۹۹۹۰۵۴
۲۱ نظر
۵۰۱۰
۲۱ نظر
۵۰۱۰
پ

اکران «خانه پدری» این‌بار با داس

می‌گفتند سینمایی «خانه پدری» خشونت عریان است. هرکاری کردند تا مردم این فیلم را نبینند. گفتند ساخته کیانوش عیاری که بعد از ۹ سال اکران شده بود ترویج خشونت می‌کند، با روحیه مردم بازی می‌کند و بخشی از تماشاگران با دیدن صحنه‌های ابتدایی فیلم، با ناراحتی سالن را ترک می‌کنند.

عصر ایران: می‌گفتند سینمایی «خانه پدری» خشونت عریان است. هرکاری کردند تا مردم این فیلم را نبینند. گفتند ساخته کیانوش عیاری که بعد از ۹ سال اکران شده بود ترویج خشونت می‌کند، با روحیه مردم بازی می‌کند و بخشی از تماشاگران با دیدن صحنه‌های ابتدایی فیلم، با ناراحتی سالن را ترک می‌کنند.

خانه پدری؛داستان یک قتل ناموسی بود. «ملوک دختر جوانی است که به دلایل ناموسی، پدرش ( مهران رجبی ) خواهان مرگ او است و برای اینکار به پسر کوچکش محتشم گفته تا قبری در زیرزمین حفر کند تا ملوک را کشته و در آنجا دفن کنند ...»

حالا بعد از پایین کشیدن خانه پدری از پرده‌های سینما، شاهد یک قتل ناموسی در شمال کشور هستیم. شاهد نشستن داس پدر بر گلوی دختر ۱۴ ساله هستیم.

اکران «خانه پدری» این‌بار با داس

رومینای 14 ساله، عاشق شده بود. پدر مخالف ازدواج او بود. دختر با پسر فرار می‌کند. دختر بعد از چندی به خانه بر می‌گردد.پدر عصبانی است. آبروی خود را در خطر می‌بیند. فکری به سرش می‌زند و خون فرش خانه را سرخ می‌کند.

دخترک در خواب، قربانی خشم و تعصب پدر می‌شود. تعصبی که در تمام این سال‌ها سعی نکرده‌ایم آن را هدایت کنیم. قتل‌های ناموسی به خاطر عدم آموزش است. به خاطر اینکه هنوز برخی‌ها حتی در دل همین تهران، فکر می‌کنند اشتباه یک دختر مساوی است با پایان زندگی او. هنوز هستند خانواده‌هایی که درهای خروجی خانه را به روی دختران خود بسته‌اند و فکر می‌کنند دختران و زنان نباید در جامعه حضور داشته باشند.

باید خانواده‌ها بفهمند که پاسخ اشتباه از سوی دختر یا پسرشان، کشتن آنها نیست. پدران نباید تصور کنند مالک جان فرزندان هستند و می‌توانند هر کاری که دل‌شان می‌خواهد انجام دهد.همانطور که در مواردی، قانون به قاضی اجازه داده در صورت مخالفت بی منطق پدران با ازدواج دختران، حکم صادر کند.

حساسیت پدر و مادرها به روی فرزندان قابل قبول است اما این حساسیت نباید تبدیل به جنون شود و کار به جایی برسد که گلوی بریده شود.

فیلم‌هایی مثل خانه پدری زمینه‌ساز روشنگری در جامعه می‌شوند هرچقدر هم تلخ باشد. این فیلم‌ها درست مثل قهوه است. تلخ است اما برای بدن فواید بسیاری دارد.

جلوی خانه پدری را گرفتیم تا کسی نفهمد در سرزمین ما هنوز دخترکان قربانی تعصب‌های خانوادگی می‌شوند.

شاید اگر بیشتر می‌نوشتیم و بیشتر می‌ساختیم امروز رومینا زنده بود و قلب ما به خاطر شنیدن خبر قتلش به درد نمی‌آمد. تصور اینکه یک پدر به خاطر رفتار دخترش چنین رفتاری با او دارد و با داس به جانش می‌افتد دردناک است و غیرقابل قبول و باور.

خانه پدری و هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند را از تلویزیون پخش کنید. به جای سریال‌های صد من یه غاز، که به هیچ دردی نمی‌خورند و حتی نمی‌توانند وقت آدم را پر کنند از دردهایی مثل تعصب حرف بزنید و فیلم بسازید. شاید پدر دختر با دیدن یکی از این فیلم‌ها دست از تعصب کورکورانه خود برداشته بود و چنین فاجعه‌ای را رقم نمی‌زند.

همه ما امروز دست‌مان به خون دخترک 14 ساله آغشته است. ما نگفتیم و ننوشتیم. ما به راحتی از کنار قتل‌های ناموسی گذشتیم و فکر کردیم که این قتل آخرین خونی است که ریخته می‌شود.

نه، این داستان تلخ ادامه دارد و باید به جنگ این تعصب نا‌به‌جا رفت. تعصبی که جان فرزندان این سرزمین را تهدید می‌کند. تعصبی که با افتخار بر روی اعلامیه دختر نشسته است. نام پدر، بزرگ بر روی اعلامیه خورده است گویی که او فاتح سرزمین‌های محال شده است.

مصطفی داننده

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالبه قاتل صاحب عزا هم هست .با این قوانین قرون وسطایینون.مرد رو مالک همه کس و همه چیز میدونید

    • بدون نام

      یک دختر بچه ۱۴ ساله با یک مرد ۳۵ ساله

    • TNT2

      فکر میکنند خدای بچه هاشون هستند ..بگو مردک که حیف اسم ادم روی تو بگذارند تو فقط حق پدری داری که شک دارم اون هم داشته باشی مگه خدای اون دختر بودی مردک داعشی ؟مقصر قوانین بیخود ما هستش که پدر اگر دخترشو بکشه فقط باید دیه بده این اخه قانونه ؟همین میشه

    • علی

      وقتی بالا سریا یه فکر پر کردن جیبشونن دیگه چه انتظاری میشه داشت
      آموزش کجا بود ؟! توی ایران همه چی تو خفای میگن بزار همه چی آرمانی باشه همه شاد خوشحال بدون هیچ غمی توی صدا سیما یه نمونش ولی هیچ وقت اینجوری نبوده از درد مردم خبر ندارید ... وقتی اختلاس میشه هیس هیچی نگین آبروی طرف میره حکم اعدام میدن ولی اعدام نمیشن. یه نمونه همین که یه پرستو تو اسمون زد.

    • بدون نام

      جامعه و خانواده این دختر باید شرایط ازدواج این دختر و آن پسر 35 ساله را فراهم میکردند.کاش ما یه روزی اینو بفهمیم که دختر 14 ساله خودش عقل داره و میتونه عاشق بشه.حتی اگه عاشق کسی بشه که سن باباشو داره به ما مربوط نیست.ما فقط باید زمینه ازدواجشو فراهم کنیم تا فاسد نشه

    • محمدرضا هلاکویی

      با سلام و تشکر فراوان از این نگارنده متن.فیلم قیصرتعصب ناموسی را در رمان خود مطرح کرد و چنان اثرگذاشت که منطق و عقل را از گروهی متعصب گرفت.در آن فیلم اشاره به قانون شد ولی قیصر زیر بار نرفت و به دنبالش قتل های مکرر اتفاق افتاد.ایتکه این فیلم حق بود یا خیر؟قضاوت را به عهده خوانندگان عزیز می گذارم.ولی ظاهرا موضوع ادامه دارد و این بار پدری دختر نازنینش را آن هم در خواب از پا در می آورد.این پدر به جای اینکار می توانست با دختر حرف بزند و مشاوره بگیرد اما بد ترین راه را انتخاب کرد.چه قدر خوبست که انسان بتواند در همه موارد خودرا کنترل کند و موضوع را به قانون واگذار نماید.یا علی مدد

      پاسخ ها

      • بینام

        موافقم.خیلی خوب بیان کردید.

    • سویل

      خدا لعنت کنه همچین پدری رو عجب حیوونی بوده که جگر گوشه شو اینطور کشته یکی تو اوج عصبانیت دخترشو تو خیابون با ی پسر میبینه و ی سیلی یا کتک مفصل میزنه ولی نه دیگه با داس.

    • سید

      همچین ماجرا داغ کردین که مملکت همه چیز تموم هست فقط این پدر از فضا اومده بوده بله همه از مرگ یک دختر یک پدر دیوانه ناراحتن اما بی پولی خیلی ها داره دیونه میکنه

    • علی

      خدا وکیلی من دلم نمیاد گوسفند حلال کنم باز این پدره چطور...

    • بدون نام

      تااحمق در جهان است مفلس در نمی ماند.

    • بدون نام

      طبق شریعت اسلامی قتل حق این دختر نبود چون هر دوتا مجرد بودن مجازات آنها فقط چند ضربه شلاق بود وچون همدیگر رامیخواستن باید آنها رابه عقد همدیگه در می اوردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نظرم درست گفتین

      • علی 11

        شلاق!!!! بابا شما دیگه کی هستین، دیگه تو سیرک هم شلاق نمیزنن

    • بدون نام

      مغزهای کوچک زنگ زده...

    • بدون نام

      قوانین قرون وسطایی و پوسیده در ایران مقصر اصلی در گسترش هر بیشتر خشونت علیه زنان و فرزندان دختر از طرف پدر و برادران است. اوج عقب ماندگی است. مایه شرم و ننگ سیستم حقوقی ایران است. به خدا حالا میفهمم که چرا باید حق توهش به غربی ها بدهیم . نهایت پستی است که قوانین ما اجازه میده پدری که باید حافظ امنیت دخترش باشد دخترش را بکشد و خیالش راحت باشد که نهایتا چند سال زندان میرود. در ایران شرافت مرده است.

    • ساح

      باید به دستگاههاومسؤولان‌فرهنگی به ویژه صداوسیمادست مریزاد گفت که هردو ازاین باغ بری می‌رسد.شورای فرهنگ‌عمومی،شورایعالی انقلاب فرهنگی،شورایعالی آموزش وپرورش،شورایعالی فضای مجازی و کمیسیون فرهنگی مجلس و...توجه کنید.

    • بدون نام

      حالا چرا با داس فجیع تر از این مگه پارسال اتفاق نیفتاده بود گویا واکنش به قتل بستگی به منطقه جغرافیایی داره چون قتل فجیع ناموسی پارسال اصلا رسانه ای نشد الان به وفور عکس این دختر منتشر شده !

    • بدون نام

      دختر ۱۳ ساله اگه ازدواج میکرد میگفتین کودک همسری چرا ؟ تو همین غرب این همه رابطه های آزاد داره اگه یک مرد با یک دختر زیر ۱۸ سال رابطه داشته باشه دمار از روزگارش در می آورند بهتر هم پدر مادر ها آموزش ببینند هم دختر ها توقع شون کمتر باشه این همه دختر فراری تو تهران و دبی ترکیه دلیلش هم می‌تونه پر توقعی آنهاست هم خشونت خانوادگی بهترین راه حل سازمانی باید باشه اگه در خانواده ای خشونت باشه یا امکانات نگهداری بچه ها را نداشته یاشن از خانوادشون بگیرند

    • لواسانی

      حیف نام مقدس پدر پدر قداست دارد شانه های پدر امن ترین جا برای سر گذاشتن ودرد ودل کردن است به نظر من اولین عشق مذکر ما خانمها که عاشقش هستیم پدر است .ولی این بی وجدان یک حیوان وحشی است نه پدر اخه با داس یا ه چیز دیگر چطور توانستی گلوی رومینای نوجوان را ببری ای رذل

    • بدون نام

      حالال دادستان شهر جایزش به این قاتل چی هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج