۶۷۳۰۹۵
۵۰۳۲
۵۰۳۲
پ

بازگشت موفقیت آمیز «جومانجی»؛ به جنگل خوش آمدید

جومانجی با وجود نمرات ضعیف، یکی از آثار موفق سینمای کودک و نوجوان بود که نسخه اول آن در سال ۱۹۹۵ اکران شد. نبود ویلیامز بزرگ ترین نگرانی دوستداران این فیلم بود اما آن طور که منتقدان و بینندگان فیلم می گویند، تیم سازنده «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» (Jumanji: Welcome to the Jungle) از پس امتحان دشوارش بر آمده است.

مجله همشهری دانستنیها - کسری کریمی طار: ایده های سینمایی هالیوود خیلی وقت است که ته کشیده اند و در این بحران بزرگ، بیشتر شرکت های مشهور دست به دامان بازسازی و دنباله سازی شده اند. آمار نشان می دهد تنها در سال ۲۰۱۷ شاهد اکران ۴۶ دنباله و بازسازی از سوی کمپانی های بزرگ بودیم که در نوع خود آماری خیره کننده است.
بازگشت موفقیت آمیز «جومانجی»؛ به جنگل خوش آمدید

اگر تعداد فیلم ها را بر تعداد ماه ها تقسیم کنیم به نتیجه جالب تری می رسیم. نزدیک به چهار فیلم در ماه با وجود اکران قسمت هشتم «جنگ ستارگان»، هیچ کدام از دنباله های دیگر شانسی برای موفقیت نداشتند، اما علاوه بر «آخرین جدای»، قسمت دوم فیلم «جومانجی» هم خوش درخشید و در کمتر از ۴۰ روز از مرز فروش ۵۰۰ میلیون دلار گذشت؛ دنباله ای که به دلیل مرگ دلخراش «رابین ویلیامز» ساختش با حواشی فراوانی همراه بود.

جومانجی با وجود نمرات ضعیف، یکی از آثار موفق سینمای کودک و نوجوان بود که نسخه اول آن در سال ۱۹۹۵ اکران شد. نبود ویلیامز بزرگ ترین نگرانی دوستداران این فیلم بود اما آن طور که منتقدان و بینندگان فیلم می گویند، تیم سازنده «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» (Jumanji: Welcome to the Jungle) از پس امتحان دشوارش بر آمده است. این دنباله تا این جای کار فروش خوبی را تجربه کرده و موفق شد در عین ناباوری جای نسخه جدید جنگ ستارگان در جدول باکس آفیس را بگیرد. از آن جالب تر این که حتی نمرات «به جنگل خوش آمدید» بالاتر از قسمت اول بوده است.

صحبت در مورد جومانجی بدون ذکر نام رابین ویلیامز کاری غیر ممکن است. او یکی از دلایل اصلی موفقیت فیلم نخست بود و برای سال ها شایعاتی مبنی بر حضورش در قسمت دوم شنیده می شد اما بخت با سلطان طنز هالیوود همراه نبود و او سه سال پیش خودکشی کرد تا دوستداران جومانجی با اطمینان از مرگ این مجموعه صحبت کنند اما مدیران «سونی» که می دانستند بهترین فرمول درآمدزایی این روزهای هالیوود ساخت دنباله یا بازسازی است، تنها یک سال پس از مرگ ویلیامز ساخت بازسازی جومانجی را تایید کردند.
بازگشت موفقیت آمیز «جومانجی»؛ به جنگل خوش آمدید

این خبر با واکنش منفی چندان هم برای سونی بد نبود و باعث شد نام جومانجی بار دیگر بر سر زبان ها بیفتد. فیلمنامه اولیه را «کریس مک کنا» (Chris Mc Kenna) و «اریک سومرز» (Erik Sommers) چند سال پیش به رشته تحریر در آورده بودند اما با تایید نهایی سونی برای شروع ساخت زوج «جف پینکنر» (Jef Pinkner) و «اسکات روزنبرگ» (Scott Rosenberg) وظیفه بازنویسی را بر عهده گرفتند. با این که زوج بینکنر و روزنبرگ چندان کارنامه درخشانی نداشتند اما مسئولان سونی آنقدر به آنها اعتماد داشتند که حتی نوشتن فیلمنامه «ونوم» (Venom) را بر عهده این زوج قرار دادند. تجربه ثابت کرده است معمولا فیلم هایی که نویسنده عوض می کنند و مدام بازنویسی می شوند، از مشکلات فراوانی رنج می برند اما دست کم جومانجی جدید در این زمینه یک استثنا است.

از بوردگیم به بازی های ویدئویی

برخلاف قسمت اصلی جومانجی در فیلم یک بوردگیم نیست و به یک کارتریج بازی تبدیل شده است. از آن جالب تر این که قوانین فیلم هم به جای بوردگیم، بر اساس بازی های ویدئویی شکل گرفته اند. این تغییر باعث شده تا حتی گیمرها هم به فیلم جدید روی خوش نشان دهند و تا این لحظه فروش فیلم به بیش از 540 میلیون دلار برسد.

داستان «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» دقیقا پس از پایان قسمت اول آغاز می شود. اگر به خاطر داشته باشید در پایان جومانجی، دو شخصیت اصلی یعنی «آلن» و «سارا» بوردگیم جومانجی را در ساحل رها می کنند و به خانه های شان باز می گردند. در آغاز قسمت دوم - که در سال 1996 جریان دارد - جومانجی به دست «الکس ریک» (Alex Vreeke) می رسد. پدر او جومانجی را در ساحل پیدا می کند و فکر می کند فرزندش با این هدیه خوشحال می شود اما الکس معتقد است که در این روزها دیگر کسی بوردگیم بازی نمی کند و برای همین جومانجی را به گوشه ای پرتاب می کند. با این حال جومانجی به طرز عجیبی تبدیل به کارتریج بازی می شود و وقتی الکس آن را بازی می کند، جومانجی او را به درون بازی منتقل می کند. 20 سال پس از این حادثه چند جوان دبیرستانی جومانجی را پیدا می کنند و به سرنوشت الکس دچار می شوند.
بازگشت موفقیت آمیز «جومانجی»؛ به جنگل خوش آمدید

بازی را شروع نکن که نمی توانی تمامش کنی

در قسمت اول، آلن به وسیله جومانجی به جنگل فرستاده می شود و ۲۶ سال بعد به لطف بازی کردن «جودی» و «پیتر» به خانه باز می گردد. در جومانجی هیچ تصویری از جنگلی که در آن حضور دارند دیده نمی شود و ما تنها می دانیم او دوران سختی را در جنگل جومانجی گذرانده است اما در این قسمت تمامی حوادث در جنگل شگفت انگیز جومانجی جریان دارد و ما در قسمتی به بخش مخفی این مجموعه سر می زنیم. چهار دانش آموز دبیرستانی «برنتفورد» به نام های «اسپنسر گیلپین»، «آنتونی جانسون»، «بتانی واکر» و «مارتا کپلی» به دلیل مسائل انضباطی توبیخ و مجبور می شوند زیرزمین دبیرستان را تمیز کنند؛ زیرزمینی که از قضا کارتریج جومانجی در آن پنهان شده است. با پیدا کردن جومانجی آنها متوجه می شوند که جومانجی یک بازی پنج نفره است و آنها از بین پنج شخصیت هر کدام یکی را انتخاب می کنند. با این حال کاراکتر پنجم - که الکس ۲۰ سال پیش آن را انتخاب کرده - «در دسترس» نیست.

در ادامه آنها ترغیب به انجام بازی می شوند و جومانجی آنها را به درون بازی تله پورت می کند. وقتی این چهار دانش آموز به خودشان می آیند که متوجه می شوند به کالبد شخصیت های بازی نفوذ کرده اند و در قالب آنها وارد جنگل شده اند، به طور مثال اسپنسر که یکی از چهار نفر است در منوی جومانجی شخصیت «دکتر بریواستون» - با بازی «دواین جانسون» - را انتخاب می کند و با شروع بازی متوجه می شود در جلد آواتار خود در بازی فرو رفته است.
بازگشت موفقیت آمیز «جومانجی»؛ به جنگل خوش آمدید

نکته جالب دیگر این است که هر کدام از این آواتارها مانند عناوین اکشن/ نقش آفرینی دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند. برای نمونه دکتر بریواستون از قدرت هایی مانند بالا رفتن از موانع، شجاعت و استقامت بالا برخوردار است، در حالی که شخصیت «پروفسور شلدون» - با بازی «جک بلک» - نه سرعت دارد و نه قدرت، ولی در عوض در مسیریابی حرف اول را می زند. «جید کاسان» کارگردان فیلم گفته که او سعی کرده محیط جنگل و شخصیت ها را شبیه به بازی های اکشن ادونچر درست کند تا گیمرها و نسل جدید به راحتی با «جومانجی ۲» ارتباط برقرار کنند.

بازی ادامه دارد

همان طور که از داستان مشخص است روند فیلم شبیه به پیشروی در بازی می ماند و چهار شخصیت مدام با خطرات متفاوتی روبرو می شوند. این بازی موش و گربه بین چهار قهرمان و جنگل جومانجی نقطه قوت اصلی فیلم است. حضور بازیگرانی مانند دواین جانسون، کوین مارت و جک بلک که هر سه سابقه بازی در فیلم های کمدی فراوانی را دارند، باعث شده است استقبال مخاطبان هم از فیلم بیشتر شود. به نظر می رسد سونی طی دو تا سه سال آینده قسمت سوم را هم اکران کند، مخصوصا حالا که این فیلم موفق شده است با وجود جنگ ستارگان 8 به فروش خوبی دست پیدا کند.
بازگشت موفقیت آمیز «جومانجی»؛ به جنگل خوش آمدید

درباره نویسنده جومانجی

کتاب برگزیده کودکان

فیلم جومانجی اقتباسی از کتابی به همین نام است؛ کتابی که «کریس ون السبرگ» (Chris Van Alsburg) نویسنده مشهور کتاب های کودک و نوجوان آن را به رشته تحریر در آورده. کتاب جومانجی در سال 1981 منتشر و به یکی از پرفروش ترین کتاب های کودکان و نوجوانان تبدیل شد. جومانجی کتابی تصویری بود که ون السترگ علاوه بر نویسندگی، وظیفه طراحی آن را هم بر عهده داشت. این داستان کوتاه درباره دو کودک بود که بوردگیمی به نام جومانجی را پیدا می کنند و متوجه می شوند این بازی می تواند حیوانات جنگل را به خانه آنها منتقل کند.
بازگشت موفقیت آمیز «جومانجی»؛ به جنگل خوش آمدید

برخلاف فیلم در کتاب خبری از انتقال به جنگل نیست و در نهایت با اتمام بازی همه چیز به حالت طبیعی بر می گردد. جالب است بدانید که دو شخصیت کتاب - به جز این که دختر و پسری نوجوان هستند - هیچ ارتباطی با شخصیت های فیلم ندارند. ۱۰ سال بعد از انتشار کتاب ون السبورگ فیلمنامه جومانجی را به یکی از مدیران سونی نشان می دهد و سران این کمپانی تصمیم می گیرند فیلم جومانجی را بسازند؛ البته تنها به شرطی که رابین ویلیامز در آن ظاهر شود.

ویلیامز از فیلمنامه اولیه خوشش نمی آید و به همین خاطر سونی سه نویسنده دیگر را برای کارهای بازنویسی فیلمنامه استخدام می کند. در نهایت «جو جانسون» وظیفه کارگردانی جومانجی را بر عهده می گیرد و این فیلم موفق به فروش ۲۶۲ میلیون دلاری می شود. جالب است بدانید که ون السبرگ در سال ۲۰۰۲ و پس از گذشت ۳۱ سال قسمت دوم جومانجی را با نام «زاتورا» (Zathura) منتشر می کند؛ داستانی که دقیقا پس از پایان جومانجی آغاز می شود و در مورد بوردگیمی به اسم «Zathura: A Space Adventure» است که با شروعش بازیکنان به فضا منتقل می شوند. سونی که فکر می کرد زاتورا شانس تبدیل شدن به یک فیلم پرفروش دیگر را دارد خیلی زود امتیاز کتاب ون السبرگ را خریداری و در سال ۲۰۰۵ فیلم آن را اکران کرد؛ فیلمی که «جان فورو» آن را ساخته بود و با وجود نمرات خوب، تنها ۶۴ میلیون دلار فروش کرد.

البته جومانجی و زاتورا تنها کتاب های مشهور ون السبورگ نیستند که به فیلم تبدیل شده اند. «قطار سریع السیر قطعی» (The Polar Express) دیگر کتاب مشهور اوست که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد و «رابرت زمکیس» هم در سال ۲۰۰۴، انیمیشنی بر اساس آن ساخت. ون السبرگ برای هر دو کتاب جومانجی و قطار سریع السیر قطعی برنده مدال گلدکات شده است؛ جایزه ای که از سوی بخش کودکان انجمن کتابخانه های آمریکا به بهترین کتاب کودکان تعلق می گیرد. این نویسنده تا به امروز ۱۹ کتاب به رشته تحریر در آورده است و در شهر پراویدنس ایالت رودآیلند در کنار خانواده اش زندگی می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج