۹۹۸۲۵۴
۶۱ نظر
۵۰۱۸
۶۱ نظر
۵۰۱۸
پ

خانه‌دار شدن در تهران چند سال زمان می‌خواهد؟

رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته کافی بود تا خانه‌دار شدن به یک رویا تبدیل شود. یک خانواده کارگر با حداقل مزد مصوب‌ امسال یعنی دو میلیون و هشتصد هزار تومان باید برای خانه‌دار‌شدن بیشتر از ۷۸ سال صبر کند! محاسبات با فرض این است که تورم نباشد و دستمزد هم ثابت بماند.

برترین‌ها: رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته کافی بود تا قدرت خرید به قدری کاهش یابد که خانه دار شدن به یک رویا تبدیل شود، پس به نظر می رسد این روند مدت زمان انتظار را افزایش و پس انداز برای خانه دار شدن را به یک شوخی تبدیل کرده است. یک خانواده کارگر با حداقل مزد مصوب‌ امسال یعنی دو میلیون و هشتصد هزار تومان باید برای خانه‌دار‌شدن بیشتر از ۷۸ سال صبر کند!

بر اساس گزارش بانک مرکزی در حالی که میزان معاملات آپارتمانهای مسکونی در تهران نسبت به ماه قبل ۸۷.۸ درصد کاهش پیدا کرده قیمت مسکن در تهران تنها ۲.۱ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است؛ با این حال به دلیل افت قدرت خرید مردم معاملات مسکن با کاهش قابل توجهی همراه بوده است.

خانه‌دار شدن در تهران چند سال زمان می‌خواهد؟

متوسط قیمت مسکن در تهران در معاملات اردیبهشت ماه ٩٩، به ۱۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسید. دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی آمار بازار مسکن اردیبهشت ماه ۹۹ تهران را منتشر کرد که بر اساس آن، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۱۷ میلیون و ۶۶ هزار تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نشان می‌دهد.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اردیبهشت ماه سال گذشته ۱۲ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان بود که طی یک سال رشد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی در هر متر داشته است.همچنین تعداد مبایعه نامه‌های صادر شده در بخش مسکن در اردیبهشت امسال ۱۱ هزار و ۵۶۹ واحد بوده، در حالی که در اردیبهشت ماه سال گذشته ۱۲ هزار و ۳۱۷ واحد مسکونی به فروش رسیده است، بنابراین تعداد مبایعات در اردیبهشت امسال نسبت به ماه قبل (فروردین ۹۹) که هزار و ۶۰۰ واحد معامله شد، معادل ۷۸۹.۹ درصد رشد داشته اما نسبت به ماه مشابه سال قبل (اردیبهشت ۹۸) معادل منفی ۶.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

قیمت مسکن نیز در تهران در اردیبهشت ماه امسال نسبت به فروردین ماه رشد ۹.۴ درصدی و نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته رشد ۳۳.۸ درصد داشته است.گران‌ترین منطقه تهران مانند یک دهه اخیر، منطقه یک با متوسط قیمت ۳۴ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۴۰۰ تومان بود.ارزان‌ترین منطقه نیز منطقه ۱۸ با متوسط قیمت ۷ میلیون و ۷۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

خانه‌دار شدن در تهران چند سال زمان می‌خواهد؟

این آمار نشان می‌دهد که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در یک سال گذشته قطعا این آمارها را جابه جا خواهد کرد، به طوری که اگر درآمدها را به میزان نرخ تورم رشد کرده تلقی کنیم، این رشد قیمت مسکن است که از این نرخ تورم پیشی گرفته و هر خانوار ایرانی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کند، باید سال ها پس انداز کند تا بتواند صاحب مسکن شود.

اگر بخواهیم یک سوم درآمد شهروندان ایرانی را برای خانه‌دارشدن شان پس‌انداز کنیم، طول زمان خانه‌دار شدن قشرهای مختلف به زمان‌های قابل توجهی می‌رسد. بر این اساس، یک خانواده کارگر با حداقل مزد مصوب‌ امسال یعنی دو میلیون و هشتصد هزار تومان سالانه حدود ۳۳ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد‌. در واقع با کسر هزینه‌های جاری و اختصاص یک‌سوم درآمد برای مسکن، یک کارگر در شرایط فعلی چقدر باید برای خرید خانه پول کنار بگذارد؟ مدت زمان انتظار برای خانه‌دارشدن قشر متوسط جامعه در کشورهای پیشرفته جهان بین پنج تا هفت سال است و البته با این شرط که شهروندان این کشورها یک‌سوم درآمدشان را پس‌انداز کنند. با این حال ایرانی‌ها برای خانه‌دار‌شدن بیشتر از ۷۸ سال صبر کند!

نبود توازن بین عرضه و تقاضا و همچنین افزایش قیمت تمام‌شده ساخت ازجمله دلایلی است که بر رکود بیشتر خریدوفروش خانه دامن زده است. فعالان ساخت‌وساز کشور هم می‌گویند که صدور پروانه‌های ساختمانی ٣٠ تا ۵٠‌ درصد کاهش یافته که اصلی‌ترین دلیل آن افزایش شدید قیمت تمام‌شده ساختمان است؛ چراکه متقاضیان توان خرید ندارند و سازندگان نیز انگیزه‌ای ندارند با سودهای اندک و حتی در برخی موارد ضرر و زیان، پروژه‌های جدید ساختمانی را شروع کنند و این زنگ خطری است که به نظر می رسد به زودی به صدا درمی آید و بحران جدی را ایجاد می‌کند.نبود یک سیاست کلان و مشخص در دولت باعث شده تا این بازار با آشفتگی بیشتری مواجه شود.

سیاست یک بام و دو هوا با مسکن مهر و سردرگمی در اتخاذ رویکردی جدید باعث شده بازار مسکن به شدت از نیاز جامعه عقب‌تر باشد و امیدواریم مسکن ملی و توسعه آن بتواند جواب گوی این نیاز باشد و الا با سونامی بی‌خانمان‌ها در آینده‌ای نزدیک در جامعه مواجه خواهیم شد. هرچند سیاست‌هایی مانند اخذ مالیات از زمین‌های بلا استفاده و خانه‌های خالی هم می‌تواند به کم کردن این بحران کمک شایانی کند. هرچند نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار در کشورمان طی ۳ دهه گذشته با نوساناتی مواجه بوده، اما در مجموع می توان روند کلی آن را صعودی دانست. در چنین شرایطی بدیهی است که طول دوره انتظار مسکن نیز افزایش یافته است. اطلاعات موجود نیز موید آن است که هم اکنون طول دوره انتظار مسکن به بیشترین حد تاریخی خود رسیده است و هیچ گاه به این اندازه نبوده است.

مقصد اصلی خانه‌اولی‌ها در بازار مسکن مناطقی است که آپارتمان‌های تا ۷۰۰ میلیون تومانی برای فروش در آنها عرضه می‌شود. در جدول زیر قیمت آپارتمان‌های نُقلی در تهران که در تاریخ اول خرداد و قبل از اعلام متوسط قیمت مسکن در تهران حدود ۱۷میلیون تومان منتشر شده است را ببینید.

خانه‌دار شدن در تهران چند سال زمان می‌خواهد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بااین حقوق کارگری خرید خانه درقیامت وفقط کفایت خرید قبر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شهرستانا هم همینجوره

      • بدون نام

        والا من سی سالمه و کل پس اندازم به قبر اون هم در قبرستانهای درجه چند هم نمیرسه
        یعنی همین الان بمیرم مرگم هم خرج هست رو دست خانواده باید وصیت کنم تو باغچه چال کنن

      • بدون نام

        خونه متری دو نومن هم نمیشد خرید الان اجاره هم نمیشه کرد چه برسه به خرید

      • بدون نام

        همه گرونی ها از عمد برای لجباری با مردم و کسری بودجه اس کاری نداره مدیریت چطور یهو سلطان ارز سکه خودرو رو میگیرن بازار کپ میکنه

      • بدون نام

        ۳میلیارد سال نوری !

      • بدون نام

        متن کاملا سیاه نمایی بود، تو خارج قشر متوسط اصلا نمیتونن تو پایتخت کشورشون خونه بخرن یا اجاره کنن

    • زیر ذره بین

      سلام ،،قابل توجه حضراتی که این روزها ،از افزایش و افت قیمت ،، خودرو ،، مسکن ،، ارز ،، طلا،، و وووو کارشناسی و اطلاع رسانی می فرمایند ،،، مگر در یک کشور 80 میلیونی چند هزار نفر دنبال این مسائل هستند ؟؟!! لطف نموده کارشناسی بفرمائید ،،چند ماه طول میکشد یک کیلو گوشت بخریم ،،، ؟؟؟چند ماه دوندگی کنیم یک اطاق برای اجاره پیدا کنیم ،، ؟؟ حبوبات چه طور ؟؟ برنج ؟؟ لوازم خانه ،، البسه ،،، شوینده و پاک کننده ،،، لبنیات ،،، دارو ،،، وووو پیشکش ،،، دیگر چه بگویم ،،، به خدا خجالت فرزندو و همسربم ،، خدایا کمک ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا لعنت کنه باعث وبانی تمامی این مشکلات را وانشاالله انتقام سختی ازشون بگیره

      • بدون نام

        خود این مردم به دولت روحانی و اصلاح طلبا رای دادن پس تا پایان دولت روحانی حق گله ندارن

    • زیر ذره بین

      ترا به خدا یک نفر هم به فکر مسائلی که عرض کردم باشه ،،،

      پاسخ ها

      • 4+2=6

        دوست عزیز منم کارگرم،مستاجر هم هستم،خدا شاهده 5ساله با دندون درد روزام شب میکنم شبامو روز ،یه دختر 6ساله هم دارم،5صبح میرم سرکار 8شب برمیگردم خونه،به خدا تو خرج خونه موندم آخه چقدر شرمنده اینا باشم،به خدا اگه به خاطر دخترم نبود تا الان خودمو راحت کرده بودم،واقعا کم آوردم

      • بدون نام

        اگر این همه مشکلات دارید چرا در تهران زندگی می کنید. چرا بر ننیگردید شهرتون؟
        پس تهران با همه ی مشکلاتش خوبه‌. منم میام اونجا و بعد میگم کمک کنید بمونم! اگه تهران جای زندگی بشه که شده همه از شهرای کوچک کوچ میکنند تهران. و اگر تهران بده شما باید ترکش کنید برادر.

    • بدون نام

      فقط میشه بهشت زهرا یه قبر خرید خاک بر سر دولت که تهرات به این روز افتاد

      پاسخ ها

      • بی نام

        فقط تهران نیست دوست عزیز همه ی مملکت تو این شرایط وحشتناک قرار داره

      • بدون نام

        باز خوبه تو میتونی بهشت زهرا قبر بگیری من اندازه همون هم ندارم به زور پول غسال و پزشکی قانونی و ته تهش سنگ قبرم در میاد

      • بدون نام

        متاسفانه متن مطلب مغرضانه است، یه کارگر ۷۸ سال طول میکشه تو تهران یه خونه خوب بخره، خوب کی گفته همه باید تو تهران زندگی کنن؟ و چرا یک خانواده باید به حداقل حقوق کارگری یا کارمندی اکتفا کنن؟!

    • بدون نام

      نماینده شهر ما رد صلاحیت شد گفته می شود که او فقط چهارصد واحد اپارتمان در یکی از نقاط خوب تهران دارد یعنی سرمایه گذاری کرده پس برادر من تا اخر خط برو وبفهم که این گرانی ها برای چیست

    • بدون نام

      اگر کلید روحانی کار کند، یک دقیقه هم نمیکشه، ولی چون کلیدی در کار نیست، دیگر تا ابد نمیتوان خانه خرید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مطلب کامل چرته، شما تو چند شغل مهارت داشته باشی میتونی در عرض کمتر از ۵ سال تو شهرستان یه خونه خوب بخری

    • وحید

      برای خانه دار شدن در تهران،با این وضعیت تا آخر عمر هم باید صبر کنی بعدش هم یکدفعه سکته میزنی،و صاحب ی خونه نقلی و ابدی میشی،ک ن آب ن برق ن گاز ن امکانات رفاهی خلاصه برهوت میشی.

    • بدون نام

      تا زمان مرگ زمان میخواهد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا من شش ساله با حقوق کارمندی کار میکنم تازه پول اجاره خونه هم نمیدم حقوقم سر به سر با قناعت خرج هزینه های روزمره ایاب ذهاب و فلان میشه الان جوونم میتونم هشت ساعت کار کنم چهار ساعت هم تو ترافیک رفت و امد کنم کل پس اندازم ده تومن هم نمیشه
        یعنی وارد شدن به کار شرکتی و کارمندی که حقوق ثابته خریت محضه حق میدم هم دانشگاهی های من هیچکدوم نرفتن دنبال کار شرکتی

      • بدون نام

        تا زمان مرگ باز هم کمه کجای کاری بزرگوار فقط یه حساب سر انگشتی بکن اگر پنج بار متولد بشیم وبمیریم باز هم با چندرغاز حقوق و مستمری بخور نمیر نمیشه

      • بدون نام

        این چه مطلب بیهوده ایه؟! فقط میخواید هی انرژی منفی بدید و به مردم بگید بدبختن؟! تازه مطلب پر از اشتباهه! همه کارگر نیستن! و همه شهرها تهران نیست!!

    • گل علی

      اقایان مسولین بی لیاقت قبر الان چنده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما مهارت هات رو بالا ببر و دنبال پول حلال باش، مطمئن باش در زمان کم میتونی خونه بخری؛ البته گیر دادن به یک رشته خاص در کنکور یا شغل خاص اشتباهه، هر جا کار خوبی در حد و توانت پیدا کردی استخدام شو

    • محبوب

      انشالله وقتی مردیم صاحب یه خونه ای میشیم غصه نخورید

    • بدون نام

      داداش بگو چند قرن
      نه اینکه چند سال

    • بدون نام

      خرید خانه=یک رویای خیالی

    • بدون نام

      باسلام
      البته این قیمتا الکیه بالاتر از این حرفاس الان من ساکن دولت اباد شهر ری هستم اینجا جز منطقه ۲۰ تهرانه متری ۱۵ تا ۲۰ میلیونه تازش اینجا یه قسمت داره مخصوص عرباس که متری ۳۰ ۳۵ میلونه فیمت داره

    • بدون نام

      خونه خوب حتی اگر متری بش صد میلیون دولت تدبیر امید چهار صفر از پول ملی کم می کن مردم خوشبخت می کن ممنون روحانی

    • علیرضا

      منو یه قبر بدید ممنون مسولان دیگه هیچی نمیخوام ازتون چون میدونم هیچکدومتون بدرد ملت کارگر نمیخورید
      خدا هم دیگه دلش نمیسوزه واسه ما.

    • ..

      خانه دار شدن بخوره تو سرشون چند سال باید طول بکشه تا مهریه زن هامون رو بدیم با سکه ۷ میلیون تومنی ؟

    • بدون نام

      هی قبر بهشت زهرا هم نمیدونن بخرن

    • لواسانی

      خدا نکنه چرا قبر نه انشالله قیمتها درست میشه ولی من از والدینی که توان دارن ومیتوانند کمک جوانهایش بکنند خواهش میکنم براشون استارت حتی یک اپارتمان ۶۰ متری را بزنید خودشونم وام بگیرند تلاش کنند ما قدیمیها بیشتر وام گرفتیم وصاحب خانه شدیم وکمی هم کمک خدا بیامرز بابام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قدیما گذشت الان پدر مادر ها هم شرمنده ان

    • حسین

      اطراف تهرانم بد نیستا خیلی ام ارزون تر هستش مثل پاکدشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونجاها هم گرون شده
        خانومه خونش رباط کریم بود میگفت پول پیش خونه رو پنجاه میلیون گذاشته روش اجاره رو هم زیاد کرده یه موقع حومه تهران ارزون بود الان مسکن مهرم نمیدن

    • نماینده سابق

      فرزندان عزیزم برای خانه دارشدن یابایستی با خواهر صاب منصبی ازدواج کنید ....

    • کوروش

      لطفا به شعور مردم احترام بگذارید

      این قیمت ها فقط مال محله های متوسط رو به پایین

      قیمت محله های غرب تهران کجای لیست شماست ؟ محله های شمال شهر پیشکشتون

    • بدون نام

      خدا ازتون نگدره.....یه سری بیسواد راه افتادن املاک....برا پورسانت حی الکی قیمت میدن......زرف دوسال از داهات اومده.....قیمت گذار شده......یه فاجعه اس......این دود همه گیر......نه نظارتی.....نه قیمت گذاری.....مملکت به امان خداست.....

    • سپهر منصوری

      زمان خرید مسکن ۷۸ سال طول نمیکشه بلکه تا ابد زمان میبره چون هر چی جون می‌کنیم تا فلان مبلغ پول رو واسه خرید خونه جمع کنیم یکدفعه میبنیم قیمت خونه در عرض یک سال ۴ برابر شد.

    • بدون نام

      اگه مردم متحد بشن تا یکسال همه در رفاه خواهند بود

    • حامد

      بعد از چند سال میتوانید قبر خریداری کنید

    • رضا

      ما دیگه انشاالله منزل آخرت

    • امیر

      سلام با مسؤلین بی مسئولیت و بی کفایت هیچ وقت

    • بدون نام

      تو تهران یک عالمه خونه وجود داره که خالی از سکنه هستند در صوزتی که اگه مالیات بگذارن برای صاحبان خونه های خالی از سکنه مجور میشن که خونه هارو در اختیار مردم قرار بدن...
      ولی این کارو نمیکنن چون نصف بیشتر خونه ها مال خودشون و فرزندان و ..... هستش.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیست درصد خانه ها خالیه....

    • بدون نام

      والا ما جونمون درمیاد تا اجاره رو بدیم دیگه خریدن که آرزوست

    • عارف

      شاید صد سال
      ببخشید هزار
      نه یه ملیون
      ...

    • بدون نام

      مثراژ ۵۰ و ۶۰ متر؟!خداوکیلی شما به این میگید مسکن یا قفس

    • مستر .کاف

      والا من یه دانشجو هستم که خیال داشتم با کار دانشجویی پول پس انداز کنم برای خانه ،الان بااین قیمت ها که می بینم ،فکر کنم برم بمیرم بهتره ...

    • بدون نام

      خونه خریدنو ماشین صفر خریدن دیگه یواش یواش برای جوانان داره میشه آرزو

    • بدون نام

      فکر کنم دیگه منزل آخرت قطعه بی نام ونشان ها

    • بدون نام

      شرم آوره، متاسفانه این کرونا هم کارش درست نبود حالا که بی خبر اومده بود ما ازش انتظار داشتیم ولی نشد، حیف از عمری که تلف شد،

    • بدون نام

      مگه فقط تو تهران اینجوریه تو مشهد که روز به روز قیمتها تغییر میکنه هر کسی هر قیمت میخواهد میگه وهیچ کس نظارت نمیکنه
      اجاره خونها بالا رفته،خرید خونه،ماشین،مسافرت باید به گور برد کاش مثل خرید ماشین برای خانه هم قانون میزاشتند

    • امیر

      تهران که هیچ یک جایی مثل شهرکرد هم دیگه نمیشه صاحبخونه شد. چه اتفاقاتی در جریانه واقعا.

    • بدون نام

      خدا بما رحم کند خدا بما کمک کند

    • بدون نام

      حاج آقا احمدی نژادمیگفت مامعتقد به برکتیم...برکت یعنی چی؟

    • بدون نام

      تهران جا ندارد. هزینه زمین بسیار بالا است . توان تامین آب و... ندارد
      مهاجرت معکوس میخواد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج