۴۴۹۴۵۰
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

سرگیجه اصولگرایان میان جبهه های مختلف

اصولگرايان تغيير نمي‌كنند بلكه از جبهه‌اي به جبهه‌اي ديگر منتقل مي‌شوند. دست رد به سينه هيچ جبهه‌اي نمي‌زنند. نامشان پاي اعلاميه‌هاي اعلام حضور هست و اگر امروز جبهه جديدي جلويشان گشوده شود، به آن هم وارد مي‌شوند. شناسنامه سياسي اغلب اصولگرايان را اگر مرور كنيم، حداقل عضو دو يا سه جبهه‌اند اما وقتي قرار به ائتلاف و بستن فهرست مي‌شود، نه اين جبهه‌ها و احزاب و نه شيخوخيت و ميان‌داري بزرگانشان، كارساز نيست.

شرق نوشت: اصولگرايان تغيير نمي‌كنند بلكه از جبهه‌اي به جبهه‌اي ديگر منتقل مي‌شوند. دست رد به سينه هيچ جبهه‌اي نمي‌زنند. نامشان پاي اعلاميه‌هاي اعلام حضور هست و اگر امروز جبهه جديدي جلويشان گشوده شود، به آن هم وارد مي‌شوند. شناسنامه سياسي اغلب اصولگرايان را اگر مرور كنيم، حداقل عضو دو يا سه جبهه‌اند اما وقتي قرار به ائتلاف و بستن فهرست مي‌شود، نه اين جبهه‌ها و احزاب و نه شيخوخيت و ميان‌داري بزرگانشان، كارساز نيست.
درحالي‌كه در عرف سياسي دنيا جبهه با هدف رسيدن به يك هدف سياسي موقت ميان جريان‌ها، احزاب و بعضا افراد همسو شكل مي‌گيرد و با محقق‌شدن آن هدف، موجوديت سياسي جبهه هم پايان مي‌گيرد اما در ميان اصولگرايان، جبهه كاركردي شبه‌حزبي دارد، در آستانه هر انتخاباتي، هيئت‌وار شكل مي‌گيرد و به‌ندرت منحل مي‌شود و اعضايش در آستانه انتخاباتي ديگر دوباره سر از جبهه‌اي ديگر در مي‌آورند.
با وجود همه اين سازوكارها، اما يا به ائتلاف نمي‌رسند يا فهرست‌هايشان، گروگان جماعتي محدود مي‌شود. جماعتي با اين توانايي كه هر لحظه زير بازي بزنند. نكته عجيب‌تر اينكه حتي گاهي برخي اعضاي جبهه خود بدل به اپوزيسيون جبهه شده‌اند.
جبهه‌هاي اصولگرا متشكل از احزاب، گروه‌ها و افراد است. «جبهه پيروان خط امام و رهبري»، «جبهه متحد اصولگرايان»، «جبهه ايستادگي»، «جبهه پايداري»، «جبهه يكتا» و در نهايت «جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي»، جديدترين جبهه اصولگرايي است كه يكشنبه‌شب از آن رونمايي شد. در اين رونمايي به رسانه‌هاي مستقل و اصلاح‌طلب اجازه ورود داده نشد و اخبار آن به اضافه تصوير و صوت جلسه را رسانه‌هاي اصولگرا پوشش دادند. در اين رونمايي همچنين اعلام شد كه بيش از ٢٠٠ چهره اصولگرا از اين جبهه حمايت كرده‌اند كه در ميان آنها نام برخي چهره‌هاي ورزشي و سينمايي هم به چشم مي‌خورد. ديروز برخي از اين اسامي كه رؤساي فدراسيون‌هاي ورزشي هستند، حمايت خود را از اين جبهه تكذيب كرده‌اند.
جبهه پيروان خط امام و رهبري
جبهه پيروان خط امام و رهبري به تقليد از جريان نيروهاي خط امام متعلق به جريان چپ مذهبي دهه ٦٠، در دهه ٨٠ و پس از روي‌كارآمدن دولت اصلاحات تشكيل شد. اصولگرايان در خلأ حضور در قدرت نياز به هم‌گرايي داشتند و جبهه پيروان را با رياست حبيب‌الله عسگراولادي تشكيل دادند. جبهه پيروان هيچ وقت در جريان اصولگرايي، تبدیل به مركز ثقل نشد و همان ميزان اثرگذاري‌اش هم وابسته به شخصيت دبيركلش يعني حبيب‌الله عسگراولادي بود. بعد از فوت او اين سمت به محمدرضا باهنر رسيد درحالي‌كه جبهه پيروان خط امام و رهبري مدعي بزرگ‌ترين جبهه اصولگرايي با شموليت ١٧ حزب و گروه اصولگراست اما در بزنگاه‌هاي سياسي هيچ‌وقت منشأ اثر نبوده است و اصولگرايان در آستانه هر انتخاباتي دست به دامان سازوكاري ديگر شده‌اند. اگرچه محمدرضا باهنر دبيركل آن تمايلي به پذيرش اين تحليل ندارد و هربار درباره سهم و اثرگذاري اين جبهه در جريان اصولگرايي و نقش راهبري آن سخن گفته مي‌شود، با سخناني دوپهلو و غيرصريح، مي‌گويد جبهه پيروان خط امام و رهبري تنها بخشي از جريان اصولگرايي است و از نظر جمع تبعيت مي‌كند! اين در حالي است كه در جريان انتخابات مجلس دهم و بستن فهرست تهران، كمال سجادي، سخنگوي اين جبهه، از سهم كمي كه به جبهه پيروان خط امام و رهبري رسيده بود، گلايه كرده بود.
جبهه متحد اصولگرايان
جبهه متحد اصولگرایان بعد از شكست شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب در انتخابات رياست‌جمهوري ٨٤ و در آستانه انتخابات مجلس هشتم به پیشنهاد حبیب‌الله عسگراولادی و با دعوت محمود احمدی‌نژاد، شروع به فعاليت كرد. نشستی با حضور برخی از سران اصولگرایان در ساختمان نهاد ریاست‌جمهوری تشکیل شد. جبهه متحد اصولگرایان، متشکل از سه ضلع جبهه پیروان خط امام و رهبری، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و ائتلاف رایحه خوش خدمت بود. منتقدان جبهه متحد اصولگرایان، همواره از دولتی‌بودن و انحصارطلبی آن انتقاد می‌کردند. علی دورانی، دبیرکل تشکل آبادگران جهادی، مهندسی گروه ٦+٥ برای به‌ائتلاف‌رسیدن اصولگرایان در انتخابات را اشتباه مي‌دانست و مي‌گفت: «حتی اگر فهرست دیگری غیر از فهرست جبهه، از سوی سایر تشکل‌های اصولگرایان منتشر نشود، فهرست جبهه موفق نخواهد شد. در گروه ٦+٥ باید اصلاح صورت گیرد تا گروه‌های دیگر هم در آن حضور داشته باشند و از شکل کنونی خود خارج شود».
جبهه متحد بار ديگر پيش از انتخابات مجلس نهم هم تشكيل شد. از یک سال پیش از آن، اقداماتی از سوی جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای تعیین سازوکاری برای ایجاد وحدت رویه در بین اصولگرایان در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی صورت پذیرفت. نتیجه این اقدامات با محوریت آیت‌الله مهدوی‌کنی دبیرکل جامعه روحانیت، منجر به شکل‌گیری جبهه متحد با فرمول ۷+۸ شد که در آن هفت نفر به عنوان کمیته داوری و ۸۸ نفر به عنوان نمایندگان گروه‌های مختلف سیاسی در آن حضور داشتند تا از طریق جلسات این کمیته، فهرست انتخاباتی اصولگرایان در شهرستان‌های مختلف کشور تعیین شود. علي‌اكبر ولايتي سخنگوي اين جبهه بود. تقريبا نزديك به ٧٠ درصد فهرست اين جبهه موفق به ورود به انتخابات مجلس نهم شد. شكاف در جبهه اين‌بار هم خودش را نشان داد و در فاصله زمانی دو ماه مانده به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و درحالی‌که اخبار خوشی از وحدت میان جریانات اصولگرایی از طرفین جبهه متحد و جبهه پایداری به گوش می‌رسید به‌ناگاه انتشار لیستی تخریبی با عنوان جعلی نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان در شماره سی‌وهفتم نشریه ٩ دی متعلق به حميد رسايي عضو جبهه پايداري باعث شدت‌گرفتن شکاف دوباره میان اصولگرایان شد. نشريه ٩ دي در شماره ٢٠ اسفند خود، در تحليلي درباره نتايج دور اول انتخابات در چندين صفحه به نامزدهاي جبهه متحد اصولگرايان حمله كرده و با متهم‌‌كردن كانديداهاي جبهه متحد به «اتصال به كانون‌هاي قدرت و ثروت» اصولگرايان جبهه متحد را «تاريخ‌مصرف‌گذشته» عنوان كرده بود.
جبهه ایستادگی ایران اسلامی
اواخر سال ۱۳۸۹ به پیشنهاد محسن رضایی تأسیس شد اما رضايي خودش هيچ‌وقت عضو آن نشد و در نقش پدر معنوي باقي ماند. رضايي انگیزه تشکیل جبهه ایستادگی را اين‌طور اعلام كرده است: «از زمان ملاقات ٢٥ بهمن سال ٨٩ بنده با رهبر معظم انقلاب آغاز شد که ایشان بر شفاف‌کردن در مرزبندی‌ها با دشمنان انقلاب و وابستگان آنها تأکید داشتند و نیز با توجه به اینکه موضع‌گیری بنده را نیز در پس از انتخابات ٨٨ مورد تأیید قرار داده بودند پس از این انگیزه‌ای شد که دوستان خود را به تشکیل جبهه ایستادگی تشویق کردم». عبدالحسین روح‌الامینی و محمود علوی از چهره‌هاي شناخته‌شده اين جبهه‌اند. جبهه ایستادگی اوایل تابستان سال ٩٠، فعالیت رسمی خود را برای حضور در انتخابات مجلس نهم آغاز کرد. با وجود آنکه این جبهه در ابتدا به وحدت با سایر جریان‌های اصولگرایی و فعالیت زیر پرچم جبهه متحد اصولگرایان امیدوار بود، اما در نهایت با ارائه لیست مستقل در تهران و شهرستان‌ها فعالیت خود را از جبهه متحد جدا کرد و به عنوان جبهه‌ای مستقل در عرصه رقابت انتخاباتی مجلس نهم ظاهر شد.
همان زمان شايعه‌اي هم مطرح بود مبني بر اينكه جبهه ايستادگي به قاليباف نزديك شده است؛ اما در ٢٧تيرماه ٩٠ رئيس کمیته اطلاع‌رسانی جبهه ایستادگی هرگونه نزدیکی اعضاي شورای‌عالی این جبهه به محمدباقر قالیباف را تکذیب کرد. محمود افتخاری تأکید کرد: «همه اعضاي شورای‌عالی جبهه ایستادگی ایران اسلامی از حامیان محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند». سيدمحمود علوي، وزير اطلاعات دولت فعلي، اولين سرليست انتخاباتي جبهه ايستادگي در ليست انتخاباتي مجلس نهم بود اما پس از انتشار خبر ردصلاحيت‌شدن علوي و پس از رايزني‌هاي بسيار اين جبهه، سيدمحمدحسن ابوترابي‌فرد را به عنوان سرليست خود انتخاب كرد. ارديبهشت ٩٢، رئوفيان عضو شورای جبهه ایستادگی کشور و دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین گفت: «این جبهه با اعلام حمایت از محسن رضایی، درخصوص حمایت از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز در این دوره از انتخابات به اجماع رسیده است». رئوفيان گفت: «البته نامزد اصلی این جبهه محسن رضایی است و در آخرین جلسه خود نیز درباره آیت‌الله هاشمی به توافق رسيده و كسي با آن مخالفت نكرده است».
جبهه پایداری انقلاب اسلامی
اين جبهه پس از وقایع ٨٨ و ماجراي خانه‌نشيني احمدي‌نژاد تشكيل شد و با زعامت مصباح‌يزدي اعلام موجودیت كرد. در این جبهه افرادی از همکاران قبلی دولت‌های نهم و دهم، برخی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، حضور داشتند. اين جبهه بعدا بر سر ميزان دوري و نزديكي به احمدي‌نژاد به دو شاخه تهران و قم تقسيم شد. جبهه پايداري نه ساختار جبهه‌اي دارد و نه حزبي. آنها در ساختار خود از چيزي به نام شوراي فقها بهره مي‌برند و مدعي‌اند همه اقدامات و تصويبات آنها بايد به تصويب شوراي فقها با حضور آيت‌الله مصباح‌يزدي برسد. جبهه پایداری كه اصرار داشت حزب نيست و نمي‌خواهد حزبي عمل كند و در همايش اعلام وجود خود هم از سوي آيت‌الله مصباح توصيه به عدم تحزب‌ورزي شده بود، بعد از مدتي درخواست مجوز حزب كرد و سال ٩٣ مجوز آن از سوي وزارت كشور صادر شد. آقاتهرانی، الهام، محصولي، سقاي بي‌ريا، جواد کریمی‌قدوسی و سعید جلیلی از چهره‌هاي شاخص اين جبهه حزبي‌اند. نامزد جبهه پایداری در انتخابات ٩٢ سعيد جليلي بود. اصولگرايان، به‌ويژه حاميان قاليباف معتقدند يكي از دلايل شكستشان در انتخابات رياست جمهوري ٩٢ اصرار جبهه پايداري و حاميانشان به حمايت از جليلي به عنوان گزينه اصلح و عدم‌تبعيت از نظر اجماعي اصولگرايان بود. از زمان روی‌کارآمدن دولت یازدهم، پايداري‌ها از منتقدان سرسخت دولت حسن روحانی محسوب می‌شوند. جبهه پايداري سهم و نقش زيادي در فهرست انتخاباتي اصولگرايان تهران در مجلس دهم داشت؛ فهرستي كه رأي نياورد.
جبهه يكتا
جبهه يكتا خردادماه ٨٤ با ياران و وزراي سابق احمدي‌نژاد رونمايي شد؛ مشخص بود كه دورنمايش تسخير مجلس دهم است. همه آنهایی که میراث هشت سال گذشته را برای احمدی‌نژاد گذاشتند و به نام او ثبت کردند دوباره پا به میدان گذاشتند و گفتند مدیرانی کاردان و لایق با کوله‌باری از تجربه هشت‌ساله در سراسر کشورند که قصد خدمت دوباره دارند. از حسینی، وزیر ارشاد احمدی‌نژاد تا زاهدی و دانشجو وزرای علومش، حاجی‌بابایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش، نجار وزیر کشورش، محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی‌اش، میرتاج‌الدینی، بذرپاش، زریبافان و خیلی‌های دیگر در این جمع حضور داشتند. آنها آن روز اصرار داشتند كه «يكتا» ارتباطي به احمدي‌نژاد ندارد. جبهه يكتا تمام تلاشش را كرد تا در انتخابات مجلس گذشته سهمي از فهرست اصولگرايان ببرد. در تهران سهمي به آنها نرسيد اما برخي اعضايش از شهرستان‌ها به مجلس راه يافتند. بسياري از اعضاي يكتا هم‌اكنون عضو جبهه جديدالتأسيس «جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي» هم هستند. دبيركل يكتا، حميدرضا حاجي‌بابايي و سخنگويش، حميدرضا حسيني است. جبهه يكتا پيش از تشكيل با آيات مصباح‌يزدي، موحدي‌كرماني، يزدي ديدار كرده بود.
سخنگوي يكتا درباره اين جبهه گفته بود: «افراد عضو این مجموعه، مدیران ارشد دولت‌های نهم و دهم و افرادی دلسوز و شناخته‌شده هستند». يكتا در زمان تشكيل، هدف خود را بررسی و گزارش مشکلات کشور به صورت شفاف در موضوعات سیاست خارجی، داخلی، اقتصادی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی به مسئولان اعلام كرده بود. اعضاي يكتا كه در هنگام تشكيل، مدعي بودند يكتا برای انتخابات ایجاد نشده است و برای کار گفتمانی و عملیاتی‌کردن گفتمان انقلاب، امام(ره) و رهبری تشکیل شده است، به‌تازگي اعلام كرده كه در انتخابات رياست‌جمهوري آينده قصد معرفي گزينه دارد. از رستم قاسمي، وزير نفت احمدي‌نژاد به عنوان يكي از گزينه‌هاي يكتا نام برده مي‌شد اما سیدمحمد حسینی، با تكذيب اين خبر گفته است كه همچنان در حال بررسی گزینه‌ها هستیم و به کاندیدای نهایی نرسیده‌ایم.
جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي
جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي يكشنبه‌شب در مجتمع فرهنگی سرچشمه و با حضور برخی از فعالان سیاسی اصولگرا اعلام موجودیت کرد. آن‌طور كه ايلنا گزارش داده بود، با وجود اینکه این برنامه اطلاع‌رسانی عمومی شده بود، اما مسئولان برگزاری از حضور خبرنگاران رسانه‌های اصلاح‌طلب در این مراسم ممانعت کردند. خبرگزاري‌هاي اصولگرا اعضای هيئت مؤسس این جبهه تازه‌تأسیس‌شده را ١٠ نفر شامل حجت‌الاسلام رحیمیان، یحیی آل‌اسحاق، مهدی چمران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رضا روستاآزاد، محمود خسروی‌وفا، مهدی محمدی، علیرضا مرندی، نادر طالب‌زاده و مرضیه وحیددستجردی اعلام كرده‌اند. اين رسانه‌ها اسامي ٢١٠ نفر ديگر از چهره‌هاي اصولگرا از طيف‌هاي مختلف را هم به ‌عنوان امضاكنندگان اعلاميه اعلام موجوديت اين جبهه منتشر كرده‌اند. به احتمال زياد چندمين جبهه اصولگرايي هم همان مسيري را خواهد رفت كه اسلافش رفتند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نظر.می‌دهیم.امید.است.که.چاپ.شود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج