۶۷۲۳۰۳
۵ نظر
۵۰۰۶
۵ نظر
۵۰۰۶
پ

رشیدپور در هفت؛ آماتور بازی‌های یک حرفه‌ای

رضا رشیدپور دیشب در «هفت» و بویژه در آیتم بلند گفتگو با عوامل فیلم «شعله ور» ثابت کرد که پیش بینی‌های مأیوس کننده در قبال این انتخاب مدیران، خیلی هم بیراه نبوده است.

بانی فیلم- هادی داداشی: «هم فرکانس» ،«طوفان فکری» و … از جمله اصطلاحاتی بودند که رضا رشیدپور دیشب در «هفت» تلاش کرد با تکیه بر آنها خلا دانش سینمایی خود را تا حدی پر کند.
رشیدپور در هفت؛ آماتور بازی‌های یک حرفه‌ای

رضا رشیدپور دیشب در «هفت» و بویژه در آیتم بلند گفت و گو با عوامل فیلم «شعله ور» ثابت کرد که پیش بینی های مایوس کننده در قبال این انتخاب مدیران، خیلی هم بیراه نبوده است. اینکه قبای اداره یک برنامه سینمایی در قحط الرجال چهره های کاربلد در صدا و سیما به تن رشیدپور زار می زند.اینکه او در مقام مجری کارکشته و زیرک برنامه های اجتماعی لزوما نمی تواند در راس یک برند سینمایی هم در تلویزیون موفق باشد. تازه او شانس آورد که در نخستین خوان با حمید نعمت اللهِ خوش صحبت مواجه شد که اهل سرکوفت زدن و به رخ کشیدن دانسته هایش به قصد تحقیر و تحمیق طرف مقابل نیست. حمید نعمت الله در تحکم آمیزترین صحبتش با رشیدپور آن هم با لفظی دوستانه فقط گفت «گوش کن و سوال بعدیتو بپرس». در واقع خواست تا ذره ای از شلوغ کاری مجری را که برای ایجاد فضای مانور در جهت جلوه نمایی خودش شکل گرفته، تلطیف کند.

این نحوه مواجهه در مورد هادی مقدم دوست کمتر به چشم آمد. او در دفعات کوتاه صحبتش، عََلم مخالفت هایی هر چند جزیی را با مجری برداشت. به ویژه در لحظاتی که رشیدپور بی دلیل اصرار می ورزید تا با محور قرار دادن پرسش خود در باب مقایسه «شعله ور» با ساخته های قبلی کارگردانش، جوابی ایده آل بیرون بکشد. احتمالا هم این پرسش بیشتر محملی بود برای اینکه بحث را تحت الشعاع آن قرار دهد و با چنین ترفندی از طرح مباحث انتقادی و کارشناسی که در توان و حوزه اش نیست، به راحتی طفره رود.

همان طور که گاه و بیگاه در واکنش به حرفهای مهمانانش می خندید تا پیش بردن گفت وگو در فضایی صمیمی و دوستانه ، مانع از جدی شدن بحث و ورود سرزده نکته های فنی شود که او از بیشترشان اطلاعی ندارد.

شاهد ماجرا اینکه او در مورد سوال نعمت الله از نام فیلم آخر کوروساوا موضع سکوت اختیار و در توصیف نقش امین حیایی در «شعله ور» به واژه تکراری و همه گیر «خاص» اکتفا کرد. ضمن اینکه در جریان این بحث -که بیش از یک ساعت به طول انجامید- تماشاگر متوجه نشد که رشیدپور اصلا فیلم را دیده یا به گوگل کردن نامش بسنده کرده است !

«جسارت» ، «لفاظی» و «اعتماد به نفس» آشنای رشیدپور هم به دلیل عدم احاطه او بر مسائل سینمایی این بار در نخستین قسمت «هفت» جواب نداد.

در واقع شاید با حذف رشیدپور، مهمانان در یک پلاتوی ساده همین حرفها را می زدند و آب هم از آب تکان نمی خورد. دریغ از یک چالش جدی و نقد و بررسی فیلم که می توانست با مستر قرار گرفتن رشیدپور و دعوت از یک منتقد مهمان رونق بگیرد. آن هم فیلمی که همان روز در سینمای رسانه ها نمایش داشته و اهالی سینما و مطبوعات را با انتظار تماشای یک گفت و گوی کارشناسی پای «هفت» نشانده است.

کوشش رشیدپور در روی سطح نگه داشتن بحث و اجتناب از عمق یافتن آن ، واکنشی قابل پیش بینی از مجری ای بود که بر اساس یک انتخاب نادرست از حرفه ای گری اش در حوزه های دیگر، برای ژانری تخصصی، استفاده آماتوری شده است.

اگر قرار باشد رشیدپور را تا آخر جشنواره فجر در این کسوت تازه تحمل کنیم ، قطعا باید تغییری در کارکرد او ایجاد شود. جاگیری یک منتقد مهمان یا ثابت می تواند کمک فراوانی به اداره برنامه و شکل گیری بحث های فنی و حرفه ای درباره فیلمها کند.

او می تواند با همان ادبیات مخصوصش و سرچ هایی جزیی درباره فیلمها بخشهای مختلف برنامه را به هم پیوند دهد و در مهلکه یک بحث چالشی با مهمانانی جدی و بی تعارف هم نیفتد. اصولا کسی هم از رشیدپور که در کنترل و هدایت برنامه های اجتماعی و گفت و گو محور ،فارغ از کیفیت و بارم آنها توانایی بالایی دارد، توقع درخشش در یک برنامه سینمایی را ندارد. بازی های جسته و گریخته اش هم در دو - سه فیلم نمی تواند معیار خوبی برای سینمایی بودن او باشد. رشیدپور برای امثال «حالا خورشید» گزینه بهتری است و نیازی هم نیست که در شرایط تحمیلی و یا شاید انتخابی فعلی، خود را به عنوان یک مجری توانمند به آب و آتش بزند.

حتما خودش هم به این نکته واقف است که دیشب در «هفت» دیگر از تعبیرهای دلخواه و تمامیت خواهانه اش مثل «برنامه من» یا «گفت و گوی من» دم نزد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی احتشامی

      چه خوشمون بیاد چه نیاد فعلا با اختلاف بالا تنها شخصی که می تونه برنامه هفت را جذاب چالشی و تا حدودی روشنگر ادامه بده مسعود فراستی هست.

    • بدون نام

      واقعا سطح برنامه در حد یک گپ و گفت اومده پایین.. خب توانشو نداری مگه مجبوری بیای.. این چ منتقداییه برنامه فراستی یه موش میرزه به اینا ب خدا..

    • بدون نام

      فقط فراستی حیف قدرچنین آدمهارونمیدونیم چون حرف حق رومیزنه ونظرش روسانسورنمیکنه نه مثل دیشب رشیدپوروقتی مهران مدیری گفت نمیشه ازقوه قضاییه انتقادکردبعدش ترسیدوگفت ازقوه قضاسطح انتقادپذیریش بالاست وبعدش هم مهران مدیری هم ترسیدوحرفش روپس گرفت متاسفانه

    • ققنوس

      برنامه هفت همیشه مرهمی بود بر کیفیت پایین جشنواره و حد انتظاد مردم رو بالا نگه می داشت تا هر فیلم مسموم و مبتذلی خوراک ذهن مردم نشه،اما تلوزیون با انتخاب مجریان لفاظی، که فقط با کلمات، روی سطح آب بازی میکنن نشون داد که اگه مردم یه روز شناکردن رو تو عمق یاد بگیرن میتونن خطرناک باشن برای آینده.برنامه هفت با اجرای افخمی و فراستی و مجریان توانمند دیگرش تنها دلخوشی جشنواره بود یادش بخیر

    • امین

      تازه قدر فراستی رو میدونیم!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج