۶۱۸۶۶۰
۷ نظر
۵۰۰۵
۷ نظر
۵۰۰۵
پ

تنها علی مطهری و محمود صادقی از شفافیت سیاسی می‌گویند

چرا مثل علی مطهری و محمود صادقی نداریم؟

شفافیت، گوهر ناب و کمیاب فضای سیاسی ماست. به‌عنوان یک نمونه مدت‌هاست مشخص نیست محدودیتی که از سال ۹۴ به «ممنوع‌التصویری خاتمی» معروف شد، توسط چه نهادی اعمال می‌شود.

مجید مسعودی در روزنامه همدلی نوشت: شفافیت، گوهر ناب و کمیاب فضای سیاسی ماست. به‌عنوان یک نمونه مدت‌هاست مشخص نیست محدودیتی که از سال ۹۴ به «ممنوع‌التصویری خاتمی» معروف شد، توسط چه نهادی اعمال می‌شود؛ قوه قضائیه چنین محدودیت‌هایی را ناشی از مصوبه شورای عالی امنیت ملی می‌داند اما در مقابل، این شورا چنین ادعایی را رد می‌کند.
این روزها هم که سخن از اعمال محدودیت‌های جدید بر رئیس‌جمهور اسبق ایران، علاوه بر محدودیت‌های سابق، به میان آمده است و باز هم مشخص نیست که چنین محدودیت‌هایی از ناحیه چه نهادی اعمال می‌شود. آن‌گونه که گزارش‌های اولیه می‌گویند، چنین محدودیت‌هایی از ناحیه دادستانی ویژه روحانیت است اما چندی پیش، سردار حسین نجات، جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه، از این گفته بود که محدودیت‌های تازه چیز جدیدی نیست و همان محدودیت‌های مصوب شورای عالی امنیت ملی در سال ۸۹ است. فارغ از این‌که با چنین محدودیت‌هایی موافق یا مخالف باشیم، «شفاف‌سازی» هم‌چنان مرکز بحث است.
لابد از همین زاویه است که روز گذشته، علی مطهری، نائب‌رئیس مجلس، در یک یادداشت اینستاگرامی از این گفت که «در وجود چنین مصوبه‌ای تردید است؛ زیرا آنچه تاکنون بیان می‌شد، مصوبه برای دو محصور مشهور است.» او در این یادداشت ادامه می‌دهد: «لازم است متن نامه‌ای که اخیرا به رویت آقای خاتمی رسیده، منتشر شود تا معلوم شود آیا محدودیت جدیدی ایجاد شده یا خیر. خصوصاً که چند شب پیش، ماموران مانع رفتن ایشان به جلسه‌ای شده‌اند که قبلا در آن شرکت می‌کرده‌اند.»

اما ماجرای محدودیت‌های خاتمی تنها موردی نیست که در مورد چند و چون آن شفافیت لازم وجود ندارد. به‌عنوان نمونه‌ای دیگر، چندی است که از باب شدن اصطلاح «حقوق‌های نجومی» در فضای سیاسی ایران می‌گذرد. باز هم در این مورد، اطلاعات منتشرشده ضد و نقیض است. روزی مسئولی از مختومه شدن این پرونده می‌گوید و روز دیگر، صاحب‌منصبی از قوه‌ای دیگر، از این می‌گوید که این پرونده هم‌چنان در جریان است.
داستان «دانشجویان ستاره‌دار» مثال دیگری است که از گذشته‌ای نه‌چندان دور تا همین زمان، هم‌چنان محل منازعه و چالش است و نهادی مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد. موضوعی که بارها و بارها مطرح شده است و حتی به یکی از نقاط منازعه نامزدهای ریاست جمهوری در دوره‌های مختلف بدل گشته است. در مثالی دیگر، معرفی وزیر علوم به مجلس جدیدترین چالشی است که می‌توان آن را هم ذیل «عدم شفافیت» صورت‌بندی کرد. چه این‌که از جانب دولت، هنوز توضیحی داده نشده که چرا معرفی وزیر علوم تا این حد به‌طول انجامیده است.
گرچه در برخی گزارش‌های غیررسمی سخن بر سر این است که برخی نهادها با گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور موافقت نکرده‌اند. لابد وجود این‌ها و بیشتر از این‌ها بوده است که گروهی از نمایندگان را بر آن داشته است که در بدو کار مجلس فعلی، فراکسیون مستقلی فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی به نام «شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی» تاسیس کنند. فعالیت این فراکسیون و به‌خصوص رئیس آن، محمود صادقی نشان می‌دهد چنین نهادهایی برای شفاف شدن رویه‌های حکم‌رانی در ایران لازم است و می‌تواند از تعمیق فساد - که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از آن با عنوان «فساد سیستماتیک» یاد می‌کند- جلوگیری کند.

سوال اما این است که اگر نهاد پارلمان در ایران، این پتانسیل را دارد که نمایندگانش با فراغ بال به رصد انحراف‌ها و تذکار به مسئولان بپردازند و اگر نطق‌ها و اظهارات افرادی چون علی مطهری و محمود صادقی در افزایش شفافیت و پاسخگو شدن مسئولان در قوای مختلف موثر بوده است، چرا برخی نمایندگان آن‌چنان که باید و شاید، از این وظیفه نظارتی که مطابق قانون اساسی به‌عهده وکلای ملت گذاشته شده است، شانه خالی می‌کنند؟
آیا این نمایندگان در این اندیشه‌اند که بتوانند در جریان انتخابات آینده مجلس از فیلترها عبور کنند؟ آیا برخی نمایندگان چنان در مزایای مالی و سیاسی جایگاه نمایندگی غرق شده‌اند که اساسا نمی‌توانند به وظایف نظارتی خود عمل کنند؟ و دست آخر این‌که چرا سپهر سیاسی ایران سیاستمدارانی مثل علی مطهری و محمود صادقی کم دارد؟ پاسخ به این‌ها و بیشتر از این‌ها هرچه باشد، تجربه تاریخی نشان می‌دهد آنانی در یادها می‌مانند که جانب مردم را گرفتند و از لزوم پای‌بندی به قانون سخن گفتند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این دوتا ازهمه بدترن بابا باپنبه سرمیبرن

    • امیرحسین

      چون کسانیکه مخالفشان یابهتربگم منتقد مسئولین باشن سریع ..

    • اشکان

      جالبه اصلاح طلب و محافظه کار همه جور همدیگر رو از نظر سیاسی لو می دهند به جز مسائل اقتصادی چرا یک روزنامه اموال هر دو طرف رو اعلام نمی کنه آقا حداقل متراژ خونشون و مکان اونو که می تونن بگن ولی ظاهرا توافقی هست که فقط از نظر سیاسی بازار رو گرم کنن و مسائل اقتصادی همدیگر رو لو ندهند .به همین سادگی

    • بی نام

      اتفاقا هوچی گرها و عوام فریبها مانند این دو نفر زیادند

    • بدون نام

      اونا که غیر طبیعن تو دیگه کی هستی که هنوز نفهمیدی

    • بدون نام

      صادقی که حرف زدن معمولی هم بلد نیست مطهری هم همیشه بدنبال حاشیه سازی است.

    • بدون نام

      درود بر مطهری و صادقی...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج