جاباما
۹۹۹۱۷۲
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

اژد‌های چینی، جهان را می‌بلعد؟

«در آینده، چین از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بزرگترین رقیب ما خواهد بود. من، چین را یک رقیب استراتژیک برای اروپا می‌بینم. رقیبی که یک مدل اجتماعی اقتدارگرا مطرح می‌کند و می‌خواهد قدرت‌اش را بسط دهد و جای آمریکا را به عنوان یک قدرت برتر بگیرد.»

فرارو: با مهار بیماری کرونا در چین، فعالیت‌های اقتصادی در این کشور مجددا از سرگرفته شد. حالا چین، علاوه بر خرید فزاینده نفت، برای خرید شرکت‌های اروپایی نیز اقدام می‌کند. امری که برخی محافل سیاسی اروپا را نگران کرده است.

چین اولین کشوری بود که با تبعات اقتصادی بیماری کرونا مواجه شد و حالا جزو اولین کشور‌هایی است که تاثیرات منفی اقتصادی کرونا را پشت سر می‌گذارد. بهبودی وضع اقتصادی چین، در افزایش تقاضای این کشور برای نفت تجلی یافت. دوشنبه هفته گذشته، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که تقاضای نفتی چین تقریبا به سطوح قبل از اعمال محدودیت‌های کرونایی رسیده است.

به ادعای بلومبرگ، مصرف روزانه چین به ۱۳ میلیون بشکه در روز رسیده که این مقدار تقریبا نزدیک به مصرف روزانه این کشور قبل از اعمال محدودیت‌های کرونایی است. در دسامبر ۲۰۱۹، چین هر روز ۱۳.۷ میلیون بشکه در روز مصرف می‌کرد. همچنین، چین پارسال در چنین روز‌هایی حدود ۱۳.۴ میلیون بشکه در روز مصرف می‌کرد.

چین، بعد از آمریکا، دومین کشور مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است و افزایش تقاضای نفتی آن، باعث بهبودی روزافزون قیمت‌های نفت شد. با اعمال محدودیت کرونایی در چین در فوریه گذشته، مصرف نفت این کشور حدودا ۲۰ درصد کمتر شد. این امر به فروپاشی تاریخی قیمت‌های جهانی نفت منجر شد. کاهش تقاضای چین و سایر کشورها، در کنار جنگ بهای نفت میان عربستان و روسیه، بدترین کابوس بازار‌های نفتی را رقم زد. حدود یک ماه پیش، قیمت برخی انواع نفت، مثل نفت خام متوسط غرب تگزاس زیر صفر رسید. حالا، با افزایش تقاضای چین، قیمت‌های نفت بهتر شده است. مثلا قیمت هر بشکه خام متوسط غرب تگزاس، یک ماه بعد از صفر شدن، به بالای ۳۰ دلار رسید.

همزمان با لغو برخی محدودیت‌ها و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی در چین، کرونا به افزایش مصرف نفت کمک کرد؛ مسافران، برای رعایت تدابیر بهداشتی، به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی که احتمال ابتلا به کرونا در آن‌ها زیاد است، از خودرو‌های شخصی استفاده می‌کنند. چین، برای تامین نیاز‌های نفتی خود به افزایش واردات نفت روی آورده است. به گفته بلومبرگ، اواخر هفته گذشته، به طور همزمان ۱۱۷ نفتکش در حال حرکت به سمت چین بودند که این بزرگترین ناوگان نفتکش‌ها است که به سمت چین حرکت می‌کند. چین، نفت ارزان را از سراسر جهان (برزیل، عمان، کنگو و کانادا) خریداری می‌کند. رسانه‌های روسی می‌گویند این روز‌ها نفت روسیه نیز به چین صادر می‌شود. به گفته این رسانه ها، فعلا فقط سوخت هواپیما‌ها مشتریان چندانی ندارد که این امر طبیعی است. چون سفر‌های هوایی به خاطر کرونا بسیار کمتر شده است.

اژد‌های چینی، جهان را می‌بلعد؟

"رقیب استراتژیک"

اما «اژدهای» بیدارشده چینی فقط دنبال نفت نیست. بلکه بدون سروصدا دنبال تصاحب شرکت‌هایی است که به خاطر بحران کرونا متضرر شده یا مشکلاتی دارند. در ماه جاری میلادی، همزمان با افزایش تقاضای نفت چین، مانفرد وبر، رئیس «حزب مردم اروپا» که بزرگترین ائتلاف سیاسی اتحادیه اروپاست، خواستار منع سرمایه‌گذاران چینی از خرید شرکت‌های اروپایی شد.

وبر به روزنامه آلمانی «ولت آم سونتاگ» گفته است که او از اعمال ممنوعیت ۱۲ ماهه بر سرمایه‌گذاران چینی که دنبال خرید شرکت‌های اروپایی هستند، حمایت می‌کند. وبر گفت: «ما باید ببینیم که شرکت‌های چینی، تاحدودی با حمایت مالی دولتی، به طور فزاینده تلاش می‌کنند شرکت‌های اروپایی‌ای را بخرند که ارزان‌قیمت هستند یا اینکه به خاطر بحران ویروس کرونا مشکلات اقتصادی دارند.»

وبر افزود بنابراین اتحادیه اروپا باید به نحو هماهنگ‌شده‌ای به «تور خرید چینی» پایان دهد و تا زمان پایان بحران کرونا، بر فروش شرکت‌های اروپایی ممنوعیت ۱۲ ماهه اعمال کند.

نگرانی وبر، فقط ابعاد اقتصادی ندارد. بلکه او به صراحت گفته است که چین رقیب سیاسی و اجتماعی اروپا خواهد بود. وبر تصریح کرد: «در آینده، چین از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بزرگترین رقیب ما خواهد بود. من، چین را یک رقیب استراتژیک برای اروپا می‌بینم. رقیبی که یک مدل اجتماعی اقتدارگرا مطرح می‌کند و می‌خواهد قدرت‌اش را بسط دهد و جای آمریکا را به عنوان یک قدرت برتر بگیرد.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نگرانی مشابهی دارد. او اخیرا درباره انتقال قدرت از غرب به شرق سخن گفته است. بورل تصریح کرد: «تحلیلگران از مدت‌ها پیش درباره پایان نظم تحت رهبری آمریکا و فرا رسیدن قرن آسیایی صحبت کرده‌اند. این اتفاق الان پیش روی چشم ما در حال وقوع است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ع،ر

      پس‌مواظب‌باشید‌چون‌کشورهایی‌مثل‌ایران
      مانند‌راحت‌الحلقوم‌‌می مونه.

    • بدون نام

      من اصلا کاری ندارم که چین چیکار میخواد بکنه ولی تا چند سال دیگه چین ابر قدرت جهانه و میشه اول دنیا در قضیه کرونا ایا کسی جلوشو گرفت؟
      در کارهای دیگر هم نمیتونن جلوشو بگیرن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج