۶۷۲۴۵۷
۲۲ نظر
۵۰۰۴
۲۲ نظر
۵۰۰۴
پ

مجلس مخالف خرید «میگ» در برابر «نفت» است

حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این عقیده است که قرارداد خرید جنگنده میگ از روسیه در ازای فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت به این کشور، عملیاتی و جدی نشده است زیرا کلیات این قرارداد مخالف سیاست‌های کلی و قوانین کشور است و این بحث اگر بخواهد جدی شود، مجلس قطعاً نسبت به آن حساسیت لازم را نشان خواهد داد.

رویداد ۲۴ نوشت: حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این عقیده است که قرارداد خرید جنگنده میگ از روسیه در ازای فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت به این کشور، عملیاتی و جدی نشده است زیرا کلیات این قرارداد مخالف سیاست‌های کلی و قوانین کشور است و این بحث اگر بخواهد جدی شود، مجلس قطعاً نسبت به آن حساسیت لازم را نشان خواهد داد.

روز گذشته شبکه خبری-عربی «الدیار» گزارش داد که: «ایران برای جبران فقدان ناوگان هوایی نظامی‌اش، بر ساخت موشک‌های زمین به زمین و موشک‌های بالستیک تمرکز کرد و در آخرین سفر فرمانده ارتش ایران به روسیه، وی به روس‌ها پیشنهاد خرید ۵۰۰ هواپیمای میگ۳۱ و میگ ۳۵ را داد، که در مقابل آن ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت به روس‌ها واگذار کند. علاوه بر این، در پیشنهاد ایران فروش نفت با قیمتی پایین‌تر به روس‌ها برای ۱۰ سال نیز وجود داشت.» این خبر در حالی پررنگ شد که بحث عدم اعتماد به روسیه همچنان در میان جامعه وجود دارد.

بر اساس این گزارش، پوتین موافقت کرده است که ۵۰۰ جنگنده نظامی را به ایران به فروش برساند و حتی جوانان ایرانی را هم برای خلبانی و هدایت این جنگنده‌ها، آموزش دهد. هرچند وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که فروش کالاهای نظامی به ایران برخلاف قطعنامه شورای امنیت است و اگر روسیه دست به چنین کاری بزند، آمریکا تمامی روابط خود را با این کشور قطع خواهد، اما پوتین، رئیس‎جمهوری روسیه خود را متعهد به فروش جنگنده‌ به ایران کرده است.

این مباحث اما در حالی مطرح می‌شود که نگاه بی‌اعتمادی در جامعه نسبت به روسیه همچنان وجود دارد، کشوری که در اکثر مواقع منافع خود و هم‌پیمانانش را بر همکاری و قراردادهایش با ایران ترجیح داده است و حال در شرایطی که روسیه پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی خود را در اختیار سایر کشورها قرار می‌دهد، از دادن جنگنده‌ها و سایر تجهیزات نظامی به ایران، امتناع می‌ورزد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به خبرهای منتشر شده مبنی بر پیشنهاد ایران به روسیه برای خرید ۵۰۰ میگ جنگی و در ازای آن فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت پایین‌تر به این کشور گفت: هرگونه خرید و انعقاد قرار داد خارجی، به دلایل مختلف و متفاوت نیازمند مصوب شدن آن در مجلس شورای اسلامی است. این موضوع، سقف درآمدهای دولت را افزایش می‌دهد و این مورد نیز برخلاف لایحه برنامه‌وبودجه است.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه افزایش تولید نفت و خام فروشی نفت برخلاف سیاست‌های کلی و قانون کشور است، تصریح کرد: تولید بیشتر نفت نیز خلاف قانون است و ازآنجایی‌که خلاف است حتماً باید بررسی و به تصویب مجلس برسد که نیازمند آرا دو سوم مجلس است. موضوع بعدی این است که اگر این موضوع بخواهد عملیاتی شود، خلاف تبصره یک قانون بودجه کشور است. زیرا در این تبصره سهم فروش دولت از نفت مشخص شده است که بر طبق آن دولت باید ۱۴/۰۵ درصد از فروش نفت را به شرکت ملی نفت، ۳ درصد به مناطق محروم، ۳۲ درصد از فروش آن به صندوق توسعه ملی واریز شود و ... که هیچ‌یک از این برنامه‌ها با چنین قراردادی محقق نخواهد شد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب، ادامه داد: من شخصاً معتقدم که وابسته کردن کشور حتی از لحاظ نظامی به قدرت خارجی، قدرتی که مناسبات اقتصادی،سیاسی و راهبردی‌اش با کشورهای غربی ادامه دارد، خلاف اصول راهبردی کشور است.

حشمت‌الله فلاحت پیشه با بیان اینکه موضوع انعقاد چنین قراردادی با روسیه، مربوط به زمان حال نیست، تصریح کرد: این مباحث از زمان تحریم مطرح شده است که ایران به روسیه نفت بدهد و در قبال آن کالا، خصوصاً کالای نظامی دریافت کند. این سخنان هم‌زمان با دوران تحریم بوده و اکنون ضرورتی برای طرح چنین مباحثی نیست. به‌هرحال عقد هر قرار داد خارجی نیازمند اجازه و تصویب مجلس است و تاکنون هم دولت چنین درخواستی از مجلس نداشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه خرید تجهیزات نظامی خارجی در شرایطی توجیه‌پذیر است که ما بتوانیم آخرین تجهیزات روز را خریداری کنیم، خاطرنشان کرد: روس‌ها همین حالا به متحد‌های آمریکا یعنی عربستان و ترکیه اس ۴۰۰ را تحویل می‌دهد، اما به ما با سختی اس ۳۰۰ را تحویل می‌دهد. این موضوع در خصوص خرید هواپیما هم صدق می‌کند. زیرا روسیه در معادلات و معاملات نظامی و تسلیحاتی با ایران، همواره خطوط قرمز و ملاحظات آمریکا را در نظر می‌گیرد و اکنون هم متأسفانه علاوه بر آمریکا، ملاحظات اسرائیل و کشورهای مرتجع عرب را هم در نظر دارد. لذا من اعتقادم بر این است که اطمینان لازم در این خصوص هنوز شکل نگرفته است.

فلاحت پیشه با تأکید بر اینکه فعلاً اطمینان لازم برای انعقاد چنین قراردادهایی شکل نگرفته است، تصریح کرد: به همین دلیل این موضوع اگر به مجلس بیاید، باید مورد بررسی دقیق و کارشناسانه قرار بگیرد. بحث انعقاد این قرارداد در حد حرف است و عملیاتی نشده است و اگر این موضوع بخواهد جدی شود، مجلس قطعاً نسبت به آن حساسیت نشان خواهد داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بهتون نفروختند حتی به سه برابر قیمت حالا میندازید گردن مجلس این کارها قدیمی شده

    • بدون نام

      روسیه اول نفت و پول میگیره بعد هواپیما نمیده!!...کلا روس ها مرخصیه معرفتی هستن!

    • تبریز

      .کسیکه تاریخ میداند اون میدونه اینا چه بر سر ایران آوردن...چرا از ترس دست به دامان روس و چین شدین ؟!

    • تبریز

      .کسیکه تاریخ میداند اون میدونه اینا چه بر سر ایران آوردن...چرا از ترس دست به دامان روس و چین شدین ؟!

    • بدون نام

      از ترس آمریکا تو دل روس ها نباید رفت.

    • بدون نام

      احسن به مجلسی ها.

      پاسخ ها

      • سیناازاشترینان

        عزیزان بدانیداین خبرصحت نداردبلکه شایعه
        ایی کاملاهدفمنداست.

    • بدون نام

      امنیت ملی مهمتره بخریم تا قدرتمند شویم

    • بدون نام

      حالا اونا دادن مجلس هم مخالفت کنه

    • بدون نام

      مگه نمیگین توابزارنظامی خودکفاشدیم پس این چه قردادی مگه کرسنت۲,تا۱۰سال قیمت پایین روسیه قابل اعتماد نیست موزی منفعت طلب

    • بدون نام

      مرگ بر روسیه

    • بدون نام

      اصلا مارو آدم حساب نمیکنن

    • بدون نام

      به روس ها بها ندهید.انها نامرد هستند.روس ها به همه کمک می کنند ولی به ایران که شریک راهبردی هست از پشت خنجر میزنند.

    • بدون نام

      خیلی جالبه از اطلاعات نمایندهای که وقت خودشون ومملکت رو به تایید و تکذیب. خبرهای که یه روزنامه عربی علیه ما خبر مینویسه هدر میدن !!!!!

    • ایرانی الاصل

      شما که میدونید روسیه اینقدر نامرد و بی وفا هست پس رابطه با امریکا را از سر بگیرید که خواست ملت است.

    • بدون نام

      حرف مجلس درسته از یک طرف هواپیمای روسی نخرید این یک حرکت اشتباه استهمچنین خودروهای اشغال روسی رو وارد نکنید اون زمان هم بود مردم از دستش اسیر بودن پول مملکت نفله میشه با دادن نفت و خرید هر چیز به این شکل
      ابرو و حیثیت ایران نابود میشه روسها خیلی کثیف اند

    • علی

      دوستانی که میگن چرا روسیه...این رو هم در نظر بگیرن غیر روس هیچ کشور سازنده جنگنده به ایران نمیفروشد...وضعیت نیروی هوایی در حال حاضر خیلی بد هستش مخصوصا در زمینه بمب افکن و تعداد اندکی هلی کپتر جنگنده کبرا که برا چهل سال قبل هستن که حتی توانابی پرواز شب رو ندارن...پس ما با ناز هم شده ادوات پیشرفته نظامی رو بگیرم و امید به خدا مثل موشکهامون در آینده جنگنده قابل رقابت با نسل پنج بسازیم

    • Iraj eshaghi

      هنوز تو ذهن هم نسل های من خاطرات تلخ میگ هایی که میامدن و بمباران می کردن و همسایه هایی که تکه تکه می‌شدن هست

    • مهدی

      ناوگان هوایی ایران افتضاح است خرید این جنگنده ها بازدارنده است

    • قادری

      حالا اگه بهتون دادن شما در خریدش لحظه ای درنگ نکنید.نمیدن که بخواهید بخرید.

    • ساده لوح نباشید

      میزان بی اطلاعی و شوت زدن نماینده های مجلس و رئیس کمیسیون شرم آوره. یه روزنامه ی لبنانی شیطنتی کرده برای جلب توجه و هیچ خبرگزاری دیگه یی تاییدش نکرده و دروغ بسیار شاخدار و بی سابقه ای گفته. اونوقت اینجا نماینده های مجلس ما باورش میکنن و هر روز دارن راجع بهش مصاحبه میکنن . حتی نرفتن بپرسن راسته یا دروغ . شرم اوره که نهایت سواد و اطلاعات اونا هم از همین کانالای زرد تلگرامی میاد که من و شما هم توشیم. بر احوال این ملک باید گریست...

    • علی۳۱

      سلام روسیه ازایران خواسته که روقراردادهاسرپوش گذاشته بشه چون بارهاحضورجنگنده هایی مثل سوخو۳۰و۲۷ومیگ۳۱درکشوردیده شده اسرائیل تاییدکرده ولی آمریکاسکوت اوناگفتن ایران داره کمک روس هاروجلب میکنه درحالی که آمریکاباسرکارآمدن ترامپ که باکمک هکرهای روسیه سرکارآمده داره به سمتی میره که دوستانش هم دارن ارتباط خودشونوکم میکنن مثل اروپاچین هم درمقابل تعرفه آمریکاتعرفه سنگین تری گذاشته ،ایران چون قدرتش رومثل روس هاتنضیم کرده پس ازسیستم دفاعی اس۳۰۰که درکشورباتغییراتی درحال ساخته استفاده میکنه کسی نمیدونه اس۴۰۰داریم یانه این همان اصل غافلگیری هستش من تمام شب های زندگیم دارم بادقت این مسئله رورصدمیکنم سوخو۳۰به سوریه فروخته شدولی به ایران رسیدتانه روسیه تحریم بشه نه کسی ازقراردادچیزی بفهمه من خداشاهده قسم میخرم تابدونیدراست میگم یکی ازآشناهامون که تومهرآبادکارمیکردحدعقل۶سال پیش گفت ایران سوخو۳۰خریده ولی خلبانش ایرانیه بقیش روس نمیزارن مابفهمیم چی به چیه.قضاوت باخودتونه ولی دولتمردان ماهم نشستن دشمن بیاددرخونه مطمئن باشیدقبلا اینکه ناوهای آمریکابخوان ازسواحل آفریقایادرکنارساحل یمن عبورکنن هدف گرفته ونابودمیشن آمریکاقدرتش درخونه شه ودرضمن مادوتاجنگ برامون پیش بینی شده یکی بایهوددومی بااعراب که به کرات نام رایش وپارس درکنارهم آورده شده هیچی نخوندیدبعدمیگیدفلان اوبیساراین جنگ هابخداقسم همان خیروشرهستش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج