌کنیم. زمانی که آب بدن را از میوه‌ها تأمین می‌کنیم، به شرطی که به اندازه مصرف کرده باشیم، بار نوشیدن آب در فاصله افطار تا سحر سبک‌تر می‌شود و دیگر نیاز به نوشیدن آب زیاد ندارید چراکه بخشی از آب بدن از طریق خوردن میوه‌های پرآبی، چون هندوانه تأمین می‌شود.

اما مسأله‌ای که در این بین وجود دارد، این است که ما باید سهم میوه روزانه را مصرف کنیم و خوردن اضافه‌تر را توصیه نمی‌کنیم، زیرا فقط کالری بیشتری به بدن می‌رسد و می‌تواند مانند هر‌زمان دیگری که کالری بیشتری مصرف می‌کنید، باعث چاقی و اضافه‌وزن شود. دکتر‌هاشمی می‌گوید سهم هر‌نفر از میوه مصرفی روزانه که برای تأمین آب و موادمعدنی و ویتامین‌های بدن لازم و ضروری است، بستگی به جثه و فعالیت بدن افراد دارد. اما اگر بخواهیم به طورکلی حساب کنیم، معمولا افراد مجازند روزانه بین سه تا پنج واحد میوه مصرف کنند.

پرخطر‌های روزه‌داری

زمان طلایی جبران آب بدن

دکتر‌هاشمی درباره شرایط فعلی شیوع کرونا در کشور می‌گوید: «آمار‌ها نشان می‌دهد افراد مبتلا به دیابت، فشار خون و بیماران قلبی بیشتر در معرض ابتلا به انواع شدید بیماری کرونا قرار دارند.

به همین دلیل، این دسته از افراد باید بیشتر رعایت کنند. البته تاکنون مدرک و مستنداتی دال بر این‌که روزه گرفتن باعث ضعف سیستم ایمنی و احتمال بیشتر بروز کرونا در این افراد می‌شود، ارائه و اثبات نشده است، بنابراین اگر مجاز به روزه‌داری هستند و تا به امروز را روزه گرفته‌اند و مشکلی نداشته‌اند، می‌توانند با رعایت شرایط بهداشتی و اصول ایمنی روز‌های باقیمانده را هم روزه بگیرند».

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران در ادامه خطاب به گروه‌های پرخطر به‌ویژه افراد مبتلا به دیابت تأکید کرد، این افراد اگر مجاز به روزه‌داری هستند، سعی کنند ساعات بیشتری را در خانه بمانند و اصول بهداشتی را هم رعایت کنند تا خطر کمتری متوجه آن‌ها شود.

وی افزود: در این میان، افرادی که دوران نقاهت کرونا را پشت سر گذاشته‌اند و بیماری‌شان تمام شده و دو تا سه هفته از دوره نقاهت بیماری آن‌ها گذشته، در صورتی که در روز‌های نخست ماه مبارک توفیق روزه‌داری نداشته‌اند، می‌توانند طبق نظر پزشک معالج روزه‌داری کنند و مشکلی ندارند.

انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
11:57 - 1399/02/31
روزه داران هیچگاه گرسنگان را در نمی یابند،چون به بودن شام افطارایمان دارند
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
دکتر نائبی_1
خرید باکس 1
شیرآلات زمانی_1
سوییچ ایران_1
عارفی_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
دکتر نائبی_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
عارفی_3
خرید باکس 3
سوییچ ایران_3
شیرآلات زمانی_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
دکتر نائبی_4
سوییچ ایران_4
عارفی_4
خرید باکس 4
شیرآلات زمانی_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
سوییچ ایران_2
دکتر نائبی_2
عارفی_2
خرید باکس 2
شیرآلات زمانی_2
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
آیلین_تزریق چربی موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
شاخه نبات_ فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
زمردی_فوتر موبایل اصلی
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
شاخه نبات_ فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
آیلین_تزریق چربی
زمردی_فوتر اصلی
کلینیک النا_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
شفا_فوتر
فنی آتل_فوتر
تدبیرکالا_فوتر