۹۹۹۲۷۵
۵۹ نظر
۵۰۷۷
۵۹ نظر
۵۰۷۷
پ

ناموس در سینما؛ قیصر کجایی که رومینا رو کُشتن؟

مساله بکارت در فرهنگ ایرانی مساله دشوار و دیریابی‌ست، از آن جهت که این مفهوم درباره جامعه دختران مصداق دارد و جامعه پسران خیلی مشمول این مفهوم نمی‌شوند، یعنی مفهوم غیرت در نسبت مستقیم با بکارت قرار می‌گیرد و فرد باکره دختری‌ست که از همخوابگی با دیگری گریزان بوده و بکر مانده.

برترین‌ها: مساله بکارت در فرهنگ ایرانی مساله دشوار و دیریابی‌ست، از آن جهت که این مفهوم درباره جامعه دختران مصداق دارد و جامعه پسران خیلی مشمول این مفهوم نمی‌شوند، یعنی مفهوم غیرت در نسبت مستقیم با بکارت قرار می‌گیرد و فرد باکره دختری‌ست که از همخوابگی با دیگری گریزان بوده و بکر مانده. درباره پسران اما در فرهنگ ایرانی مهم نیست که تن به همخوابگی داده‌اند یا خیر، به عبارتی پسران قضاوت نمی‌شوند! در سینما اما چندین و چند فیلم در باب غیرت و ناموس و بکارت ساخته شده که در اینجا چند تا از خاص‌ترهایش را مرور کرده‌ایم. این فهرست کامل نیست و بهانه‌اش هم که خب ماجرای «رومینا» است.

خانه پدری - کیانوش عیاری

ناموس در سینما؛ قیصر کجایی که رومینا رو کُشتن؟

ملوک دختر جوانی است که به دلایل ناموسی، پدرش خواهان مرگ او است و برای این کار به پسر کوچکش به نام محتشم گفته تا قبری در زیرزمین حفر کند تا ملوک را کشته و در آنجا دفن کنند.

این فیلم که قصه اتفاق‌های یک خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (اوایل حکومت رضا شاه) تا ۱۳۷۹ روایت می‌کند با بازیگرانی همچون مهدی هاشمی، شهاب حسینی و مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی و… در چند اپیزود ساخته شده و مسائل و مشکلات زنان ایران را در هفتاد سال اخیر به تصویر کشیده‌است.

قیصر - مسعود کیمیایی

ناموس در سینما؛ قیصر کجایی که رومینا رو کُشتن؟

یکی از برادران آب مَنگُل به نام منصور (جلال پیشواییان)، فاطی را هتک حرمت می‌کند. فاطی، پس از نوشتن نامه‌ای به مادر (ایران دفتری) و دایی‌اش (جمشید مشایخی)، خودکشی می‌کند و در بیمارستان جان می‌دهد. فرمان (ناصر ملک‌مطیعی)، برادر بزرگ فاطی، پس از آگاه‌شدن از موضوع، به دکان برادران آب مَنگُل می‌رود.

او، چون پیشتر قسم خورده‌بوده که دیگر هرگز دست به چاقو نبرد، با دستان خالی با برادران آب مَنگُل روبرو می‌شود. دو برادر منصور، رحیم (غلامرضا سرکوب) و کریم (حسن شاهین)، او را غافل‌گیر کرده، می‌کشند. قیصر (بهروز وثوقی)، برادر کوچکِ فرمان، از سفر جنوب بازمی‌گردد و پس از آگاه‌شدن از قضیه، به‌قصد انتقام به سراغ برادران آب مَنگُل می‌رود.

خانه دختر - شاه‌حسینی

ناموس در سینما؛ قیصر کجایی که رومینا رو کُشتن؟

خانه دختر با بازی حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی و رعنا آزادی‌ور محصول سال ۱۳۹۳ است. این فیلم پس از اکران در جشنوارهٔ فیلم فجر با حاشیه‌های فراوانی مواجه شد و بخش‌هایی از داستان فیلم حذف شد. پس از تغییر مسیر داستان خانه دختر در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۶ به صورت محدود در سینما‌های ایران اکران شد.

این فیلم داستان دختری به نام سمیرا است که قصد دارد با منصور ازدواج کند، در روز پیش از عروسی مادر منصور سمیرا را برای معاینه نزد دکتر زنان می‌برد، اما سمیرا که از این موضوع شوکه شده‌است از این کار ممانعت کرده و در خیابان اقدام خودکشی می‌کند، پس از اطلاع مرگ وی به دو همکلاسی‌اش آن‌ها به دنبال دلیل مرگ دوست خود می‌روند، اما دلیل خودکشی از طرف پدر سمیرا مخفی می‌شود.

اوریون - علی زمانی

ناموس در سینما؛ قیصر کجایی که رومینا رو کُشتن؟

اوریون فیلمی ایرانی ساختهٔ علی زمانی عصمتی با موضوع از دست دادن بکارت یک دختر در یک جامعه بسته و سنتی است. این فیلم در شهر یزد فیلم‌برداری شده و در پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم لندن دو بار به نمایش گذاشته شد. علی زمانی عصمتی، کارگردان اوریون دربارهٔ امکان نمایش فیلم در ایران می‌گوید که اکنون به هیچ‌وجه چنین امکانی وجود ندارد، اما وی امیدوار است روزی نگاه مسئولان ارشاد به سینما تغییر کرده و بازتر شود.

در نظر یکی از منتقدین، اوریون از نظر سینمایی فیلم چشمگیری نیست و تنها علت پذیرش آن در جشنواره فیلم لندن، می‌تواند موضوع جنجالی آن باشد. به ویژه اینکه فیلم‌های دیگری که از نظر سینمایی بهتر و قوی تری بودند امسال به این جشنواره ارسال شدند، اما مورد توجه هیئت انتخاب آن قرار نگرفتند.

صادق کُرده - ناصر تقوایی

ناموس در سینما؛ قیصر کجایی که رومینا رو کُشتن؟

صادق کُرده فیلمی به نویسندگی و کارگردانی ناصر تقوایی محصول سال ۱۳۵۱ است. صادق (سعید راد)، مشهور به صادق کُرده، در مسیر جادهٔ اندیمشک به اهواز با همسرش (آتش خیر) قهوه‌خانه‌ای را اداره می‌کند. شبی در غیاب صادق یکی از دوستان او که رانندهٔ کامیون است به قهوه‌خانه می‌آید و پس از هتک حرمت از همسر صادق ناخواسته او را به قتل می‌رساند.

رئیس پاسگاه (محمدعلی کشاورز) و سرگروهبان، ولی خان (عزت‌الله انتظامی)، پدر زن صادق، درصدد دستگیری قاتل برمی‌آیند؛ اما صادق برای گرفتن انتقام از قاتل همسرش کشتار رانندگان کامیون را آغاز می‌کند. سرگروهبان، ولی خان از سوی رئیس پاسگاه مأمور می‌شود تا به پروندهٔ قاتل راننده‌ها رسیدگی کند. او وقتی یقین حاصل می‌کند که قاتل راننده‌ها کسی جز دامادش نیست سکوت می‌کند. رئیس پاسگاه سرگروهبان را تحت فشار قرار می‌دهد، و روزی که قرار است صادق برای دیدن فرزندش و گرفتن هزار تومان پول، برای عبور از مرز آبی، به خانهٔ پدر همسرش برود، در محاصرهٔ ژاندارم‌ها قرار می‌گیرد و از پا درمی آید.

لاتاری - مهدویان

ناموس در سینما؛ قیصر کجایی که رومینا رو کُشتن؟

امیرعلی (ساعد سهیلی) و نوشین (زیبا کرمعلی) دو جوان بیست و یک-بیست و دو ساله قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. خانواده‌ها چندان موافق نیستند. آن‌ها صبر پیشه کرده‌اند تا به مرور زمان رضایت خانواده‌هایشان را جلب کنند. آن دو یک رؤیای مشترک دارند؛ برنده شدن در لاتاری و دریافت گرین کارت آمریکا، اما نوشین به واسطه دوست پدرش برای کار ترجمه به دبی می‌رود. پس از مدتی امیرعلی خبر دار می‌شود نوشین خودکشی کرده و او برای پی بردن به راز خودکشی به دبی می‌رود و می‌فهمد نوشین گرفتار باند‌های قاچاق جنسی شده بوده‌است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگراین قاتل شجاعت داشت حداقل آن نامردی راهم که دخترش رابدبخت کردبدرک واصل میکردپست بی عرضه

      پاسخ ها

      • شهروند

        نظرت واقعاً عالیست گناه کارواقعی اون پسره هستش

      • بدون نام

        تیترتون اشتباهه. قیصر در واقع به دفاع از ناموس بلند شد و رفت سراغ برادرای آب منگل. اگر الان بود باید از پدر رومینا حمایت میکرد، نمیومد به کمک رومینا.

      • ناشناس

        خود اون قاتل بود که دختر رو به سمت اون پسر فرستاد.
        رومینا اشرفی پدر نداشت! او قبل از اینکه به قتل برسد هم پدرش را از دست داده بود!انتخاب دوست پسری که خیلی از خودش بزرگتر بود توسط رومینا نشان می دهد او خلاءهای بزرگ و جدی در زندگی اش داشت.او نیاز به یک پناه،تکیه گاه،آغوش بزرگ و امن و آرام داشت،چیزی که احتمالا رومینا هیچ گاه در پدرش آن ها را پیدا نکرد.

      • بینوا

        دختران امروزی جلوچشم پدرمادرشون زنگ میزنن دوس پسراشون حرفای ناجور...میزنن

      • بدون نام

        مغز های کوچک زنگ زده و اژدها وارد میشود هم به این موضوع پرداخته اند.چرا به اینها اشاره نکردید

      • بدون نام

        هم؟ یعنی خوب کرد دختربچه رو کشت؟ لعنت بر قبایل متفرقه ایران.

      • بدون نام

        تعجب میکنم که بعضی خیال می کنند ناموس مفهوم مثبتی ه!!! ناموس یعنی ای زن تو ناقص عقلی و صاحب داری.باز تعجب میکنم که بعضی همچنان رابطه رومینا با مرد 28 ساله رو طبیعی می دونند و از خواستگاری حرف میزنند!با اینکه این همه در مورد پدوفیل برای اینها نوشتیم

    • بدون نام

      بهمن خواستگارش و خواهرش تعریف کردن موضوع رو چون پسر سنی بوده به پدرش گفتند باید بکشی زیر یه سقف بودن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ها؟!

      • بدون نام

        قبایل متفرقه براشون عادیه ولی برای من عجیبه که مرد 28 ساله رو کنار دختربچه 13 ساله قرار میدین براحتی.در کشورهای متمدن این مرد بیمار جنسی محسوب میشه

      • بدون نام

        در یکسری از کشورها مرد ۵۰ ساله هم حق ازدواج با دختر ۹ ساله را نداره و اگر بشنوند چنین اتفاقی افتاده او را پدوفیل میخوانند. حالا این چه دخلی به من و تو و این خراب شده داره؟ سربسته برات گفتم. فهمیدی؟

    • بدون نام

      پدرش تو آگاهی به خواهر بهمن گفته اصلا میخوام رومینا اول زن خودم بشخ خواهرش زدن تو گوشش در آگاهی کثافت قاتل رو بعد چند تا احمق میگن بخاطر غیرت کشته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثبت اشتباهی
        چون نمیدونم واقعا اینجوری گفته یا نه

      • بدون نام

        خواهش میکنم یاد بگیریم قضاوت بیجا نکنیم کسی رو تا موقعی که جای اون نباشیم ،صد در صد منظور اون این بوده که جای پدر رومینا هستش و قباحت کارش رو میخواسته به رخش بکشه!

      • بدون نام

        بچه بازها چرا باید از چنین چیزی تعجب کنند؟

      • بدون نام

        هم پدر رومینا و هم اون مردک بچه باز باید اعدام بشن

    • بدون نام

      ناموس وطن خانواده اخلاق فقط همون دوران سیاه سفید وجود داشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و امروزه همه اینها داره از بین میره یا شایدم رفته. خدا به داد متاهلا برسه چند سال بعد ببینین گند خیانت زناشویی چطور مملکتو پر میکنه. از ما گفتن بود. زمونه عوض شده و آدماشم عوض شدن. خوبا روز به روز دارن کمتر میشن

      • بدون نام

        خوب منظورت وحشیاست؟ وگرنه انسان خوب انسانیه که همنوع خودشو آزاد بذاره تا اون انسان خودش تصمیم به رفتار درست یا غلط برای زندگیه خودش بگیره با وحشی‌گری و زور هیچی درست نمیشه اینو باید دیگه ما ایرانیا یاد بگیریم

      • بدون نام

        ناموس و غیرت باعث همه مصیبتهای ماست.عجیبه که نمی فهمید

    • بدون نام

      ایران امروز یه تراژدی وحشتناکه

    • بدون نام

      تنها کشوری هستیم تو همه چی مشکل داریم بخاطر مسئولینش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسولینش هم لابد از کرده مریخ به سرتون فرود اومدند
        والله مزخرفترین ملت روی زمین هستید

      • بدون نام

        واقعا درست میگی
        ما تنها کشوری هستیم که تو همه چی مشکل داریم همه چیییییییییی.....

      • بدون نام

        انتخاب خودتون بوده خودتون رای دادید

    • بدون نام

      همش ریشه در فقر تعصب مذهبی کم سوادی امثال پدرش داره

      پاسخ ها

      • شهروند

        از کی ناموس پرستی فقرفرهنگی

      • علی

        دادا ناموس پرستی هم که تو داری میگی ی حدی داره ی آدابی داره نه اینکه زرتی بزنی هرکی رو دیدی بکشی به بهانه ی ناموس

      • پدر بد

        ناموس پرستی به سر بریدن نیست به عربده کشی سینه چاک دادن نیست اگه اون مثلا پدر خیلی مرد بودناموس پرست بود دخترش رو جوری از لحاظ محبت وعاطفه سیراب میکرد که اون دختر بچه به دنبال مردی هم سن پدرش نره برای ذره ای محبت و گیریم هم اون دختر گول خرد وبچگی کرد میشد خیلی راحت با چهارتا محبت پشت دخترش در اومدن این رابطه رو تحت کنترل قرار بده تا زمانی که دختر به بلوغ فکری برسه بتونه تصمیم بگیره برای ایندش

      • بدون نام

        ناموس پرستی دیگه چه خرافه ای هست

      • بدون نام

        ناموس پرستی مقدسه. اگه مرد ناموس پرست باشه کسی که حرمت ناموسشو خدشه دار کرده می کشه نه خود ناموس رو.این از غیرت نیست از بی عرضگی

      • به ۱۱:۴۷

        ناموس پرستی دقیقا فقر شدید فرهنگیه

    • بدون نام

      چند تا قیصر تنگسیر میخواد ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مملکت باید قانون داشته باشه تا هر کسی مثل قیصر نخواد جنایت کنه. فهمیدنش سخت نیست

    • بدون نام

      لعنت به افکار دگم واپسگرای امثال پدر رومینا در جهنم میسوزن

    • بدون نام

      اگه میخاید بکارت در جامعه مهم نباشه و حذف بشه اشکالی نداره. ولی اینو بدونین که با حذف بکارت دیگه نه ازدواجی صورت میگیره و نه خانواده ای. جامعه رو میاره به تعدد روابط. همونطوری که همین الانم داریم میبینیم مثلا یه پسر با n نفر دوسته یا یه دختر هکذا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بکارت پاکی دختر شرافت و پاکی نسله. ما کثافت رو جانشین بکارت نمی کنیم.ایرانی و مسلمانیم

      • بدون نام

        خدا عقلت نده بخندیم به حرفات

      • بدون نام

        دو کلمه هم از مادر دوماد

      • به ۱۵:۱۵

        نشانه شرافت پسرا و مردا پس چیه؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        چشمشون اگه یه عاقل ببینه میفهمه هیزن یا شریف

      • به ۰۱:۰۷

        من همینجا در کامنتی جداگانه نوشتم نشانه شرافت پسرا و مردا چیه و چطور میشه تشخیصش داد اما کامنتم منتشر نشد و اگه الان بنویسم مطمئنم که باز هم منتشر نمیشه

    • محسن

      مغزهای کوچک زنگ زده از لیست جا مونده

    • بدون نام

      دراینکه کار پدره خوب نبوده جای شکی نیست ولی اینها دلیل توجیه کار این دختر 13 ساله و اون مردک سی ساله نبوده ....بیخودی جوگیر نشیم کار دختره رو توجیه کنیم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تقصیر پدر بوده که به دخترش به اندازه کافی محبت نکرده.وگرنه چه دلیلی داره که دختر بره دوست پسری انتخواب کنه که همسن باباش بوده؟

      • بدون نام

        نه كسى رو قضاوت ميكنيم نه كار كسى رو توجيه! از كجا بدونيم رومينا چرا رفته چنين رابطه اى؟

    • بدون نام

      واقن برای ان مرد خیلی خیلی خیلی متأسفم

    • mjkb

      واقعا حادثه دردناکی بود متاثر شدیم.
      ولی برترینها تو قتل میترا استاد توسط نجفی هم ازین خبرا میرفتی؟

    • بدون نام

      لعنت به این دور و زمونه که هیچ چیزی سر جای خودش نیست

    • راد

      بنده چون از کم و کیف مسائل اگاه نیستم در مورد مسائل خانوادگی و ناموسی هرگز نمیتونم نظر بدم ولی بهر حال یک انسان کشته شده که باعث تاسفه روحش شاد

    • بدون نام

      وااای چه نظراتی گذاشتن ملت.....این نشون میده امثال پدر و دوس پسر رومینا چقد زیادن تو مملکت

    • بدون نام

      قسمت غم انگیز ماجرا اونجاست که هر دختری وقتی از چیزی بترسه باباشو صدا میزنه

      پاسخ ها

      • سپیده

        دلم کباب شد براش

    • علی اقا

      متاسفانه خیلی التماس کرده که منو تحویل خانواده بدسرپرستم ندین ولی کسی بحرف دختر بینوا توجهی نکرده

    • حسن کچل

      پدرش نفهم بوده خربوده قاتل بوده غیرتی و بیغیرت بوده پسره فلان بوده بسال بوده......همه ما شدیم قاضی محکمه و نفهمیده تهمت میزنیم فعلا فقط خداوند اگاهه چی شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عه پس وایسیم خدا حلش میکنه خدا عقل داده اینو خرم میفهمه گرفتن جون یه انسان اشتباهه مگه ما بهش زندگی دادیم که حالا بگیریم؟

    • بدون نام

      ایران
      تعصب
      قفس
      مردسالاری

    • بدون نام

      مردسالاری حاصل و ثمر جهل و حماقت زنان و بیعرضگی و بی لیاقتی آنها در تربیت پسرانشان است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج