۴۰۳۶۷۵
۸ نظر
۵۰۰۷
۸ نظر
۵۰۰۷
پ

اظهارات حسن هدایت درباره عملکرد تلویزیون در محرم

«مختارنامه» را خلاصه پخش نکنید

سال‌هاست تلویزیون در مناسبت‌های عزاداری همچون محرم، چاره‌ را پخش مکرر کارهای شناسنامه‌دار، فاخر و ارزشمندی می‌داند که به دلیل پخش مکرر از شبکه‌های مختلف، اثرگذاری‌ گذشته را از دست داده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: سال‌هاست تلویزیون در مناسبت‌های عزاداری همچون محرم، چاره‌ را پخش مکرر کارهای شناسنامه‌دار، فاخر و ارزشمندی می‌داند که به دلیل پخش مکرر از شبکه‌های مختلف، اثرگذاری‌ گذشته را از دست داده‌اند.

موضوع این گفت‌وگو تکرار و بازپخش آثاری است که این روزها آنتن شبکه‌های تلویزیون را پر کرده‌اند؛ این سریال‌ها که در دوران تولید و پخش‌ اولیه، اتفاقا از اثرگذارترین مجموعه‌های تلویزیونی بوده‌اند، به واسطه‌ی پخش چندین‌باره که گاه با هدف رفع تکلیف و پر کردن آنتن انجام می‌شود، روز به روز با کاهش اثرگذاری در بین مخاطبان مواجه می‌شوند.

حسن هدایت، کارگردان سریال «کارآگاه علوی» در گفت‌وگویی درباره شرایط حاکم بر این روزهای تلویزیون معتقد است: مشکل تلویزیون به مدیریت و برنامه‌ریزی آن برمی‌گردد؛ برای همین است که در هر شرایطی به ویژه مناسبت‌ها برنامه‌های کوتاه مدت و باعجله درست می‌شود و از روی ناچاری این عادت بد را دارد که به پخش مداوم یک آثار می‌پردازد.

او درباره‌ی پخش مکرر مجموعه‌هایی همچون «مختارنامه» و «شب دهم» در عزاداری‌ها و به روزمره‌گی افتادن تلویزیون در مناسبت‌ها، اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ حاکم بر تلویزیون، همان فرهنگ حاکم بر دیگر بخش‌ها در حوزه عزاداری در ایام محرم است. این در حالی است که از واقعه کربلا مانند یک جام بلورین یاد می‌شود که می‌توان از زوایای مختلف به آن نگاه کرد. با نگاه کردن به این واقعه تاریخی از یک زاویه‌، به جایی نخواهیم رسید. تلویزیون هم به دلیل اینکه اولا برنامه ندارد و دوما برنامه‌ی مناسب ندارد که بدتر است، دچار روزمرهگی شده است. متاسفانه صداوسیما برای اینکه کارهای مناسبتی خود را با این ایام وفق دهد، فقط از یک منظر، یعنی غم و گریه به واقعه عاشورا نگاه می‌کند و به آن روحیه سلحشوری و جانبازی این اتفاق تاریخی توجه کافی نمی‌شود؛ البته این روحیه، فرهنگ حاکم بر جامعه ماست.

هدایت در ادامه‌ این گفت‌وگو پخش مکرر یک اثر تلویزیونی را عادت بد تلویزیون دانست و گفت: مشکل تلویزیون به مدیریت و برنامه‌ریزی آن برمی‌گردد و برای همین است که برنامه‌های کوتاه‌مدت و با عجله درست می‌شوند. اگر فرهنگ در مملکت ما به روزمره‌گی بیفتد یک فاجعه است، چراکه فرهنگ زیربنای جامعه است اگر به شکل سطحی با آن برخورد شود، آدم‌هایی درست می‌شوند که نسبت به هر چیزی بی‌مبالات هستند. در کشور ما که ۹۰ درصد مخاطبان اتفاقات را از طریق رادیو و تلویزیون دنبال می‌کنند، وظیفه تلویزیون در زمینه فرهنگ‌سازی پررنگ‌تر می‌شود. وقتی چنین سازمانی با چنین قدرتی وجود دارد حیف است سطحی به مسائل نگاه کند.

این کارگردان سپس یادآور شد: مدیریت نادرست در تلویزیون میراثی است که از گذشته در تلویزیون تلنبار شده و به مدیریت جدید رسیده است، اما این دلیل بر این نمی‌شود که از زیر بار مسئولیت شانه خالی شود و این رسانه با پخش برنامه‌ها و مجموعه‌های تکراری به روزمره‌گی بیفتد. تلویزیون حتی اگر برنامه‌ای در این ایام ندارد، می‌تواند برنامه‌هایی از کشورهای دیگر خریداری و پخش کند. متاسفانه در این زمینه به شدت محدود عمل می‌کنیم و اگر هم این اتفاق بیفتد برنامه‌های ضعیف آنها را خریداری می‌کنیم.

هدایت در همین زمینه با اشاره به پخش سریال ترکیه‌ای «کلید اسرار» در تلویزیون و ضعیف و سطحی بودن آن، اظهار کرد: متاسفانه یک رسانه ضعیف به دنبال مجموعه‌های ضعیف هم‌ می‌رود. «کلید اسرار» مجموعه‌ای بسیار سطحی بود و تلویزیون خودمان هم به تقلید از آن مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را ساخت بدون اینکه آمار مخاطب برایش مهم باشد.

این کارگردان در پایان درباره پخش مجموعه‌های تکراری از تلویزیون و واکنش مخاطب نسبت به آن اظهار کرد: مخاطب دیگر کارهای تکراری را تماشا نمی‌کند و اگر تماشا کند سریع از آن رد می‌شود؛ چرا که دیگر جذابیتی برایش ندارد. از اشتباهات دیگر تلویزیون این است که مجموعه‌های طولانی را به شکل خلاصه و شبیه به آنونس‌های طولانی به روی آنتن می‌برد، در حالی که فقط نباید به عنوان مثال با پخش مجموعه‌ای مثل «مختارنامه» به اطلاعات تماشاگر از واقعه کربلا متکی شویم. باید به این شکل نگاه کنیم اگر چیزی پخش می‌شود به اطلاعات تماشاگر نظم و قوام ببخشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      شما را به خدا قسم دیگه این سریالهای فاخر را پخش نکنید
      به ولله خسته شدیم. ؛

    • مخاطب

      سلام.با نظر ایشان موافقم که ضعف مدیریتی در سازمان وجود داره.اما باید بگم به نظرم از نظر مخاطبین یا از نظر من مخاطب سریالهایی مثل مختار و یوسف پیامبر آنقدر زیبا و قوی ساخته شدن که تکراری و خسته کننده نمیدن هیچ بلکه علاقه آدم برای دیدنشان بیشتر میشه.خداوند مرحوم سلحشور را بیامرزد و آقای میرباقری رو برای ما نگهدارد.

    • علی رحمانی

      سلام مختارنامه باید بطور کامل پخش شود چون واقعه کربلا ابعاد وسیعی دارد وکسانی هستند برای اولین بار نگاه می‌کند

    • بدون نام

      به خدا قسم دیگه خسته شدیم از برنامه های تکراری تلویزیون. هر مدیر جدیدی که می اورند کارنو و جدید پخش نمی کند. فقط دلمان را به شبکه نسیم خوش کرده ایم که این شبکه هم اگه تکراری پخش بشه این شبکه هم خراب میشه. تو رو خدا تلویزیون را متحول کنید نا مردم کمتر به سراغ ماهواره بروند. تاکی میخواهید به این روشهای تکراری ادامه دهید. بسه دیگه بسه

    • soli

      اتفاقا فيلم هاي فاخري مانند محمد رسول الله.يوسف پبامبر و مختارنامه باهرچندبار تکرار آن جذابيت ومحبوبيت خود را از دست نخواهد داد.

    • بدون نام

      وقتی از سلیقه مخاطبین خبر نداری لازم نکرده اظهار نظر کنی!

    • golbahar

      قبلا ک تا سالها برنامه ثابت صدا و سیما برای این ایام پخش فیلم روز واقعه بود یادتونه؟ الان ک چند سال بود معصومیت از دست رفته و شب دهم حالا هم دائم مختارنامه.هر چند کل سریال مختارنامه با سانسورهای بسیار زیاد و اساسی پخش شد و کلی زحمات کارگردانو تیمش بی بهره موند متاسفانه :/

    • بدون نام

      سلام بر مختار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج