۱۴۳۷۵۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

آشنا: برای بی‌ توجهی به ایران باید توبه کنیم

سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: باید به خاطر سیاست‌گذاری‌های خطا و منطقه‌ای، بخشی و موردی دیدن مسائل بزرگ ملی و همچنین عدم تاکید بر رعایت مصوبات و استانداردهای ملی و از همه بالاتر نسبت به بی‌توجهی درمورد آینده تمدن ایرانی و نسل‌های آینده ایران توبه کرد.

خبرگزاری ایسنا: سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: باید به خاطر سیاست‌گذاری‌های خطا و منطقه‌ای، بخشی و موردی دیدن مسائل بزرگ ملی و همچنین عدم تاکید بر رعایت مصوبات و استانداردهای ملی و از همه بالاتر نسبت به بی‌توجهی درمورد آینده تمدن ایرانی و نسل‌های آینده ایران توبه کرد.

حسام الدین آشنا در نشست مطبوعاتی که بعدازظهر امروز با موضوع مورتوجه قراردادن بحران آب برگزار شد، اظهار کرد: حوزه سیاست‌گذاری عمومی، غیرسیاسی‌ترین بخش علوم انسانی است و البته سیاسی‌ترین هم قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در سیاست‌گذاری عمومی به دنبال حل مسائل عمومی کشور از طریق مشارکت همگانی هستیم افزود: بدین ترتیب در مباحث سیاست گذاری عمومی دغدغه‌های جناحی‌،‌ سیاسی و قدرت‌ورزی‌های مقطعی به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی‌گیرد بلکه مشارکت همگانی برای حل مسائل اصلی کشور مطالبه می‌شود.

سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: اگر رقابت را در میان جناح‌های سیاسی کشور بر سر حل مسائل اصلی کشور قرار ندهیم هر روز سیاست‌ورزان به دنبال خبری کوچک و بهانه‌ای بی‌ارزش یا موضوعی کم‌ارزش برای چالش کردن می‌گردند و حال تلاش مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری بر این است که مسائل جدی و واقعی کشور را در دستور کار رسانه‌ای ،‌ سیاسی و اجتماعی قرار دهد و یا به تعبیر دقیق‌تر در دستورکارهای موجود و قابل انتخاب جایگاه مسائل ملی را بالا ببرد.

آشنا با بیان اینکه یکی از این مسائل که امروز مورد توجه قرار گرفته اما ریشه در اقدامات، فهم و سیاست‌گذاری‌های گذشته ما دارد مساله آب است، اظهار کرد: امروز در کشور ما آب فقط به بحران تبدیل نشده بلکه از آن روزی که در مورد مدیریت کلان آب کشور تصمیمات غلط گرفته شده بحران آب نیز آغاز شد و امروز به حدی رسید که نمی‌توان آن را انکار کرد و به گردن افراد دیگر انداخت.

وی در بیان علت برگزاری این جلسه گفت: این جلسه برای اعلام ضرورت یک توبه دسته جمعی شکل گرفته است. توبه از سیاست‌گذاری‌های خطا و توبه از منطقه‌ای، بخشی و موردی دیدن مسائل بزرگ ملی و همچنین توبه از عدم تاکید بر رعایت مصوبات و استانداردهای ملی و از همه بالاتر توبه نسبت به بی‌توجهی درمورد آینده تمدن ایرانی و نسل‌های آینده ایران.

آشنا گفت: اگر آب نباشد تمدن ایرانی خواهد مرد و نه در درازمدت بلکه در میان مدت و با سرعتی غیرقابل تصور این کار انجام می شود.

سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اظهار کرد: این مرکز نهادی دولتی برای ارائه مشورت‌های راهبردی به شخص رییس جمهور است و با توجه به اینکه در وعده‌های دولت تدبیر و امید آمده بود که بدون درنظر گرفتن دیدگاه های نهادهای تخصصی و مدنی تصمیمات بزرگ در کشور گرفته نشود، این دعوت به همکاری برای مشارکت دادن نهادهای مدنی و تخصصی در یک موضوع ملی است.

وی خاطرنشان کرد: تا به حال گویا مساله آب مساله دولت بوده و این دولت بوده که هم تصمیمات غلط می‌گرفته و هم اینکه مردم را الزام و اجبار می‌کرده تا از این تصمیمات غلط تبعیت کنند.

وی با مورد توجه قرار دادن تلاش مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری و دیگر نهادهای همراه در این مسیر اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا موضوع مدیریت آب را به یک گفتمان اجتماعی تبدیل کنیم. هم بگوییم و هم بشنویم و معتقدیم امکان ندارد بدون مشارکت مردم مساله آب حل شود. هم مشارکت کسانی که ما از آب‌های زیرزمینی و سطحی مناطق آن‌ها استفاده و به مناطق دیگر منتقل می‌کنیم و هم کسانی که زیردست سدها قرار گرفتند و هم آن‌ها که دارای اولویت نبودند تا از آب‌های منطقه‌ای خودشان استفاده کنند. درواقع این امکان فراهم می‌شود تا صدای آن‌ها به گوش سیاست‌گذاران برسد.

آشنا گفت: جلساتی که از این پس در مرکز برگزار خواهد شد صدای بلند کسانی خواهد بود که تا به حال صدایشان در جلسات دولتی شنیده نشده است و ما امیدواریم مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری بتواند نقش یک واسطه را میان دولت و کسانی که تصمیم می‌گیرند و همچنین متخصصان برقرار کند.

سلسله نشست‌های آب، فرهنگ و جامعه که تا انتهای سال ۹۳ چهار میزگرد و ۱۴ نشست طی آن برگزار خواهد شد حاصل همکاری مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و دو انجمن علمی جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی و ارتباطات و یک سازمان مردم نهاد در حوزه آب (اندیشکده تدبیر آب ایران) است.

برنامه زمانی برگزاری این محافل و نشست‌ها به گونه ای تنظیم شده است که با توجه به هدف میزگردها که همان شناخت جنبه‌های مختلف بحران آب و تاثیر آن بر ساحت‌های مختلف یک جامعه است در ابتدا مساله بحران آب را به خوبی تحلیل و تشریح کند و سپس به موضوعات تخصصی با برگزاری نشست‌های تخصصی پرداخته شود. گفته شده است که تلاش شده تا در ماه‌های اول تعداد این نشست‌ها کم باشد تا با شناخت فرایندها و نواقص ، فرایندها بهبود یابند و نواقص رفع شوند.

اولین میزگرد در این راستا با موضوع بحران آب و پیامدهای آن در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و جامعه با تاکید بر بعد جامعه چهارشنبه ۱۶ مهر ماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج