۱۱۵۸۶۰۴
۶۵ نظر
۵۰۵۵
۶۵ نظر
۵۰۵۵
پ

هفت میلیارد دلار از ایران، هدیه به ترکیه!

انتقال سرمایه از اقتصاد تورمی «ایران» به اقتصاد تورمی‌تر «ترکیه»، عجیب نیست؟!

روزنامه آفتاب یزد - رضا بردستانی: مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران از «خروج ۷ میلیارد دلار ارز از ایران برای خرید ملک در ترکیه» طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ خبر داده است. او گفته با این اقدام، شهروندان ایرانی «ترکیه را از ورشکستگی نجات دادند.» آقای یوسفی با انتشار پیامی در توییتر نوشته: «پس از نقش ایران درعدم سقوط دولت اردوغان در کودتا، این بار ایرانیان با خرید ملک، ترکیه را از ورشکستگی نجات دادند.» او در بخش دیگری از همین پیام آورده: «از ۹۷ تا ۹۹ معادل ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید ملک در ترکیه از کشور خارج شده است.

هفت میلیارد دلار از ایران، هدیه به ترکیه!

هزینه گستاخی‌های اخیر را برخی از ایرانیان پرداخت کرده‌اند.» طی سال‌های اخیر شهروندان ایرانی از جمله پرشمارترین خریداران خارجی خانه در ترکیه بوده‌اند؛ طی یک سال اخیر در اکثر ماه‌ها، ایرانی‌ها در مقایسه با سایر شهروندان غیرترک، بیشترین تعداد خانه‌ها را در این کشور خریده‌اند. جدیدترین داده‌های ارائه شده توسط مرکز آمار ترکیه که به ماه اوت (۲۰۲۱) برمی‌گردد نشان می‌دهد شهروندان ایرانی با خرید ۹۱۱ خانه در این کشور باز هم از سایر شهروندان خارجی پیشی گرفته‌اند. در این ماه شهروندان عراق و روسیه به ترتیب با خرید ۹۰۰ و ۴۵۱ خانه رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

حدود دو سال پیش دولت ترکیه برای جذب سرمایه‌های خارجی و خروج از رکود، قوانین شهروندی این کشور برای اتباع خارجی را تغییر داد که در پی آن کسب شهروندی این کشور با خرید خانه آسان‌تر شد. پیش از تغییر این قوانین متقاضیان کسب شهروندی ترکیه باید خانه‌هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می‌خریدند که بر اساس قوانین جدید این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد. تغییر این قوانین در حالی بود که افزایش نرخ تورم عمومی و جهش قیمت مسکن در کنار بحران‌های سیاسی و اجتماعی بسیاری از شهروندان ایرانی را تشویق به خرید خانه در کشور همسایه کرد. بیشترین خانه‌های خریداری شده توسط شهروندان خارجی در ترکیه بطور سنتی مربوط به شهر‌های استانبول، آنکارا، آنتالیا و بورسا بوده است.

هفت میلیارد دلار از ایران، هدیه به ترکیه!

همزمان طی دو سال اخیر با افزایش نرخ ارز، قیمت خانه در ایران چند برابر شده است؛ افزایش بی‌سابقه جهش قیمت مسکن در ایران از سال ۱۳۹۷ در حالی است که این بازار به نوعی در رکود تورمی به سر می‌برد. تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد در شهریور ماه امسال متوسط قیمت هر متر مربع مسکن معامله شده در شهر تهران ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل (شهریور ۱۳۹۹) ۳۰/۵ درصد افزایش یافته است. اقدام کشور همسایه در حالی است که دولت ایران در سال ۱۳۹۸ مجوز اقامت پنج‌ساله برای خارجی‌ها در ازای سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری بلندمدت ۲۵۰ هزار دلاری را تصویب کرد که این طرح مورد استقبال قرار نگرفت. بابک دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور اخیرا گفته: «به دلیل بالا بودن رقم سرمایه گذاری، حتی یک مورد تقاضا در این چارچوب صورت نگرفت.»

هفت نکته پیرامون آن هفت میلیارد دلار

نکته اول: شهروندان ایرانی «ترکیه را از ورشکستگی نجات دادند؟!»

آن طور که این نماینده‌ی مجلس در توئیتر می‌نویسد و دستِ بر قضا نوشته‌ی او مورد توجه قرار می‌گیرد؛ ایرانی‌ها با ۷ میلیارد دلار توانستند ترکیه را از «ورشکستگی» نجات بدهند مسئله‌ای که با تکیه بر آمار‌های ۵ سال پیش نیز نمی‌تواند حتی نزدیک به واقعیت باشد: «شاخص «کسری حساب جاری» در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۳ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۵۱ میلیارد دلار بوده است.» و این یعنی کارِ ترکیه با ده برابرِ ادعای این نماینده نیز به اصطلاح «درست شدنی» نیست! معنی رشد شاخص کسری حساب جاری ترکیه آن است که باید سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه کند تا بتواند از پس بدهی و کسری‌های خود بر بیاید.اگرچه آمار‌ها می‌گویند ایرانی‌ها با خرید ۹۱۱ خانه از عراقی‌ها با ۹۰۰ و روس‌ها با ۴۵۱ خانه پیشی گرفته‌اند، اما اقتصاد ترکیه، بدهی‌های ترکیه و کسری تراز تجاری ترکیه هرگز با ۷ میلیارد دلار التیام پیدا نخواهد کرد.

هفت میلیارد دلار از ایران، هدیه به ترکیه!

نکته دوم:‌ای کاش فقط همین ۷ میلیارد دلار بود

حتی اگر ایرادی بر ادعای این نماینده‌ی مجلس نیز وارد نباشد، اما باید با قید «متاسفانه» به آمار‌های ادعایی آقای یوسفی موارد دیگری نیز افزود و آن خرید خانه در کشور‌هایی نظیر گرجستان، امارات متحده‌ی عربی و عمان است که اگر آمار دقیقی از این کشور‌ها نیز منتشر شود آن وقت خواهیم گفت: «ای کاش فقط همین ۷ میلیارد دلار بود»!

نکته سوم: خروج سرمایه یک واقعیت است، خرید مسکن بخش پیدای آن!

در فحوای کلام یوسفی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک نکته پیدا و چند نکته نیز ناپیدا است؛ مثلا خروج سرمایه به قصدِ خرید خانه پیدا است، اما خروج سرمایه که فقط صرف خرید خانه نشده است.در شرایطی که تورم، گرانی و رکود، سایه‌ی سنگینِ خود را از آسمان اقتصاد ایران جمع نمی‌کند دست گذاشتن بر یک مبحث؛ یعنی خروج ۷ میلیارد دلار به مثابه‌ی دست گذاشتن بر قله‌ی یک کوه یخ است، زیرا باید پذیرفت خروج سرمایه از کشور یک واقعیت است که خرید مسکن بخش پیدای آن است و، اما آن بخشی که بار‌ها روی آن بحث می‌شود عدمِ برگشت دلار‌های ناشی از صادرات آن هم صادراتِ عمدتاً محصولات پتروشیمی است که صادرکننده «پیهِ» هر برخوردی را به تن می‌مالد، اما حاضر نمی‌شود زیر بار تعهدات ارزی خود برود چرا؟ چون تورم آن چنان بلایی بر سرِ سرمایه‌ی بازگشت داده به کشور خواهد آورد که با هر نرخی جریمه شود بازهم برنده صادرکننده‌ای است که حاضر نمی‌شود ارزِ ناشی از صادرات را به کشور بازگرداند همان بخش ناپیدا می‌تواند محسوب شود.

هفت میلیارد دلار از ایران، هدیه به ترکیه!

نکته چهارم: خروج سرمایه به قصد خرید مسکن در ترکیه یک واقعیت است، مجلس چه کرد؟!

این روز‌ها که مسئولان سرگرم سفر‌های استانی و بازدید‌های مسلسل‌وار هستند و همه جا از «بایدها» و «نبایدها» با صدای بلند می‌گویند باید به مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت؛ اصلاً ادعای مطرح شده از سوی وی کاملا درست به این معنا که می‌پذیریم ایرانی‌ها با خروج «آن هفت میلیارد دلار» عملاً ترکیه و اردوغان را از خطر ورشکستگی نجات داده‌اند به تعبیری درست تر، ترکیه دست به اقداماتی زده که در عین حالی که دارای اقتصادی متزلزل و کم و بیش شبیهِ ایران است، اما سرمایه‌گذار ایرانی را مجاب می‌کند دار و ندارِ خود در ایران را به حراج بسپارد و در ترکیه سرمایه‌گذاری کند مجلس از خرداد ۹۹ که آغاز به کار رسمی داشته و شاهد این حرکتِ ویران‌کننده بوده چه کار کرده؟ مشوق ها، راهکار‌ها و مسیر‌هایی که ایرانی‌ها از این ریسک و خطرپذیری منصرف شوند چیست و چگونه؟ آیا با توئیت زدن و آمار دادن می‌خواهند به وظایف محوله‌ی خود عمل کنند؟!

هفت میلیارد دلار از ایران، هدیه به ترکیه!

نکته پنجم: آن هفت میلیارد دلار ترکیه را نجات نداد، اما ایران را در تنگنا قرار داد

قطعا مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر دارد که وزیر امور خارجه، بازگشت به مذاکرات برجامی را منوط به پرداخت فقط «ده میلیارد دلار» از اموال و دارایی‌های بلوکه شده‌ی ایران در دیگر کشور‌ها از سوی ایالات متحده‌ی آمریکا کرده است آن هم به عنوان حسن نیت و تعهدپذیری آمریکایی‌ها، اما عدد ده میلیارد دلار خیلی با آن هفت میلیارد دلار مطرح شده فاصله ندارد پس می‌توان به این نتیجه رسید که حتی اگر آن هفت میلیارد دلار ترکیه را از ورشکستگی نجات نداده باشد که نجات نداده است، اما قطعا خروج این حجم از سرمایه از کشور، اقتصاد ایران را در تنگنای بدی قرار می‌دهد. معنای واضح این مسئله آن که «چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است.» مجلس به عنوان عالی‌ترین قوه‌ی قانون‌گذار به جز ایجاد مانع بر سر راه برداشته شدن تحریم‌ها دیگر چه اقدامی انجام داده؟!

هفت میلیارد دلار از ایران، هدیه به ترکیه!

نکته ششم: مجلس نشینان اگر نگران شده‌اند حداقل واردات اتومبیل را آزاد کنند

مجلس با هر ماده، تبصره و گرویی تنگ نظرانه ای، تحت سخت‌ترین شرایط ممکن حاضر شود ممنوعیت واردات اتومبیل را نه حذف که اندکی تعدیل کند - آن طور که کارشناسان گفته‌اند - به خودی خود بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از تورم طاقت فرسای بازار را خواهند کاست، اما بدون هیچ توضیحی این طرح راهی دالان‌های پر پیچ و خم مجلس می‌شود و، اما اهتمام مجلس به جای سر و سامان دادن به اقتصاد و تصویب مشوق‌ها برای جلوگیری از خروج میلیارد‌ها دلار سرمایه از کشور به ایجاد موانعِ پیچیده در فضای اطلاع‌رسانی کشور منتهی شده است یعنی آن قدری که مجلس دغدغه‌ی فیلترینگ دارد دغدغه‌ی کاهش تورم ندارد پس چرا انتظار داریم چنین توئیت‌های منفی و تخریبی مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار نگیرد؟!

هفت میلیارد دلار از ایران، هدیه به ترکیه!

نکته هفتم: انتقال سرمایه از اقتصاد تورمی «ایران» به اقتصاد تورمی‌تر «ترکیه»، عجیب نیست؟!

سرمایه دار و سرمایه‌گذار به طور طبیعی، سرمایه‌اش را تبدیل به احسن می‌کند، در جایی امن‌تر قرار می‌دهد و در صورت انتقال، حتما بررسی می‌کند تا در بستری مناسب‌تر قرار داده شود. انتقال هفت میلیارد دلار از فضای اقتصاد تورمی ایران به فضای اقتصاد تورمی‌تر ترکیه یک پیام بسیار تلخ به مخاطب می‌دهد و آن این که؛ سرمایه‌گذار ایرانی مطمئن است در نهایت ترکیه فکری به حال اقتصاد خود خواهد کرد و کشورش را از ورشکستگی نجات خواهد داد مسئله‌ای که تا همین جا نیز شاهد آن بوده‌ایم، اما همان سرمایه‌گذار با دریافت سیگنال‌های اقتصادی و سیاسی از برجام و مذاکرات هسته‌ای گرفته تا فضای حاکم بر سیاست خارجی، به این نتیجه خواهد رسید که «بد» حتما «بدتر» خواهد شد پس ریسک می‌کند و دار و ندار خود را به اقتصادی منتقل می‌کند که می‌گویند حتی حال و روزی بدتر از اقتصاد ایران دارد، اما در افق امیدوارانه‌تر گام برداشته شده و این ریسک را عقلانی‌تر نشان می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م.ن

      از شدت تورم اقتصادي والّا خودمونم تركيديم واردات خودرو آزاد بشه شايد فرجي شد شايد ....كمي هم فكر اقتصاديتونو بكار بندازين ،ضرر نميكنين

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شدیم کره شمالی داریم فرار میکنیم

      • بدون نام

        اون عزیزانی که وقتی زائران به عراق یا سوریه یا عربستان سفر میکنن هیاهو و گریه میکنن که : خانه خدا همینجاست هم وطنت رو دریاب ، الان تشریف ندارن تکرار نظر کنن؟ دیگه هم وطنت رو دریاب مهم نیست؟

      • بدون نام

        ایرانی جماعت ادعای وطن پرستی داره ولی این جورجاها توجیه میکنه که منفعت شخصی من مهم تر از وطنمه !!!

      • احمد

        امثال من که خرج یومیه موندن حالا اینا از کجا میارن حداقل به ما هم یاد بدن ما قول میدیم تو ترکیه نخریم

      • بدون نام

        مقصر اون کسی هست که به اردوغان توکودتا جادادوازش مواظبت کرد

      • بدون نام

        مقصرند اینایی که رفتن ملک خریدن چون پول ایران رو که نبردن ارز خارج کردن که کم پیدا میشه بعدم چندسال دیگه همه اشون با دیدن مالیات زیاد و چیزای دیگه دست ازپادرازتر برمیگردن ،ترکیه هم صاحاب اموالشان میشه ،مثل همین هتل آخری که از یک تاجر بزرگ ایرانی گرفتن که به بهونه دورزدن تحریم دستگیر و فعلا زندانیه

    • وطنم ای شکوه جاویدان

      قیمت ملک تهران وشهرهای بزرگ ۳تا ۴ برابراستانبول است وامکانات رفاهی درتهران شامل پارکینگ وانباری میشود،دراستانبول انواع امکانات رفاهی باورنکردنی و لوکس با یک سوم قیمت در اختیار خریدارقرار میگیرد.معلومه سرمایه خارج میشود.
      ترکیه فرق زیادی باایران ندارد،مراکز خرید فراوان، غمبار نبودن هر روزسال، تفریحات ارزان و دسترسی فراوان، دریافت پاسپورت سفر به کلی کشوربدون ویزاوالبته اهمیت ندادن مسئولین درایران به مردم باعث انتقال سرمایه ایرانیان به ترکیه شده است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسئولان اختلاسگر نداره

      • بدون نام

        حرف حساب

      • بدون نام

        کلا خودتونم برید ما مشکلی نداریم نه که بغل گوش ما مدام وزوز کنید ترکیه رو اباد کنید قول میدم دلمون براتون تنگ نمیشه

      • ایرانم سرافراز

        مثل ما به ریال کار نمیکنن به دلار خرج کنن ...ترکیه اباد بود از قبل ....

      • بدون نام

        کاربر... توجه کن همتون همینجور بی منطق هستید نون تو خون مردم میزنید
        بجای حل مشکل مردم رو میخوایید بیرون کنید
        ما خس و خاشاک کهایرانی زاده اصیل هستیم و مثل شماها بی ریشه نیستیم. دلمون در گرو این خاک هست اما در هر شرایطیخاک رو به شما بی ریشه ها واگذار نخواهیم کرد که هیچ شما ها رو بیرون میکنیم و مملکت رو دوباره میسازیم با ایرانیان واقعی

    • ایران بانو

      ایران کجا بود ترکیه کجا بود سالها قبل وقتی زمینی میرفتن سوریه به زور برای شام یا نهار دلت راضی میشد ترکیه توقف کنی ایقدر که داغون بود. الان مردم براش سر و دست می شکنن.بمیر برای وطنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زودتر

      • بدون نام

        اینا افسانه های عوامانه ست تو فیلمفارسی که ما سوئیسی نمی بینیم

    • بدون نام

      هر کدام از همسایه ها برای ما شاخ شده اند و ما هنوز درگیر دشمنی با غرب و یا تنازعات جناحی هستیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این قصه ها رو نگید. شماها تا جایی وطن براتون مهمه که بتونید ناله کنید و الا باعث نمیشه که پول به جیب دشمن نریزید.

    • بدون نام

      یکم شرایط زندگی تو ایران رو راحت تر کنین هیچی که خارج نمیشه هیچ یه پولی هم میاد تو کشور

    • بدون نام

      از خودتان سوال کنید چرا این همه مهاجرت ؟ چرا این همه دافعه از ما و‌ این همه جاذبه از آنها … خسته نباشید که ایران را تهی از همه کردید …،ترديد نكنيد تاريخ اين همه آوارگي را فراموش نميكند و در مورد شما به نيكي ياد نخواهد كرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از خودتون سوال کردید چرا انقدر توهم؟

    • بدون نام

      چشم و دل مسئولان روشن.الان از هر ده نفری که میبینم حداقل ۴ تاشون فکر خرید خونه توی ترکیه هستند. مگه نمیگفتید هر کی نمیخواد بره . واردات ماشین و لوازم خونگی و واکسن و ... همه چیو ممنوع کردید از هر کدوم یه مافیا بسازید.یه برنامه نود رو جمع کردید . ملتم نمیمونن عزیز . شما بمونید و مملکتتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا هم دقیقا همین رو میخوان

    • تهرانی

      تاسف بابت بی تدبیری درخصوص فرار سرمایه ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کار بسیار درستی کردند. من هم پول داشتم می‌بردم ترکیه. ملک می‌خریدم. چون. اقتصاد ما با این دولت مردان. نادان. درست بشو نیست اینها غیر از این که به مردم فشار بیارند کار دیگری نمی‌کنند اصلا کشور داری بلد نیستند

      • بدون نام

        اتفاقا این مسئولین نادان رو امثال شما رای دادند و اتفاقا مسئولین هم دقیقا مثل شما اگر پول داشته باشند به آقا زاده ها میدن و خرج خرید ملک میکنن . این دولت مردان با شما خیلی
        فرقی ندارن و اگر اقتصاد این مملکت وضعش اینه علاوه بر مسئولان تقصیر امثال شما هم هست

      • بدون نام

        و همچنین فرار مغزها

    • بدون نام

      مسافرتها به تركيه رو تازه حساب نكردين

    • بدون نام

      هروقت تو ایران شغل برای همه فارغ التحصیلان ومشکل مسکن وازدواج فراهم بشه بچه‌ها راحت دانشگاه دولتی برن ارزونی باشه تورم نباشه بیکاری نباشه قیمت‌های سرسام آور هر روز بیشتر میشه خوب مردم مجبورا جایی برن راحت زندگی کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس اینقدر وطن وطن نکنید و تیاتر ندید

      • بدون نام

        بچه ها راحت دانشگاه دولتی برن ؟ والا بهشت خیلی ها که آمریکا باشه والدین بعد از ازدواجشون پول جمع میکنن که بچشون بتونه بره دانشگاه و تازه بچشون در حین دانشجویی کار هم میکنه که از پس مخارج بر بیاد اما اینجا انتظار دارن بچه ها راحت برن دانشگاه دولتی . راحت هم برن، زحمت هم نکشن و سختشون نباشه.

    • بدون نام

      کجا اقتصاد ترکیه تورمی تره؟؟؟ اگه هست پس چرا انقد ملت خونه می خرن تو ترکیه؟ مغز ... نخوردن که !!

    • شاپور

      خب وقتی میتونی به پول مسکن مهر اینجا ترکیه ویلایی بخری اقامتم بگیری چرا نباید بریم بخریم؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایرادی نداره فقط بعدش وطن وطن نکنید . بعدش هی برای کسانی که حج رفتن یا عتبات عالیات قصه نسازید که هم وطنت رو دریاب . هم وطن دریافتن فقط برای افراد مذهبیه؟

    • بدون نام

      بجای این همه روده درازی
      مثل مرد بگو دلیل اصلیش چیه!

    • بدون نام

      شما هم میتونستید جای ترکیه باشید،یا خیلی بهتر...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترکیه عددی نیست بزودی جمع میشه

    • بدون نام

      مقصر خودتونید ک مردم دارید فراری میدید هرروز سرمردم کلا میزارید

    • علی

      اونهایی که به عموم مردم اهمیت نمیدن
      به موقع میفهمن که خودشون چه خسارتی خوردن

    • بدون نام

      لیاقتتون فرار سرمایه اس کم پولهای مردم تو این اقتصاد داغون و دزد فنا شد

    • خدا

      دمشون گرم
      شهرهای تمیز
      امکانات عالی
      آزادی های خوب
      ماشین های خوب وهزاران نعمت دیگه،چرا نرن؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترکیه بجز استانبول و انتالیا یه دهات بزرگه ندید بدیدها فقط به چشمشون میاد

      • بدون نام

        اسم بازی که میکنی چیه؟ چون اینا که شما گفتی فقط در بازی هست

    • بدون نام

      ترکیه در زمان هخامنشیان مال ما بوده و باید در اسرع وقت به خاک پاک وطن ضمیمه بشه و جزئی کوچک از امپراتوری بزرگ ایرانشهر بشه

      پاسخ ها

      • سام

        باش تا بشه

      • بدون نام

        فکر خوبیه ، باید بدبختیمون رو گسترش بدیم

      • بدون نام

        حتما منتظرباش

    • بدون نام

      هیجده میلیارد دلار زمان احمدی نژاد چی رفت ترکیه ؟؟؟ هزارمیلیارد دلار خسارت جنگ چی ؟؟؟؟

    • بدون نام

      اشتباه هستش. کشوری که مهاجرپذیر نیستش سرمایه گذاری در اون کشور اشتباهه. چون کوچکترین مشکلی پیش بیاد سرمایه مردم از بین میره. خیلی راحت میتونن یه قانون بزارن و سرمایه شخص مهاجر رو بالا بکشن. البته نمیگم اینجا این مشکل نیست اما اونجا خیلی راحت از کشورشون میندازنت بیرون. مثل گرجستان که الان خیلی ها به مشکل خوردن و....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این جماعت که این حرفا سرشون نمیشه . دو تا وعده ی قشنگ بهشون بگی عقلشون رو از دست میدن. بعد که اموالشون رو از دست دادن از دولت ایران طلب کار میشن که برو حقوق ما رو بگیر

    • بدون نام

      ببینید چیکار کردید که وضعیت اینطوری شده

    • علی

      دولت مردامون عرضه داشتند اینجوری نمیشه

    • ملت

      مسئولین مملکت که به فکر جیب خودو منفعت شخصی خود می باشند مسئول این همه مشکل مسئولان این مملکت هستند

    • بی نام

      هموطنانی که در ترکیه خانه می خرند مواظب باشند. تمام قوانین ترکیه به گونه ای است که در همه حال از اتباع ترک خود حمایت می کند حتی اگر ذی حق نباشند. کسانی که در ترکیه سرمایه گذاری می کنند مواظب باشند که دارایی شان بر بادنرود

    • ایران

      روزگاری مردم ترکیه حسرت ایرانو می‌خوردند

    • بدون نام

      وقتی عرضه ندارین قیمت نان و شیر و سایر اقلام مورد نیاز را کنترل و ثابت نگهدارین که نتیجه اش تورم افسار گسیخته کنونی مملکت شده که قیمت ملک و آپارتمان هم نجومی شده خب آدم عاقل که میتونه در کشور همسایه با پولی که اینجا بهش 10 متر آپارتمان میدن اونجا یه آپارتمان نقلی و خوب داشته باشه پامیشه میره اونجا

    • بدون نام

      مقصر گستاخی اون کسی هست که به اردوغان در کودتا حمایت وبهش جا داد

    • مرتضی ۶۰

      از بی عرضگی مسئولینه

    • س س ۷۲

      واقعا گل گفتی چندسال پیش ترکیه داغون بود الان رشد کرد به مدد وطن گریزان
      مگه اونجا حلوا پخش میکنن فقط برای اینکه شلوارک بپوشن !!!!!!!!

    • بدون نام

      باید دید مقصر اصلی چه کسانی هستن؟
      مقصر خودتون هستید با این مملکت داریتون،،،، با این قوانین در پیتی،،،
      با این تورم، که نمیتوانید یک تخم مرغ و
      تو یک قیمت نگهدارید!!!!
      شما ها فقط ور زدن و بلدین،،،
      من هم پول داشتم میرفتم،،،

    • بدون نام

      فقط سرمايه مردم عادي نرفته كاميون بار طلا را هم كه از ايران رفت ضبط كردند براي خودشان

    • بی نام

      عزیز جون چرا هدیه ؟ مگه در عوض ملک نگرفتن ، چرا همه چی رو سیاسی می کنید

    • بدون نام

      مسئولین مملکتی جا نداره کمی به این فکر کنن که چرا مردم پولی که باید درمملکت خودشون بمونه با عث ابادی و‌رونق کشورشون بشه دو دستی میبرن به کشوری که اطمینان ندارن فرداشون چه میشه و این همه سرمایه به فنا میره و اقتصاد کشور دیگه رونق میگیره چرا باز میرن و این ریسکو میکنن

    • بیغیرت

      آدمای بی غبرتی هستن اونائی که پول به تورکیه میبرن و پس نمیارن....

    • بدون نام

      خوب پول ندارن برن کانادا سرمایه گذاری کنن مجبورن به ترکیه قناعت کنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج