۱۰۷۸۶۸۵
۲۰ نظر
۵۱۴۵
۲۰ نظر
۵۱۴۵
پ

آقازاده؛ چه کسانی بردند، چه کسانی باختند؟

ارزیابی سریال «آقازاده» برای دست اندرکارانش

روزنامه شهرآرا - محمد عنبرسوز: یکی از پروژه‌های مهم شبکه نمایش خانگی در سال ۹۹، بدون تردید، سریال «آقازاده» بود؛ مجموعه پرحاشیه‌ای که جمعه گذشته، با انتشار بیست‌و نهمین قسمتش، به پایان رسید. رویکرد محتوایی سریال «آقازاده» ایجاب می‌کرد که بخش عمده‌ای از علاقه‌مندان سریال‌های خانگی، در دو گروه موافق و مخالف، مقابل هم صف‌آرایی کنند؛ این در حالی است که «آقازاده» هم، مثل بیشتر آثار هنری، امکانات و محدودیت‌هایی داشت که آن را به محصولی خاکستری تبدیل می‌کرد.
آقازاده؛ چه کسانی بردند، چه کسانی باختند؟
اگر این پروژه را با شاخصه‌های فنی و هنری مختلفش تحلیل کنیم، زمینه درخشش یا رشد تعدادی از عوامل خود را فراهم آورد و برخی دیگر نیز در حد نام و اعتبارشان ظاهر نشدند. در این مطلب، نگاهی داریم به مهم‌ترین برنده‌ها و بازنده‌های مجموعه «آقازاده»؛ یعنی کسانی که با این سریال توانایی‌های خود را به رخ کشیدند یا نتوانستند از فرصتی که در اختیارشان قرار گرفته بود، به خوبی استفاده کنند.
بخش اول: برنده‌ها
امیر آقایی
امیر آقایی بازیگری است که، پس از «ارتفاع پست»، با تلاش مستمرش پله پله جلو آمد تا اینکه توانست خودش را به عنوان یک بازیگر کارکشته و درجه یک به اهالی سینما و تلویزیون ثابت کند. اما در کارنامه آقایی، جای خالی یک نقش پرظرفیت و مهم احساس می‌شد. ماجرا از این قرار است که بعضی نقش‌ها جوری نوشته می‌شوند که به بازیگر اجازه درخشیدن و ماندگاری در حافظه مردم را می‌دهند. معمولا نقش افراد معتاد، شخصیت‌های برون‌گرا یا کسانی که در طول فیلم اتفاقی هولناک را از سر می‌گذرانند، وقتی به یک بازیگر خوب سپرده می‌شوند، به او اجازه می‌دهند که نام خودش را روی ذهن مخاطب حک کند.
آقازاده؛ چه کسانی بردند، چه کسانی باختند؟
امیر آقایی همیشه بازیگر توانمندی بوده، اما کارنامه‌اش یک تجربه منحصربه‌فرد را کم داشت؛ اجرایی که در خاطر بیننده بماند و باعث شود که توانایی‌های او به چشم بیاید. این فرصت بالأخره در سال ۹۹ ایجاد شد. امیر آقایی ابتدا در جشنواره فجر سال گذشته، با ایفای نقش یک گنده‌لات در فیلم «شنای پروانه»، مورد توجه قرار گرفت و توانست به سیمرغ بهترین بازیگر مکمل مرد هم دست یابد. در ادامه اما، «آقازاده» فرصتی را برای او فراهم کرد که پیوندش با مخاطب را حسابی محکم کند. نقش نیما بحری برای امیر آقایی از چند جهت مهم بود. پیش از هر چیز، خصلت‌های ظاهری این آقازاده پول‌دار که طبیعتا و به اقتضای متن، باید با گریم خوب و لباس‌های متنوع زیبا در لوکیشن‌های جذاب و خودرو‌های لوکس دیده می‌شد، به بازی امیر آقایی جلوه دوچندانی بخشید.
آقازاده؛ چه کسانی بردند، چه کسانی باختند؟
به‌علاوه، طراحی شخصیت نیما بحری و سکانس‌های ویژه، به آقایی اجازه می‌داد بیشتر بدرخشد. نویسنده «آقازاده» مقداری لودگی را هم چاشنی شخصیت سرکش و پیچیده نیما بحری کرده و او را بار‌ها در موقعیت فریاد کشیدن و پرخاشگری قرار داده بود تا بتواند خودش را نشان دهد. بیراه نیست اگر بگوییم که نیما بحری تنها شخصیت واقعی «آقازاده» بود؛ به این معنا که واقعا پیچیدگی داشت و متحول می‌شد. نیما یک سیاه مطلق پیش‌بینی شدنی نبود و اجرای همین پیچیدگی، با باورپذیر جلوه دادن چرخش نیما، کاری بود که امیر آقایی به خوبی از پس آن برآمد تا بهترین بازیگر «آقازاده» لقب بگیرد.
پردیس پورعابدینی
معرفی یک بازیگر جوان در سریالی با این میزان از مخاطب در شبکه خانگی، یک فرصت استثنایی است که در اختیار کمتر بازیگری قرار می‌گیرد. پردیس پورعابدینی اما، چهره‌ای بود که «آقازاده» فرصت درخشیدن را در اختیارش قرار داد. پورعابدینی در این سریال، اجرای آبرومندی ارائه کرد و بازی روان و درخوری در نقش راضیه داشت؛ به طوری که بی‌تجربه بودنش، آن هم در حضور بازیگران سرشناس سریال، اصلا به چشم نیامد.
آقازاده؛ چه کسانی بردند، چه کسانی باختند؟
پردیس پورعابدینی، با اعتماد عوامل «آقازاده»، به موفقیتی رسید که در حالت عادی، شاید لازم بود ده سال برایش تلاش کند و خوشبختانه این بازیگر جوان فرصتش را هدر نداد. با این حال، متأسفانه تجربه نشان می‌دهد که بیشتر ستاره‌هایی که در نخستین گام، به شهرت و محبوبیت زیاد می‌رسند و در کانون توجهات قرار می‌گیرند، معمولا در ادامه راه درگیر حواشی می‌شوند و نمی‌توانند از استعداد خود به خوبی حراست کنند.
بهرنگ توفیقی
مقایسه کیفیت کارگردانی سریال «آقازاده» با مجموعه‌های تلویزیونی قبلی بهرنگ توفیقی نشان می‌دهد که این کارگردان، در آخرین اثر خود، یک جهش بلند و رشد کیفی درخور ملاحظه‌ای داشته است. توفیقی در «آقازاده»، بیشتر از تمام کار‌های قبلی خود، با بازیگران نامدار و سینمایی کار کرده و می‌توان گفت که از پس مدیریت این تیم به خوبی برآمده است. به‌علاوه، شکل کارگردانی «آقازاده» در چینش میزانسن و هدایت دوربین، به وضوح پختگی و ترقی کیفیت کار بهرنگ توفیقی را نشان می‌دهد.
آقازاده؛ چه کسانی بردند، چه کسانی باختند؟
«آقازاده» کمتر از آثار قبلی این کارگردان نما‌های تلویزیونی دارد و سعی می‌کند، با نما‌های باز، به کیفیت سینمایی نزدیک شود. همچنین ظرافت‌های متعددی در کارگردانی توفیقی وجود دارد که نشان می‌دهد او در «آقازاده»، کمتر از سریال‌های قبلی خود، بر دیالوگ‌ها اتکا کرده و از تولید یک اثر رادیویی دیالوگ‌محور فاصله گرفته است. البته در این مورد، نباید از نقش مؤثر مجید گل‌سفیدی، در مقام مدیر فیلم‌برداری، غافل شویم.
مهدی سلطانی
اگر مخاطب آثار بهرنگ توفیقی و حامد عنقا باشید، احتمالا از شباهت‌های متعدد دو سریال «پدر» و «آقازاده» مطلع هستید؛ انتخاب‌های عجیبی که مشخص نیست چه کارکردی در قصه دارند؟ در این میان، مهدی سلطانی، تنها بازیگری است که در هر دو مجموعه حضور داشته، اما هر بار در یک جبهه قرار گرفته است.
آقازاده؛ چه کسانی بردند، چه کسانی باختند؟
سلطانی که در «پدر» نقش حاج علی تهرانی را به عنوان یک شخصیت کاملا سفید به خوبی ایفا می‌کرد، در «آقازاده» به قالب یک نقش منفی فرورفته و باز هم باورپذیر و جذاب ظاهر شده است. گرچه حاشیه‌پردازی‌های بی‌جهت، تا حد زیادی مانع از آن شدند که بازی مهدی سلطانی در نقش امیر بحری به چشم بیاید، اما او با تسلط چشمگیر بر بیان و چهره خود، توانست این نقش را رنگ‌آمیزی کند و اضمحلال شخصیت بحری را باورپذیر جلوه دهد.
بخش دوم: بازنده‌ها
سینا مهراد
وظیفه ایفای نقش قطب مثبت داستان «آقازاده» بر عهده سینا مهراد قرار داشت؛ بازیگر جوانی که تجربه‌اش قابل مقایسه با قطب منفی قصه، یعنی امیر آقایی، نیست. مهراد در مجموع بازیگر بدی نیست و حتی حضورش در سریال «پدر» آبرومند و امیدوارکننده بود؛ اما شباهت‌های عجیب نقش او در این دو سریال، چه از لحاظ اسم و خصلت‌های ظاهری و چه از نظر شاخصه‌های پرداخت شخصیت، حامد را عملا به یک تیپ تبدیل کرد و مقایسه شدن با امیر آقایی باتجربه هم باعث شد که «آقازاده» برای سینا مهراد تجربه درخشانی نباشد.
آقازاده؛ چه کسانی بردند، چه کسانی باختند؟
واکنش آماتورگونه او به جنازه الکس، سکانس درنیامده مرگ راضیه و فریاد‌های تصنعی این بازیگر در قسمت دوازدهم تنها بخشی از کیفیت پایین بازیگری مهراد را منعکس می‌کند؛ هرچند نباید فراموش کنیم که طراحی خام، تکراری و تیپ‌گونه این شخصیت، دست مهراد را برای هرگونه نوآوری در طراحی بازی بسته بود.
حامد عنقا
طراح، نویسنده و تهیه‌کننده سریال «آقازاده»، این پروژه را جوری تعریف کرده بود که حاشیه آن بر متنش می‌چربید. ارجاعات پرتعداد این سریال به مسائل و پرونده‌های روز به قدری زیاد بود که یک سریال مستند به نام «بوی خون» در حاشیه این اثر تولید شد تا از کنایه‌های ریز و درشت «آقازاده» رمزگشایی کند. شیطنت تعمدی و ساده‌ای که در سریال «پدر»، با سکانس پایین پریدن حامد از پنجره، باعث جذب مخاطب و دیده شدن بیشتر مجموعه شده بود، در «آقازاده» چنان به افراط کشیده شد که اصل ماجرا به حاشیه رفت و مخاطبان کمتر فرصت پیدا کردند که درباره کیفیت خود سریال فکر کنند.
آقازاده؛ چه کسانی بردند، چه کسانی باختند؟
حامد عنقا «آقازاده» را با یک خط‌کشی پررنگ و اغراق شده بین آقازاده خوب و آقازاده بد شروع کرد و با شعار‌های مختلف و متلک‌های پرتعداد، کار را به جایی رساند که در اواخر قسمت بیست‌وهفتم، مسئولان نظارتی مجبور شدند، با صداگذاری مجدد یک اسم، جلوی ادامه یافتن سوءتفاهمات را بگیرند. در روزگاری که کشور ما بیشتر از همیشه به هم‌صدایی و اتحاد نگاه‌های مختلف نیاز دارد، حامد عنقا برای دیده شدن سریالش، در شیپور اختلافات دمید و تفاوت‌های ساده بین سبک‌های زندگی، مدل ماشین و ظاهر افراد را آن‌قدر پررنگ کرد که عملا به دام بازتولید همان مرزبندی‌های همیشگی جناحی افتاد. این رویکرد شاید از یک هنرمند جوان پذیرفتنی باشد، اما از هنرمندی که سال‌ها تجربه اندوخته و مورد اعتماد نهاد‌های مختلف است، انتظار نمی‌رود که برای به چشم آمدن، چنین روش نخ‌نما و کم‌اثری را برگزیند.
امین حیایی و نیکی کریمی
قرار دادن نام این دو بازیگر باسابقه و کارکشته در فهرست بازنده‌های «آقازاده» چندان راحت نیست و نمی‌شود گفت که کریمی و حیایی بازی بدی در این سریال داشته‌اند. هر دوی آن‌ها از هنرپیشه‌های مسلط و باتجربه هستند و قطعا از پس ایفای نقش خود در «آقازاده» هم برآمده‌اند؛ اما مسئله این‌جاست که مخاطب از چهره‌هایی با این وزن و اعتبار، توقع بیشتری دارد و نمی‌تواند حضور کم‌اثر و ساده آن‌ها در نقش‌های مکمل چنین اثری را قبول کند.
آقازاده؛ چه کسانی بردند، چه کسانی باختند؟
امین حیایی یکی از باثبات‌ترین و منعطف‌ترین هنرپیشه‌های دو دهه اخیر سینمای ایران بوده و به‌جز مدت کوتاهی که درگیر برخی حواشی ناخواسته شد، همواره تبحر خود را در ایفای متفاوت نقش‌های مهم سینمایی به رخ کشیده است.
آقازاده؛ چه کسانی بردند، چه کسانی باختند؟
نیکی کریمی هم در سال‌های اخیر به کارگردانی روی آورده و با اینکه در بازیگری دیگر آن جایگاه سابق را ندارد، اما با تجربه سال‌ها بازیگری سینما، می‌تواند در چالش تازه خود به عنوان فیلم‌ساز هم موفق باشد.
آقازاده؛ چه کسانی بردند، چه کسانی باختند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرشته ای بنام عادل . شیطانی بنام فروغی

      اقا شهنام را فراموش کردید چقدر مسخره و بی هیجان بود این شخصیت . از ادم کشی فقط سیگار کشیدن را بلد بود . sorry for uou

      پاسخ ها

      • بدون نام

        you

    • بدون نام

      طرفدارای این فیلم بدشون نیاد ولی این فیلمها به درد همون آقازاده ها میخورن مردم عادی این زندگی ها را نمیفهمن.۸۴ میلیون ایرانی نون شب ندارن اون وقت چهره سینمای ما پر از میلیاردر هست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گل گفتین دمتون گرم
        بی شک بازیگری گه بتونه همراه آلام و مشکلات مردم باشه موفقتره

    • فامیل دور

      از بازیگر خانم این فیلم اصلا خوشم نیومد و به همین خاطر نگاه نکردم..اینقد این خانم رو ارایش کرده بودن که 1کیلو رفته بود رو وزنش.. خوب برید بازیگر خوشگل بیارید تا مجبور نشید اینقد ارایش کنید...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقدر سطحی به ماله پرداختید دوست عزیز.
        ربطی به خوشگلی نداشت، شخصیتی که قرار بود بازی کنه در یک جا باید با آرایش خیلی سنگین بازی میکرد (چون شخصیتِ اون زن اینطوری بود) و یک جا باید بدون آرایش ظاهر میشد. این مربوط به شخصیت پردازی اون نقش بود و گویا شما مطلع نیستید از این موضوع.

      • بدون نام

        دوست عزیز منظور دوست فامیل دور این بود که :
        تو این دوره از بس روی زیبایی چهره هنرپیشه های زن مانور دادن تا با زیبایی به زور آرایش زن ها گیشه پر کنند و مخاطب رو جذب کنن که دیگه حال آدم از این کارهای کلیشه ی به هم میخوره به همین خاطر این فیلم هم تو این قاعده بوده و شاید خواسته تو اول مخاطبش رو جذب کنه و اینجوری به نظر میومد در حالیکه اون دوره سپری شده و نیاز به فیلمنامه و فیلم های با تم جدید هست تا کلیشه ای

      • بدون نام

        اول فیلمو ببین بعد نظر بده.خیلی بده وقتی از موضوعی اگاهی نداریم الکی نظر بدیم

    • خاطره

      نقدو قبول ندارم در خصوص بازنده ها. اینکه امین حیایی و نیکی کریمی کمرنگ بودن تقصیر خودشون نیست و به نقششون مربوط هست. وقتی میشه یه بازیگر کارکشته بیاری که نقش اینجوری رو بازیکنه و خوب در بیاد چرا باید بازیگر بی تجربه بیاری ؟؟ کی گفته بازیگرای مطرح فقط باید نقش یک بازی کنن؟؟بنظرم جذابیت این سریال در این بود که برای هر نقش کوچیک و بزرگ از بازیگرای توانمند استفاده کرده بود . و کمتر نقشی میدیدی که توی ذوق بزنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا فیلم عالی بود

      • الدوز

        هم نظر هستم با شما

      • وال سفید

        سریال بود نه فیلم والبته مزخرف

      • بدون نام

        منم با شما موافقم بازی بازیگراش مطابق نقش ی که داشتن خیلی خوب بود انتخاب بازیگر عالی بود

    • علی

      آخرش الکی شد که شهنام و نیکی کریمی دستگیر نشدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آن ها داخل فیلم چیکار بودن امین حیایی و نیکی کریمی نقش وکیل و خواننده بودن چرا و به چه جرمی باید دستگیر می کردن

    • بدون نام

      ولی من فکر می کنم نیکی کریمی نه تنها بازی خوبی توی این سریال نداشت بلکه حتی بازی بدی هم داشت، به زور حرف می زد...خوشم نمی اومد ازش

      پاسخ ها

      • بی نام

        من هم بازی نیکی کریمی رو اصلا نپسندیدم،،در مقابل بازیگر تازه کاری مثل پردیس عابدزاده که خوب درخشید،واقعا ضعیف بود

    • بدون نام

      این ما مردم بودیم که باختیم نه از آقازاده ها چیزی کم شد نه از دولت

    • بدون نام

      نقش کامبیز دیر باز خیلی مسخره و درجه چندم بود

      پاسخ ها

      • نگین. م

        عابدزاده چیه. پورعابدینی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج